Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@16:49:47 GMT

داستان کلنگی که تهران را بزرگ کرد (فیلم)

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۱۴۵۱

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ محسن ظهوری ـ تهران دیگر جا نداشت که کلنگ ناصرالدین‌شاه به زمین خورد تا پایتخت بزرگ‌تر شود و مردم نفسی بکشند. در آن روزگار پایتخت درون حصاری قرار داشت به‌جامانده از دوره صفوی ولی جمعیت آن بسیار زیاد شده بود. داستان کلنگ زدن شاه قاجار برای گسترش تهران، موضوع قسمت هفتم مجموعه «ایران به روایت آثار» است؛ مجموعه‌ای که هر هفته شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها در سایت عصر ایران منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن‌جا که سه‌شنبه این هفته مصادف با رحلت امام‌خمینی است، قسمت هشتم این مجموعه روز شنبه ۱۷ خردادماه منتشر خواهد شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در قسمت قبل منتشر شد:

ایران به روایت آثار؛ قسمت ششم: صورالکواکب

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک ساعت و چهل دقیقه مانده به غروب یازدهم شعبان سال ۱۲۸۴ قمری یعنی بیش از یک‌ونیم قرن پیش. این را کتیبه‌هایی می‌دانیم که بر تیغه کلنگ حک شده و متنی که روی برگه همراهش نوشته شده. با تبدیل تاریخ قمری به خورشیدی، می‌دانیم که نزدیک به غروب روز ۱۷ آذر‌ماه ۱۲۴۶ بود که ناصرالدین‌شاه همراه امرا، وزرا، سربازان و چاکران از دروازه دولت تهران خارج شد؛ جایی در شمال خیابان باب‌همایون در میدان امام‌خمینی امروز؛ یکی از دروازه‌های حصاری که ۳۰۰ سال قبلش به دستور شاه طهماسب صفوی دور روستای تهران کشیده بودند. در زمانی که تهران فقط هزار نفر جمعیت داشت، اما حالا که ناصرالدین‌شاه آمده بود تا عملیات گسترش شهر را آغاز کند، ۱۵۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. این همه جمعیت در همان حصار صفوی، به سختی روزگار می‌گذراندند.

در این گزارش با مقایسه نقشه‌های قاجاری از تهران، ابعاد گسترش شهر تهران را در زمان ناصرالدین‌شاه خواهید دید. اینکه چطور باغات تهران درون حصار صفوی رفته رفته نابود شدند و خانه‌ها سر برآورند و دیگر جایی برای ساخت خانه‌ای جدید هم نمانده بود‌. چاره‌ای نبود جز فراخ شدن شهر که از شمال خیابان باب‌همایون در میدان امام‌خمینی امروز شروع شد؛ جایی که روزگاری دروازه دولت تهران در آن قرار داشت.

اجرای این طرح عمرانی وسیع به‌عهده مستوفی‌الممالک صدراعظم و میرزاعیسی‌ وزیر دارالخلافه بود. آن‌ها در طول چهار سال، خندقی که برای حفاظت از شهر دورتادور آن کشیده شده بود پر کردند، حصار صفوی را برداشتند و خندق و دیوار هشت ضلعی بزرگ‌تری به سبک پاریس قدیم اطراف تهران ساختند که به حصار ناصری معروف شد. کار گسترش تهران که تمام شد؛ شهر ۱۳ دروازه داشت که باغات و زمین‌های زراعی اطراف هم به داخلش آمده‌اند. جایی هم که روزگاری خندق و حصار صفوی قرار داشت، تبدیل به خیابان‌های شهر جدید شد.

گسترش تهران در زمان ناصرالدین‌شاه، یکی از مهم‌ترین اتفاقات پس از پایتخت شدن تهران بود و این کلنگ هم یادگاری آن رویداد است. مردم تهران پس از این ساخت‌وساز توانستند نفس راحتی بکشند، گرچه تنها تا مدتی، چراکه تهران دوباره آن‌قدر شلوغ شد که باید باز هم بزرگ‌تر می‌شد. با برداشتن حصار ناصری، پایتخت تا امروز از هر سو گسترش پیدا کرده است.

لینک کوتاه: asriran.com/003472

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تهران ناصرالدین شاه ناصرالدین شاه ناصرالدین شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.

رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.

رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

در این دیدار «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال 1864 تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیسی: برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد تلاش می‌کنند
  • «تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد
  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران
  • کاشانک را ناصرالدین شاه به عوض حکمرانی یک شهر به سوگلی‌اش هدیه کرد
  • برنامه ابلاغی اصلاح الگوی کشت در استان نیازمند بازنگری کشوری است
  • پیوند قرآن و مردم با هوش مصنوعی در قاب شبکه تهران
  • «قلب سلیم» در شبکه تهران
  • در این محله با قمه و قداره به شاه حمله شد
  • تهران و اسلام آباد در مسیر گسترش روابط