Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدارس غیردولتی موظف به برگشت شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه غیرآموزشی هستند که به دلیل کرونا خدماتش را ارائه نکردند و اولیای دانش‌آموزان در صورت عدم پاسخگویی مدارس می‌توانند با شماره تلفن ۴۳۱۷ تماس بگیرند.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در اسفند سال گذشته با ورود کرونا به کشور، مدارس تعطیل شد و دانش‌آموزان، خانه‌نشین شدند؛ درس و مشق هم به جای مدرسه و کلاس‌های حضوری به تلویزیون و فضای مجازی برده شد؛ با این روند، در کل شرایط تحصیل دانش‌آموزان تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر شرایط تحصیل برای خانواده دانش‌آموزان مدارس غیردولتی که برای تحصیل فرزندشان هزینه می‌کنند، خوشایند نبوده است؛ پرداخت هزینه برای تحصیل باکیفیت فرزند، در شرایطی که امکان برگزاری کلاس حضوری و امکانات متعدد مدرسه نیست، گلایه‌مندی را در این خانواده‌ها ایجاد کرده است.

 هرچند که اکثر مدارس غیردولتی تلاش کردند تا با ارائه امکانات آموزشی غیرحضوری، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را راضی نگه دارند اما مسلما یکسری فعالیت‌ها نیاز به حضور در مدرسه دارد ضمن اینکه حضور دانش‌آموز پای سیستم و گوش کردن به درس هم خودش ماجراهایی دارد.

در هر حال خانواده دانش‌آموزان مدارس غیردولتی عنوان می‌کنند که برای فرزندانشان هزینه‌هایی کردند که جز آموزش حضوری، امکان ارائه آنها نیست و مسلما مدارس در قبال بازپرداخت این مبالغ باید اقدام کند.

برخی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای به نام «تکلیف شهریه‌های پرداختی در مدارس غیردولتی چه می‌شود؟»، خواستار پیگیری آن شدند؛ این مخاطبان گفتند «با توجه به تعطیلی مدارس به واسطه آلودگی هوا، بارش برف و سرما و بیماری کرونا، نزدیک به نیمی از سال تحصیلی را دانش‌آموزان تعطیل بودند و ضمن پرداخت شهریه کامل در مدارس غیردولتی، شهریه مصوب فوق برنامه را نیز والدین پرداخت کرده‌اند. اما دیگر زمانی برای برگزاری این برنامه‌های فوق نماند و مدارس با تعطیلی مواجه شد و در نهایت سال تحصیلی نیز اتمام یافت.حال شهریه کامل تحصیلی و همچنین شهریه کامل بابت سرویس مدارس جای سؤال و بررسی دارد که باید قسمتی از آن مبلغ را به والدین برگردانند».

با توجه به اینکه فعالیت‌های آموزشی مجازی در مدارس غیردولتی انجام شده است، شهریه آموزشی این مدارس عودت داده نمی‌شود

سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش 7 اردیبهشت در این خصوص اظهار کرد: «درباره شهریه مدارس غیردولتی در ایام تعطیلات طولانی مدت مدارس، طی جلساتی که در شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم با توجه به اینکه مدارس غیردولتی مکلف هستند تمام خدماتی که وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌کند را برای یک سال تحصیلی ارائه دهند و در زمانی که مدارس تعطیل شد، آموزش در مدارس تعطیل نشده و آموزش‌های مجازی اتفاق افتاد، بازگشت شهریه ثابت آموزشی موضوعیت پیدا نمی‌کند؛ البته آموزش مجازی در بسیاری از مواقع علاوه بر افزایش زمان آموزش، هزینه‌های دیگری را هم برای مدارس ایجاد کرد و از سوی دیگر قرار شد مدارس خدماتشان را مجازی ارائه دهند و بر این اساس شهریه ثابت آموزشی اخذ می‌شود».

وی اضافه کرد: «درباره شهریه فعالیت‌های غیردرسی که مدارس متناسب با برنامه‌های خود ارائه می‌کنند، کمیته‌ای ذیل شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی تشکیل می‌شود و با مشخص شدن زمان پایان سال تحصیلی، چگونگی برگشت این شهریه‌ها که در قبال خدمت، اخذ شده ولی به دلیل شرایط کرونا انجام نشده است، به استان‌ها ابلاغ می‌شود و جزئیات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ ممکن است عودت شهریه فعالیت‌های غیردرسی به این شکل باشد که اگر دانش‌آموز برای سال آینده در همان مدرسه ثبت‌نام می‌کند، در قالب شهریه سال آینده باشد یا اینکه راه‌های مختلف که اعلام خواهیم کرد، انجام شود که به استان‌ها و اولیا اعلام می‌کنیم».

* شهریه مدارس غیردولتی در ایام کرونا تعیین تکلیف شده است

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی 20 اردیبهشت اعلام کرد: بر اساس مصوبه قطعی و لازم الاجرای هفتاد و دومین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی به تاریخ اول اردیبهشت ماه سال 99، شهریه مدارس غیردولتی، در شرایط فعلی را تعیین تکلیف و به استان‌ها ابلاغ کرده است لذا این مصوبه که به تأیید وزیر آموزش و پرورش نیز رسیده است، لازم‌الاجراست.

براین اساس با توجه به آثار منفی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا و همچنین با نظر به ضرورت حمایت از حقوق مؤسسان مدارس مذکور و تضمین حقوق مردم و جامعه مقرر شد مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه سال تحصیلی 99-98 و با توجه به خدمات آموزشی و پرورشی ارائه شده مجاز به دریافت کامل شهریه باشند و بر اساس آن عمل کنند.

مدارس مذکور به لحاظ عدم ارائه خدمات و فعالیت‌های فوق برنامه‌های غیرآموزشی از قبیل سرویس ایاب و ذهاب، غذا، اردوهای دانش آموزی، سالن ورزشی، استخر، المپیادها و ... پس از تعطیلات کرونایی مکلفند نسبت به مسترد نمودن هزینه‌های دریافتی از اولیا  اقدام و رسید بانکی را در اسناد مالی مدرسه درج کنند و یا با رضایت اولیا مبالغ مذکور را بابت شهریه سال جدید تحصیلی دانش‌آموز به حساب مدرسه واریز کنند؛ شورای نظارت استان‌ها مسؤول نظارت بر حسن اجرای این مصوبه است.

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره نحوه محاسبه و بازپرداخت شهریه مدارس غیردولتی، اظهار کرد: «مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی در قبال ارائه خدمات آموزشی و پرورشی طبق برنامه‌های مصوب سال تحصیلی 98-1399 مجاز هستند نسبت به دریافت کامل شهریه مصوب اقدام کنند و بدیهی است پرداخت هزینه‌های فوق برنامه مصوب آموزشی متناسب با خدمات ارائه شده تا اول اسفند سال 98 نیز قابل دریافت است».

وی افزود: «به لحاظ عدم ارائه سایر خدمات غیرآموزشی اعم از سرویس ایاب و ذهاب، هزینه ناهار و غذا، اردوهای دانش آموزی، سالن ورزشی، استخر، المپیادها و... به دلیل تعطیلی مدارس، مؤسسان مکلف هستند هزینه‌های دریافتی از اولیای دانش‌آموزان را به آنها مسترد نموده و رسید بانکی واریز وجه را در اسناد مالی مدرسه درج یا در صورت جلب رضایت ذی‌نفعان به حساب بستانکاری آنان برای سال تحصیلی 99-1400 منظور کنند».

به رغم بخشنامه و تأکید مسؤولان آموزش و پرورش، باز هم خانواده‌ها گلایه دارند که برخی مدارس غیردولتی، میزان اضافه شهریه اخذ شده را برنمی‌گردانند و این موضوع همچنان ادامه یافت تا اینکه وزیر آموزش و پرورش ششم خرداد در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «مجوز ۷ مدرسه غیردولتی به دلیل دریافت شهریه مازاد بر قانون و استنکاف از برگشت آن لغو شد؛ مدارس غیردولتی موظف به برگشت شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه غیرآموزشی هستند که به دلیل  کرونا خدماتش را ارائه نکردند؛ اولیا در صورت عدم پاسخگویی مدارس با تلفن ۴۳۱۷ تماس بگیرند».

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه بخشنامه تعیین تکلیف شهریه مدارس غیردولتی ابلاغ شده است، گفت: آنچه مسلم است بابت فعالیت انجام نشده قرار نیست از خانواده‌ها وجهی دریافت شود و بر این است، آن هزینه‌ها مثل هزینه ایاب و ذهاب، تغذیه و فعالیت‌های فوق برنامه تا زمان استفاده دانش‌آموز، مشخص شده و تعیین تکلیف می‌شود اما فعالیت‌های آموزشی که به شهریه ثابت بر می‌گردد، قابل عودت نیست چرا که آموزش در مدارس غیردولتی در جریان بوده است و مدارس آموزش‌ها را در بستر فضای مجازی ارائه کردند».

به گزارش فارس، اگر خانواده‌ای در مدارس غیردولتی نسبت به وضعیت شهریه فعالیت‌های فوق برنامه گلایه دارد، بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش می‌تواند با شماره 4317 تماس بگیرد و قرار است که مشکلات حل شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش آلودگی هوا دانش آموزان تعطیلی مدارس فعالیت های فوق برنامه شهریه مدارس غیردولتی مدارس غیردولتی شهریه فعالیت آموزش و پرورش مدارس و مراکز دانش آموزان تعیین تکلیف سال تحصیلی خانواده ها دانش آموز استان ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد محمودزاده در نشست جمع رؤسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و نام حضرت امام خمینی (ره)، شهدای والامقام انقلاب اسلامی، شهدای کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، شهدای جبهه مقاومت، یاد و خاطره سردار شهید زاهدی و سردار شهید سلیمانی، شهدای والامقام فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار داشت: امسال، شروع سال جدید با ایام ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرد و امیدواریم این روزها و امسال سال رسیدن به موفقیت‌های زیادی برای همه شما عزیزان باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است. این نام‌گذاری بر اساس نیاز کشور صورت گرفته است و باید در مجموعه‌های مختلف و حوزه‌های متفاوت از آن بهره گرفت. آموزش و پرورش هم باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه تأثیرگذاری خود را داشته باشد. نقش مرجعیتی و آگاهی‌رسانی و تبیین این موضوع بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. باید این فرهنگ‌سازی در افکار عمومی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بیشترین، بهترین و مهمترین تولید در همه نظامات، تربیت نیروی انسانی است، گفت: مهمترین سرمایه کشور که در همه اسناد بالادستی به آن اشاره شده، سرمایه نیروی انسانی است. تولید این سرمایه در داخل آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. امروز حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز برای این تربیت می‌شوند که چرخ‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را به حرکت دربیاورند. حفظ و گسترش دستاوردها توسط این افراد صورت می‌گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: آموزش و پرورش از سال‌های گذشته جهت‌گیری‌هایی را شروع کرده که امسال باید به نتیجه برسد. همه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق و اجرای سند تحول بنیادین، برای مرجعیت معلم و مرجعیت کتاب درسی است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بیشترین بهره‌مندی را امسال داشته باشیم گفت: در جلسه‌ای که امسال در ابتدای سال رئیس جمهور در جمع مدیران ارشد صحبت می‌کردند، نگاه به ظرفیت آموزش و پرورش خیلی مهم بود به این صورت که به وضع مطلوب دست پیدا کنیم. ایشان به تسهیل و تسریع کار مردم و تکریم مردم تاکید داشتند و باید رضایت مردم جلب شود. همچنین باید تبیین کارها به خوبی صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی از قدردانی وزیر آموزش و پرورش از فعالیت‌های سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خبر داد و گفت: وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید بر همکاری و بکارگیری معاون پرورشی در مدرس غیردولتی، انسجام و همکاری در درون وزارت آموزش و پرورش، جلب مشارکت و نظارت داشتند. این‌ها از توصیه‌های مهم وزیر آموزش و پرورش است که باید محقق شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: تلاش ما در سازمان باید سازنده باشد.

کد خبر 6080634

دیگر خبرها

  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • آغاز جشنواره آفرینو برای ارایه ابتکارهای دانش آموزان
  • آیین‌نامه‌های شورا‌های عالی آموزش و پرورش استان‌ها بازنگری می‌شوند
  • اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد 
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • ضرورت بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی
  • نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی
  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز در نظرآباد
  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • دانش آموزان ۱۱ شهرستان فارس، امروز غیر حضوری آموزش می‌بینند