Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@09:39:57 GMT

صف سیم‌چین‌ها در میدان تجریش

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۳۹۳۷

صف سیم‌چین‌ها در میدان تجریش

همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده:   با زباله‌گردی، فال‌فروشی، فروش انواع و اقسام قوطی‌های آلومینیومی، ورقه‌های فلزی و... مخارج زندگی خاص‌شان را تأمین می‌کنند. اگرچه‌ تردد آنها با گونی‌های پر از خنرز و پنزرهای دورریختی در کوچه‌ها و معابر اطراف امامزاده صالح(ع) مشکلاتی برای اهالی محله ایجاد می‌کند اما این روزها با دست و پا کردن یک شغل جدید حسابی باعث نگرانی کاسبان و اهالی محله شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهالی می‌گویند که سیم‌چینی و جمع‌آوری انواع و اقسام سیم‌های مسی و کابل برق به کار این روزهای کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده است؛ سیم‌های برقی که به افراد سودجو فروخته می‌شوند و نگرانی از وقوع حوادثی مثل برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی و... را به دل اهالی و کاسبان محله می‌اندازد. سراغ اهالی، شورایاران و کاسبان محله تجریش رفته و درباره معضل این روزهای محله گزارشی تهیه کرده‌ایم. 

 از فال‌فروشی با قناری تا زباله‌گردی

حوالی ظهر که تیغ آفتاب سایه درختان حاشیه روددره مقصودبیک را کوتاه می‌کند، مرد میانسالی با سر و وضع ژولیده و قامت دوتا از پله‌هایی که به حاشیه رودخانه می‌رسند بالا می‌آید. یک گونی پر از زباله روی شانه‌اش انداخته و چند کیسه نایلونی پر از خنزر و پنزرهایی که چند دقیقه پیش جمع‌ کرده به گوشه لباسش سنجاق شده است. در خلوتی این روزهای میدان تجریش، بوستان تجریش و حاشیه روددره، رفت‌وآمد کارتن‌خواب‌ها و معتادانی که کوچه‌های اطراف امامزاده صالح(ع) را پاتوق کرده‌اند بیشتر به چشم می‌آید. مرد میانسال که مسیر کوچه‌های پشت محوطه امامزاده را در پیش می‌گیرد، پیرمردی با کوله پشتی بر دوش و قفس زنگ‌ زده‌ای که یک قناری لاغر را در خود زندانی کرده در ورودی کوچه ظاهر می‌شود. محل کارش همین پسکوچه‌های اطراف امامزاده است. با کمک قناری تکیده‌اش فال می‌فروشد تا خرج زندگی در حاشیه روددره و البته موادمخدر مورد نیازش را جور کند. ساکنان حاشیه روددره مقصود بیک، کارتن‌خواب‌ها و معتادانی که زیر سقف پل تجریش و در آلونک‌های زهوار در رفته کنار رودخانه زندگی می‌کنند هم برای تأمین مخارج‌شان مشاغل متنوعی دارند. یکی با زباله‌گردی روزگار می‌گذراند، یکی با فال‌فروشی و این روزها هم خبر رسیده که سیم‌چینی به فهرست مشاغل کارتن‌خواب‌های تجریش اضافه شده است. 

 پای سودجویان در میان است

این روزها در حوالی میدان تجریش، پیدا کردن کارتن‌خواب‌ها و معتادانی که کیسه پر از سیم‌های مفتولی، ورقه‌های آلومینیومی و... را به دوش کشیده‌اند چندان کار سختی نیست. اهالی و معتمدان محله می‌گویند اگرچه جمع کردن قوطی‌ و ورقه‌های آلومینیومی توسط کارتن‌خواب‌ها پدیده تازه‌ای نیست اما این روزها بساط‌شان پر شده از سیم‌های مفتولی و انواع و اقسام کابل‌ برق. مسئله‌ای که باعث نگرانی اهالی محله شده است. «علیرضا حمیدی» دبیر شورایاری محله تجریش می‌گوید: «مدتی است که اهالی محله و کاسبان بازار از جمع‌آوری انواع و اقسام سیم‌های مفتولی و مسی و حتی کابل برق توسط کارتن‌خواب‌ها نگرانند. نگران‌کننده‌تر اینکه دست هرکدام از این کارتن‌خواب‌ها یک سیم‌چین هم دیده شده و همین موضوع نگرانی اهالی را هم بیشتر کرده است.» حمیدی ادامه می‌دهد: «ظاهراً تا امروز با این سیم‌چین‌ها برای جمع‌آوری کابل و سیم مسی‌ سراغ ساختمان‌های نیمه‌کاره و در حال ساخت، خانه‌های متروکه و... رفته‌اند. این معتادان حواس درست و حسابی ندارند و از آنجایی که در بازار تجریش، بوستان‌ اسکویی، پیاده‌راه مقصودبیک و... به راحتی امکان دسترسی به کابل‌ وجود دارد، اهالی و کاسبان بازار از احتمال وقوع حوادثی مثل برق‌گرفتی، آتش‌سوزی و... نگرانند.» حمیدی از حضور افراد سودجو در تجریش و به کارگیری کارتن‌خواب‌ها برای جمع‌آوری سیم‌های مسی و کابل برق و... می‌گوید: «به تازگی گروهی از افراد سودجو به محله ما آمده‌اند و سیم‌های مسی، ورقه‌های آلومینیومی و هر چیز قابل فروش دیگری را از کارتن‌خواب‌ها می‌خرند. کاسبی که آنها راه‌ انداخته‌اند می‌تواند باعث وقوع حوادث ناگوار شود.» 

 به هر کارتن‌خواب یک سیم‌چین داده‌اند

با راهنمایی اهالی و شورایاران در جست وجوی ردپای کارتن‌خواب‌های سیم‌چین به دست و محل خرید و فروش‌ سیم‌های مسی و کابل‌ برق به میدان قدس می‌رسیم. فعالیت جدید کارتن‌خواب‌ها، کاسبان این محدوده از محله تجریش را هم نگران کرده است. «عباس ساعدی» یکی از کاسبان محله تجریش که در اطراف میدان قدس مغازه سمنوفروشی دارد می‌گوید: «شب‌ها وقتی هوا، تاریک و رفت‌وآمد در اطراف میدان کمتر می‌شود، یک صف طولانی از کارتن‌خواب‌ها مقابل ساختمان سابق بیمه شکل می‌گیرد. کارتن‌خواب‌ها و معتادان با سر و وضع به هم ریخته و با کیسه‌های پر از ورقه‌های آلومنیومی، سیم‌های مسی و کابل برق در پیاده‌رو صف می‌کشند و اجناسی را که در طول روز جمع کرده‌اند به افراد سودجو می‌فروشند.» ساعدی از یک ماجرای عجیب دیگر پرده‌برداری می‌کند: «این افراد سودجو حتی سیم‌چین‌های مورد نیاز کارتن‌خواب‌ها را هم تأمین کرده‌اند. آنها با دادن سیم‌چین‌ به کارتن‌خواب‌ها از آنها خواسته‌اند برایشان سیم فلزی، ورقه آلومنیومی، کابل برق و... جور کنند. رفت‌وآمد کارتن‌خواب‌ها به این محدوده روی کاسبی ما هم اثر گذاشته است. وقتی صف کارتن‌خواب‌ها شکل می‌گیرد، دیگر کسی از راسته مغازه‌ها عبور نمی‌کند. از اینها گذشته رها شدن این کارتن‌خواب‌ها در خیابان‌های محله، راسته بازار و... علاوه بر اینکه خطر برق‌گرفتگی را برای خود آنها به همراه دارد، می‌تواند باعث اتفاقات ناگوار دیگری هم شود.»

 خرید و فروش کابل در حاشیه پیاده‌رو

پیدا کردن افراد سودجویی که باعث نگرانی اهالی و کاسبان تجریش شده‌اند کار دشواری نیست. حمیدی می‌گوید: «حدود یک سال است که یک مرد میانسال با یک ترازوی کوچک در پیاده‌رو ضلع جنوب میدان قدس می‌نشیند و به ظاهر از رهگذران می‌خواهد در قبال کشیدن وزنشان به او پول بدهند. اما در واقع یک ترازوی کوچک دیگر هم دارد که با آن سیم‌های مسی، کابل برق، سیم‌های مفتولی و... را که کارتن‌خواب‌ها جمع‌آوری کرده‌اند وزن می‌کند و در برابر آن به آنها پول می‌دهد.» مرد میانسال با موهای جوگندمی در حاشیه پیاده‌رو نشسته و به رهگذران و خودروهای عبوری چشم دوخته است. ترازوی قهوه‌ای رنگ را گوشه پیاده‌رو قرار داده و منتظر رسیدن کارتن‌خواب‌هاست. هوا که رو به تاریکی می‌رود، کارتن‌خواب‌ها یکی یکی از راه می‌رسند و مرد میانسال‌ هم با ترازوی دیگری که از جیبش بیرون می‌آورد حاصل فعالیت امروز کارتن‌خواب‌ها را وزن می‌کند. حضور این افراد باعث نگرانی کاسبان این محدوده شده است. «‌عباس مهرآبادی» که اطراف میدان قدس مغازه سوهان‌پزی دارد می‌گوید: «این افراد اوایل کار قوطی‌های آلومینیومی و ورقه‌های فلزی می‌خریدند اما مدتی است که سیم‌های مسی و کابل برق هم از کارتن‌خواب‌ها می‌خرند. به آنها سیم‌چین داده‌اند تا زودتر کارشان راه بیفتد. حتی مشتریان مغازه دیده‌اند که در برابر سیم‌ها به کارتن‌خواب‌ها موادمخدر هم می‌دهند.» حمیدی می‌گوید: «موضوع را با شهرداری در میان گذاشتیم که چندبار بساط این افراد را جمع کردند اما دوباره گذرشان به تجریش افتاده و حالا با این کاسبی پرخطر باعث نگرانی اهالی و کاسبان شده‌اند.»

کد خبر 515441 برچسب‌ها محله منطقه ۱ همشهری محله مسکن - مصالح ساختمانی اعتیاد - مواد مخدر امامزاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله منطقه ۱ همشهری محله مسکن مصالح ساختمانی اعتیاد مواد مخدر امامزاده سیم های مسی و کابل برق کارتن خواب ها کارتن خواب ها انواع و اقسام نگرانی اهالی مرد میانسال افراد سودجو باعث نگرانی محله تجریش اهالی محله میدان قدس جمع آوری پیاده رو کوچه ها سیم چین سیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل آب روستای شعیب نبی شوشتر از زبان اهالی

اهالی روستای شعیب نبی واقع در شهرستان شوشتر استان خوزستان مدت هاست از قطعی مداوم آب و عدم تصفیه آب رنج می‌برند. به همین جهت با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.

متن پیام شهروند خبرنگار

باسلام؛ آب روستای شعیب نبی واقع در شهرستان شوشتر فقط ۲ ساعت صبح و یک ساعت عصر وصل است و ما مجبور هستیم در مخزن‌ها آب ذخیره کنیم اغلب روستا‌های اطراف ما همین مشکل را دارند. تصفیه خانه‌ای که برای این منطقه در نظر گرفته شده است آب را بدون تصفیه و به صورت مستقیم ارسال می‌کنند و ما نیز هنگامی که آب را در مخزن ذخیره می‌کنیم آب بوی نامطبوعی می‌گیرد. خواهش می‌کنم رسیدگی کنید.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب از سد مهاباد/ توصیه به اهالی روستاهای اطراف شهرستان
  • مشکل آب روستای شعیب نبی شوشتر از زبان اهالی
  • عمارت به یادگار مانده از زمان قاجار در پایتخت
  • عروسی دختر شاه اینجا برگزار شد!
  • زنده‌گیری یک قلاده گرگ هار در مشهد + تصویر
  • به وقت افطار در محله‌ی گلچینان یزد
  • کشف ۳۰۰ کارتن تنباکو قاچاق در اسلامشهر
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • کلاهبرداری ۲۸ میلیاردی یک باند حرفه‌ای با مدارک افراد معتاد و کارتن‌خواب
  • سراب گیان توسط اهالی بسته شد