Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@21:19:22 GMT

چالش جدید اپل برای ایرانی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۴۶۰۷

چالش جدید اپل برای ایرانی‌ها

ساعت24-شرکت اپل برای افزایش سطح امنیت حساب کاربران، هنگام ساختن حساب کاربری یا اپل آی‌دی، از آنها برای ارسال کد تایید هویت شماره تلفن درخواست می‌کند، اقدامی که به دلیل تحریم‌ها و نبودن اسم ایران در این فهرست، می‌تواند برای کاربران ایرانی دردسرساز شود.

اگرچه برنامه‌نویس‌های ایرانی بسیاری در کشور ما وجود دارد که چه در حوزه سیستم عامل اندروید و چه iOS، اپلیکیشن‌های زیادی را در فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن قرار دادند، اما برخلاف تصور برخی که شرکت‌های فناوری تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند، همواره مشکلاتی برای این برنامه‌نویسان و اپلیکیشن‌های ایرانی وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطای 1009 یکی از شناخته‌شده‌ترین این مشکلات است که مدت‌هاست باعث آزار کاربران ایرانی شده و اغلب از فعالیت کاربران ایرانی جلوگیری می‌کرد.

اما در سال‌های اخیر و جدیدترین نبرد شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن‌های ایرانی، از زمانی آغاز شد که اپل تنها چند ماه پس از گشودن درهای فروشگاه آنلاین خود به اپلیکیشن‌های ایرانی در سپتامبر ۲۰۱۶، با فرمان دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا برای تحریم علیه ایران، برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد.

 البته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد حذف برنامه‌های ایرانی از اپ‌استور را به‌طور قانونی پیگیری می‌کند. در آن زمان حتی برخی از فعالان حوزه فضای مجازی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی با ارسال نامه‌ای رسمی از تیم کوک -مدیرعامل اپل- درخواست کردند این اقدام را متوقف کند. هرچند این نامه هم به جایی نرسید.

موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور کاملا حل نشده بود که گوگل نیز به فاصله‌ی دو هفته پس از اپل و در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی - فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی - با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد. اما به دنبال حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور، برخی شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی برای دور زدن این محدودیتِ ایجاد شده، سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند و بدین‌ترتیب امکان استفاده از اپلیکیشن‌های خود را برای کاربران ایرانی گوشی‌های آیفون فراهم کردند.

این روش تا چندین ماه ادامه داشت تا جایی که فعالیت حساب‌های سازمانی شرکت‌ها هم غیرفعال و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های آیفون حذف شد تا بار دیگر امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی در این گوشی‌های غیرممکن شود و توسعه‌دهندگان ناچار به تغییر این اکانت‌های اینترپرایز در مدت‌های زمانی کوتاه شوند و تا امروز هم این روند ادامه دارد و اگر توسعه‌دهندگان ایرانی نتوانند به روش‌های مختلف، اپلپکیشن‌ خود را در اپ‌استور قرار دهند، از اکانت‌های اینترپرایز استفاده می‌کنند.

در اقدامی دیگر که توسط اپل صورت گرفته است، ساخت اپل آی‌دی با شماره ایرانی امکان‌پذیر نیست. درواقع اپل برای افزایش امنیت حساب‌های خود، از کاربران هنگام ساخت حساب کاربری اپل یا همان اپل‌ آی‌دی، کد تایید می‌خواهد که دریافت این کد برخلاف معمول که از طریق ایمیل هم انجام می‌شد، نیازمند شماره تلفن است که با برقراری تماس یا پیامک این کد را ارسال کند، اما از آنجایی که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شماره کشورمان در لیست بسیاری از شرکت‌های فناوری نیست، این بار هم کاربران با مشکل مواجه می‌شوند.

البته آن دسته از کاربرانی که پیش از این موفق به ساخت حساب کاربری اپل بودند، می‌توانند از همان حساب قبلی برای محصولات جدید اپل استفاده کنند و این موضوع برای کاربران جدید که می‌خواهند اقدام به ساختن اپل آی‌دی کنند، مشکل‌ساز شده است. البته بسیاری از کاربران به کمک شماره‌های مجازی به ساخت اپل‌ آی‌دی اقدام می‌کنند، اما این شماره‌ها هم فقط به مدت محدودی قابل دسترسی خواهند بود و پس از آن غیر فعال و به سایر افراد واگذار می‌شوند.

در نهایت با توجه به اینکه شکایت‌ها و اقدامات قانونی نتیجه‌ای نداده، این شرکت‌ها هستند که باید برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه، روش‌های توسعه برنامه‌های خود را تغییر دهند و استفاده از محصولات خود را برای کاربران هموار کنند، همان‌طور که در این سال‌ها و با وجود تحریم‌ها، شرکت‌ها و کاربران ایرانی همواره راهی برای مقابله و دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند و باید دید مشکل شماره تلفن برای کاربران ایرانی، چطور به دست شرکت‌ها چاره‌ می‌شود.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اپلیکیشن های ایرانی کاربران ایرانی برای کاربران اپ استور تحریم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟

امروزه بیشتر اطلاعات ما در گوشی‌های هوشمند ذخیره شده است به همین دلیل هم امنیت داده‌های کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه هکر‌ها و مجرمان سایبری در کمین کاربران بی‌تفاوت نسبت به امنیت دستگاه‌های خود هستند؛ بی‌تفاوتی که با توجه به تازه‌ترین آمار استاتیستا (یک پلتفرم جهانی داده و هوش تجاری با مجموعه گسترده‌ای از آمار)، به نظر می‌رسد تاکنون به ضرر کاربران ایرانی بوده است.

 تازه‌ترین آمار استاتیستا، ایران را یکی از کشور‌هایی با بیشترین میزان آلودگی گوشی دانسته و از آلوده بودن بیش از ۳۵ درصد از گوشی‌های هوشمند موجود در ایران به انواع بدافزار خبر داده است؛ موضوعی که کارشناسان ایرانی بر آن صحه می‌گذارند و حتی برخی معتقدند میزان آلودگی بسیار بیشتر از این رقم است، اما چرا آلودگی گوشی‌ها در ایران تا این حد بالاست و برای مقابله با این وضعیت چه باید کرد؟

معجزه به‌روزرسانی را جدی بگیرید
شاهین طبری یکی از فعالان حوزه نرم‌افزار دراین باره گفت: بسیاری از نفوذ‌هایی که اتفاق می‌افتد نمود جدی ندارد پس مطمئناً رقم آلودگی گوشی‌ها به بدافزار بسیار بالاتر از ۳۵ درصد است. به گفته وی، درواقع آن قسمتی که ما از نشت داده‌ها و حمله‌های هکری خبردار می‌شویم، معمولاً نوک کوه یخ است و متأسفانه اتفاقات خیلی بیشتری می‌افتد.

طبری گفت: وقتی صحبت از آلوده شدن گوشی‌ها به بدافزار به میان می‌آید بلافاصله آن را با موضوع گستردگی استفاده کاربران از انواع فیلترشکن مرتبط می‌دانند. هرچند فیلترشکن‌ها بی‌شک در انتشار بدافزار‌ها بی‌تأثیر نیستند، اما نمی‌توان آنها را تنها دلیل امنیت ضعیف بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده کاربران دانست. وی تأکید کرد: البته موضوع آلودگی گوشی به بدافزار فقط مختص ایران نیست و در سایر کشور‌ها هم موارد مشابه دیده می‌شود ولی شاید به دلایل مختلف، این مسأله در ایران پررنگ‌تر باشد.

این فعال حوزه نرم‌افزار افزود: برخی هم آلودگی گوشی‌ها به بدافزار‌ها را به نصب نشدن از مبادی رسمی نسبت می‌دهند. در پاسخ باید گفت گاه برنامه‌ها با اینکه از طریق مبادی کاملاً رسمی نصب می‌شوند ولی پس از مدتی شاهد آلوده شدن آنها به انواع بدافزار‌ها و حتی گاه باج‌افزار‌ها می‌شویم.

 طبری یادآورشد: در صورتی که سیستم‌عامل گوشی به‌روز و آپدیت شده نباشد، احتمال آلوده شدن گوشی کاربران به بدافزار بیشتر می‌شود. به بیان دیگر وقتی سیستم‌عامل نفوذپذیر است طبیعتاً نرم‌افزار‌های بزرگی مثل شبکه‌های اجتماعی یا نرم‌افزار‌هایی که برای ارتباطات و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند درگاهی برای ایجاد یک نفوذپذیری در این گوشی‌ها باشند که مطمئناً به تبع آن، اتفاقات ناگواری می‌افتد.

به گفته وی، اپلیکیشنی که به هر دلیلی یک نفوذپذیری دارد و کاربر هم تلاشی برای از بین بردن این باگ امنیتی ندارد یا اصولاً از این موضوع بی‌اطلاع است، در گوشی‌هایی با سیستم‌عامل به‌روز نشده، بیشتر آسیب‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین امکان آلوده شدن این اپلیکیشن و انتشار بدافزار و آلوده شدن گوشی بیشتر است. این فعال حوزه نرم‌افزار یادآور شد: این موضوع را ما چندی پیش در نرم‌افزار‌های کاربردی که برای خرید غذا یا لجستیک یا پرداخت استفاده می‌شوند و البته همگی هم از مبادی استاندارد نصب می‌شوند شاهد بودیم. به گفته طبری، کاربران باید به‌روزرسانی سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی موجود در گوشی خود را جدی بگیرند تا کمتر در دام بدافزار‌ها بیفتند.

آموزش، سدی مقابل هکرهاست
یکی از کارشناسان حوزه امنیت سایبری، کلیک بر لینک‌های آلوده ارسالی ازطریق پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها را یکی از اصلی‌ترین راه‌های آلوده شدن گوشی به انواع بدافزار‌ها دانست و گفت: کاربران حتماً باید با احتیاط بر لینک‌های ارسالی کلیک کنند.

علی ترازی خاطرنشان کرد: در زمان واریز سود سهام عدالت، ثبت‌نام خودرو، ثبت‌نام حج و موارد بسیار دیگر، مجرمان سایبری مترصد فرصت هستند که با ارسال بدافزار ازطریق لینک‌های آلوده، گوشی کاربر را در تملک خود درآورند، بنابراین مهم‌ترین موضوع، آگاهی کاربران است. وی آموزش را مهم‌ترین موضوع در کاهش میزان آلوده شدن گوشی‌های هوشمند دانست و یادآور شد: بسیاری از کاربران این گوشی‌ها سن بالایی دارند و بدون اطمینان از امن بودن لینک ارسالی، بلافاصله بر آن کلیک می‌کنند که دردسر ساز می‌شود، حتی گاه شاهد هستیم که با یک کلیک، کل موجودی کارت این افراد خالی می‌شود. وی آگاهی‌رسانی را رکن اصلی در کاهش میزان آسیب‌پذیری گوشی‌ها و آلودگی به انواع بدافزار‌ها دانست.

نرم‌افزار‌های قفل شکسته، ممنوع
برخی از کارشناسان هم معتقدند بی‌توجهی کاربران به استفاده از انواع آنتی‌ویروس، یکی از دلایل اصلی بالا بودن میزان آلودگی گوشی‌ها به بدافزار در ایران است. هرچند در گوشی‌هایی با نسخه‌های اندروید بالاتر شاهد امنیت نسبتاً قوی گوشی‌ها هستیم ولی گوشی‌هایی که پشتیبانی از سیستم‌عامل آنها پایان گرفته بیشتر در معرض خطر هستند و کاربر باید حتماً از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس قدرتمند استفاده کند تا با شناسایی آنها مانع ورود آنها به سیستم شود. بهتر است در این مورد هم از نرم‌افزار‌های قفل شکسته و رایگان پرهیز کنید، چون تنها گوشی خود را آسیب‌پذیرتر می‌کنید. چنین نرم‌افزار‌هایی عملاً پشتیبانی نمی‌شوند و باگ‌های امنیتی آنها رفع نمی‌شود پس نمی‌توانند از گوشی شما در برابر حملات بدافزاری کاربران حمایت کنند. بهتر است نرم‌افزار‌های امنیتی نظیر آنتی‌ویروس‌ها از منابع معتبر خریداری شوند. این کارشناسان اطمینان می‌دهند که هزینه کردن برای حفظ امنیت داده‌ها و حریم خصوصی ارزش بالایی دارد و نباید به چشم هزینه اضافی به آن نگاه کرد. در چنین شرایطی است که می‌توان میزان آلودگی گوشی‌ها را در کشور کاهش داد.

نظارت بر برنامه‌ها افزایش یابد
شهباز توکلی، کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی بالا بودن میزان آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست و گفت: کاربران حتماً باید به فروشگاه‌های اصلی مراجعه کنند تا برنامه‌های نصب شده، مشکلات کمتری داشته باشند. وی یادآور شد: البته برخی برنامه‌های موجود در بازار‌های ایرانی نفوذپذیری بالایی دارند.

 این در حالی است که باید همچون پلی‌استور‌های جهانی ازجمله گوگل‌پلی و اپ‌استور، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها تحت نظارت جدی و دقیقی قرار بگیرند و سپس حق ورود به بازار پلی استور‌های ایرانی را داشته باشند. اگر نظارت کمرنگ باشد و استاندارد‌های لازم برای آن در نظر گرفته نشود، بی‌شک در میان اپلیکیشن‌های موجود در بازار‌های ایرانی شاهد اپلیکیشن‌های نفوذپذیری می‌شویم که امنیت داده‌های کاربران را به خطر می‌اندازد و می‌تواند تبعاتی همچون سرقت داده‌های مالی، پزشکی و همچنین سرقت از کارت‌های بانکی کاربران را به دنبال نفوذ یک بدافزار داشته باشد.

وی همچنین بر اطلاع‌رسانی به کاربران تأکید کرد و گفت: وقتی کاربران قصد دارند از منابع غیرمجاز یک برنامه بر گوشی خود نصب کنند، پیام هشدار دریافت می‌کنند ولی نسبت به آن بی‌توجه هستند و کار خود را ادامه می‌دهند. حتی گاهی کاربران به سؤالاتی که در طول نصب اپ از آنها پرسیده می‌شود بسرعت جواب می‌دهند بدون اینکه به متن دقت کنند.

این کارشناس امنیت سایبری افزود: بسیاری از مواقع این سؤالات مربوط به دسترسی‌ها در سطوح مختلف است و عملاً کاربر، خود به برنامه اجازه دسترسی به خصوصی‌ترین اطلاعاتش را می‌دهد درحالی که کاملاً از این موضوع بی‌اطلاع است. چنین مواردی گاه منجر به بروز آلودگی‌های مختلف در گوشی و بروز انواع فیشینگ و موارد مختلف می‌شود. وی یادآور شد: در چنین شرایطی بهتر است کاربر زبان گوشی را به فارسی تبدیل کند تا متوجه دسترسی‌هایی باشد که به برنامه می‌دهد تا در برابر حملات بدافزاری آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد.

منبع: روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد | جزئیات رویترز از اسامی افراد و شرکت های تحریم شده | تحریم ها در چه حوزه ای است؟
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را تحریم کرد
  • اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد
  • دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد؟