Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشویق و ترغیب کشاورزان برای ترویج آبیاری مدرن، امری اجتناب ناپذیر است؛ حال پرسش این است که با توجه به آمار سالانه و ادامه وضع نامناسب کم آبی چند  سال دیگر باید منتظر بود تا طرح های آبیاری نوین به طور کامل اجرا شود؟ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، با افزایش راندمان آبیاری می توان حجم قابل توجهی از منابع آب را به چرخه تولید بازگرداند و بخش بزرگی از نیازهای آب کشاورزی و سایر بخشها را از این طریق برآورده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش های آبیاری‌ نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ با تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی انجام می شود که علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی 70 درصد و در آبیاری قطره ای 95 درصد است.

این در حالی است که با روش آبیاری مزارع به شکل سنتی، روشی که بیشتر زمین های کشاورزی در کشور با این شکل آبیاری می شوند حتی با صرف هزینه های گزاف تسطیح اراضی راندمان آبیاری 40 درصد است.

استفاده از روش های مدرن آبیاری در صورتی که اصولی و استاندارد پیاده شده باشد می تواند با بهره وری بالا باعث افزایش سطح زیرکشت و افزایش تولید محصولات در واحد سطح شود. همچنین باعث افزایش درآمد کشاورز و در نهایت ارتقای کیفی زیست خانوارهای روستایی می شود.

با وجود خشکسالی های پیاپی، کاهش نزولات آسمانی و افت قابل توجه سطح آب زیر زمینی در سال های اخیر و صرفه جویی و استفاده بهینه آب، ضرورت اصلاح روش های آبیاری در ابعاد مختلف بخش کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.

سرعت تهدید کم آبی و خشکسالی بیشتر از اجرای طرح های آبیاری نوین در کشور است و باید برای رفع این مشکل بخش کشاورزی، با تخصیص اعتبارات کافی و بموقع، ارایه تسهیلات مناسب و تجهیزات استاندارد، گامی اساسی برداشت، با تمام آن چه که گفته شد آیا در این راستا در استان زنجان اقدامی انجام شده است؟

فریدون داوودی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان، با اشاره به این که حدود 55 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند گفت: 65 هزار هکتار از اراضی استان مستعد تجهیز سامانه نوین آبیاری هستند.

وی با بیان این که تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری توسط شرکت های دارای مجوز ارائه دهنده خدمات انجام می گیرد، افزود: در حال حاضر 25 الی 30 شرکت در حال ارائه خدمات به مراجعین و کشاورزان هستند.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: این سازمان جهت مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری قطره ای و نوین تسهیلات بلاعوض ارائه می دهد به طوری که در طی سال 97 میزان تسهیلات ارائه شده جهت مجهز کردن یک هکتار زمین به سیستم آبیاری قطره ای 13 میلیون تومان بود که در سال جاری به 17.5 میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر تجهیز اراضی به سیستم آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار نیازمند 25 تا 30 میلیون تومان هزینه است که پس از پرداخت 17.5 میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی، کشاورز فقط یک سوم هزینه را تقبل می کند. 

این مسئول با اشاره به این که اصلاح و تعدیل پروانه آب کشاورزی که توسط وزارت نیرو انجام می شود موجب می گردد تا 25 درصد میزان مصرف آب کم شود، گفت: همین یک مشکل موجب شده تا کشاورزان میزان استقبال از این طرح را کاهش دهند اما با تمام این ها میزان تقاضا برای مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری قطره ای همچنان بالا می باشد.

داوودی با تاکید بر این که سطح سفره های آب زیرزمینی در استان به شدت در حال افت و کاهش است از سویی دیگر راندمان آبیاری نیز پایین است، تاکید کرد: دولت در حال حاضر از کشاورزان حمایت می کند، می طلبد تا کشاورزان نیز همت مضاعفی داشته باشند و زمین های کشاورزی خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کنند تا میزان صرفه جویی در آب نیز بالاتر رود.

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,59/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستم آبیاری راندمان آبیاری آبیاری قطره ای میلیون تومان آبیاری نوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۴۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

صادقی اظهار کرد: مدت زمان و حجم آب تخصیصی پس از جلسات آینده مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان و مدت تخصیص آب در نواحی مختلف نیز منوط به جلسات و هماهنگی صنوف کشاورزان استان است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط موجود حدود فردا ظهر آب به کلانشهر اصفهان برسد.

رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سال قبل به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.

دوباره خروجی سد، سوم فروردین ماه امسال برای نوبت دوم آبیاری مزارع افزایش یافت و زاینده رود جاری شد اما پس از اتمام دوره آبیاری، این رودخانه بازهم رنگ خشکی به خود دید.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بیرویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

سد زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد.

این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • زنجانی ها منتظر هوای گرم باشند
  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری
  • رهاسازی آب سد نهب با هدف بهره برداری کشاورزان پایین دست سد