Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@06:50:55 GMT

آخرین خبرها از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۶۹۲۸

آنطور که مسئولان در شورایعالی مناطق آزاد اعلام کردند در حال حاضر لایحه ایجاد ۹۰ منطقه ویژه و همچنین هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی بوده و وضعیت آن مشخص نشده است.

به گزارش پول نیوز، جعفر آهنگران معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد درباره آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که لایحه آن در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، توضیح داد: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود شامل ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی بود، اما مجلس در بررسی خود ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی را به آن اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی ادامه داد: بعد از بررسی لایحه در شورای نگهبان به مجلس برگشت و البته  پیشنهادات جدا شد؛ به طوری که ۹۰ منطقه ویژه به پیشنهاد مجلس و هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی با پیشنهاد دولت در مجلس نهایی شد.  

 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه پیشنهادی دولت و مجلس برای ایجاد مناطق جدید برای دریافت نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد گفت: به هر حال بررسی‌های کارشناسی در مجمع بسیار طولانی است و به نظر نمی‌رسد تا حداقل سه ماه آینده نتیجه آن نهایی و به مجلس اعلام شود.  

 

وی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد مناطق جدید به طور حتم با محدودیت‌هایی از جمله تردد و یا امور گمرکی مواجه خواهد شد افزود: فعلا باید منتظر نظر مجمع بود و بعد از آن بررسی‌ها و ساز و کارهای تشکیل مناطق و زمان آن مشخص خواهد شد.  

 

این در حالی است که با وجود اینکه هنوز مناطق آزاد و ویژه جدید تشکیل نشده حواشی با خود به همراه داشته، از سویی برخی ایجاد این مناطق را بدون توجیه اقتصادی دانسته و یا برخی معتقدند که مانعی برای توسعه تولیدات داخل خواهد بود. در همین رابطه چندی پیش اصناف حوزه پوشاک طی نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن انتقاد از عملکرد ضد تولیدی برخی دستگاه‌ها خواستار جلوگیری از گسترش مناطق آزاد به دلیل مغایرت‌های قانونی طرح‌ها و لوایح افزایش این مناطق با اسناد بالادستی شده است.  

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: منطقه آزاد کیش قشم اروند ارس پول نیوز ویژه اقتصادی ایجاد مناطق منطقه ویژه مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۵ میلیون دلارحجم صادرات و صادرات دوباره از قشم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری گفت: در این مدت همچنین تراز تجاری این منطقه به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید که این آمار یکی از بهترین تراز‌های مثبت مناطق آزاد کشور و بیش از ۳ برابر سال قبل از آن بود.

محمد منصور عظیم‌زاده اردبیلی به افزایش ۲۰ درصدی صدور و تمدید مجوز‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته ثبت شرکت‌های شیلاتی و کشاورزی ۱۱ درصد افزایش داشت.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حمل و نقل و ترانزیت به نسبت رفت و آمد در سال ۱۴۰۲ در حوزه خودرو و مسافر ۲۷ درصد تغییرات مثبت را داشتیم که همه اینها در رشد و توسعه جزیره قشم تاثیرگذار بوده است.

عظیم‌زاده اردبیلی با تاکید بر اینکه بخش صنایع و اشتغال ایجاد شده هم ۲۵ درصد افزایش یافته است گفت: در زمینه عقد قرارداد‌های فعالیت‌های صنعتی که منجر به تحویل زمین به سرمایه‌گذاران شده است هم با واگذاری ۸۰ زمین صنعتی شاهد رشد قابل توجه بودیم.

وی افزود: واردات کالا‌های ۱۵ درصد گمرکی هم بیش از ۳ برابر افزایش داشت که این افزایش درآمد‌ها در فرآیند و رونق جزیره نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش ۴۹ درصدی درآمد گمرکات هرمزگان

محمد منصور عظیم‌زاده اردبیلی گفت: با فعال شدن پنجره واحد الکترونیک در قشم تمام مراحل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در یک فرآیند زمانی کمتر از یک ماه صورت می‌گیرد.

وی افزود: تسهیل و ایجاد تحرک در حوزه سرمایه‌گذاری برای شفافیت و جذب بالاتر فعالان اقتصادی از هدف‌گذاری‌های مهم سازمان منطقه آزاد قشم است که از سوی کمیته سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • ۵۰۵ میلیون دلارحجم صادرات و صادرات دوباره از قشم
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود
  • انقلاب صنعتی استان کرمان و آثار ملی آن/ حذف بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی