Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@17:26:43 GMT

عوارض شدید کرونا در سیگاری‌ها و ترفند صنایع دخانی

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۳۱۶۹

عوارض شدید کرونا در سیگاری‌ها و ترفند صنایع دخانی

مهندس بهزاد ولی زاده استعمال دخانیات را یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها معرفی کرد که سالانه موجب مرگ بیش از ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود و گفت: در مستندات علمی بسیار زیادی اثبات شده است که استعمال هر نوع تنباکو و ماده دخانی مضر است و به طور جدی بر تضعیف سیستم دفاعی و تخریب سیستم‌های تنفسی و قلبی_عروقی تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباط بین مصرف دخانیات و بروز سرطان ریه موضوعی کاملا به اثبات رسیده است و مصرف محصولات دخانی شایع‌ترین علت بروز سرطان ریه است. علاوه بر این مصرف دخانیات به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری سل را افزایش می‌دهد و نیز مهم‌ترین عامل در ایجاد بیماری‌های انسدادی مزمن ریه (COPD) محسوب شده و باعث پارگی و التهاب کیسه‌های هوایی می‌شود. این امر باعث کاهش ظرفیت جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن توسط ریه‌ها می‌شود و در نهایت مخاطی در بافت ریه ایجاد می‌کند که منجر به بروز سرفه‌های خشک و دردناک و مشکلات تنفسی می‌شود.

تغییر چهره صنایع دخانی در بحران کرونا!
دریافت کمک‌های ضدکرونایی صنایع دخانی، ممنوع

وی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا، صنایع دخانی سعی کرده‌اند چهره موجهی از خود به عموم جامعه نشان دهند، گفت: در این بحران به برخی کشور‌های جهان کمک‌های مالی، تجهیزات حفاظت فردی، ونتیلاتور و... داشتند و تلاش کردند که از چهره‌ای که به عنوان عامل مرگ شناخته شده است، به چهره‌ای که باعث رفاه و آرامش جهانی است، تغییر چهره دهند. سازمان جهانی بهداشت به دنبال این موضوع، به کشور‌های عضو این سازمان و کنوانسیون کنترل دخانیات هشدار‌های لازم را داده است که از دریافت کمک‌های صنایع دخانی خودداری کنند، این صنایع باید از طریق پرداخت مالیات خساراتی که به دوش دولت‌ها وارد می‌کنند را جبران کنند و دولت‌ها نیز از محل مالیات اخذ شده برای سلامت عمومی هزینه کنند.

استعمال دخانیات، عامل خطر عفونت‌های دستگاه تنفسی
قلیان و تشدید خطر انتقال کرونا

وی با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، ادامه داد: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی به شمار می‌رود و ویروسی که بیماری کووید ۱۹ را ایجاد می‌کند نیز در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می‌شود، از این رو مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه مصرف قلیان، به طور معمول فعالیتی است که در گروه‌ها و محیط‌های عمومی انجام می‌شود، خطر انتقال بیماری‌ها را افزایش داده و موجب تشدید خطر انتقال ویروس کرونا در محیط‌های اجتماعی می‌شود. عبور دود قلیان از مسیر مشترکی که در ساختار قلیان وجود دارد شامل قسمت دهانی، شلنگ و جام، به ویژه در اجتماعات و محیط‌های عمومی موجب بقای میکروارگانیسم‌های منتقله از افراد مصرف کننده در این قطعات می‌شود.

دودِ دست دوم محصولات دخانی از علل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

ولی زاده با اشاره به شواهد موجود، افزود: ویروسی که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود از خانواده مشابه با سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS و سندرم حاد تنفسی SARS بوده است که هر دو با ایجاد آسیب‌های قلبی_عروقی حاد و مزمن همراه می‌باشند. وجود ارتباط بین بیماری کووید ۱۹ و سلامت قلب و عروق از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم محصولات دخانی یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در سطح جهان به شمار می‌آید؛ بنابراین اثر بیماری کووید ۱۹ بر سیستم قلبی عروقی می‌تواند شرایط افرادی که از قبل مشکلات قلبی عروقی داشتند را به مراتب وخیم‌تر کند. از این رو وجود وضعیت قلبی عروقی ضعیف‌تر در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که سابقه مصرف دخانیات را نیز دارند، می‌تواند علائم بیماری را در آن‌ها تشدید کند و از این طریق احتمال مرگ را در بین آن‌ها افزایش دهد.

قاچاق محصولات نوپدید دخانی

وی با اشاره به محصولات جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی که توسط این صنایع با بهانه ضرر کمتر این دست محصولات وارد بازار شده است، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که به هیچ وجه ترویج این نوع محصولات در کشور‌ها انجام نشود. بر همین اساس خوشبختانه در ایران نیز چنین محصولاتی را ممنوع کردیم و هرگونه محصول نوپدید دخانی به دلیل مباحث تبلیغاتی و ایجاد وابستگی نیکوتین در بین جوانان ممنوع است، اما خب به صورت قاچاقی این محصولات وجود دارند.

تبعات سیگار‌های الکترونیکی برای قلب و ریه.

ولی زاده افزود: شواهد نشان می‌دهد که سیستم‌های الکترونیکی انتقال نیکوتین (ENDS) و سیستم‌های الکترونیکی غیر نیکوتینی، که بیشتر به آن‌ها سیگار الکترونیکی گفته می‌شود، برای سلامتی مضر هستند و بدون شک غیر ایمن هستند. دود سیگار الکترونیکی به طور معمول حاوی نیکوتین و سایر مواد سمی است که مصرف و مواجهه با آن هم برای مصرف کنندگان و هم برای افرادی که در معرض آئروسل‌های منتشره از دود آن قرار دارند، مضر است. استفاده از سیگار‌های الکترونیکی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و اختلالات ریه را افزایش می‌دهد.

تلاش صنایع دخانی برای جایگزینی سیگار‌های الکترونیک در بحران کرونا

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با بیان اینکه وجود مواد حامل مانند گلیسرین، در محلول سیگار الکترونیک با آسیب به کیسه‌های هوایی ریه سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس می‌شود، گفت: تماس دست با دهان توسط مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی، همچون سیگار و قلیان نیز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. اگر دستگاه‌های سیگار الکترونیکی مشترک باشند، احتمال انتقال خطر نیز افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه برخی کشور‌ها سیاست‌هایی را برای کنترل کووید ۱۹ با تعطیلی اماکن عمومی و تشدید ممنوعیت استعمال دخانیات در این اماکن اتخاذ نمودند، تلاش صنایع دخانی برای ترویج این محصولات با ادعای بی‌خطر بودن مصرف آن و جایگزینی مناسب با سیگار معمولی و قلیان افزایش یافت.

دام دخانیاتی‌ها برای جوانان

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سیگار الکترونیک یک دام از سوی صنایع برای جوانان است، یادآور شد: علاوه بر موارد ذکر شده، شواهد علمی در مورد اثربخشی سیگار الکترونیک به عنوان کمک به ترک سیگار هنوز مورد بحث است. تا به امروز، تا حدودی به دلیل تنوع محصولات تدخینی الکترونیک و اطمینان کم پیرامون بسیاری از مطالعات، پتانسیل این ابزار به عنوان یک مداخله ترک دخانیات در سطح جمعیت نامشخص است. مصرف کنندگان دخانیات باید کاملاً مصرف مواد دخانی را ترک کنند و مراقب باشند که به مصرف‌کننده سیگار‌های الکترونیکی که خطرات مشابهی برای سلامتی به همراه دارد، تبدیل نشوند. استفاده از هر یک از این محصولات ممکن است خطر ابتلا به عوارض شدید کرونا را افزایش دهد.

آثار مصرف تنباکو‌های بدون دود در شیوع کرونا

وی درباره عوارض مصرف تنباکوی بدون دود و ناس و آثار آن در شیوع ویروس کرونا، گفت: مصرف این نوع تنباکو‌ها که عمدتا به صورت جویدنی است (به عنوان نمونه ناس) موجب آسیب به مخاط دهانی به واسطه آهک و مواد خورنده و ساینده موجود در آن شده و سبب تسهیل در ورود ویروس از طریق مخاط که یکی از شایع‌ترین راه‌های ابتلا است، می‌شود. از طرف دیگر تنباکوی جویدنی با تضعیف سیستم ایمنی و نیز تاثیر بر افزایش دیابت و بیماری‌های قلبی و سرطان سبب می‌شود تا افراد مصرف کننده مبتلا، بیشتر از افراد عادی در معرض افزایش عوارض و مرگ و میر باشند. به دلیل تاثیر مصرف این نوع تنباکو بر تشدید تولید بزاق دهان و دفع بزاق در محیط‌های عمومی موجب می‌شود که در صورت مبتلا بودن فرد به بیماری کووید۱۹، این بیماری به شدت انتقال یابد. برخی از کشور‌های جهان جرایم بسیار سنگینی، از جمله زندان برای افرادی که با مصرف تنباکوی جویدنی بزاق خود را در محیط‌های عمومی رها می‌کنند وضع کرده‌اند. البته در کشور ایران تولید و مصرف انواع سیگار‌های الکترونیکی و تنباکو‌های بدون دود ممنوع است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور ادامه داد: از دست‌اندرکاران بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها درخواست کرده‌ایم در پرونده بیماران قید کنند که افراد مصرف کننده محصولات دخانی بوده‌اند یا خیر تا در این صورت بتوانیم بررسی میزان ابتلای مصرف کنندگان مواد دخانی به ویروس کرونا را بررسی کنیم.

پلمب ۴۶۰۰ قلیان‌سرا در بحران کرونا

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال تعطیلی قهوه‌خانه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا، روند کاهشی در میزان مصرف قلیان را شاهد بودیم یا خیر؟، بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ مکان شناسایی شد که عرضه قلیان داشتند حدود ۱۳ هزار واحد آن‌ها در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بهداشت به صورت خود جوش تعطیل کردند و حدود ۴۶۰۰ واحد توسط بازرسان بهداشت محیط پلمب شد و به مابقی هم پس از بازگشایی‌هایی که در رستوران‌ها و... اتفاق می‌افتد اجازه فعالیت آن هم بدون عرضه قلیان داده شد. اکنون تقریبا مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پاک هستند و اگر مردم موردی از تخلفات را مشاهده کردند می‌توانند تخلف را به شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا و مصرف سیگار صنایع دخانی سیگار های الکترونیکی سیگار های الکترونیک سیگار الکترونیکی سیگار الکترونیک بیماری کووید ۱۹ ابتلا به بیماری بیماری های قلبی محیط های عمومی محصولات دخانی مصرف کنندگان مصرف دخانیات خطر ابتلا صنایع دخانی ویروس کرونا مصرف کننده قلبی عروقی بیماری ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن

یکی از گیاهانی که در گروه گیاهان دارویی قرار داشته و پتانسیل های ناشناخته زیادی دارد چوچاق یا زولنگ می باشد که متأسفانه به تدریج به ورطه فراموشی سپرده شده است اما باید بدانید که خواص این گیاه به قدری زیاد است که مطمئناً پس از خواندن این خواص بیش از قبل آن را بکار می برید.

به گزارش نمناک، به طور خلاصه می توان گفت این گیاه دارای مصارف مختلفی همچون سبزی کاری، گل کاری و دارویی می باشد. با ما در این بخش از بهداشت و سلامت همراه باشید تا با خواص و فواید چوچاق بیشتر آشنا شوید.

ظاهر متفاوت گیاه چوچاق در هر فصل

باید بدانید گیاه چوچاق از خانواده چتریان میباشد و به طور خودرو رشد می کند و جالب تر اینکه در هر فصلی شکل متفاوتی به خود می گیرد و همین امر باعث می شود که شناخت و تشخیص آن سخت شود.

این گیاه جذاب در فصل بهار به صورت بوته ای و با برگ های نوک تیز می روید و پس از گذشت زمان برگهایش شروع به ضخیم شدن کرده و از لحاظ ظاهری به برگ های اسفناج شباهت پیدا می کند، اما همین که هوا رو به سردی می گذارد چوچاق تبدیل به یک بوته ای خاردار شده و از آن بوته گل های آبی و بنفش می روید.

در گویش های موجود در مازندران و رامسر چوچاق را شوشاخ یا زولنگ نامگذاری کرده‌اند.

اسامی رایج لاتین چوچاق

گیاه معروف چوچاق، در زبان انگلیسی به چندین اسم دیگر از قبیل(Sea Holly)، (Seaside eryngo)، (eryngo)، (sea holme)، (sea hulver)، (Eringo) و (Ringo-roots)

طبع گیاه چوچاق

طبع این گیاه در طب سنتی گرم بوده و گونه های مختلف آن در صنعت داروسازی بسیار پرکاربرد است.

ترکیبات گیاه دارویی چوچاق

عمده ترکیبات موجود در گیاه چوچاق اسانس های متنوعی مثل لیمونن، آلفا پی نن و اسید فولویک می باشد. همچنین ریشه آن دارای قند ساکاروز، تانن، اسانس زولنگ با بوی مطبوع حدود 88 درصد است.

ویژگی های خاص گیاه چوچاق

نام علمی گیاه چوچاق (Eryngium planum) می‌باشد. رشد این گیاه در منطقه های جلگه ای رامسر تا گلوگاه و همچنین ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی به چشم می خورد.

زمانی که این گیاه به بلوغ میرسد خارهایی در آن به چشم می‌خورد که اگرچه پنج شاخه است ولی شش شاخ نامیده می شود به همین خاطر در گروه خارداران از تیره چتریان قرار میگیرد و جالب است بدانید که همه بخش های گیاه تا گل آن خار دارد.

گیاه چوچاق دارای برگ های بزرگ با بریدگی های عمیق است. برگ های چوچاق به هنگام بلوغ به رنگ قهوه ای درآمده و بوی هویج داده و کله قندی می شود جالب است بدانید که در بعضی مواقع تا عمق دو متری در زمین فرو می رود.

خواص بی نظیر ریشه چوچاق

از آنجایی که ریشه گیاه چوچاق دارای ساکاروز و قند می باشد خواص بی نظیری به خود اختصاص داده است. چنانچه بخواهید بیشترین بهره را از خواص این گیاه ببرید بایستی از ریشه اصلی آن یا همان بیخ که بزرگ‌تر از سایر ریشه ها می باشد استفاده کنید. ناگفته نماند که زمان برداشت ریشه گیاه چوچاق متعلق به فصل پاییز است.

موارد زیر از جمله فایده های مهم ریشه چوچاق می باشد:

درمان عفونت و درد دندان ضد اسپاسم درمان عفونت ادراری درمان سیاه سرفه برطرف کننده سنگ کلیه و مثانه خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی درمان بیماری های مرتبط با کبد خواص مهم گیاه چوچاق

وجود مقادیر زیادی از ترکیباتی همچون اسیدفولیک و لیمونن باعث شده است که این گیاه یکی از مهمترین گزینه های درمان کم خونی ناشی از فقر آهن به شمار برود.

مواردی که در ادامه میخوانید، از جمله خواص گیاه چوچاق میباشد:

کاهش التهاب در بدن اشتها آور تسکین دردهای روماتیسمی آرامش بخش اعصاب پیشگیری از سرطان به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان افزایش دهنده شیر مادران شیرده ادرار آور خواص دارویی گیاه چوچاق

طبق تحقیقاتی که محققان به تازگی انجام داده اند ثابت شده است که گیاه چوچاق درمان بسیار مناسبی برای کاهش آهن خون در بیماران تالاسمی به شمار می رود. ریشه این گیاه منبع اصلی خواص دارویی آن می باشد، برای مصرف دارویی بهترین زمان برداشت ریشه این گیاه فصل پاییز می باشد.

علاوه بر خواص دارویی که پیش از این به آن ها اشاره شد، خاکستر این گیاه نیز برای درمان بواسیر بسیار مفید است و این به خاطر داشتن اسید فولیک می باشد. این گیاه پادزهر سموم و تسکین دهنده درد پهلو می باشد، جوشانده بیخ این گیاه باعث می شود که نفخ و درد پهلو از بین برود و همچنین مربای آن یک نوع خوشبو کننده دهان محسوب می شود و همچنین پماد حاصل از آن با برگ کاسنی و آرد جو نرم‌کننده ورم های سخت می باشد. در علاج کزاز مفید بوده و در بیرون راندن خون از سینه بسیار تاثیرگذار است.

آشنایی با مضرات گیاه چوچاق

عوارض خاصی تا به این حال برای مصرف این گیاه گزارش نشده است اما با این وجود توصیه می‌کنیم که همچون سایر مواد غذایی و دارویی از مصرف بی رویه آن اکیدا خودداری کنید و به خاطر اینکه طبع آن گرم است توصیه می‌کنیم که چنانچه باردار هستید یا مشکل خاصی دیگری دارید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

دیگر عوارض گیاه چوچاق استفاده بیش از حد ممکن است باعث استفراغ شود. ترکیب گیاهان با داروهای خاص ممکن است عملکرد آنها را تغییر دهد یا عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند پس اگر داروی خاصی مصرف میکنید، به این مورد توجه کنید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از این گیاه دارویی استفاده نکنید. اگر مدر مصرف می کنید از این گیاه خودداری کنید. بدانید که استفاده طولانی مدت از چوچاق می تواند باعث عدم تعادل در مایعات و مواد شیمیایی بدن شود. موارد و نحوه مصرف گیاه چوچاق

با استفاده از برگ های تازه و یا خشک شده گیاه چوچاق غذاهای خوشمزه محلی مختص شمال کشور می توانید تهیه کنید که در ادامه این مطلب لیستی از این غذاها را در اختیارتان قرار می دهیم:

کوکو سبزی کال کباب گیلانی ماهی شکم پر سبزی پلو خورش ترش واش گیلان کباب ترش شمالی از این گیاه در برخی از چاشنی های شمالی همچون ترشی هفت بیجار، زیتون پرورده و دلار نیز استفاده می کنند. از ریشه این گیاه یک مربای بسیار خوشمزه تهیه می شود که علاوه بر طعم بی نظیر آن به خاطر بوی خوشی که دارد باعث خوشبو شدن دهان می شود.

دمنوش گیاه چوچاق

با استفاده از برگ های تازه چوچاق دمنوشی بسیار خوشمزه و مفید تهیه می شود که بسیار مقوی و خوش طعم است. چنانچه علاقه مند به درست کردن این دمنوش خوشمزه هستید در ادامه این طرز تهیه آن را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش چوچاق آب دو لیوان گیاه چوچاق تازه یا خشک شده به میزان لازم نبات یا عسل در صورت تمایل طرز تهیه دمنوش چوچاق

ابتدا آب جوشیده را داخل قوری ریخته و سپس چوچاق را به آن اضافه نمایید، قوری را به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و در نهایت دمنوش را از صافی کرده و در صورت تمایل و طبق ذائقه تان با نبات یا عسل میل کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • عوارض جدی مصرف زیاد دارچین