اقتصاد و فرهنگ اولویت مجلس یازدهم باشد
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۷۳۲۶
امامجمعه رشت توجه به مسائل مادی و معیشت را نخستین اولویت دانست و گفت: نظارتها برای کنترل قیمت تشدید یابد و پس از مسائل اقتصادی باید به مسائل فرهنگی نیز توجه ویژه شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیتالله رسول فلاحتی ظهر امروز در پیام جمعه بهجای خطبههای نماز جمعه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) رشت با اشاره به گشتن یک مرد سیاهپوست در آمریکا اظهار کرد: آمریکاییها میگویند قاتل را نباید اعدام کرد، اما اگر در جامعه ما دستور الهی اعمال شود مورد اعتراض قرار میگیریم و از ما میخواهند برخلاف دین عمل کنیم اما خودشان به قانون وحوش عمل میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی دنیای امروز را مملو از جور و ظلم و ستم برشمرد و افزود: در ایام کرونا نیز ظلمهای فراوانی در سراسر دنیا به بشر وارد کردند اما به ما خرده میگیرند که چرا به دستوران دین خود عمل میکنیم درحالیکه برخی از درون کشور نیز با آنها همآوا میشوند.
امامجمعه رشت خطاب به منتخبان جدید مردم در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: رهبر انقلاب فرموده بودند از برخی مصوبات مجلس دهم بوی غربی میآید، برخی از اولویتها نیز در مجلس گذشته موردتوجه قرار نگرفت، بههرحال از زحمات مجلس پیشین تشکر میکنیم اما انتظاراتی از مجلس جدید داریم.
فلاحتی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درباره عملکرد مجلس گفت: انعطافپذیری و نرمش در برابر قدرتهای جهانی ناپسند است، باید از کارشناسان و متخصصان در امور فرهنگی و اجتماعی بهره برد و نمایندگان باید سادهزیست بوده و به زندگی و معیشت مردم توجه ویژه داشته باشند.
وی با تأکید بر توجه ویژه به کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: رهبر انقلاب از ناهنجاریهای فرهنگی گلهمند بودند، دشمن میخواهد از هر فرصتی استفاده کند، نوع پوشش و حجاب بسیار بد شده، دولت باید ملزم به شورای عالی فرهنگی و عملیاتی کردن آن شود، این شورا عهدهدار مسائل فرهنگی جامعه است.
امامجمعه رشت توجه به مسائل مادی و معیشت را نخستین اولویت دانست و گفت: نظارتها برای کنترل قیمت تشدید یابد و پس از مسائل اقتصادی باید به مسائل فرهنگی نیز توجه ویژه شود.
فلاحتی با بیان اینکه اسراف عملی ناشایست است که خداوند در قرآن کریم مردم را به اجتناب از آن امر کرده، افزود: مردمی که مسرف هستند و مردم چنین جامعهای رشد و سعادت را نخواهند دید.
وی اسراف را خروج از حد اعتدال در مصارف مادی زندگی عنوان کرد و گفت: بهای بیشازحد برای مصارف زندگی ما باید در حد متعارف جامعه انسانی و اسلامی قرار بگیرد.
امامجمعه رشت با اشاره به آیاتی از سوره انبیا در خصوص اسراف بیان کرد: خداوند اسراف را مایه هلاکت جامعه و فرد مسرف میداند، خداوند انسان را در سوره انعام و اعراف نیز امر میکند که اگر اسراف کنید مغبوض خداوند تعالی میشوید.
فلاحتی مسرفین را از یاران دوزخ دانست و افزود: اسرافکنندگان دوستان فرعون هستند، همانطور که خداوند در آیه 27 سوره غافر میفرمایند؛ فرعون با اسراف در زمین برتریجویی کرد و این امر موجب فرعون صفتی او شد.
وی با بیان اینکه فراتر رفتن انفاق از حد اعتدال نیز پسندیده نیست، گفت: قرآن میفرماید؛ کسانی که انفاق میکنند، کسانی هستند که اسراف نمیکنند، بنابراین انسان در انفاق هم حق ندارد از مسیر اعتدال خارج شود.
امامجمعه رشت با تأکید بر رعایت اعتدال در تمامی امور تصریح کرد: مؤمنان در انفاق اسراف نکرده و سختگیری هم نمیکنند، بلکه راه اعتدال را در پیش میگیرد، نه اینکه تمام اموال خود را به نیازمند بدهد بلکه باید ابتدا به همسر و فرزندان خود توجه کند.
انتهای پیام/۸۴۰۰۷
منبع: فارس
کلیدواژه: اقتصاد امام خمینی رهبر انقلاب دین معیشت فرهنگ سیاست مجلس امام جمعه رشت توجه ویژه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۷۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت) در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۶ سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهرهگیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته است از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئهها و بحرانهای امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آنها را در همه مؤلفههای قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهد. استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری مدّظلهالعالی، با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایهگذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولیعصر ارواحنا فدا، با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادیخواهان جهان، پرشتاب ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر میبایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصاً استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی را در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش برد.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیتهای انقلاب را در ابعاد مختلف، بارها داشته است؛ و در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادلهای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.
خضریان گفت: امروز اقتصاد کشور به دلیل اینکه در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطیسازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد، با چالشهای جدیای مواجه است و کیک اقتصاد ایران کفاف ۹۰ میلیون ایرانی را نمیدهد و ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستیها و گسترش فرصتهای اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیضها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردیها، کج کارکردیها، کم کارکردیها و مهمتر از همه بد کارکردیهایی که میراث چند دههای مسئولان دستگاههای مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزشهای خودی و همگرایی با ارزشهای رقیب شده است و متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با رانههای واگراییِ سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان کرد: در سیاست ایران نیز عموم جریانهای سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند. موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاستورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی براساس شاخصها را جهت امکان حکمرانی عادلانه میطلبد.
خضریان اظهار کرد: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سالهاست تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه میکند، طی یکسال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است. راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور «عقلانیت انقلابی» است.
وی تصریح کرد: عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانههای جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جستوجو میکند؛ و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بینتیجه خواهد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنشزدایی را ناکافی میداند و معتقد است شعارهایی نظیر تنشزدایی در سیاستخارجی و حجم گستردهی ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سالها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است.
خضریان با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واقعگرا است، اما آرمانخواه هم هست و این دو را متضاد هم نمیداند، تاکید کرد: عقلانیت انقلابی حل مسائل اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی را در کنار هم مهم میداند. با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت میبیند.
وی گفت: عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسئله حجاب را فقط قضایی نمیبیند؛ بلکه به بازاندیشی در شیوههای تربیتی هم نظر دارد، اما سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت میپندارد.
خضریان اظهار کرد: عقلانیت انقلابی عدالتخواه است. عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمیپذیرد و آن را دمیدن در شکافهای اجتماعی میپندارد و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیضها چاره اندیشی کند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت تاکید کرد: عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمیکند. عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی میاندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست. عقلانیت انقلابی امیدوار است و ظرفیتهای ایران و توانمندیهای مردم را بزرگتر از مشکلات و مسائل میداند.
وی تصریح کرد: عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهمترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی میداند. عقلانیت انقلابی اهل دو قطبیهای کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهمترین جدال تاریخی میداند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف میکند؛ و در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجههی با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیستها میداند. عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادیهای اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس