Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیهٔ ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آنها بر روی بافت‌های پوششی و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آنها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند. نیاز بدن به این مواد بسیار کم است اما اگر این مقدار کم تامین نشود، می‌تواند بیماری‌هایی مانند اسکوربوت (کمبود ویتامین C) ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: راه‌اندازی خط تولید ۷ محصول جدید در حوزه کرونا

ویتامین‌ها و مواد معدنی وظایف متنوع و بسیار مهمی را در بدن به عهده دارند و کمبود و یا ازدیاد آنها عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را مختل کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌ها و بیماری‌های مختلفی می‌شوند.  مصرف بیشتر از مقدار نیاز روزانهٔ ویتامین‌ها نیز مضر بوده و می‌تواند عوارض نامطلوبی (overdose) را به جای بگذارد.

ویتامین‌های مازاد نیاز روزانه بدن، اگر محلول در چربی باشند (A,D,E,K)، تا حدودی در کبد ذخیره می‌شوند و اگر محلول در آب باشند از طریق کلیه دفع می‌شوند.

تعیین میزان ویتامین C در بدن با حسگر قابل پوشیدن

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، حسگر قابل پوشیدن ساختند که می‌تواند به‌صورت غیرتهاجمی میزان ویتامین C را در بدن رهگیری کند. این حسگر قادر است به‌صورت شخصی‌سازی شده میزان مصرف روزانه را برای هر کاربر مشخص کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان ACS Sensor به چاپ رسیده است.

جولیان سمپیوناتو، از محققان این پروژه می‌گوید: «حسگر‌های قابل پوشیدن رایج معمولا برای رصد فعالیت‌های بدنی یا بیماری‌هایی نظیر دیابت استفاده می‌شوند. این اولین حسگری است که با استفاده از روش مبتنی بر آنزیم برای ردیابی تغییرات در سطح ویتامین به کار گرفته می‌شود که مسیر تازه‌ای در حوزه تجهیزات قابل پوشیدن ایجاد کرده است. حسگر‌های قابل پوشیدن به ندرت برای رصد دقیق مواد غذایی به کار می‌روند.»

ویتامین C برای بهبود برخی بیماری‌ها موثر است

از آنجایی که ویتامین C برای بهبود برخی بیماری‌ها موثر است، چنین حسگر پوشیدنی ممکن است به پزشکان کمک کند تا با ردیابی ویتامین C به کاهش طول درمان کمک کند. این دستگاه پوشیدنی در واقع یک برچسب بوده که روی سطح پوست بدن قرار می‌گیرد. در این حسگر، یک بخش تحریک کننده وجود دارد که موجب عرق کردن شده و الکترودی نیز برای تشخیص سریع میزان ویتامین C در عرق وجود دارد.

این حسگر‌ می‌تواند اثربخشی بالایی در فرآیند درمان بیماری کرونا داشته باشد

در این ابزار، الکترود‌ها انعطاف‌پذیر بوده و حاوی آنزیم اکسوربات اکسیداز است. زمانی که ویتامین C وجود داشته باشد، آنزیم آن را به دهیدرواسکوربیک تبدیل می‌کند و در نتیجه، اکسیژن مصرف و جریان تولید می‌شود. آزمایش‌های انجام شده روی چهار نفر نشان می‌دهد که ویتامین C مصرف شده از طریق مکمل یا آب میوه موجب تغییراتی قابل رهگیری در بدن شده و این دستگاه تا دو ساعت می‌تواند این تغییرات را رصد کند.

هر چند حسگر‌های قابل پوشیدن زیست‌حسگری توسعه یافته‌اند اما استفاده از آنها برای ارزیابی وضعیت تغذیه افراد چندان رواج نیافته است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و نقش ویتامین C در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، این نوع حسگر‌ها می‌توانند اثربخشی بالایی در فرآیند درمان بیماری کرونا داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویتامین c فناوری نانو ویتامین ها میزان ویتامین قابل پوشیدن ویتامین ها بیماری ها ویتامین C حسگر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد

گیاهان یشم قرن‌هاست که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند و فواید زیادی دارند. در سال‌های اخیر، عصاره گیاه یشم در درمان تعدادی از بیماری‌ها و شرایط مرتبط با افزایش سن مؤثر بوده است. از نظر سلامت کلی ، گیاهان یشم از نظر طبیعت یین هستند و برای درمان تعدادی از شرایط کمبود یین مانند خستگی، اضطراب و بی خوابی استفاده می شوند.

خواص دارویی گیاهان یشم

گیاهان یشم حاوی تعدادی از ترکیبات فعال هستند که خواص دارویی آنها نشان داده شده است، از جمله:

کوئرستین: یک آنتی اکسیدان که می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کند

کامفرول: یک ترکیب ضد التهابی که می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند

لوتئولین: ترکیبی که می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند

گیاهان یشم همچنین منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، مس و منگنز هستند. همه این مواد مغذی برای سلامتی سالمندان مهم هستند. نشان داده شده است که گیاهان یشم در درمان تعدادی از بیماری ها و شرایط مرتبط با افزایش سن موثر هستند، از جمله:

بیماری آلزایمر: عصاره گیاه یشم می تواند به بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

بیماری پارکینسون: عصاره گیاه یشم می تواند به محافظت از نورون ها در برابر آسیب و بهبود عملکرد حرکتی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند.

آرتریت: کامفرول، یکی از ترکیبات فعال در گیاهان یشم، می تواند به کاهش التهاب و درد مرتبط با آرتریت کمک کند.

سرطان: برخی مطالعات نشان داده اند که عصاره گیاه یشم می تواند به کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از گسترش سرطان کمک کند.

فواید گیاهان یشم

تعدادی از مطالعات برای آزمایش اثربخشی عصاره گیاه یشم در درمان بیماری ها و شرایط مرتبط با افزایش سن انجام شده است.

1. فواید گیاه یشم برای بیماری آلزایمر

یک مطالعه نشان داد که عصاره گیاه یشم می تواند به بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. این مطالعه که در مجله Neurology منتشر شد، شامل 80 نفر مبتلا به بیماری آلزایمر بود. به نیمی از شرکت کنندگان به مدت 12 هفته روزانه عصاره گیاه یشم و به نیمی دیگر دارونما داده شد.

در پایان دوره 12 هفته ای، افرادی که عصاره گیاه یشم مصرف کرده بودند، عملکرد شناختی بهتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، نشان دادند.

2. فواید گیاه یشم برای بیماری پارکینسون

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره گیاه یشم می تواند به محافظت از نورون ها در برابر آسیب و بهبود عملکرد حرکتی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند. این مطالعه که در مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شد، شامل 60 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون بود. به نیمی از شرکت کنندگان به مدت 12 هفته روزانه عصاره گیاه یشم و به نیمی دیگر دارونما داده شد.

در پایان دوره 12 هفته ای، افرادی که عصاره گیاه یشم مصرف کرده بودند عملکرد حرکتی قابل توجهی بهتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند نشان دادند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدام احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستید
  • ساخت حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب
  • این گیاه زیبا یک مسکن طبیعی ، تقویت کننده حافظه است و سرشاز از ویتامین C، مس و منگنز میباشد
  • آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟
  • ناسالم بودن هوا در برخی شهرهای خوزستان برای گروههای حساس
  • رنگ ادرار نشان‌دهنده بیماری است؟
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است ؟
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟