Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@18:22:45 GMT

عامل آتش‌سوزی جنگل دز دستگیر شد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۷۶۷۷

عامل آتش‌سوزی جنگل دز دستگیر شد

رضا قپانچی پور روز جمعه به خبرنگار ایرنا افزود: ناتوانی در کنترل آتش سوزی بقایای مزرعه باعث سرایت آتش به جنگل دز شد و ۲ هکتار از این جنگل را سوزاند.
وی افزود: این آتش سوزی منجر به سوختن ۳۰ اصله درخت و درختچه در جنگل پارک ملی دز شد.
آتش سوزی در جنگل پارک ملی دز روز پنجشنبه موجب نابودی ۲ هکتار از پوشش گیاهی این جنگل شد که با حضور نیروهای عملیاتی، آتش مهار و از سرایت آتش به دیگر بخش‌های این پارک که زیستگاه گوزن زرد ایرانی است جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود ممنوعیت آتش زدن بقایای مزارع گندم و هشدارهای محیط زیست همه ساله شاهد آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول از سوی کشاورزان در نقاط مختلف استان خوزستان به ویژه در شهرهای دزفول و شوش هستیم. این آتش سوزی ها به جنگل ها و مراتع منطقه سرایت کرده و خسارت جدی به محیط زیست وارد می کند.
پارک ملی دز زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است. 
این پارک در طول ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد داشته و از آن به عنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست دزفول

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست دزفول سازمان حفاظت محیط زیست دزفول آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۷۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان

محمود شکیبا گفت: پرنده قرقاول به عنوان یک گونه حمایت شده در حاشیه جنگل‌های پهن برگ در گلستان زیست می‌کند و پراکندگی آن از غرب استان حوزه شهرستان بندرگز تا شرق استان پارک ملی گلستان به طول ۲۰۹ کیلومتر در بوته زار‌های تمشک، زمین‌های کشاورزی و باغات و حاشیه جنگل‌هاست.

وی با اشاره به اینکه همه ساله در استان گلستان دوبار سرشماری قرقاول انجام می‌شود، گفت: یک بار آن در فصل بهار و آغاز جفت گیری این گونه در زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و بار دوم فصل پاییز بعد از برداشت محصولات کشاورزی با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست گلستان افزود: با توجه به پراکنش قرقاول در استان و پایش مستمر و ثبت آمار‌ها می‌توان زیستگاه‌های حساس این گونه حمایت شده را هر ساله شناسایی و برای حفاظت و حراست از آنها برنامه ریزی و زیستگاه‌های مهم و حساس در حوزه استحفاظی شهرستان‌ها را مشخص و برای آنها سایت‌های سرشماری تعیین کرد.

شکیبا بیان کرد: سرشماری قرقاول با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی تا ۱۰ خرداد در پارک ملی گلستان، کلاله (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع عزیز آباد)، منطقه جنگلی شش آب رامیان، مینودشت (منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نیشاک و منطقه حفاظت شده لوه)، علی آباد کتول، کردکوی، بندرگز و گرگان انجام می‌شود.

وی افزود: نتایج آخری سرشماری حاکی از زیست ۶۰۶ عدد قرقاول در مناطق مختلف استان گلستان دارد که انتظار می‌رود با توجه به وضعیت بارندگی مناسب چند ماه اخیر جمعیت آنها افزایش یابد.

قرقاول گونه‌ای از تیره ماکیان است که بیشتر در جنگل‌های مرطوب و بوته زار‌های تمشک و گاهی درختان پهن برگ آشیانه سازی می‌کند، جمعیت این گونه منحصر بفرد از زیبایی خیره کننده برخوردار است.

قرقاول نر با سری به رنگ سبز براق، پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلی، گوش پر‌های کوتاه و بدن به رنگ قرمز گلی با رگه‌های سیاه موج دار از قرقاول ماده که به رنگ قهوه‌ای خاکستری رنگ بوده، متمایز است.

قرقاول نر ۸۵ سانتی متر و ماده ۶۰ سانتی متر با احتساب دم طول داشته و به واسطه دم بلند و رنگین و راه رفتن باشکوه از سایر ماکیان متمایز است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی