Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-16@17:47:55 GMT

آخرین خبر از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۸۲۶۲

آخرین خبر از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جعفر آهنگران- معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای‌عالی مناطق آزاد- درباره آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که لایحه آن در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، توضیح داد: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود شامل ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی بود، اما مجلس در بررسی خود ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی را به آن اضافه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: بعد از بررسی لایحه در شورای نگهبان به مجلس برگشت و البته  پیشنهادات جدا شد؛ به طوری که ۹۰ منطقه ویژه به پیشنهاد مجلس و هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی با پیشنهاد دولت در مجلس نهایی شد.  

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه لایحه پیشنهادی دولت و مجلس برای ایجاد مناطق جدید برای دریافت نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد گفت: به هر حال بررسی‌های کارشناسی در مجمع بسیار طولانی است و به نظر نمی‌رسد تا حداقل سه ماه آینده نتیجه آن نهایی و به مجلس اعلام شود.  

وی همچنین با اشاره به اینکه ایجاد مناطق جدید به طور حتم با محدودیت‌هایی از جمله تردد و یا امور گمرکی مواجه خواهد شد افزود : فعلا باید منتظر نظر مجمع بود و بعد از آن بررسی‌ها و ساز و کارهای تشکیل مناطق و زمان آن مشخص خواهد شد.  

این در حالی است که با وجود اینکه هنوز مناطق آزاد و ویژه جدید تشکیل نشده حواشی با خود به همراه داشته، از سویی برخی ایجاد این مناطق را بدون توجیه اقتصادی دانسته و یا برخی معتقدند که مانعی برای توسعه تولیدات داخل خواهد بود. در همین رابطه چندی پیش اصناف حوزه پوشاک طی نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن انتقاد از عملکرد ضد تولیدی برخی دستگاه‌ها خواستار جلوگیری از گسترش مناطق آزاد به دلیل مغایرت‌های قانونی طرح‌ها و لوایح افزایش این مناطق با اسناد بالادستی شده است.  

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت بازار ارز، گفت: مجلس شورای اسلامی هفته آینده جلسه‌ای درباره وضعیت بازار ارز خواهد داشت.

به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار کرد: بر اساس اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس قرار بود بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع، مصارف و احکام، دولت جداول را مبتنی بر بخش اول ارائه دهد، اما الان تفاوت زیادی بین اعداد و ارقام احکام با جداول وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: درباره موضوع ارز قرار بود مجلس جلسه‌ای برگزار کند که به دلیل اتفاقات اخیر به تأخیر افتاد؛ انتظار می‌رود جلسه فوق‌العاده‌ای در این مورد تشکیل شود. باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود، چرا که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

در ادامه جلسه، محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: بخش دوم لایحه بودجه بر اساس بند (ب) ماده ۱۸۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و حتی دولت نمی‌توانند احکام جدیدی را در جداول بیاورند. بر این اساس اگر تغییری درباره موضوع مالیات یا LPG در جداول لحاظ شده باشد، به معنای حکم جدید است که امکان طرح آن در بخش دوم لایحه بودجه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نمایندگان در پیشنهادات خود دقت داشته باشند و در کمیسیون تلفیق و همچنین در جریان بررسی بودجه در صحن مجلس، امکان طرح حکم جدید نیست. اگر دولت هم در بخش دوم لایحه بودجه حکم جدیدی آورده باشد، خلاف قانون عمل کرده و قابل طرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه، بخش اول لایحه بودجه یعنی منابع و مصارف را تصویب کرد که بعد از تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون و در اسفند ماه ابلاغ شد. بر این اساس دولت، کمیسیون تلفیق و مجلس شورای اسلامی حق تغییر منابع و مصارف را ندارند، اما جابه‌جایی بین جداول امکان‌پذیر است.

وی درباره وضعیت بازار ارز هم گفت: جلسه مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار ارز به تأخیر افتاد، اما حتماً جلسه‌ای هفته آینده در این مورد برگزار خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی به تصویب رسید
  • قالیباف: وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کنیم
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • بررسی بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت رفع شد
  • توضیحات قالیباف درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه در مجلس
  • مناطق آزاد و ویژه، سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند