Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:15:27 GMT

«کرونا» در مصرف‌کنندگان موادمخدر و الکل بیشتر است

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۲۶۲۶

«کرونا» در مصرف‌کنندگان موادمخدر و الکل بیشتر است

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور می‌گوید: تحقیقات و بررسی کمیته پژوهشی این کانون حاکی از آن است که در مصرف‌کنندگان مواد مخدر، هم ابتلای به بیماری کرونا و داشتن علائم مشکوک به این بیماری و هم میزان مرگ و میر افراد مبتلا نسبت به جمعیت عادی و نسبت به آمارهای منتشره وزارت بهداشت بیشتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی غالبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در پی شیوع بیماری کرونا شایعاتی مبنی بر اینکه الکل، مواد مخدر و مواد محرک باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری میشوند در فضای مجازی و غیرمجازی منتشر شد، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از جوانان و افرادی که ضعیف النفس بودند به دنبال این شایعات مصرف مواد یا الکل را شروع کردند به طوریکه تحقیقات نشان می‌دهد که به نظر تعداد قابل توجهی از بیماران تحت درمان در مراکز سرپایی درمان اعتیاد، درمان خود را رها کرده و به مصرف مجدد مواد روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد با کمک کمیته پژوهشی خود، تحقیق و بررسی نسبتا وسیعی را جهت بررسی درستی یا نادرستی این نظریه مشکوک، طراحی کرد. این بررسی با همکاری و مشارکت پزشکان مسئول فنی حدود ۳۰۰ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در سراسر کشور انجام شد و اطلاعات مربوط به حدود ۵۰ هزار بیمار که در مراکز سرپایی درمان اعتیاد تحت درمان بودند جمع‌آوری شد.

به گفته رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور، جمع‌آوری داده‌ها توسط پزشک و براساس خوداظهاری بیماران دارای پرونده درمانی بود. پس از دسته‌بندی اطلاعات رسیده، مشخص شد که در مصرف کنندگان مواد مخدر هم ابتلای به بیماری کرونا و داشتن علائم مشکوک به این بیماری و هم میزان مرگ و میر افراد مبتلا نسبت به جمعیت عادی و نسبت به آمارهای منتشره وزارت بهداشت بیشتر بود.

بنابر اظهارات غالبی و بر اساس این تحقیق، شایعاتی که درمورد پیش‌گیرنده بودن الکل، مواد مخدر و مواد محرک نسبت به بیماری کرونا در فضای مجازی منتشر شده واقعیت نداشته است، بلکه کاملاً برعکس بوده و افرادی که سابقه مصرف این‌گونه مواد را داشته و در حال مصرف داروهای مخدری مانند شربت تریاک یا متادون یا بوپرنورفین بودند هم ابتلای بیشتر و هم مرگ و میر بیشتری نسبت به جمعیت عادی داشتند، البته همچنان نیاز بررسی‌های دقیق‌تر با روش‌های تحقیق علمی‌تر و نمونه‌های بیشتر احساس می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مواد مخدر کروناویروس معتادان درمانگر اعتیاد درمان اعتیاد بیماری کرونا مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۲۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۱۱۲ مرکز خدمات نوروزی و اقامتی غیرمجاز در کرمانشاه

فرماندار کرمانشاه از کشف و پلمب ۱۱۲ مورد مراکز خدماتی و اقامتی متخلف و غیربهداشتی در طرح ستاد خدمات سفر نوروزی در کرمانشاه خبر داد. - اخبار استانها -

محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از گشت مشترک تیم‌های بازرسی و نظارتی کشیک ایام نوروزی از سطح عرضه مواد غذایی در بازار روزهای شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: در راستای نظارت‌های بهداشت، امنیت غذایی و سلامت خدمات در مراکز گردشگری بازدید به عمل آورد.

وی عنوان کرد: این بازرسی‌ها با همکاری و تعامل ستاد خدمات سفر فرمانداری کرمانشاه، میراث فرهنگی شهرستان، اداره مرکز بهداشت و دامپزشکی طی ایام نوروز در پنج اکیپ در دو شیفت صبح و عصر به خدمات رسانی و نظارت بر مراکز تولید، فروش و توزیع مواد خوراکی می‌پردازد.

فرماندار کرمانشاه  تعداد بازدید صورت گرفته از زمان تشدید نظارت‌ها را بیش از 1201 مورد طی نوروز امسال عنوان کرد و افزود: تعداد موارد غیر بهداشتی کشف شده از ابتدای امسال 21 مورد بوده است.

آمویی از پلمب هفت واحد عرضه محصولات غذایی، کشف و ضبط 1608 کیلوگرم انواع گوشت تاریخ مصرف گذشته کشتارگاه‌ها و نظارت بر ذبح 3769 راس گوسفند، 1096 راس گوساله به همراه کشف و ضبط 700 کیلوگرم گوشت غیر قابل مصرف خبر داد.

فرماندار کرمانشاه با اشاره‌ به کشفیات غیربهداشتی اکیپ دامپزشکی و مرکز بهداشت شهرستان طی این ایام، ادامه داد: کشتار 902 هزار و 291 قطعه مرغ فاسد و ضبط بیش از 27 هزار کیلوگرم مرغ از چرخه مصرف خارج شده از جمله این موارد است.

 آمویی به بازدید 6714 مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، بازدید از 3579 مورد اماکن عمومی توسط ستاد خدمات سفر اشاره و تصریح کرد: در طرح خدمات سفر نوروزی از 75 اماکن اقامتی نیز بازدید به عمل آمد.

وی به 647 مورد اخطار و 112 مورد پلمب مراکز خدماتی و اقامتی طی این طرح اشاره کرد و گفت: بازرسان توانستند 6472 مورد مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته را معدوم سازی کنند، همچنین 78 مورد نمونه‌برداری مواد غذایی، 1073 مورد کلرسنجی، 206 مورد نمونه‌برداری آب صورت گرفته است.

فرماندار کرمانشاه گفت: 251 مورد بازدید مشترک با سایر ادارات سطح شهرستان کرمانشاه از این مراکز خدماتی انجام و 39 جایگاه نیز 33 مورد تذکر شفاهی و اخطار دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در «دیلم» جمع آوری شد
  • پلمب ۱۱۲ مرکز خدمات نوروزی و اقامتی غیرمجاز در کرمانشاه
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • مواد غذایی موثر بر آلزایمر را بیشتر بشناسیم
  • بررسی خواص گوشت شتر به بهانه خبر سقوط وحشتناک جمعیت آن در ایران/ آیا گوشت شتر گرم است؟