Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@04:42:20 GMT

راهکار سلیمی برای رفع معضل دستکاری در مصوبات مجلس

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۳۳۰۴

راهکار سلیمی برای رفع معضل دستکاری در مصوبات مجلس

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم با اشاره به بی‌توجهی مجلس دهم به تخصص‌گرایی در کمیسیون‌ها و انتقاد منتخبین جدید مجلس به این موضوع اظهار داشت: روز شنبه جلسه‌ای بین اعضای هیأت رئیسه مجلس با اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس برگزار خواهد شد که این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت لذا قرار است پیشنهاد لازم در این باره از سوی منتقدین و منتخبین جدید مجلس یازدهم به هیأت رئیسه داده شود تا بر همین اساس بررسی‌های لازم صورت گیرد تا نهایتا بتوانیم ماده ۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چندین مبحث در این باره وجود دارد که بحث اول آن این است که سابقه کمیسیون را به عنوان یک امتیاز خاص برای منتخبین لحاظ کنیم که به نظر من نیازی به این کار وجود ندارد.

** غفلت از تخصص منتخبین جدید

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم تصریح کرد: نمایندگی مجلس کاری بسیار گسترده محسوب شده و هیچگاه نمایندگان به دلیل مباحث کاری کمیسیون شان محدود به موضوعات نخواهند شد؛ لذا نمایندگان ناچار هستند که به همه حوزه‌ها ورود کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: نوع مراجعات به نمایندگان و جلسات متعدد در استان و کشور می‌تواند مورد افزایش اطلاعات نمایندگان شود در حالی که چنین موضوعی مغفول واقع شده است.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان ناظر بر مجموعه‌های مختلف هستند و حتی ممکن است با کمیسیون تخصصی خود خیلی ارتباطی نداشته باشند که می‌توانم به ناظرین در شورای برنامه‌ریزی استان اشاره کنم.

** منتخبین متخصص و تحصلیکرده نباید پشت درب کمیسیون‌ها بمانند

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس درباره امتیازدهی به منتخبین جدید جهت حضور در کمیسیون‌ها نقص دارد، ولی در مجموع نباید حضور در کمیسیون به عنوان یک الزام تلقی شود و فقط می‌تواند امتیازی برای او محسوب شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم اظهار داشت: نباید اینگونه تلقی شود که، چون منتخب جدیدی که سابقه نمایندگی دارد سابقه حضور در یک کمیسیون خاص را هم دارد بتواند بدون دغدغه در همان کمیسیون ادامه دهد. ضمن اینکه وقتی ۵۰ نفر تحصیلات مرتبط با بودجه‌نویسی و بودجه ریزی وارد مجلس شده‌اند و باید در انتظار لیست نمایندگانی که سابقه عضویت در این کمیسیون دارند بمانند، صحیح نیست.

** لازمه تغییر و تحول در مجلس، اصلاح آیین نامه داخلی است

سلیمی خاطرنشان کرد: وقتی نماینده‌ای در حوزه راه و شهرسازی مسئولیت دارد قاعده کار آن است که به کمیسیون عمران برود، ولی اگر تعداد متقاضیان حضور در این کمیسیون بیش از ظرفیت لازم بود نباید عضویت در این کمیسیون را فقط به سابقه نمایندگی محدود کرد که عملاً این کار محدودیت نمایندگان است.

وی گفت: هیچکس نمی‌تواند نمایندگان ملت را از حق‌شان محدود کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم افزود: آیین‌نامه داخلی مجلس باید حتماً تغییر کند و اگر ما اعتقاد به تحول در مجلس داریم باید به دنبال تغییر و تحول در آیین‌نامه‌های مجلس باشیم.

سلیمی خاطرنشان کرد: اگر مجلس یازدهم آیین‌نامه داخلی خود را تغییر ندهد تغییر و تحولی در کشور ایجاد نخواهد شد.

** رفع معضل دستکاری در مصوبات با بالا بردن تخصص گرایی در کمیسیون‌ها

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم گفت: دستکاری مصوبات مجلس تأیید شده است این در حالی است که باید هیأت رئیسه مجلس دهم همان زمانی که این مباحث مطرح بود ورود می‌کرد.

سلیمی افزود: اگر تلاش کنیم تخصص‌گرایی را در کمیسیون‌های مجلس بالا ببریم مانع از اقداماتی نظیر دستکاری در مصوبات خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس نیازمند دو سوم رأی نمایندگان هستیم و امیدواریم ماده ۳۶ و ۳۷ این آیین‌نامه در صحن علنی مجلس مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

**ابهام داشتن منطق تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم گفت‌: متأسفانه ما در مجلس گذشته شاهد بودیم برخی افراد که یک تخصص خاص را داشتند به کمیسیون غیرتخصصی رفته و چهار سال در آنجا حضور پیدا می‌کردند و متأسفانه به نظر می‌رسد که تقسیم کمیسیون‌ها براساس سازوکار‌های غیرشفاف صورت می‌گرفت.

سلیمی افزود: منطق تقسیم نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گاهی اوقات با ابهام مواجه بوده است که امیدوارم با اصلاحیه لازم در مجلس یازدهم دیگر شاهد این موضوع نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در مجلس یازدهم شاهد رویکرد جدیدی برای پیگیری مطالبات مردم باشیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: مصوبات مجلس تخصص گرایی سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس یازدهم آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون ها منتخبین جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس/ اردیبهشت خطرناک!

به گزارش خبرنگار مهر، واگذاری بلوک سهام ۵۱ درصدی باشگاه پرسپولیس در حالی آخرین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد که همچنان مشکلات مالی و قراردادی اعضای تیم پابرجاست.

رضا درویش مدیرعامل سرخپوشان پایتخت که بارها وعده پرداخت مطالبات بازیکنان را داده بود حالا با چالش اساسی در ادامه فعالیت خود روبروست. او پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های فراوان در حالی قرار است همچنان به عنوان مدیرعامل فعالیت خود را ادامه دهد که هیأت مدیره این باشگاه پس از واگذاری به بخش خصوصی قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن تغییر کند تا سرخ‌ها با کابینه‌ای جدید برای نقل و انتقالات تابستانی آماده شوند.

با این حال هیأت مدیره فعلی باشگاه، مجوز مذاکره با اوسمار ویه را برای تمدید قرارداد با پرسپولیس را داده است تا سرمربی برزیلی در صورت توافق مالی با این باشگاه روی کار بیاید.

درویش هم قصد دارد بر خلاف بازیکنانی که در پایان فصل قراردادشان به اتمام می‌رسد امضای تمدید ویه را با پرسپولیس را از این مرد برزیلی بگیرد تا هر اتفاقی در تابستان هم روی کار این مربی تأثیر نگذارد.

از سوی دیگر با ورود کنسرسیوم بانکی به باشگاه پرسپولیس قرار است تمام نفرات فعلی هیأت مدیره تغییر کرده و به احتمال فراوان هیأت مدیره‌ای هفت نفره تشکیل شود تا از تمام ظرفیت انسانی خود در این مجموعه استفاده کنند.

درویش برای حل و فصل مشکلات مالی فصل جاری تیمش منتظر ورود افراد اقتصادی است تا شاید آنها بتوانند راهکاری برای پرداخت حداقل ۱۳۰ میلیارد تومان در یک ماه آینده برای بیش از ۵۰ درصد باقیمانده قراردادهای لیگ بیست و سوم فراهم کنند.

حالا باید دید نقشه‌های مدیریتی درویش برای تمدید قرارداد با ویه‌را و دریافت پول از هیأت مدیره آینده، اتفاق خواهد افتاد یا این باشگاه با تغییرهای هیأت مدیره دچار چالش‌های بیشتری خواهد شد.

کد خبر 6084978

دیگر خبرها

  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس
  • معضل ۱۳۰ میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس/ اردیبهشت خطرناک!
  • وزیر صمت: منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم
  • منتظر ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هستیم
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟