Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که بغداد و واشنگتن بر سر آغاز گفت‌وگوهای راهبردی از میانه ماه ژوئن به توافق رسیده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (جمعه) از آغاز گفت‌وگوهای راهبردی با دولت آمریکا از میانه ماه آتی میلادی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که در توافق با طرف آمریکایی نیمه ماه آتی میلادی زمان آغاز گفت‌وگوها در نظر گرفته شده است، اما در شرایطی که هنوز پست وزیر خارجه مشخص نیست، دولت هیچ برنامه‌ای در خصوص این گفت‌وگوها ارائه نداده است.

این نماینده وابسته به ائتلاف «دولت قانون» در ادامه از الکاظمی خواست تا هرچه سریعتر کابینه خود را جهت آمادگی برای انجام این گفت‌وگوها تکمیل کند.

به گفته وی گفت‌و‌گوهای عراق و آمریکا طبق خواسته واشنگتن در زمان دولت سابق صورت خواهد گرفت. او به توافق استراتژیک میان دو کشور بعنوان مبنای این گفت‌وگو‌ها اشاره کرد.

الرکابی افزود: «گفت‌و‌گوهای عراق و آمریکا از سال ۲۰۰۸ آغاز شد و دو توافق از آن به دست آمد: توافق اولیه به همکاری‌های استراتژیک و دومی به خروج نیروهای آمریکایی از عراق منجر شد.» وی تأکید کرد که توافقاتی نیز میان وزارتخانه‌های دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوهای پیش رو به تکمیل تعهدات دو جانبه نیز خواهد پرداخت.

«مصطفی الکاظمی» پیش از این در گفت‌و‌گوی تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در خصوص آمادگی برای آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن بحث و رایزنی کرده بود.

«عبدالحسین الهنین» مشاور الکاظمی نیز گفته است که دولت عراق نامه‌ای از جانب دولت آمریکا مبنی بر آغاز گفت‌و‌گوهای راهبردی در ماه ژوئن دریافت کرده است. به گفته وی دولت عراق هیأتی مشتکل از سرپرست وزارت خارجه و نمایندگانی از ارتش، سازمان‌های امنیتی، اطلاعاتی و دیگر طرف‌های مربوطه برای این منظور در نظر گرفته است.

در همین ارتباط، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا، اواخر فروردین ماه گذشته، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ی استراتژیک با عراق، گفته بود: «دولت رئیس‌جمهور ترامپ، فراهم کردن مقدمات برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌و‌گوی استراتژیک با عراق را ادامه می‌دهد؛ مرحله‌ای که وزیر مایک پامپئو آن را ابتدای این هفته مطرح کرده بود و زمان آن را در نیمه ماه ژوئن آینده تعیین کرده بود».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق آمریکا آمریکا در عراق گفت و گوهای آغاز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

وزارت خارجه فنلاند امروز پنجشنبه معاهده امنینی این کشور و اتحادیه اروپا را عامل تضعیف حاکمیت فنلاند به حساب آورد.

طبق گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه فنلاند با بیان اینکه  معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد، افزود: برای اینکه پارلمان (فنلاند)  این توافق را تصویب کند، به آراء دوسوم نمایندگان نیاز است.

فنلاند که به ناتو ملحق شده است، در دسامبر گذشته توافقنامه‌ای را با آمریکا امضا کرده است که در آن استقرار برخی نیرو‌ها در خاک این کشور قید شده است.

 بر اساس این توافق، پنتاگون به ۱۵ پایگاه نظامی، امکان استقرار تجهیزات دفاعی و تدارکات در خاک فنلاند، ورود و جابجایی هواپیماها، کشتی‌ها و وسایل حمل‌ونقل آمریکایی و تضمین حفاظت از نیرو‌های آمریکایی دسترسی خواهد داشت.

این توافق شامل حضور دائم آمریکا در فنلاند نمی‌شود، به گونه ای که نیرو‌های بالقوه آمریکایی به صورت چرخشی در این کشور حضور خواهند داشت.

النا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند، پیشتر اعلام کرده بود که کشورش قصد دارد طی هفته‌های آینده یک توافقنامه همکاری دفاعی دوجانبه با ایالات متحده امضا کند.

در ابتدای ماه مارس، وزارت دفاع فنلاند فاش کرد که هلسینکی قراردادی با واشنگتن برای خرید بمب‌های JDEM و SDB آمریکایی به ارزش بیش از ۹۶ میلیون دلار منعقد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، پس از امضای توافقنامه همکاری دفاعی بین واشنگتن و هلسینکی، گفت که مسکو از تصمیم فنلاند برای موافقت با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا متاسف است.

او با تاکید بر اینکه این امر منجر به افزایش تنش در روابط دوجانبه می‌شود، تاکید کرد که وقتی زیرساخت‌های نظامی ناتو به فنلاند نفوذ کند، آشکارا تهدیدی برای روسیه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • محسن رضایی با یک هواپیمای جنگنده به تهران آمد
  • امام از حرف محسن رضایی ناراحت شدند و گفتند بروید کارتان را بکنید!
  • فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد
  • مصاف شهرداری گرگان با الشرطه عراق در نیمه‌نهایی سوپرلیگ غرب آسیا
  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • به زودی، تحقق دستور رهبر انقلاب در دولت سیزدهم
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • دومین حمله عراقی‌ها به پایگاه‌های صهیونیستی درکمتر از۲۴ساعت