Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مهم این است که مجلسی‌ها با هم و با دولت و با سایر مقامات تفاهم داشته باشند؛ و مجلسی که اساس یک کشور است باید محلی برای بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد، و انتقاد و استیضاح حق مجلس است، تاریخ انتشار: 05:01 - 10 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۴۱۹۶

خبرگزاری میزان - رهبر کبیر انقلاب صبح ۱۷ مرداد ۱۳۶۲ برابر با ۲۸ شوال ۱۴۰۳ در جمع اعضای کمیسیونهای نفت و ارشاد مجلس بیاناتی ایراد فرمودند که در این مجال  بازخوانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسم الله الرحمن الرحیم‌

از آقایان تشکر می‌کنم که به اینجا تشریف آورده و مسائل و مشکلات را با یکدیگر در میان می‌گذاریم. عمده این است که ما به وضعیت خودمان و وضعیت انقلاباتی که در دنیا واقع می‌شود توجه کنیم. یک وقت مملکتی است که انقلاب می‌کند و پشت سرش شوروی و امریکا و امثال این‌ها هستند که این انقلاب، انقلاب دیگری است؛ و یک وقت کشوری است همانند ایران که انقلاب می‌کند و خودش را از همه قدرت‌های شرق و غرب که می‌خواهند در آن تصرف کنند جدا کرده است. مع ذلک می‌بینیم آن‌ها که پشت سرشان قدرت‌ها بوده‌اند و انقلاب کرده‌اند وضع‌شان بسیار بدتر از ماست؛ و با این دو خاصیت اگر شما بخواهید که شب بخوابید و صبح بیدار شوید که همه امور درست شده باشد این یک امر غیر ممکن است، و اگر جهت اسلامی این انقلاب نبود، تا آخر هم مشکلات ما حل نمی‌شد، و چون اسلامی است و مردم همه با هم هستند و علاقه به اسلام دارند، علی‌رغم تبلیغات دامنه‌دار و جنگ و مشکلاتی که علیه ما تحمیل کرده‌اند مع ذلک ایران در این چند سال که انقلاب کرده است با استقامت سر جای خود ایستاده و به پیش می‌رود. وظیفه آقایان وکلا این است که هر جایی که گرفتاری هست دنبال رفع آن باشند و متوقع نباشند که فوراً رفع بشود.

و مهم این است که مجلسی‌ها با هم و با دولت و با سایر مقامات تفاهم داشته باشند؛ و مجلسی که اساس یک کشور است باید محلی برای بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد، و انتقاد و استیضاح حق مجلس است، اما برخورد با متخلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می‌کند تا با الفاظ نیش‌دار و مقابله کردن با یکدیگر؛ لذا باید نطق‌های قبل از دستور یا مسائلی که در مجلس واقع می‌شود همانند خطبه‌های نهج البلاغه و خطب ائمه اطهار مردم را رو به صلاح ببرد، و آقایان در صحبت‌هایشان این احساس را داشته باشند که برای مصلحت جامعه حرف می‌زنند، نه برای مقابله و خودشان را یک واعظ حساب بکنند که می‌خواهند مردم را موعظه کنند و مردم هم احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آن‌ها را می‌گویند.

من از مسائلی که شما گفتید مطلعم، لکن مشکلات باید به تدریج متحول گردد؛ و لکن الآن مسئله بزرگ ما جنگ است که مشاهده می‌کنید که تقریباً در اکثر جبهه‌ها مشغول آن هستیم، و باید الآن تمام کوشش‌مان را به کار بیندازیم که این جنگ را به پیروزی برسانیم که اگر خدای نخواسته، این جنگ به پیروزی نرسد و شکستی پیش آید خیال نکنید که این شکست برای ایران است، بلکه برای همه مستضعفان جهان واقع می‌شود.

الآن چشم‌های همه مردم دنیا به ایران دوخته شده که در جنگ چه می‌کند، و همه آقایان باید توجه داشته باشند، و من به همه مردم کشور و به همه جوان‌ها عرض می‌کنم جنگی که الآن در کار است، جنگ سرنوشت‌ساز ماست. جنگی است که یک طرف آن دشمن با همه تجهیزات و پشتیبانی همه قدرت‌ها به میدان آمده و این طرف ما هستیم که از قدرت‌های بزرگ بریده، به خدای تبارک و تعالی توجه داریم؛ لذا این جوان‌های ما هستند که باید این سرنوشت را به آخر برسانند، و این جوان‌های ایران هستند که باید تنور جنگ را گرم نگه دارند، و بحمد الله رزمندگان ما در همه جا پیروزند و شما می‌دانید که اگر خدای نخواسته، صدام پیروز بشود با اهل این کشور چه خواهد کرد؛ و این سهل است در مقابل اینکه اسلام سیلی بخورد و نتواند به این زودی‌ها سربلند کند. بار دیگر من به همه اهالی کشور تاکید می‌کنم که امروز باید توجه به این جنگ زیاد باشد؛ و امروز تمام اسلام در مقابل تمام کفر ایستاده است؛ و ما اگر جایی را فتح کردیم نباید غرور پیدا کنیم بلکه باید این فتح را تا آنجا دنبال کنیم و ادامه دهیم که متجاوز سر جای خودش بنشیند، یعنی متجاوز از بین برود؛ که خسارت جانی قابل جبران نیست، ولی آن همه خسارات مالی که به این کشور وارد شده است باید بدهند؛ و من مسئله‌ای که روی آن پافشاری می‌کنم این است که امروز همه جوان‌های ما موظفند جبهه‌ها را گرم نگه دارند و بروند به سراغ برادرانشان که در حال جنگ هستند، که اگر مسئله جنگ حل بشود و ان شاء الله با پیروزی کامل به آخر برسد، مسائل دیگر مسائل فرعی است و حل آن‌ها بسیار آسان است و خود مردم کار‌ها را اصلاح می‌کنند و دولت هم دستش باز می‌شود و گرفتاری‌ها را رفع می‌نماید؛ و ما در مسئله جنگ و سایر امور باید با هم باشیم، و اگر با هم بودیم کار‌ها به پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد یا اساس یک مجلس را رو به فساد می‌برد

بحمدالله مجلس اختلافی ندارد و قریب به اتفاق مجلس افراد صالحی هستند که باید بین خودشان و دیگران و سایر قوا تفاهم ایجاد کنند و دولت و جبهه‌ها و قوای مسلحه را تایید و تقویت نمایند و مردم را ارشاد کنند که به نیرو‌های مسلحه کمک کنند، چه در پشت جبهه و چه در جبهه‌ها، و بحمدالله تا به حال این کار را کرده‌اند؛ و من از شما آقایان و از مردم تشکر می‌کنم که در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها حضور دارند و به خاطر اسلام خدمت می‌کنند. امیدوارم مشکلات با همت آقایان و تایید خداوند تبارک و تعالی به زودی رفع شود و همه شما موفق و موید باشید؛ و السلام علیکم و رحمه الله.

حضار:
اعضای کمیسیونهای نفت، ارشاد و هنر اسلامی مجلس شورای اسلامی‌
شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲ تا صفحه ۴۴

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رهبر کبیر انقلاب امام خمینی ره داشته باشند جبهه ها جوان ها اساس یک قدرت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها

تولید در منظر و هدفگذاری رهبر معظم انقلاب باعث رشد و پیشرفت اقتصادی می‌شود. تولید در بطن خود حائز ویژگی‌های مهم اقتصادی اجتماعی است که بنیادی‌ترین آن مشارکت مردمی و همچنین امیدآفرینی و خودکفایی برای رسیدن به فضای ثبات و رشد اقتصادی است.

اما باید گفت به عینه مشارکت مردم در اقتصاد خود به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های رشد در جهان به شمار می‌رود. شاخص رشدی که تنها رویه و بعد تئوریک و نظری ندارد بلکه در عمل نیز بسیار اثبات شده و قابل اتکاست.

شاخص پیشرفتی به نام مشارکت مردمی

موضوع مهم استفاده از ظرفیت مردم است که اگر به خوبی از آن بهره برداری شود می‌تواند به رشدی شتابان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر شود. نیروی انسانی در اقتصاد بسیار مهم است. 

ماشین آلات وتجهیزات و سرمایه و کالا و بازار در این عرصه مهم است، اما به سبب اینکه نیروی کار فعال به عنوان عامل و انجام دهنده کار و همچنین نیروی اثرگذار و مبتکر و حرکت دهنده شناخته می‌شود در این عرصه بسیار مهمتر از موارد دیگر است و همه این موارد با تدبیر و فکر و عملکرد نیروی انسانی به عناصری مولد تبدیل می‌شوند. 

سرمایه انسانی د‌ر اقتصاد یکی از مهم‌ترین عوامل اساسی د‌ر رشد اقتصاد‌ی به شمار می‌رود. سرمایه انسانی شامل کیفیت نیروی کار و د‌انش نهاد‌ینه شده د‌ر انسان است که باعث افزایش تولید و رشد اقتصاد‌ی کشور‌ها می‌شود. 

البته استفاده مؤثر از نیروی انسانی د‌ر فرآیند پیشرفت اقتصاد‌ی و اجتماعی، بیش از هر چیز به سطح د‌انش، تلاش و خلاقیت آن ارتباط د‌ارد که این خود د‌ر گرو سلامت روحی و جسمی اعضای آن جامعه است.

اقتصاد ایران از سال ۱۳۸۵ وارد فازی از تحولات جمعیتی تحت عنوان پنجره جمعیتی شده است. این فاز جمعیتی شامل دوره زمانی است که در آن نسبت جمعیت فعال به حداکثر رسیده و نوعی ساختار جمعیتی مطلوب برای شتاب بخشیدن به بهره‌وری و رشد اقتصادی بوجود آمده است. 

در همین راستا، رهبر معظم انقلاب با تاکید به افزایش نقش و مشارکت مردمی بیان می‌فرمایند: «خط متعادل همین است؛ سرمایه مردم و مدیریت مردم اقتصاد را بر دوش بگیرد و کنترل و هدایت به عهده‌ی دولت باشد. اگر چنانچه ان‌شاءاللَّه این کار بخوبی انجام بگیرد - که البته در کوتاه‌مدت هم انجام نمی‌گیرد؛ این جزو کار‌های میان‌مدت و بلندمدت است و زحمت هم دارد - واقعاً یک فرجی برای اقتصاد کشور خواهد شد.» ۱۳۸۹/۰۶/۰۸

نقش نظارتی دولت در اقتصاد

در غرب درباره نقش دولت در اقتصاد بحث‌های بسیاری مطرح شده است، اما نکته اساسی در این بحث‌ها متعادل کردن اقتصاد از این نظر است؛ یعنی نقش دولت باید در راه اندازی اقتصاد و پیشرفت اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، اما متولی گری اقتصادی باید قطعا در اختیار مردم باشد و دولت در این عرصه نقش نظارتی خود را برای ثبات بخشی و متعال‌سازی اقتصاد ایفا کند.

آیت الله خامنه‌ای ذیل سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به موضوع مردمی‌سازی اقتصاد تاکید فراوانی کرده‌اند و اقتصاد را از آن مردم و نظارت را از آن دولت دانسته‌اند و در این راستا بیان کردند: «بایستی به معنای واقعی کلمه اقتصاد کشور بیاید روی دوش مردم و دولت [فقط]نقش ویژه‌ی دولتی خودش را ایفاء کند و متصدّی نباشد؛ این خیلی مهم است. یک وقت شما یک باری را روی دوش خودتان میگیرید، میخواهید پیاده با این مشکلات از این شهر به آن شهر ببرید، یک وقت آن را سوار یک وسیله‌ی نقلیّه‌ی فعّالی میکنید، خود شما هم رانندگی میکنید؛ این دوّمی درست است. وسیله‌ی نقلیّه‌ی فعّال، فعّالان اقتصادی کشور هستند؛ اینها را فعّال کنید، منتها به کارشان نظارت کنید، سیاست‌گذاری کنید، مراقبت کنید خطایی پیش نیاید، اشتباهی پیش نیاید، امّا بگذارید کار کنند؛ هم آنها سود میبرند، هم مردم استفاده میکنند، هم شما سود میبرید به عنوان مسئولین دولت. این هم یک مسئله است.» ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

ایشان از مشارکت واقعی مردم در اقتصاد به عنوان عنصر و یکی از شاخصه‌های اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی نام برده و با اشاره به ساختار‌های سیاسی اقتصادی کشور‌های دیگر بیان کردند: «قوی‌ترین دولت‌ها هم قادر نیست بدون مشارکت مردم موتور اقتصاد جامعه را به راه بیندازد؛ هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. بعضی از ساز و کار‌های فکری، سیاسی، اقتصادی، مثل نوعی از سوسیالیسم‌ها -البتّه نه همه‌ی انواع سوسیالیسم- این فکر‌ها را کردند که بتوانند دولت‌ها را متصّدی کار اقتصاد کنند [امّا]شکست خوردند. امکان ندارد و بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نخواهد توانست اقتصاد کشور را سامان بدهد و موتور اقتصاد را [راه بیندازد]؛ بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعداد‌های مردم، ابتکار‌های مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم.» ۱۳۹۹/۰۲/۱۷

نقش اساسی تولید در پیشرفت اقتصادی

ایشان راه مشارکت مردم در اقتصاد را نیز تولید می‌دانند و از همین روست که به تولید به عنوان یکی از شاخص‌ترین اقداماتی که باید به آن میدان داد و موانع سر راه آن را برداشت، تاکید دارند.

با این اوصاف، آیت الله خامنه‌ای درباره فواید جهش تولید در کشور مطرح می‌کنند: «جهش تولید اهمّیّت دارد، چون اگر واقعاً تولید را بتوانید جهش بدهید، همه‌ی شاخص‌های اقتصادی مهمّ کشور تغییر پیدا میکند، تحوّل پیدا میکند؛ تولید این جوری است؛ یعنی اشتغال پایدار به وجود می‌آید، بیکاری کاهش پیدا میکند، صادرات رونق پیدا میکند، درآمد ارزی برای کشور فراهم میشود، نرخ تورّم کاهش پیدا میکند؛ علاوه‌ی بر اینها استقلال اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و این موجب عزّت ملّی است -کشور‌ها با استقلال اقتصادی، با توانایی‌های اقتصاد داخلی‌شان افتخار میکنند و سربلند میشوند- عزّت و امنیّت ملّی را تأمین میکند، اعتماد به نفْس ملّی را بالا میبرد و اقتصاد کشور را در مقابل تکانه‌هایی که از بیرون تحمیل میشود یا در داخل به وجود می‌آید حراست میکند و حفظ می‌کند.» ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

نقش تولید، نیروی انسانی و مدیریت دولتی در منظومه اقتصادی رهبری

بر همین اساس منظومه‌ای که رهبر معظم انقلاب با نامگذاری شعار‌های سال بدان اشاره دارند حاکی از چند موضوع مهم و محوری در حوزه ارتقای نیروی انسانی است. ایشان بر موضوع تولید تاکید دارند که فواید بسیاری از جمله ایجاد استحکامات و رشد اقتصادی تا اشتغالزایی و ... را رقم می‌زند و در این حوزه به رشد نیروی کار حرفه‌ای و با دانش و همچنین مشارکت مردمی اشاره می‌کنند. 

اما برای این منظور نسبت به رفع موانع تولید و رونق کسب و کار نیز مکررا از پیشرفت و گسترش بخش خصوصی و حذف قوانین و اقدامات دست و پا گیر و از همه مهمتر عدم رقابت دولت با بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی اکیدا توصیه کرده‌اند و برای دولت نقش هدایت‌گر و ناظر در حوزه اقتصادی را برگزیده‌اند؛ منظومه‌ای که اگر به درستی بدان عمل شود باعث ایجاد اقتصادی متعادل و با ثبات می‌شود که و مسیر شتابان رشد حرکت خواهد کرد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • نظرات برخی نمایندگان مجلس درباره شعار سال ۱۴۰۳
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد | وزیر کار زیر تیغ استیضاح؟
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد؛ وزیر کار استیضاح می‌شود؟
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟
  • یوتیوب یک مجرم را به دام انداخت!
  • گوگل چه چیز درباره ما می‌داند؟
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است