Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مهدی رجبی زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به احتمال افزایش احتمال آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کرمان در تابستان جاری به دلیل افزایش رویش گیاهان افزود: میزان رخداد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع رابطه مستقیمی با بارندگی های سالانه دارد.

وی با بیان اینکه مقدار بارش ها طی سال زراعی جاری در کرمان ۶۲ درصد نسبت به میانگین رشد داشته ضمن آنکه پراکنش بارندگی نیز در این استان مطلوب گزارش شده است تصریح کرد: سال زراعی گذشته میزان بارندگی ها ۲۴ درصد بیشتر از میانگین بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان ادامه داد: تعداد حریق‌های رخ داده در مرتع این استان طی تابستان سال گذشته ۸۳ فقره و سطح سوخته شده حدود ۵۴۷ هکتار بوده که نسبت به تابستان سال ۹۷ از نظر سطحی این میزان حریق پنج برابر و از نظر تعداد سه برابر شده است.

وی اظهار داشت: عامل انسانی دلیل ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان است.

رجبی‌زاده با اشاره به اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل های کرمان طی سال های گذشته در ایام تعطیل رخ داده است گفت: آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در هشت شهرستان از ۱۶ شهرستان تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی کرمان بیش از سایر مناطق رخ می دهد.

وی تصریح کرد: متولی اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع فقط اداره کل منابع طبیعی نیست و در این زمینه این اداره کل مسئولیت اصلی را دارد و اگر حریق گسترده باشد تمام دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: کارگروه مقابله با حریق در فرمانداری‌های استان کرمان تشکیل شده تا در زمان حریق از ظرفیت‌های موجود در بخش دولتی، خصوصی و مردمی استفاده شود.

وی با بیان اینکه اهالی بومی مناطق زودتر از سایر نیروها به محل حریق می‌رسند افزود: توجه به نیروهای محلی از اهمیت زیادی برخوردار است که در همین راستا نیز تاکنون در شمال این استان حدود ۴۳ تیم مردمی آموزش دیده و آماده مقابله با حریق‌ های احتمالی هستند که بزودی این تعداد به ۱۰۰ تیم افزایش خواهد یافت.

رجبی زاده با اشاره به سخت گذر بودن برخی مناطق گفت: تهیه بالگرد برای اطفای حریق در ارتفاعات یکی از مشکلاتی است که منابع طبیعی در هنگام رخداد آتش سوزی در ارتفاعات با آن روبرو است لذا طبق قرارداد این اداره کل با ارتش جمهوری اسلامی مقرر شده در مواقع وقوع آتش سوزی در ارتفاعات از بالگرد این نهاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته ارتش استان فارس بالگرد در اختیار منابع طبیعی استان کرمان قرار می ‌داد و اکنون درخواست می شود در زمان آتش سوزی ها بالگرد توسط هوانیروز کرمان در اختیار ما قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به کمبودهای انسانی و تجهیزاتی این اداره کل برای اطفای حریق تصریح کرد: با احداث یک پایگاه امدادی ویژه حریق در شهرستان رابر حرکت بزرگی از سال ۹۳ در این استان آغاز شد تا آتش‌سوزی‌های این استان را از این پایگاه مدیریت کنیم اما منابع مالی کافی برای بهره‌برداری از این پایگاه اکنون وجود ندارد.

وی با اشاره به سرسبز بودن مراتع استان کرمان و افزایش دما طی در تابستان گفت: استفاده صحیح از طبیعت باید آموزش داده و فرهنگ سازی شود.

وی ضمن درخواست از طبیعت گردان مبنی بر اینکه در صورت روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند افزود: سال گذشته عامل سه مورد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان منابع طبیعی خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان منابع طبیعی مراتع استان کرمان جنگل ها و مراتع کل منابع طبیعی آتش سوزی آتش سوزی آتش سوزی ها اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، اسفندیار خزائی در جلسه ارزیابی اقدامات مدیریت چرا و ساماندهی کوچ عشایر که با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در استان همدان برگزار شد، اظهار داشت: استان همدان به دلیل وجود  ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، استانی مرتعی به حساب می آید که این مراتع بعنوان بستر بهره برداری توسط بهره برداران روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان افزود: توجه به شرایط مراتع استان همدان و لزوم بهره برداری اصولی از آن؛ مدیریت چرا، رعایت تقویم کوچ، جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع می تواند این بستر را حفظ و حتی به بهبود شرایط مرتع کمک کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در استان همدان سطح اراضی ملی از اراضی مستثنیات کمتر است، استفاده از پسماندهای کشاورزی می بایست در امر چرای دام مورد استفاده قرار گیرند تا فشار کمتری به مراتع استان وارد شود.

خزائی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی در سطح استان بین بخش ها و دستگاه های مختلف از جمله فرمانداری ها ، منابع طبیعی به امور عشایری و ادارات کل منابع طبیعی استان های قشلاقی وجود دارد، عنوان کرد: جزیره ای عمل کردن در این موضوع موجب عدم دستیابی به اهداف مورد نظر است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در افزایش همراهی و مشارکت در حفظ مراتع بسیار مهم است و کارشناسان با زبان قابل درک باعشایر با آنان ارتباط برقرار کنند و آموزش های لازم برای آنان از طرق مختلف ارائه گردد.

وی اظهار داشت: هماهنگی موجود در بخش های مرتبط با این موضوع در اداره کل شامل معاون فنی یگان حفاظت، اداره امورمراتع، آموزش و ترویج در رعایت دستورالعمل های دفتر امور مراتع بسیار خوب است و تاثیر مثبتی در رعایت تقویم کوچ داشته است.

گفتنی است؛ دکتر طهماسبیان از دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشوردرادامه افزود: اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان همدان در این خصوص بسیار خوب بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان با بازدیدهای بعمل آمده و بررسی اقدامات صورت گرفته، شرایط مناسبی را در مبادی ورودی و مراتع استان همدان بوجود آورده که نشان از هماهنگی در داخل استان و همچنین با سایر استان های مرتبط دارد و استان همدان از استان های موفق در این زمینه است.

دیگر خبرها

  • آتش سوزی مرگبار در شرق تهران
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • فیلم/ آتش سوزی مرگبار خانه‌ای در مجیدیه
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام