Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@05:12:31 GMT

کاهش ۴۰ میلیارد دلاری ذخایر بانک مرکزی عربستان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۳۷۰۷

کاهش ۴۰ میلیارد دلاری ذخایر بانک مرکزی عربستان

وزیر دارایی عربستان سعودی از کاهش ۴۰ میلیارد دلاری ذخایر بانک مرکزی این کشور به دلیل کاهش ۹ میلیارد دلاری بودجه خبر داد.

به گزارش ایمنا، وزیر دارایی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور در ماه‌های مارس و آوریل ۱۵۰ میلیارد ریال (۴۰ میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت کرده و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه گذاری عمومی اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی عربستان، ذخایر خارجی این بانک در ماه مارس حدود ۲۷ میلیارد دلار به صورت ماهانه کاهش یافت و به ۴۶۴.۵ میلیارد دلار رسید. این در حالی است آمار ماه آوریل هنوز در دسترس نیست. محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان طی بیانیه‌ای گفت: انتقال پول به صندوق سرمایه گذاری عمومی به صورت کاملاً استثنایی انجام شده است.

وی اضافه کرد: دولت ۱۵ میلیارد دلار در ماه مارس و ۲۵ میلیارد دلار در آوریل به صندوق سرمایه گذاری عمومی انتقال داده است و انتظار می‌رود ذخایر خارجی در ماه آوریل به همان اندازه ماه قبل از آن کاهش یابد.

جدان در این بیانیه اظهار کرد: «در حالی که جریان تبادلات خارجی از آغاز سال جاری میلادی در سطحی تاریخی قرار دارد، این اقدام در انتقال منابع مالی به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی باعث کاهش سرمایه‌های ذخایر خارجی شده و هدف از آن حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری‌های این صندوق در اطلاعات بانک مرکزی نخواهند آمد.»

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و سهام شرکت فناوری اوبر و شرکت خودروهای الکتریکی لوسید موتور را هم در اختیار گرفته است. این صندوق در سال جاری میلادی سهام چهار شرکت نفت بزرگ اروپا را هم خریداری کرده است. در اوایل همین ماه مشخص شد این صندوق در شرکت‌های بوئینگ، سیتی گروپ، فیسبوک، والت دیزنی و ماریوت هم سهام دارد.

جدان همچنین گفت: دولت عربستان به طرح‌های توسعه‌ای خود برای متنوع کردن اقتصاد، افزایش رضایت عمومی و حمایت از رشد بخش خصوصی ادامه می‌دهد و این کار را یا از طریق بودجه عمومی و یا به وسیله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق‌های توسعه‌ای انجام خواهد داد.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا است در سه ماهه اول سال جاری میلادی با سقوط قیمت نفت، با ۹ میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد.

منبع: سایت طلا

کد خبر 426178

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عربستان عربستان سعودی بانک مرکزي بانک مرکزی عربستان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صندوق سرمایه گذاری عمومی میلیارد دلار ذخایر خارجی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟

زهرا علی‌اکبری- تورم حالا به دغدغه اصلی سیاستگذاران و افکار عمومی در ایران تبدیل شده است. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با موج پرفشار تورم روبروست و صعود تورم به کانال بالاتر از چهل درصد سبب شده است قدرت خرید بیش از پیش آسیب ببیند. عدم تطابق تورم با میزان افزایش حقوق یکی از مهمترین نکاتی است که سبب شده است اقتصاد ایران شاهد عقبگرد قدرت خرید باشد.

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران درگیر بحران جدی ریزش ارزش پول ملی است، گفت: متاسفانه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی در ایران ۱۰ هزار برابر کاهش یافته است. معنای این اتفاق در حقیقت ریزش قدرت خرید مردم است.

وی گفت: اتفاقاتی زنجیروار زمینه را برای بروز این بحران مهیا کرده است. عامل مهم این اتفاق یعنی ریزش ارزش پول ملی، افزایش شدید نرخ تورم است و رشد تورم نیز ریشه در افزایش نقدینگی دارد. به عبارت دیگر دولت‌ها در ایران سیاست پرداخت درستی ندارند و با پیش‌بینی هزینه‌های غیرضروری در بودجه، موجب بروز ناترازی و ایجاد کسری در بودجه می‌شوند. این اتفاقات نیز دست به دست هم می‌دهد و چنین شرایط نامساعدی را ایجاد می‎کند.

بانک مرکزی باید مستقل باشد

حاتمی یزد تاکید کرد: وقتی درآمد و هزینه تطابقی با هم ندارند، دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‎کند و در نتیجه پول بدون پشتوانه را راهی اقتصاد می‌کند. اگر کالاها و خدمات همپای تورم در اقتصاد رشد می‌کرد چنین بحرانی به وقوع نمی‌پیوست اما متاسفانه شرایط تولید در بخش کالا و خدمات در ایران شرایط بسیار ناگواری است.

او تورم را گرفتن مالیات از فقرا و دادن پول و امکان به ثروتمندان دانست و گفت: در این فضا طبقه متوسط در حال از بین رفتن است. متاسفانه شکاف طبقاتی در حال عمیق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بیشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند.

ام‌الفساد اقتصاد چیست؟

حاتمی یزد با تاکید بر اینکه تورم بی هیچ اغراقی ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید افراد را ناگزیر به داشتن شغل دوم و سوم می‌کند در نتیجه کارها درست پیش نمی‌رود و بحران پدیدار می‌شود. حتی من معتقدم پایین بودن بهره‌وری و فساد اداری و قاچاق و .. تا حدی به معضل تورم در کشور مرتبط است. در شرایط فعلی همه چیز در خدمت طبقه بسیار ثروتمندی است که جمعیت اندکی دارند اما از همه‌ی مواهب برخوردارند. واقعا شرایط امروز ایران مصداق ضرب‌المثل قدیمی شده که از نخورده می‌گیرند و به خورده می‌دهند چون همان طور که گفتم تورم مالیاتی است که به فقرا فشار می‌آورد .

او مسئولیت اصلی بانک مرکزی را پیشگیری از تورم دانست و گفت: وقتی بانک مرکزی مستقل نیست، وضعیتی مثل وضعیت ایران پدیدار می‌شود چرا که دولت بانک مرکزی را مجبور با چاپ پول می کند و در نهایت تورم به مردم تحمیل می‌شود . آن وقتی ما می‌شنویم که رییس کل بانک مرکزی نسبت به تضعیف حکمرانی ریال در اقتصاد اعتراض دارند.

او در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت یعنی بازگشت به کانال بیست تا سی درصد نزدیک خواهد شد یا خیر؟ گفت: نه تنها امسال بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقی خواهد ماند.

این مدیر اسبق بانکی گفت: جامعه در حال تغییر وضعیت است. طبقه متوسط تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود. در این جامعه طبیعتا توسعه‎ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز موید همین مدعاست.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898287

دیگر خبرها

  • سود ۳ میلیون دلاری پرسپولیس از خصوصی‌سازی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد