Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۱ دستفروشی که هفته گذشته توسط پلیس امنیت تهران دستگیر شده‌اند،‌ ۴ هزار عنوان کتاب قاچاق و غیرمجاز در بساطشان داشته‌اند‌، این دستفروشان هرکدان خود شبکه‌ای از قاچاق کتاب را در شهرستان‌ها نیز مدیریت می‌کرده‌اند. ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مسئله دستفروشان کتاب آن‌هم در بورس کتابفروشی‌های تهران یعنی خیابان انقلاب چند سالی است که به معضلی برای جریان نشر تبدیل شده است،‌ مسئله‌ای که حل آن هم سهل است هم ممتنع.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است تا این دستفروشان که اغلب آن‌ها کتاب‌های قاچاق و غیرمجاز نیز در بساطشان به وفور یافت می‌شود،‌ همچنان سرپا بمانند و درآمدهایشان از یک کتابفروشی که در چند قدمی‌شان با خون دل چراغ خود را روشن نگه داشته است‌، فراتر رود.

با این حال با پیگیری‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که  مقابله با قاچاق کتاب را چند سالی است قانوناً بر عهده گرفته است،‌ در روزهای نخست خرداد یعنی هفته گذشته،‌ پلیس امنیت تهران وارد ماجرا شده و با دستگیری 11 دستفروش در محدوده خیابان انقلاب تا آزادی که اقدام به تهیه و فروش نسخه‌های قاچاق و غیرمجاز کتاب می‌کردند،‌ نخستین برخورد جدی با دستفروشان کتاب را در طی سال‌های اخیر انجام داد.

ممنوعه‌ها گل سرسبد قاچاقچیان کتاب در شهرستان‌ها/ پای " نوح هراری" و "الیف شافاک" به قاچاق کتاب باز شدسلطان‌های قاچاق کتاب آزادانه می‌گردند/ توزیع یک کتاب موهن در کتابفروشی‌هارأی دادگاه برای دومین پرونده قاچاق کتاب صادر شددادگاه کتاب تشکیل می‌شود/ آیا گرهی از کار ناشران درگیر قاچاق کتاب باز می‌شود؟

سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ در این زمینه می‌گوید:‌ صبح روز سوم خرداد، مأموران پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی در بازدید و نظارت از واحدهای صنفی کتاب‌فروشی در محدوده میدان و خیابان انقلاب، برخورد با عاملان فروش و انتشار کتابهای غیرمجاز و ممنوعه را اجرا و از 66 واحد صنفی کتاب‌فروشی و تعدادی از دست‌فروشان این صنف سرکشی کردند.با اخذ دستور قضایی تعداد 11 نفر از این افراد شناسایی و دستگیر و برای ادامه تحقیقات به پایگاه هشتم پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ منتقل شدند.

با دستگیری این 11 دستفروش کتاب که به گفته یکی از اعضای کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب خود اقدام به چاپ و تهیه نسخه‌های قاچاق و غیر مجاز می‌کردند و حتی برخی شهرستان‌های اطراف را نیز پاسخگو بودند‌، نزدیک به 4 هزار عنوان کتاب کشف شد که بسیاری از آن‌ها از کتاب‌های فاقد مجوز چاپ در ایران بوده‌اند.

این عضو کارگروه مبارزه با قاچاق کتاب به تسنیم می‌گوید:‌ بسیاری از این کتاب‌ها رونویسی شده و کپی شده از کتاب‌های پرفروش ناشران دیگر است،‌ برای نمونه کتاب‌هایی مثل بی‌شعوری و عقاید یک دلقک را چندین ناشر از روی نسخه منتشر شده ناشر اصلی کپی کرده و با طرح جلد و نام مترجم دیگری منتشر کرده‌اند.   

مبارزه با قاچاق کتاب در ساا‌های اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده است و انبارهای بسیاری در این زمینه کشف و ضبط شده است،‌کشف این انبارها در یکی دو سال اخیر نشان از گردش میلیاردی توزیع زیرزمینی نشر داشته است،‌ موضوعی که ناشران را نیز به حیرت واداشته و آمارهای نشر و کتابخوانی را نیز دگرگون کرده است. تا جاییکه می‌توان گفت،‌ گردش زیرزمینی نشر از جریان اصلی و قانونی آن فراتر است. با این حال و با وجود باز شدن پای متهمان اصلی در سال‌های اخیر به دادگاه،‌ ناشران چندان از احکام صادر شده رضایت ندارند و آن را متناسب با جرم انجام شده نمی‌دانند،‌ باید دید اختصاص شعبات ویژه‌ای برای بررسی پرونده‌های مربوط به کتاب می‌تواند در این زمینه موثر باشد یا خیر.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط قاچاق کتاب

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق کتاب قاچاق کتاب قاچاق و غیرمجاز قاچاق کتاب پلیس امنیت شهرستان ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان

علیرضا نیکوفر رئیس اداره صمت سامان گفت: کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در این شهرستان با هوشیاری بازرسان صمت شناسایی و پلمب شد.

وی افزود: این کارگاه تولید غیرمجاز مواد غذایی واقع در ناحیه صنعتی شهرستان سامان در شرایط غیر بهداشتی و بدون هر گونه مجوز تولید، سیب سلامت و نشان استاندارد، چیپس سیب زمینی تولید و روانه بازار مصرف کرده است. 

بیشتر بخوانید

افزایش ۴۱ درصدی کشفیات قاچاق فرآورده‌های سلامت در چهارمحال و بختیاری

نیکوفر اضافه کرد: در بازرسی از این کارگاه غیر مجاز ۲۰۰ کیلوگرم چیپس غیربهداشتی توقیف و امحا شد. 

وی ادامه داد: مالکان این کارگاه غیرمجاز با جعل برند، محصول غیربهداشتی تولیدی را در سطح بازار توزیع کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • طرح طرد اتباع غیر مجاز در شهرستان ملارد
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • کشف چسب مايع غيرمجاز در مانه و سملقان
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی
  • ورود نسل جدید پل‌های عابر پیاده به تهران