Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@23:09:49 GMT

زندگینامه مشاهیر و عرفای «چشت» کتاب شد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۶۹۹۹

زندگینامه مشاهیر و عرفای «چشت» کتاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خواجگان چشت و چشت عَنبَر سرشت» نوشته بسم‌الله سروری (با نام هنری فرامرز) توسط انتشارات احراری، ناشر فعال در هرات افغانستان، منتشر شد. در این کتاب مطالبی در مورد زندگانی و کلام مشاهیر و عرفای شهرستان چشت استان هرات به مخاطبان ارائه شده است. این کتاب در ۳۱۲ صفحه به رشته تحریر در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشت شریف از شهرستان‌های شمال غربی افغانستان در کرانه شمالی هریرود است. این مرکز یکی از زیباترین شهرستان‌های هرات است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. سلسله صوفی چشتیه از این شهر ریشه گرفته است. ابواسحاق شامی از بزرگان صوفیان اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم را استادش به هدایت مردم چشت مأمور کرد و او را خواجه اهل چشت خواند و چون او به چشت وارد شد، نزد مردم نیز به خواجه چشت شهرت یافت و سرسلسله فرقه چشتیه شد.

شکل‌گیری این سلسله در چشت از قرن چهارم آغاز و تا قرن هفتم ادامه یافت و از قرن ششم به تدریج از ناحیه هرات و خراسان بزرگ به سمت شبه قاره هند گسترش پیدا کرد. با مرگ مریدان خواجه مودود، تصوف در چشت رو به ضعف گذاشت و عده‌ای از مریدان، با ظهور ترکان غوری و جنگ و ستیز آنان، به مناطق دیگر، از جمله به شهر اجمیر در ایالت راجستان هند هجرت کردند. این شهر پس از ورود خواجه معین‌الدین سجزی چشتی، مرید و خلیفه خواجه عثمان هارونی، پایگاه چشتیه شد.

کد خبر 4936657

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان شهر هرات معرفی کتاب ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ روز قدس معرفی کتاب برنامه تلویزیونی سوره کنفرانس بین المللی قرآن فلسطین دعا و نیایش معرفی نشریات روز جهانی قدس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

علی اصغر زارع زاده مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: در سال گذشته جهت جلوگیری از کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب، مرمت سرریز بند کرخنگان (بوروئیه هرات)، مرمت بخش‌هایی از بند رحیم آباد ابرکوه و آبگیر بند‌های مروست، مرمت آبگیر بند هرات ۲، اجرای تثبیت بالادست بند رحیم آباد و همچنین بخشی از لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی دره گاهان، دربید، سیل بند دم هفت اردکان، سیل بند ده عروس بهاباد، بند هرات ۱، بند کرخنگان، بند‌های مروست و بند بهادران ۲ با حجم بیش از ۱۹۰ هزار متر مکعب انجام شده است. 

وی افزود: لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی به منظور افزایش طرفیت آبگذری، آبگیر و کانال ها، افزایش ظرفیت مخزن بند و افزایش نفوذ پذیری انجام می‌شود. 

زارع زاده ادامه داد: باتوجه به پیش بینی وقوع احتمالی سیل در آینده، ادامه لایروبی سیل بند‌های دم هفت اردکان، بند رودخانه شور ابرکوه، بند‌های صادق آباد، بند بهادران ۲، بند بهاباد ۲ و بند‌های مروست و مرمت بند رحیم آباد در دست اقدام می‌باشد. 

مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آی منطقه‌ای یزد هدف از اجرای بند‌های تغذیه مصنوعی را مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

وی در پایان اظهار داشت: فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های عمومی و مجامع محلی و ایجاد باور و اعتقاد در میان عموم مردم می‌تواند کمک اصلی برای رسیدن به جبران بخش کوچکی از خسارت به سفره‌های آب زیرزمینی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • زندگینامه شهدا سرشار از درس است
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان
  • فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان
  • خبر عجیب در مورد سرپرست استقلال که تایید نشد
  • اجرای ۷ پروژه شاخص در منطقه ۵ اصفهان
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی   
  • ۲۵ کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس
  • تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی
  • توزیع بیش از ۱۳۰ هزار جلد پاسپورت در هرات