Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@22:54:05 GMT

تندباد لحظه ای و گرد و غبار در راه ایلام

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۸۲۷۷

تندباد لحظه ای و گرد و غبار در راه ایلام

کارشناس پیش بینی هواشناسی ایلام گفت: وقوع تندباد لحظه ای و احتمال نفوذ توده گرد و غبار به این استان از اواخر وقت امروز جمعه نهم خردادماه وجود دارد.

ساسان رستمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به وجود وزش باد نسبتا شدید تا شدید در منطقه احتمال شکل گیری توده گرد و غبار در کانون های عربی و نفوذ این توده طی اواخر وقت امروز و فردا به استان ایلام دور از ذهن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در صورت ورود گرد و غبار نواحی مرزی استان ایلام بیشتر از سایر نقاط متاثر از این پدیده خواهد بود.

رستمی یادآور شد: سرعت وزش باد طبق پیش بینی ها بین ۳۵ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که به صورت لحظه ای امکان افزایش سرعت باد تا ۶۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد.

وی اضافه کرد: ورود توده گرد و غبار موجب افت کیفی هوا و کاهش دید افقی می شود و بهتر اینکه مسافران به ویژه گروه های حساس از سفر غیر ضروری به مناطق آلوده ناشی از گرد و غبار خودداری کنند و همچنین به خاطر وزش باد احتمال آسیب دیدگی تاسیسات شهری ممکن است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی ایلام در خصوص دمای هوا هم گفت: دمای هوا طی اوایل هفته آینده کاهش خواهد یافت اما از روز دوشنبه دمای هوا نسبت به روزهای اخیر افزایش می یابد که این افزایش دما معمول فصل است.

میزان استاندارد غلظت ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم در متر مکعب است.

استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت بیابان های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شوند مواجه است.

لینک کوتاه: asriran.com/00346u

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایلام تندباد گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۸۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علیمحمد طهماسبی بیرگانی در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در استانداری با اشاره به اینکه اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان در کاهش کانون‌های ریزگرد نقش بسیار مهمی دارد، گفت: در اهواز کار‌های خوبی برای جلوگیری از وقوع گرد و غبار از سال ۹۴ تاکنون انجام شده که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این اقدامات در منطقه اثربخش بوده است.

وی به با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شمال شرق اهواز قرار دارد، افزود: در صورت وقوع خشکسالی، این اراضی به یک کانون بزرگ تولید گرد و غبار تبدیل خواهند شد که برای تاسیسات نفتی این منطقه نیز خطرآفرین می‌شود.

طهماسبی بیرگانی می‌گوید: در حال حاضر ۳۴.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور غبار خیز است که ۱۵ درصد از این میزان مرتع هستند.

آمار بالای شکایت مردم خوزستان در خصوص مالچ پاشی

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور به شکایاتی از مردم به دفتر رییس جمهور در حوزه محیط زیست اشاره و اضافه کرد: بالای ۹۰ درصد این شکایات مربوط به خوزستان و در خصوص استفاده از مالچ نفتی بوده است.

وی با بیان اینکه در ۷ استان کشور طرح "اقدام و عمل" با موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار در شورای برنامه ریزی تصویب شده که خوزستان هشتمین استان است، گفت: آیین نامه‌ای به اتفاق ۶ دستگاه در این طرح برای شرایط اضطرار وقوع گرد و غبار دیده شده که ضروری است در این خصوص مانور‌های منظمی در استان برگزار شود.

داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: خوزستان یکی از استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار است و طرح مقابله با این پدیده در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه نیمی از مساحت استان کانون ریزگرد و یا مناطق مستعد وقوع گرد و غبار است، ادامه داد: ۳ میلیون و ۵۸۳ هکتار از اراضی خوزستان در این بخش قرار دارند و طرح مقابله با گرد و غبار با اهدافی همچون انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع گرد و غبار و توانمندسازی استان برای مقابله با این‌پدیده است.

میرشکار با اشاره به اینکه در گام اول این طرح نقشه مناطق غبار خیز استان ترسیم شده است، گفت: ۶۷ واحد کاری در مناطق مختلف جنگلی، مرتعی و بیابانی بر اساس نقش دستگاه‌های مربوط برای مقابله با پدیده گرد و غبار برای استان مشخص شده است.

مهرداد نیکو، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در ادامه این نشست گفت: پارسال ۱۳۲ مصوبه در شورای برنامه ریزی استان تصویب که ۶۵ درصد مصوبات اجرایی شدند.

وی افزود: سال گذشته ۱۰۷ طرح سرمایه گذاری در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد و ۳۴۶ هکتار زمین به این طرح‌ها اختصاص یافت.

دیگر خبرها

  • ضریح مطهر حضرت هلال بن علی (ع) غبار روبی و عطرافشانی شد
  • هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان
  • مردان و زنان در عوامل موثر در چاق شدنشان هم متفاوت هستند!
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • پیش بینی غبار محلی و افزایش دما در البرز
  • خارج کردن توده ۱۸ کیلوگرمی از شکم بانوی ۳۶ ساله
  • خارج کردن توده ۱۸ کیلویی از شکم بانوی بهشهری
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • توده ۱۸ کیلویی از بدن یک بانوی بهشهری خارج شد