Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان توضیحاتی درباره چندوچون نظارت باستان‌شناسان این اداره کل بر روند احداث خط دوم متروی این شهر، گفت: ما نمی‌توانیم این باستان شناسان را معرفی کنیم و اگر طی انجام عملیات احداث خط دوم مترو آن‌ها به یافته تاریخی ارزشمندی برسند راهکار ما نه توقف مسیر، بلکه ارائه راهکارهای نجات بخش برای حفظ یا نمایش این یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناصر طاهری در گفت‌وگو  با ایسنا، اظهار کرد: محدوده محله خلجا یکی از مکان‌هایی است که اکنون عملیات احداث ایستگاه برای خط دوم مترو در آن در حال انجام است و  سه باستان‌شناس از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز مشغول نظارت بر انجام این عملیات هستند.

وی در پاسخ به درخواست ایسنا، مبنی بر معرفی این باستان‌شناسان گفت: ما نمی‌توانیم نام آن‌ها را اعلام کنیم اما یک تیم هستند که به‌صورت شیفتی، صبح و ظهر و شب بر روند اجرای کار شهرداری اصفهان نظارت دارند و تاکنون نیز یافته‌ای را گزارش نکرده‌اند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: پس ‌از آنکه مسئله عبور مترو از زیر میدان نقش‌جهان منتفی و با حضور کارشناسان و انجام مطالعات تخصصی مفصل، یک مسیر جایگزین تعیین و رسماً ابلاغ شد، کار احداث خط دوم مترو آغاز شده و میراث فرهنگی نیز بر انجام عملیات در مسیرهایی که از داخل بافت تاریخی شهر عبور می‌کند، به‌واسطه حضور این باستان‌شناسان نظارت دارد.

طاهری یادآور شد: تلاش‌ها بر این بوده که مسیر جایگزین، کمترین مشکل را برای بافت تاریخی داشته باشد، اما برای اطمینان، باستان‌شناسان ما نیز کار نظارت را بر عهده دارند.

وی تأکید کرد: همان‌طور که زمان احداث ایستگاه خط اول مترو در محدوده دروازه دولت به آبراهه‌ای تاریخی رسیدیم و با ارائه راهکار توانستیم این آبراهه را حفظ کنیم، اکنون نیز اگر یافته‌ای باشد، مانع ایجاد کار احداث مترو نمی‌شویم، بلکه با ارائه راهکارهای نجات بخشی، امکان حفظ و نمایش آن یافته را فراهم می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، خط دوم متروی اصفهان قرار است شمال شرق اصفهان را به غرب آن متصل کند و در برخی نقاط، از زیر بافت‌های‌ تاریخی نیز عبور خواهد کرد. گفته‌شده که حفاری تونل این خط از شفت ورودی شهرک امام حسین (ع) در شمال شرقی اصفهان به‌صورت دو تونله و همچنین از ایستگاه مدرس نجفی در غرب اصفهان به‌صورت تک تونله آغاز می‌شود. در مرحله نخست، پس از نصب کاترهد و قطعات جانبی، حفاری دو تونل از شمال شرق اصفهان در شهرک امام حسین (ع) تا میدان امام علی (ع) انجام می‌شود و دستگاه مکانیزه حفار با عبور از ایستگاه‌های زینبیه، عاشق اصفهانی، مهدیه، لاله، شاهد، قدس، ابن‌سینا و امام علی (ع) از شفت خروجی ایستگاه امام علی (ع) خارج خواهد شد. در مرحله بعدی نیز حفاری تک تونله با دستگاه مکانیزه از غرب اصفهان در ایستگاه مدرس نجفی آغاز  و با عبور از ایستگاه‌های خرازی، کاشانی، خلجا، امام حسین (ع)، فلسطین و حافظ، به ایستگاه امام علی (ع) ختم می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مترو اصفهان میراث فرهنگی اصفهان بافت تاريخي باستان شناس احداث خط دوم مترو باستان شناسان میراث فرهنگی امام علی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی الیه جنوب شرقی خط ۷ نه تنها بیست و دومین ایستگاه خط مذکور در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت بلکه حدود ۲ کیلومتر مسیر ریلی نیز به طول شبکه مترو پایتخت افزوده می‌شود. همان‌طور که پیشتر هم عنوان شده است، تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی در صورت تامین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، می‌تواند سر فاصله حرکتی قطار‌های خط ۷ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اما فارغ از ایستگاه ورزشگاه تختی که آخرین ایستگاه از بدنه اصلی خط ۷ به حساب می‌آید، برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای این خط به موارد بیشتری مربوط می‌شود؛ غیر از رفع نواقص و نصب پله برقی در ورودی پارک رفتگر (ایستگاه تربیت مدرس)، ورودی مستقل ایستگاه توحید به همراه سالن بلیت فروشی آن نیز امسال امکان تکمیل دارد.

به این موارد باید تلاش برای بهره‌برداری از ۶ ورودی دیگر را اضافه کرد؛ ساخت و تجهیز ورودی جنوبی ایستگاه آهنگ، ورودی جنوبی ایستگاه چهل تن دولاب، ورودی جنوبی ایستگاه هلال احمر، ورودی غربی ایستگاه شهدای هفدهم شهریور، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان کتاب و ورودی شرقی میدان صنعت، از جمله دیگر پروژه‌های خط ۷ در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌آیند. از طرفی با جمع آوری کارگاه مترو، امکان بازگشایی بلوار پاک نژاد و میدان کتاب در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری وجود دارد.

اما یکی از مهمترین ماموریت‌های خط ۷ در این دوره مدیریت شهری، احداث حدود ۵ کیلومتر تونل و ۲ ایستگاه در پروژه توسعه شمال غربی خط مذکور است که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد؛ پروژه‌ای که در صورت تامین به موقع منابع مالی لازم، حتی احتمال انجام تست سرد آن تا اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۴ وجود دارد و این یک خبر مسرت بخش برای اهالی غرب پایتخت و خصوصاً دانشجویانی است که محل تحصیل آنها در حوالی پونک و حصارک واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه! | ویدئو
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • بسته شدن پرونده ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • برنامه عملیاتی شرکت مترو تهران برای خط ۷ در سال جاری