Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: در حالیکه این روزها افکار عمومی در جهان اسلام و عرب بیش از هر چیز دیگری به روند عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف توجه دارد، کمتر کسی متوجه بحث تقویت همکاری های گازی میان این رژیم و مصر شده است.

رژیم صهیونیستی که بعد از اشغال اراضی عربی از لبنان گرفته تا سوریه و فلسطین و اردن، به حریم هوایی، زمینی و آبی دیگر کشورهای منطقه تجاوز می کند، این روزها تلاش دارد تا هر چه بیشتر روابط گازی خود را با مصر و اردن تقویت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایزنی های تلفنی وزرای انرژی رژیم صهیونیستی و مصر و توافقات آنها بر سر برگزاری نشست مجمع گازی شرق مدیترانه در آینده نزدیک جدیدترین گام دو طرف در این خصوص است.

در حال حاضر مصر، قبرس، رژیم صهیونیستی، یونان و ایتالیا اعضای این مجمع که مقر آن در قاهره است به شمار می‌روند. پیش از این تماس نیز، سامح شکری و گابی اشکانازی وزرای خارجه مصر و رژیم صهیونیستی نیز به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کرده بودند.

توافقات گازی، اهرم مهم تل آویو برای عادی سازی روابط

رژیم صهیونیستی همواره به اهرم اقتصاد به عنوان مهم ترین اهرم خود بعد از سطوح دیپلماتیک و سیاسی، برای تقویت روابط با مصر نگاه می کند. صهیونیستها به صادرات کالاهای تولیدی خود به بازارهای مصر توجه بسیار زیادی دارند و می بینیم که طی دوره اخیر این روند شدت بیشتری گرفته است. صادرات کالاهای اسرائیلی به مصر از زمان حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر نه تنها صورت می گرفته بلکه مبارک خواهان افزایش این روند بود.

صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی نیز از آن زمان با قیمت های بسیار پایین انجام می شد؛ اقدامی که در حال حاضر در جریان عکس حرکت می کند و صهیونیستها گاز اراضی اشغالی را از همان لوله ها، از ماه ژانویه سال جاری میلادی به مصر صادر می کنند. بر اساس توافق ۱۵ میلیارد دلاری که میان مصر و رژیم صهیونیستی امضا شده، مصر به مدت ۱۰ سال گاز را از اراضی اشغالی وارد کرده و آن را به بازارهای خارجی صادر می کند.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۲ اقدام به اکتشاف ۲ حلقه میدان گازی به ارزش ۲۰۰ میلیارد در داخل مرزهای مصر دلار کرد. علاوه بر آن، دولت مصر امتیازات مالیاتی گسترده ای به رژیم صهیونیستی در خصوص توافقات گازی خود داده است.

از سوی دیگر، توافقنامه های ترسیم مرزهای اقتصادی میان مصر، یونان و قبرس باعث شد زمینه برای اکتشافات گازی بیشتر برای رژیم صهیونیستی در شرق مدیترانه در سایه امتیاز دهی السیسی و چشم پوشی از ۲ برابر مساحت دلتای نیل فراهم شود. بدین ترتیب رژیم صهیونیستی می تواند منبع گاز اروپا به شمار رود.

این در حالیست که مردم مصر و برخی سیاسیون این کشور به شدت با اقدامات گازی السیسی و همکاری های اقتصادی با رژیم صهیونیستی که در راستای عادی سازی روابط با تل آویو انجام میشود مخالف هستند.

صهیونیستها نه تنها گاز فلسطین را به سرقت برده و به نفع خود مصادره می کنند بلکه اقدام به صادرات آن به مصر کرده و بدین ترتیب خود را از جایگاه یک دولت دشمن، به یک دولت دوست در برابر مصر رسانده است؛ اقدامی که با مخالفت گسترده مردم مصر رو به رو شده است.

این نخستین باری نیست که رژیم صهیونیستی از توافقات گازی به عنوان اهرمی برای تقویت روابط و عادی سازی آن با کشورهای عربی سود می برد. در خصوص اردن نیز این اتفاق افتاده است. البته توافقات گازی میان رژیم صهیونیستی و اردن بیش از آنچه که در مصر صورت گرفته، باعث خشم سیاسیون و مردم این کشور شده است. درحالیکه ساکنان غزه تحت محاصره و در سختی زندگی می کنند صهیونیستها با سرقت گاز ملی آنها، سود هنگفتی از صادرات آن در سایه سکوت کشورهای عربی و همراهی با تل آویو به جیب می زنند.

تقابل مصر و ترکیه و نمود آن در توافقات گازی

در اکتبر ۲۰۱۸ در جزیره کریت یونان یک نشست سه جانبه با حضور مقامات مصر، یونان و قبرس برگزار شد که در جریان آن بر سر ایجاد مجمع گاز شرق مدیترانه توافق حاصل شد. قرار شد مقر این مجمع در قاهره بوده و دربرگیرنده کشورهای تولید کننده و وارد کننده گاز و کشورهایی که از آنها گاز برای صادرات عبور می کند در شرق مدیترانه باشد. هدف از تشکیل این مجمع، هماهنگی سیاست ها مربوط به گاز طبیعی در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه بود.

در ژانویه سال گذشته، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تبدیل کردن این مجمع به یک نهاد بین المللی دور از دسترس است. وی معتقد بود که تشکیل این مجمع با انگیزه های سیاسی برای بیرون کردن ترکیه از معادله انرژی در شرق مدیترانه انجام شده است و اگر هدف واقعی از آن، همکاری بوده باید از ترکیه و قبرس شمالی برای حضور در آن دعوت به عمل می آمد.

ترکیه معتقد است که اساساً تشکیل این نهادها و مجامع در راستای مقابله با آنکارا و قبرس شمالی بوده و نمی تواند باعث تحقق صلح و همکاری در منطقه شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که روابط ترکیه و مصر طی دوره اخیر بسیار پر تنش شده و مقامات این کشورها از اوضاع داخلی و سیاست های خارجی کشور رقیب به شدت انتقاد می کنند. ترکیه معتقد است که نظام عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کنونی مصر از طریق غیر قانونی به قدرت رسیده و ترکیه نیز با امضای یک توافق همکاری اقتصادی و نظامی با دولت وفاق ملی در زمینه اکتشافات گازی تلاش کرد به این انتقادات واکنش نشان دهد؛ اقدامی که خشم و نگرانی مصر را برانگیخت.

مصر پیش از این در جریان توافق ترسیم مرزهای دریایی، از بخش های زیادی از آبهای اقتصادی خود به نفع قبرس عقب نشینی کرده بود به طوریکه این مساحت حتی ۲ برابر مساحت دلتای مصر به شمار می رود. با این اقدام رژیم صهیونیستی دیگر نیازی به خاک مصر برای کشیدن خط گازی به اروپا ندارد.

در واقع می توان گفت که رقابت میان مصر و ترکیه و وجود زاویه در سیاست های خارجه آنها در قبال یکدیگر باعث شده تا رژیم صهیونیستی در این بین، بیشترین سود اقتصادی را ببرد.

در هر صورت باید گفت که همانقدر که افکار عمومی در جهان عرب و اسلام نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عرصه های سیاسی و فرهنگی و ورزشی… حساس شده است باید به موضوع اقتصاد و توافقات گازی نیز به چشم تلاش صهیونیستها برای نفوذ هر چه بیشتر در جهان عرب و اسلام نگاه کند.

کد خبر 4936850 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی مصر اسرائیل ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا رژیم صهیونیستی عراق ایران عربستان سعودی روسیه دونالد ترامپ فلسطین سوریه ونزوئلا افغانستان شیوع کرونا لیبی رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط شرق مدیترانه توافقات گازی تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای مقام آمریکایی در اعتراض به حمایت واشنگتن از تل‌آویو

یکی از مسوولان وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت کشورش از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استعفا کرد.

به گزارش ایسنا، «آنیل شیلین» ۳۸ ساله، مسوول روابط خارجی در دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار آمریکا در اعتراض به حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از سمت خود استعفا داد.

روزنامه واشنگتن‌پسن روز چهارشنبه نوشت استعفای شیلین که در زمینه مسائل حقوق بشر در منطقه غرب آسیا فعالیت می‌کند، جدیدترین نمونه از مخالفت کارمندان دولت و افکار عمومی آمریکا با حملات رژیم صهیونیستی به غزه است.

شیلین که از یک سال پیش مسوولیت روابط خارجی در دفتر دموکراسی و حقوق بشر را برعهده گرفته بود و حدود نیمی از آن با جنگ رژیم صهیونیستی در غزه همراه بود، در مصاحبه‌ای گفت هدفش در این سمت «ارتقای حقوق‌بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا بود»؛ هدفی که با جنگ در غزه و مجموعه‌ای از اقدامات اخلاقی، حقوقی، امنیتی و دیپلماتیک ایالات متحده پیچیده شد.

این کارمند وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت تلاش کرده نگرانی‌های خود را در داخل از طریق مخالفان و نیز در انجمن‌های کارمندان مطرح کند اما در نهایت به این نتیجه رسیده است که تا زمانی که آمریکا به ارسال بی‌وقفه سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، بی‌فایده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در صد و هفتاد و سومین روز جنگ، شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۲۲ هزار و ۴۹۰ نفر رسیده است.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به ویژه دو استان غزه و استان شمالی در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شورای امنیت، تل آویو را درباره حمله به سوریه پاسخگو کند
  • تحولات مصر؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا بحران اقتصادی
  • ترکیه به اسرائیل سلاح و مهمات صادر می‌کند؟
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • استعفای مقام آمریکایی در اعتراض به حمایت واشنگتن از تل‌آویو
  • تل‌آویو حامیان آمریکایی‌ را هم از دست داد
  • آمریکا: به اسرائیل فقط مشاوره نظامی می‌دهیم
  • تکذیب همکاری نظامی با اسرائیل ازسوی وزارت دفاع ترکیه
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • آستین: شرایط غزه یک فاجعه انسانی است