Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-25@12:30:12 GMT

جزئیات اختلاس ۲۵هزار میلیاردی جوان ۳۳ساله

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۴۴۶۹

جزئیات اختلاس ۲۵هزار میلیاردی جوان ۳۳ساله

رویداد۲۴در این گزارش آمده:

مرداد ۹۸ وقتی دادگاه اخلالگران بازار ارز برگزار شد، نام یک فرد برجسته شد؛ سالار آقاخان که نقش مهمی در فساد ارزی داشت و با روابطی که داشت، توانست از کشور خارج شود. رسانه‌ها درباره او نوشتند: یک اعجوبه در بازار ارز بود، اما خرداد ۱۳۹۹ با باز شدن پرونده دیگر ارزی، مشخص شد آقاخان در مقایسه با اخلالگر اصلی بازار ارز تنها یک شوخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید اسدبیگی، جوانی است متولد ۱۳۶۶ که رقم فسادش با نرخ دلار امروز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

امید اسدبیگی؛ متهم ردیف اول یک پرونده اخلال در نظام ارزی و پولی

دادگاه ویژه‌ای در دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد؛ در شعبه سوم و به قضاوت مسعودی مقام. عنوان دادگاه رسیدگی به اتهامات چند جوان کم‌سن و سال در حوزه ارز‌های دولتی بود که با روابط خاص و حمایت‌های ویژه طی دو سال حدود ۵ /۱ میلیارد دلار دولتی دریافت کرده بودند تا آن‌ها را خرج واردات تجهیزات کنند، اما این رقم سر از بازار درآورد و موجب اخلال اقتصادی شد.

امید اسدبیگی، مهرداد رستمی‌چگینی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی و علی‌اکبر میرزایی حسین‌زاده متهمان ردیف اول تا پنجم پرونده‌ای هستند که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران همتا نداشته است. چند جوان که در ویترین این فساد، ۵/۱ میلیارد دلار از ارز کشور را که می‌شد برای بیماران خاص، تولید و کالا‌های اساسی کشور هزینه کرد، به‌راحتی دریافت کردند و با فروش آن‌ها در بازار ارز، به یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌های تاریخ کشور دست زده‌اند.

نکته عجیب ماجرا این است که متهم ردیف اول با کت‌وشلوار و غروری خاص در جلسات دادگاه حاضر می‌شود و گویی همه اسنادی که در کیفرخواست وی آمده است، دروغی بیش نیست. شاید پشت این جوان ۳۳ ساله به حامیان و سرویس‌دهندگانی گرم است که یقین دارد اجازه نمی‌دهند اتفاقی برای وی رخ دهد، حتی اگر پرونده تخلفات وی ۱۸ جلد باشد!

بیشتربخوانید: انتقاد تمسخرآمیز ارژنگ امیرفضلی به اعدام سلطان ها+فیلم

گفتنی است، اسدبیگی و سایر متهمان در مجموع از بانک‌های کشاورزی، اقتصاد نوین، مسکن، رفاه و... حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار ارز دولتی به بهانه واردات تجهیزات تولیدی دریافت می‌کنند، اما بیشتر این مبالغ در بازار آزاد به فروش می‌رسد، بدون آنکه کالایی وارد کشور شود.

با کت‌وشلوار و با خیالی آسوده در دادگاه می‌نشیند؛ سر دادگاه هم منت می‌گذارد. اسدبیگی در دادگاه این‌گونه می‌گوید: «من در این مدت دو سال، درحالی‌که می‌توانستم از کشور خارج شوم در اینجا مانده‌ام، چون به این کشور تعلق دارم.»!

او با فراری رو به جلو عنوان می‌کند: «من هیچگونه تسهیلات ریالی و ارزی نگرفته‌ام و این باید در کیفرخواست اصلاح شود؛ چراکه آنچه انجام شده بحث تعهدات است، نه تسهیلات ارزی». جالب اینجاست که بر اساس اعلام نماینده دادستان در کیفرخواست اسدبیگی، عنوان اتهامی «سردستگی سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» به چشم می‌خورد.

برای آنکه بدانیم اسدبیگی تا چه اندازه خود را حق‌به‌جانب می‌داند، باید بگوییم که او در یکی از جلسات دادگاه وقتی با سؤالات نماینده دادستان مواجه می‌شود به او تندی می‌کند و می‌گوید: «به تو چه!» قاضی دادگاه هم در واکنش به این پاسخ اظهار می‌کند: «چنانچه متهم و وکیل او، نزاکت جلسه را رعایت نکنند از دادگاه اخراج می‌شوند.»

با وجود این هنوز مشخص نیست چرا برخی همکاران او بازداشت هستند و با لباس زندان در دادگاه حاضر می‌شوند، اما اسدبیگی با کت‌وشلوار و در آزادی مطلق به دادگاه رفت‌وآمد می‌کند.

شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، باید برگه سبز واردات خود را به بانک‌های عامل و در نهایت به بانک مرکزی ارائه دهند. اسدبیگی و شرکایش هم از این اصل رایج مستثنا نبودند، اما از آنجا که کالایی توسط آن‌ها وارد نشده است و بیشتر ارز دولتی میل شده بود، دست به یک جعل بزرگ زدند.

اصولاً برای ارائه برگ سبز تقلبی، شرکت‌ها دو راه دارند؛ یک آنکه به سراغ شرکت‌هایی بروند که کالا‌ها و تجهیزاتشان در گمرک بلاتکلیف مانده است. در این راهکار، آن‌ها به سراغ این شرکت‌ها می‌روند و با آزاد کردن تجهیزات آن‌ها و گرفتن «صلح قبض»، آن را به عنوان کالای خود ارائه می‌دهند تا با این روش، این‌گونه القا کنند که ارز دولتی خود را خرج واردات کردند.

اما در روش دیگر، شرکت متخلف با جعل سند گمرک سر بانک کلاه می‌گذارد که موارد بسیاری دیده می‌شود. اسدبیگی و تیمش، با جعل نامه‌ها و مهر اداره گمرک لرستان برگ سبز ارائه می‌دادند. با تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته‌است، مشخص شد تیم فاسدان ارزی از این روش بار‌ها استفاده کرده و توانسته بودند با سندسازی، به دریافت ارز‌های دولتی بیشتری اقدام کنند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اختلاس ارز دولتی بازار ارز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۴۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری سارقانی که اقدام به سرقت میلیاردی از خانه دو نفر از ایرانیان مقیم کانادا در شمال تهران کرده بودند، خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار علی ولیپور گودرزی درباره جزییات این پرونده اظهارکرد:‌مدتی پیش زن جوانی به پایگاه یکم پلیس آگاهی مراجعه و اعلام کرد که ساکن کشور کانادا است و برای عیددیدنی به ایران آمده است، اما زمانی که وارد خانه‌اش در نیاوران شده متوجه شده که سه تخته فرش ابریشم، دو تخته تابلوفرش، دو عدد مجسمه برنزی و نقره‌ای و آینه‌شمعدان نقره‌ای به‌ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد ریال از خانه‌اش به سرقت رفته است. پس از اخذ اظهارات شاکی و با توجه به حساسیت موضوع، تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی برای تحقیقات میدانی پا در صحنه سرقت گذاشته و متوجه شدند خانه روبه‌روی منزل مورد دستبرد که صاحب آن هم به کشور کانادا مهاجرت کرده است، هدف سرقت قرار گرفته است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: تحقیقات ابتدایی نیز حکایت از سالم بودن درهای ورودی خانه داشت که این خود نشان از آشنا بودن سارقان با محل بود برای همین، شک کارآگاهان به سمت سرایدار ساختمان که چند روز قبل بدون اینکه با مدیر ساختمان تسویه حساب کند کار خود را ترک بود، رفت. بدین ترتیب اقدامات اطلاعاتی کلید زده شد و کارآگاهان متوجه شدند که سرایدار مذکور پس از اینکه برج را ترک کرده مستقیماً به‌صورت غیرقانونی به کشور افغانستان سفر کرده اما در این میان با سه نفر از دوستان خود که یک نفر آنها در گذشته سرایدار همین برج بوده در ارتباط است.

وی افزود: تیم تحقیق در گام بعدی با تجزیه و تحلیل‌های پلیسی مخفیگاه سه مرد جوان را شناسایی کرده و پس از هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی موفق به دستگیری آنها در یک عملیات پلیسی شدند. متهمان که در جریان بازجویی‌ها منکر جرم خود بودند پس از مواجهه با مدارک و شواهد موجود به سرقت اموال با همدستی با سرایدار اعتراف کردند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: سردسته این باند معترف شد که در گذشته حدود هشت سال در این برج سرایدار بوده و از حضور یا عدم‌حضور ساکنان در خانه‌شان مطلع بوده است. هنگامی که شاکی و همسایه‌اش به کانادا مهاجرت کردند با دوستش و دو نفر دیگر نقشه‌ سرقت را طراحی کرده و چون کلیدها را در اختیار داشته بدون آسیب به در وارد خانه شده است. 

ولیپور گودرزی با بیان اینکه چهار سارق طی مدت زمان ۲۰ روز،شش مرتبه به خانه شاکی و همسایه‌اش رفته و هرچه توانسته بودند، سرقت کردند، گفت: این افراد پس از ارتکاب جرم اموال مسروقه میان خودشان تقسیم کرده بودند. در نهایت با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی، متهمان به همراه پرونده متشکله و برای برای سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی شدند و تلاش برای دستگیری متهم فراری نیز در حال انجام است.

tags # سرقت سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف
  • رأی قطعی کارمند متخلف یکی از بانک‌های شهرستان البرز صادر شد
  • صدور رای قطعی برای کارمند متخلف بانک در شهرستان البرز
  • کارمند بانک درپی اختلاس منفصل از خدمت شد
  • رای قطعی کارمند متخلف یکی از بانک های شهرستان البرز صادر شد
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !
  • نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • از فعالیت تبلیغی علیه نظام تا تشویق نسل جوان به فساد و فحشا