Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@18:24:55 GMT

لزوم آشنایی مردم با امداد و نجات اطفای حریق

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۷۵۷۲

لزوم آشنایی مردم با امداد و نجات اطفای حریق

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی گفت: آشنایی مردم و اقشار مختلف جامعه با امداد و نجات اطفای حریق یکی از ملزومات اجتناب‌ناپذیر زندگی امروزی است، مردم برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی باید با نوع حریق و روش‌های اطفای آن آشنا شوند.

مجتبی شمس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به لزوم آشنایی مردم و اقشار مختلف جامعه با امداد و نجات اطفای حریق اظهار کرد: همانطور که یادگیری کمک‌های اولیه برای همگان ضروری و واجب است، نحوه خاموش کردن آتش در ابعاد کوچک نیز به یکی از لازمه‌ها در زندگی روزمره تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در کمک‌های اولیه تمام تلاش امدادگر این است که تا رسیدن نیروهای اورژانس و تکنسین‌های متخصص پزشکی فرد آسیب دیده را در حالتی حفظ کنند تا کمترین آسیب را ببیند، در حوادثی همچون حریق نیز تلاش‌ها افراد عادی باید این باشد که تا حد امکان از گسترش آتش تا رسیدن نیروهای آتش‌نشانی جلوگیری کنند.

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی افزود: امروزه با توجه به تفاوت در شیوه‌های زندگی و استفاده از تجهیزات مختلف برقی و مکانیکی در زندگی و محیط‌‌های مختلف کاری رعایت ایمنی و توجه به این نکات بسیار مهم است از آنجا که ایجاد آتش سوزی‌ها و حریق در منازل مسکونی در ابعاد مختلف اتفاق می‌افتد، یادگیری اصول اولیه و ابتدایی اطفاء حریق برای پیشگیری از ایجاد حریق‌های بزرگ در مجتمع‌های مسکونی بسیار اهمیت دارد.

شمس با اشاره به انواع حریق و روش‌های اطفاء حریق آن بیان کرد: حریق به شش کلاس A،B،C،D،E,  F تقسیم می‌شود که کلاس A مواد سوختنی ساده از جمله چوب، کاغذ، لباس، لاستیک و بعضی مواد پلاستیکی که عموما از خود خاکستربه جا می‌گذارند را شامل می‌شود، کلاس B مایعات قابل اشتعال از جمله گازوئیل، بنزین، روغن، رنگ، رنگ پاک کن‌ها را در بر می‌گیرند، کلاس C گازهای قابل اشتعال مانند هیدروژن، متان، اتان و... را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کلاس E تجهیزات الکتریکی از جمله وسایل الکتریکی، سوئیچ، پنل، جعبه و ابزار الکتریکی، کلاس D فلزات خاص و کلاس F حریق روغن‌های آشپزخانه‌ای را در بر می‌گیرد، ادامه داد: به سه عنصر حرارت، ماده سوختنی و اکسیژن که سه عنصر اساسی برای ایجاد حریق و آتش هستند در اصطلاح مثلث حریق می‌گویند که برای خاموش کردن آتش باید یک یا چند ضلع از مثلث آتش را حذف کرد تا آتش خاموش شود.

مدرس ایمنی و آتش‌نشانی استان مرکزی بیان کرد: برای از بین بردن هر کدام از مواردی که گفته شد می‌توان یک روش اطفائی تعریف کرد به طور مثال برای از بین‌بردن ضلع حرارت باید آتش را سرد کرد، یعنی یکی از روش‌های خاموش کردن آتش، سرد کردن است که بهترین خاموش کننده آب است.
شمس افزود: برای از بین بردن ضلع اکسیژن باید از رسیدن هوا و اکسیژن به آتش جلوگیری کرد که به این روش خفه کردن آتش گفته می‌شود که مواد اطفائی مختلفی برای انجام دادن این کار وجود دارد از جمله کپسول‌های خاموش کننده دستی پودر و گاز و دی اکسید کربن و برای از بین بردن ضلع سوم که ماده سوختنی است باید با دورکردن مواد سوختنی اطراف آتش از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: در بعضی از موارد آب باعث ایجاد خطراتی می‌شود به طور مثال برای خاموش کردن آتشی که توسط جریان برق به اتفاق افتاده هرگز نباید از آب استفاده کرد، چون احتمال برق گرفتگی افراد بسیار بسیار بالا می‌رود در حال حاضر برای منازل مسکونی بهترین خاموش کننده خاموش کننده دستی پودر و گاز و کپسول‌های دی اکسید کربن هستند که روش‌های استفاده از آنها و طرز کار آنها بسیار ساده است.

مدرس ایمنی و آتش نشانی استان مرکزی بیان داشت: برای مهار آتش بهتر است ابتدا انواع حریق‌ها را بشناسیم سپس بهترین روش برای خاموش کردن آنها را به خاطر بسپاریم و در آخر با استفاده از خاموش کننده مناسب در لحظات اولیه آتش سوزی آن را اطفاء کنیم، این نکته حائز اهمیت است که قبل از هر کاری با شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیریم و اگر توانایی خاموش کردن آتش را نداریم به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی خود را درگیر نکنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حریق آتش سوزی استان مرکزی ایمنی برای از بین بردن خاموش کردن آتش خاموش کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی

 به نقل از شهرداری قم،سید محمدجواد سجادی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در یک ساختمان 6 طبقه در بلوار جمهوری اسلامی اظهار داشت: شب گذشته دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۲۳:۲۲ آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در بلوار جمهوری اسلامی به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم اعلام شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله ۵ دستگاه خودرو اطفاء حریق و یک دستگاه خودرو ویژه نردبان به همراه ۱۸ نفر آتش‌نشان به محل آتش‌سوزی اعزام شدند، افزود: واحدهای عملیاتی بلافاصله به محل حریق رسیدند و مشغول عملیات اطفاء و نجات شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه آتش‌سوزی از طبقه منفی ساختمان آغاز شده و دود غلیظ مسیرهای خروج را مسدود کرده بود، ابراز کرد: خوشبختانه با سرعت عمل بالای آتش‌نشانان، آتش‌سوزی در لحظات اولیه مهار شد و شهروندانی که در طبقات گرفتار شده بودند از طریق راه‌پله و خودرو ویژه نردبان از داخل ساختمان خارج شدند.

به گفته سجادی، در این حادثه یک نفر از آتش‌نشانان دچار دودزدگی و مصدومیت شد که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به اینکه این حادثه خسارت جانی در پی نداشته است، گفت: علت حادثه توسط تیم علت‌یابی حریق در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • لزوم بسترسازی برای حضور حداکثری نوجوانان در دوره‌های امدادگری
  • نجات ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم
  • نجات جان ۲۳ نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان ۶ طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • غرق شدن کودک شبستری در استخر
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • کمک‌های هلال‌احمر یزد به مردم مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان