Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@15:22:27 GMT

طلسمی ۴۰ ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۵۴۲۴

طلسمی ۴۰ ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برخی از بزرگان و فعالان نام آشنای هنرهای تجسمی گیلان از سال ۵۷ همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران، پیگیر ایجاد این موزه دراین استان هستند، اما این آرزو همچنان پس از گذشت بیش از ۴ دهه بی‌سرانجام مانده ‌است.

این درحالی‌است که فعالان این عرصه هیچگاه امیدشان را از دست نداده‌اند و همچنان به دنبال ایجاد این موزه هستند و اکنون زمزمه‌های امیدوارکننده‌ای در این رابطه به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امیدواری مربوط به امضای  تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص است که بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان  و شهرداری رشت به امضا رسیده‌است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این باره گفته بود: تفاهم‌نامه همکاری مابین اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان و شهرداری رشت مبنی بر مشارکت، همکاری و تعامل لازم در اجرای پروژه مربوط به بنای تاریخی عمارت شهرداری و نیز ساختمان استانداری قدیم ‌مابین اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی گیلان و شهرداری رشت منعقد شده است.

ولی جهانی اظهار کرده بود: بر این اساس ساماندهی، مرمت، احیا، حفاظت و بهره برداری بنای تاریخی ساختمان استانداری قدیم به عنوان موزه هنرهای معاصر و نیز بنای تاریخی عمارت شهرداری رشت برای ایجاد موزه‌ بلدیه و مردم شناسی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی تصریح کرد: ساختمان استانداری قدیم در پیاده راه فرهنگی رشت در مالکیت شهرداری است؛ مطالعات طرح مرمت با کاربری موزه هنرهای معاصر انجام شده و پس از تامین اعتبار و مرمت بنا توسط شهرداری رشت و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

اما هنوز چند روزی  از امضای تفاهمنامه نگذشته بود که خبری در پرتال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مبنی بر مرمت و تبدیل ۵ ساختمان تاریخی به موزه‌های مشارکتی در رشت منتشر شد که موارد ذکر شده در این خبر مخاطبان فرهنگ و هنر استان را پس از شنیدن خبر خوش مرمت یک بنا برای موزه هنرهای معاصر دچار دغدغه کرد.

بی‌توجهی به ایجاد موزه هنرهای معاصر

در خبر یادشده به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان آمده است: با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و به کارگیری ساختمان‌های تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

مسعود حلاج پو اظهارکرد: در گام اولایجاد ۵ موزه در دستورکار قرار گرفته ‌است که ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک خان به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل می‌شود.

این بخش از صحبت‌های حلاج پور عجیب و موجب نگرانی دغدغه‌مندان است که هیچ نامی از موزه هنرهای معاصر برده نشد و بجای آن از موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی نامبرده شده است.

موزه هنرهای معاصر در طبقه دوم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بعد از این اظهار نظر مدیرکل این سازمان بیان کرد: مالک بنا شهرداری است و کماکان موضوع ایجاد موزه هنرهای معاصر برای طبقه دوم ساختمان استانداری قدیم به قوت خود باقی و قرار است طبقه اول این ساختمان به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شود، اما هنوز همه اعضای شورای شهر برای ایجاد موزه هنرهای معاصر در این بنا به یک نتیجه قاطع دست نیافته‌اند.

ولی جهانی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هیچ مشکلی با ایجاد موزه هنرهای معاصر در مکان یاد شده ندارد و بهتر است با شورای شهر در این رابطه صحبت شود.

ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نیست

رضا رسولی، یکی از اعضای شورای شهر رشت چندی پیش در رابطه با ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت  بیان کرده بود: 

آهنگ ایجاد موزه هنرهای معاصر در گیلان از دهه ۵۰ کوک شد و خودم در طول ۶ سال گذشته شروع به پیگیری کردم و کار با پیچیدگی‌هایی گره خورده که همچنان پابرجاست.

 رسولی اکنون بعد از اظهار نظر مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ایجاد موزه هنرهای معاصر منتفی نشده است.

وی اظهارکرد: با موزه هنرهای معاصر مخالفت نشده، بلکه اعضای شورای شهر موافق هم هستند؛ اگرچه که هنوز طبقه بالای بنای استانداری قدیم در اختیار شهرداری هست و قابلیت تبدیل به موزه هنرهای معاصر را دارد، اما موزه هنرهای معاصر ساختاری خاص دارد و سازمان مردم نهادی برای آن تعریف می‌شود و یک مقدار از بهره‌برداری ساختارهای دولتی خارج می‌شود؛ اما هنوز این فرصت برای طبقه دوم ساختمان یادشده می‌تواند وجود داشته باشد.  

این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: علاوه بر این قضایا موزه هنرهای معاصر باید در بنایی واقع شود که به لحاظ فیزیکی هم از نظر معماری دارای خصوصیات  ویژه ای باشد؛ برهمین اساس در میدان گیل رشت بنای دیگری وجود دارد که دارای ساختاری مدرن است و قابلیت مدرن تر شدن را نیز دارد، بنابراین بین این ۲ ساختمان حتما یکی از آنها برای ایجاد موزه هنرهای معاصر تخصیص می یابد و این به طور قطع در دو سه ماه آینده هم اتفاق خواهد افتاد.

۴ دهه دوندگی بی ثمر

استاد «حسین محجوبی»، چهره بین المللی هنر نقاشی کشور که از جمله کارهای ماندگار او طراحی پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و ناظر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران در سال‌های بعد است و خود گیلانی و یکی از پیگیران ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت از سال های دور است.

وی در توضیح فعالیت در عرصه ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت گفت: همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر در تهران(سال ۵۷ )پیگیر برپایی موزه هنرهای معاصر رشت هستیم، اما تا کنون این خواسته میسر نشده‌است.

استاد محجوبی افزود: در همان سال ها از ۲۲ هنرمند مطرح هنرهای تجسمی گیلان ۴۴ اثر در خور و ارزنده خریداری شد که  اکنون نزد موزه هنرهای معاصر تهران به امانت است.

استاد محجوبی، «آیدین آغداشلو» و «زنده یاد عبدالرضا دریابیگی» که متاسفانه سال ۹۷ بدرود حیات گفت، پیگیر دریافت کار از نقاشان نامی گیلان شدند و قرار بود ساختمان شهرداری رشت به موزه هنرهای معاصر تبدیل شود که متاسفانه از سال ۵۷ تا به حال هنوز این اتفاق فرخنده میسر نشده‌است.

از ۳۸ هنرمند بارز هنرهای تجسمی کشور ۲۲ نفر گیلانی بودند که جلیل ضیاء پور بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروف‌ترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص نقاش، مجسمه ساز و مترجم آوانگارد، اردشیر محصص کاریکاتوریست، فریده لاشایی نقاش نوگرا، نویسنده و مترجم  آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم و تصویرگر کتاب‌های درسی، حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی برخی از این نام آوران معاصر در حوزه هنرهای تجسمی کشور هستند.

کد خبر 516238 برچسب‌ها هنرهای تجسمی استان گیلان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی استان گیلان گردشگری و صنایع دستی گیلان ایجاد موزه هنرهای معاصر ایجاد موزه هنرهای معاصر اداره کل میراث فرهنگی موزه هنرهای هنرهای تجسمی شهرداری رشت شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

به همت میراث فرهنگی استان اردبیل، اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیل برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نخستین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها عصر چهارشنبه در دانشگاه محقق اردبیل برگزار شد که در این کنفراس فعالان حوزه موزه‌ها از مناطق مختلف کشور حضور داشتند‌.

استان اردبیل به خاطر پیشینه تاریخی غنی دارای موزه‌های متعددی همچون موزه سنگ، کتابخانه تخصصی بقعه شیخ ‌صفی، مفاخر دینی، مردم‌شناسی و تاریخ طبیعی در شهر اردبیل و موزه صارم‌السلطنه شهر نمین، موزه باستان‌شناسی نیر، موزه باستان‌شناسی خلخال و موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر است.

در این کنفرانس  فعالان و پژوهشگران  در مورد موزه‌ها به بحث پرداخته و راهکارهای لازم را برای توسعه موزه‌ها ارائه دادند.

 

.

 

به دبیرخانه این کنفرانس حدود 120 مقاله ارسال شده که در بخش‌های مختلف بود.

حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این کنفرانس اظهار داشت: موزه چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده و آن را به عنوان موزه فرهنگی، هنری و قدیمی‌ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم.

کاظم دبیر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این کنفرانس تصریح کرد: موزه‌ها نقش اساسی در معرفی تمدن، تاریخ و فرهنگ دارد و استان اردبیل با موزه‌های خود نقش اساسی در جذب گردشگر داشته است.

احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به ظرفیت‌های موزه‌های استان اردبیل گفت: اردبیل با این موزه‌ها می‌تواند نقش اساسی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد