Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد امین سبحانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دربار عملکرد قوه قضائیه در چند ماه اخیر اظهار کرد: این قوه از زمان ریاست جدید و اخذ رویکرد مناسب توانسته کارنامه درخشانی در مبارزه با فساد برای خودش درست کرده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا نقش با اهمیت در مبارزه با فساد دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر کشور درگیر فساد در حوزه‌های مختلف از جمله مالی، اداری، اقتصادی، اجتماعی و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: فساد و بی‌عدالتی باعث شده مردم امید خودشان را برای گرفتن حق و داشتن زندگی مناسب از دست دهند، ضمن اینکه به اعتماد و باور مردم به آرمان‌های انقلاب نیز خدشه وارد می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تشکر از قوه قضائیه برای مبارزه با مفسدان دانه درشت بیان کرد: شجاعت قوه قضائیه ستودنی است زیرا بدون در نظر گرفتن ملاحضات سیاسی و منفعت‌های شخصی با افرادی که حتی پشتوانه‌های قوی سیاسی داشتند مبارزه کردند و پای میز محاکمه کشاندند.

به گفته سبحانی‌نژاد، عدم برخورد مناسب یا فرار افراد خاص و به اصطلاح آقا زاده‌ها از فرار مالیاتی یا فسادهای اقتصادی همواره مورد اعتراض مردم بوده و آنها را نسبت به این موضوع حساس کرده است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر همراهی و همدلی سه قوه در کشور عنوان کرد: دولت٬ قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی اگر در راه مبارزه با فساد در ابعاد گسترده همکاری لازم و کافی را داشته باشد قطعا ریشه فساد در کشور زودتر خشکانده خواهد شد.

این فعال دانشجویی در پایان خاطر نشان کرد: قوه قضائیه عملکرد مناسبی در برقراری عدالت دارد؛ اما مردم و جریان دانشجویی باید بداند این قوه یکی از ۳ قوه تصمیم‌گیر در کشور بوده و حوزه اختیاراتی دارد. نمی‌توان از قوه قضائیه انتظار معجزه داشته باشیم یا اینکه از شخص آیت الله رئیسی درخواست کنیم در تمامی امور وارد شود.

انتهای پیام/

300 / 320 عملکرد قوه قضائیه مبارزه با فساد دانشگاه علوم پزشکی مبارزه با مفسدان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عملکرد قوه قضائیه مبارزه با فساد دانشگاه علوم پزشکی مبارزه با مفسدان مبارزه با فساد قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۴۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزد ویسکی، رابین هود مجارستان و سندروم آتیلا / شتردزدها مردم را تخم‌مرغ دزد می‌کنند

گروه اندیشه: «الناس علی دین ملوکهم»، این جمله ای از امیرالمومنین علی (ع) است. به ویژه زمانی که زنجیرهای اخلاق نهادینه شده مذموم، از سوی برخی حاکمان به راحتی نادیده انگاشته می شود. چای دبش و اخیر جعل امضاء یکی از ائمه جمعه معروف تهران، (اگر روایت جعل امضاء درست باشد) آن گونه زخم های عمیقی بر پیکر جامعه وارد کردند که با توجه به گذشته فسادهای رخ داده، رهایی از این وضعیت و رفتن به سوی توسعه را بسی دشوار می کند. یکی از سخنان رایج این است: «اگر من نخورم دیگری می خورد». این سخن در افکار عمومی همان شباهت مردم به خوی خصلت های فساد در سیستم می شود که امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند. در مطلب زیر دکتر محمد فاضلی تلاش کرده نتایج فاسد نهادینه شدن شتر دزدی و سپس تخم مرغ دزدی را به بررسی بنشیند. این مقاله قبلا منتشر شده بود. ولی به دلیل فضای این روزها دوباره بازنشر شده است.

***

آتیلا آمبروش (Attila Ambrus) معروف به دزد ویسکی، آدم کم‌سواد، ناتوان و درمانده‌ی یه‌لاقبایی بود که در رومانی کمونیستی و فقیر دوران چائوشسکو با بدبختی به‌شکل غیرقانونی از مرز گذشت و به امید زندگی بهتر راهی مجارستان شد. آتیلا بدن ورزیده‌ای داشت. آتیلا در زمان فروپاشی کمونیسم و شیرتوشیر شدن اوضاع مملکت که مقامات رژیم سابق و رژیم بعد از فروپاشی هر کدام به نحوی داشتند فساد و اختلاس و دزدی می‌کردند، استعداد خاص خودش را کشف می‌کند؛ استفاده از قابلیت و توانمندی بدنی برای دزدی از بانک‌ها، دفاتر پست و هر جایی که در آن پول نقد وجود داشت. به این ترتیب او راه دزدی از این مراکز را پیش می‌گیرد و بعد از چند دزدی به مجرم سریالی سرقت بانک‌ها، بیمه‌ها، دفاتر پست و ... تبدیل می‌شود.

نکته جامعه‌شناختی جالب داستان این است که وقتی پلیس مجارستان در مقطعی، تصویری بازسازی‌شده از او را منتشر می‌کند تا مردم هر اطلاعی درباره او را به پلیس منتقل کنند، با بازخورد منفی مردم مواجه می‌شود. روایتی در بین مردم شکل گرفته بود مبنی بر این‌که شاید این دزد ناشناخته، رابین‌هودی عمل می‌کند و پول‌ها را بین فقرا تقسیم می‌کند. گروه‌هایی از مردم می‌گفتند باز هم دم این دزد گرم که مردانه می‌دزدد، مقامات که خیلی شیک و مجلسی اختلاس می‌کنند. خلاصه، پلیس نتوانست از حمایت مردمی برای مقابله با آتیلا آمبروش برخوردار شود. آتیلا حتی به گونه‌ای قهرمان مردمی هم می‌شود.

آتیلا آمبروش

نتیجه جامعه‌شناختی داستان آتیلا آمبروش را با عبارت سندروم آتیلا می‌توان نشان داد؛ وقتی جامعه‌ای بر اثر شدت‌گرفتن "ادراک فساد" یا "مشاهده فساد" رهبران سیاسی، مقامات دولتی و کارگزاران حکومت، به ستایش دزدی و فساد شهروندان عادی روی می‌آورند. شاید این ستایش را آشکارا بیان نکنند، اما پیش خود می‌گویند مقامات که با ناجوانمردی، در مقیاس کلان، از جیب میلیون‌ها نفر، در پناه حمایت قانونی و بدون پاسخ‌گویی دزدی می‌کنند، پس من چرا باید از برداشتن سهم‌ام از منابع کشور خجالت بکشم؟

سندروم آتیلا می‌تواند به نقطه‌ای برسد که دزدان خرده‌پا مثل آتیلا را تقدیس و ستایش کند، و حتی افسانه‌هایی حول خیرخواهی و شجاعت آن‌ها بسازد. دستگیری آتیلا معلوم کرد که همه پول‌های دزدی را برای قمار و مشروب‌ مصرف می‌کرده و هیچ کنش رابین‌هودی هم نداشته است، اما افسانه‌های رابین‌هودی حول او شکل گرفته بود.

جامعه وقتی دچار سندروم آتیلا می‌شود که بر اثر شدت مشاهده کردار ناشایست حاکمان، هر فردی شروع می‌کند توانایی ذهنی تبدیل‌شدن به یک آتیلا را در خود تقویت کند. سندروم آتیلا نقطه آغاز و البته بخشی از فرایند فروپاشی اخلاقی، کارآمدی و همه‌گیرشدن فساد است؛ لحظه‌ای است که اخلاق انسجام‌بخش رو به نابودی می‌رود.

سندروم آتیلا نقطه بی‌بازگشت نیست اما بازگشتن از آن هم دشوار است. سندروم آتیلا بیان معکوسی از یک ضرب‌المثل هم هست؛ تخم‌مرغ دزد شتر دزد می‌شود.روایت معکوس و جامعه‌شناختی‌تر این است: "شتردزدها مردم را تخم‌مرغ دزد می‌کنند." وقتی شتردزدی پدیده رایج قدرتمندان شود، آن‌چه به ذهن شهروند درمانده‌ای در سطح آتیلا می‌رسد، تخم‌مرغ دزدی است. خودش و بقیه نیز تار و پود ذهنی توجیه آن‌را فراهم خواهند کرد. مراقب باشیم به دام سندرم آتیلا نیفتیم.

بیشتر بخوانید:


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888297

دیگر خبرها

  • آذر ۱۴۰۲؛ مبارزه با فساد با طعم چای دبش/ پروژه آخر: تطهیر ساواک جهنمی
  • هشدارهای بدون تعارف مجید انصاری /در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم /در گزینش‌های اداری و استخدام زندگی را بر خیلی‌ها دشوار کرده‌اند
  • مجید انصاری: کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد که ما در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
  • وصول بیش از۱۷۵۴ میلیارد ریال در حق صندوق دولت با پیگیری‌های دستگاه قضا
  • پیشنهاد ادغام مراجع نظارتی دولت
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال 
  • استرداد بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد ریال درحق مالباختگان و بیت‌المال
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • دزد ویسکی، رابین هود مجارستان و سندروم آتیلا / شتردزدها مردم را تخم‌مرغ دزد می‌کنند