Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند از افزایش ۵۰ درصدی حق پخش و جایزه آثار برگزیده جشنواره تلویزیونی مستند خبر داد و گفت: در این دوره بخش ویژه برای مستندهایی با موضوع کرونا خواهیم داشت. ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم نشست خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز با حضور سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

غفوری در ابتدای این نشست با اشاره به مهلت دریافت آثار گفت: فراخوان دریافت آثار از 25 اردیبهشت‌ماه اعلام شد و تا 10 تیرماه ادامه دارد و مستندسازان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. امسال با شرایط سختی که بررای هنرمندان ون مستندسازان به دلیل شیوع کرونا وجود دارد و سبب کندی تولیداتشان می‌شود تصمیم گرفتیم میزان حق پخش آثاری که وارد بخش رقابتی می‌شوند نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داده شود. براین اساس مستندهای کوتاه یک و نیم میلیون تومان، نیمه بلند 3 میلیون تومان و بلند 5 میلیون تومان به عنوان حق پخش دریافت خواهند کرد. همچنین جوایز جشنواره نیز افزایش 50 درصدی دارد.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخشهای تخصصی گفت: امسال برای اولین بار جشنواره تلویزیونی مستند با موضوعات تخصصی نظیر تدوین، تصویربرداری، پژوهش، صدا و... برگزار خواهد شد. همچنین بخش ویژه‌ای برای مستندهایی که با موضوع کرونا تولید شده‌اند داریم. در این بخش موضوعاتی نظیر کمکهای مردمی، جهاد داوطلبانه گروه‌ها و حرکات مردمی، تلاشهای نظام سلامت برای مبارزه با این بیماری و ... در هر سه بخش فیلم مستند عکس مستند و مستندنگاری روایت خواهد شد. 

غفوری تصریح کرد: در بخش فیلم مستند آثار در 3 بخش کوتاه، نیمه بلند و بلند دسته‌بندی می‌شوند همچنین بخش عکس مستند در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس برگزار خواهد شد. مستندنگاری نیز مربوط به آثار مکتوب می‌باشد. باید اشاره کنم در بخش فیلم مستند انتخاب آثار توسط مردم و هیئت داوران خواهد بود. به عبارت دیگر مردم می‌توانند در هر سه بخش فیلم مستند به آثار مورد نظر خود رأی بدهند و آثار برگزیده جایزه دریافت کنند. 

در بخش عکس نیز احتمالا انتخاب مردمی خواهیم داشت که سازوکارش در گزارش‌های بعدی اعلام می‌شود. 

مدیر شبکه مستند تاکید کرد: پس از انتخاب هیئت انتخاب پخش آثار از اواخر تیرماه از تلویزیون آغاز خواهد شد. پیش‌بینی‌مان این است که این مستندها در قالب 50 باکس تلویزیونی پخش شود. مراسم اختتامیه نیز در پاییز برگزار خواهد شد. 

سیدسلیم غفوری با اشاره به برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند به صورت غیرحضوری گفت: جشنواره تلویزیونی مستند از ابتدا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد که با توجه به اتفاقات امسال و شیوع کرونا این مسئله نقطه قوتی برای آن به حساب می‌آید. در مورد برگزاری حضوری یا غیرحضوری اختتامیه نیز در زمان لازم تدبیراتی خواهیم داشت. 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تعامل شبکه مستند با رویداد کروناروایت گفت: با مجموعه برگزاری کننده کرونا روایت جلساتی را برگزار می‌کنیم که بتوانیم به هم‌افزایی برسیم تلاش می‌کنیم به عنوان شبکه تخصص مستند از جشنواره‌های اینچنینی حمایت کنیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر حمایت شبکه مستند از انجمن‌های صنفی مستندساز گفت: ما با هر دو انجمن صنفی تهیه کنندگان و مستندسازان در تعاملیم بسیاری از اعضای آنان کارهای تولیدی برای شبکه می‌سازند که از تلویزیون پخش می‌شود البته جشنواره تلویزیونی مستند فرصت خوبی برای مستندسازانی است که کمتر فرصت داشتند آثارشان به نمایش دربیاید. با تمهیدی که داشتیم و افزایش حق پخش تلاش کردیم کمکی به شرایط سخت مستندسازان در این روزها بکنیم. 

غفوری در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر وجود محدودیت زمانی برای انتخاب آثار در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: آثاری که زمان تولیدشان از سال 1396 به بعد است در این جشنواره می‌توانند شرکت کنند همچنین منعی برای پخش مستندهایی که قبلا در جشنواره‌های سینمایی و مستند حضور داشتند وجود ندارد. 

انتهای پیام/

R1539/P/S4,34/CT11 واژه های کاربردی مرتبط شبکه مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه مستند شبکه مستند جشنواره تلویزیونی مستند بخش فیلم مستند شبکه مستند خواهد شد حق پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاک‌شو به سبک «شب خوش»

اکنون مخاطبان شبکه سوم سیما شاهد برنامه تاک‌شو «شب‌خوش» با اجرای مهران غفوریان هستند. برنامه‌ای که نشان‌دهنده تحول و حرکت رو به جلو رسانه ملی است البته با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی که در «شب‌خوش» بصورت محسوس قابل مشاهده است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ تاک‌شو یا به عبارتی برنامه گفتگو محور از دسته برنامه‌های تلویزیونی است که در آن مجری با میهمانان به گفتگو می‌نشیند. اصولاً میهمانان از افراد شناخته شده و چهره هستند و گفتگو آن‌ها برای مخاطبان جذاب و یا آموزنده است. سابقه این دست برنامه بسیار طولانی است و به نمونه‌های موفق بسیار زیادی در سراسر دنیا میتوان اشاره کرد.  

یکی از ویژگی‌های مهم برنامه‌های تاک‌شو وجود آیتم‌های جذاب برای بالا بردن ریتم گفتگو است تا مخاطب گرفتار صحبت‌های روتین و خسته‌کننده نشود. در ایران یکی از تاک شو‌های موفقی که سال‌های متمادی در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت می‌توان به برنامه «ماه عسل» اشاره کرد. برنامه هایی، چون «کوله‌پشتی»، «خندوانه»، «صندلی داغ»، «دورهمی»، «کتاب باز» و در شبکه نمایش خانگی برنامه‌های «هم رفیق»، «مهمونی» از نمونه‌های دیگری هستند که در برهه خود موفق ظاهر شدند.
اکنون مخاطبان شبکه سوم سیما شاهد برنامه تاک‌شو «شب‌خوش» با اجرای مهران غفوریان هستند. برنامه‌ای که نشان‌دهنده تحول و حرکت رو به جلو رسانه ملی است البته با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی که در «شب‌خوش» بصورت محسوس قابل مشاهده است.

ابتدا با نمایش کلی صحنه و دکور، ظاهری حرفه‌ای از فضای گفتگو محور را می‌بینیم. میزی مخصوص برای مجری و صندلی برای میهمان و مخاطبانی که فقط شاهد صدای تشویق‌ها و واکنش‌های آن‌ها هستیم. استودیو به نسبت برنامه‌های تاک‌شو تلویزیون رسانه ملی قابل قبول است، اما در مقایسه با نمونه هایی، چون «دورهمی» و یا شبکه نمایش خانگی برنامه «شب آهنگی» کوچک است و در ادامه به دلیل نبود تصویر تماشاگر داخل استودیو در صحنه شاید چالشی جدی برای جلب نظر تماشاگران تلویزیونی تبدیل شود، زیرا فوکوس کامل بر روی مجری و میهمان قرار می‌گیرد.  

به دلیل تکیه و محور بودن مجری در برنامه‌های گفتگو محور حضور مجری که توانایی کنترل و مهارت لازم برای حفظ ریتم و جذابیت برنامه را داشته باشد یکی از نکات اساسی است. اکنون شاهد حضور هنرمندان در قامت مجری برنامه‌های تلویزیونی هستیم. این امر تنها در تلویزیون صدق نمی‌کند و میتوان نمونه آن را در تئاتر و شبکه نمایش خانگی مشاهده کرد. مجریان که در قامت بازیگر دیده می‌شوند و یا هنرمندانی که سعی در تجربه کردن دنیای خوانندگی دارند می‌توان گفت اکنون اکثر هنرمندان سعی در حضور و دیده شدن در جایگاه هنری دیگری هستند. این مورد در حضور بازیگران در قامت مجری برنامه‌ها دوچندان صدق می‌کند و واکنش‌های مثبت و منفی زیادی به همراه داشته است.

حضور شهاب حسینی در برنامه هم رفیق، پژمان بازغی، حمید گودرزی و اکنون ملیکا شریفی‌نیا در برنامه کودک‌شو، رضا گلزار در برنامه برنده باش، سروش صحت در برنامه کتاب‌باز نمونه‌هایی است که میتوان به آن اشاره کرد و، اما اکنون برنامه شب خوش با حضور مهران غفوریان که میزبان این برنامه گفتگومحور است.  

از آن جایی که مجری باید قابلیت و مهارت کنترل برنامه را داشته باشد و لحظه‌ها را بسازد میتوان گفت مهران غفوریان در قسمت‌های ابتدایی خوب ظاهر شد، اما در ادامه تسلط وی بر برنامه و مدیریت و میزبانی او از هیجان برنامه کاست. تسلط این بازیگر باسابقه در بازیگری کمدی و تعریف خاطره بیشتر است و پتانسیل و جذابیت لازم را دارد؛ بنابراین هدایت یک برنامه تلویزیونی نیازمند تسلط مجری است و غفوریان با انرژی بسیاری که هنگام صحبت و یا خنده‌های بلندی که دارد سعی در نگه داشت فضای شاد برنامه دارد که گا‌ها این عمل نتیجه‌ای عکس داشته است.

عوامل متعددی در جذابیت برنامه تلویزیونی دخیل است. طراحی دکور، نور، انتخاب مهمانان و موسیقی و آیتم‌های برنامه از مواردی است که نیاز توجه جدی برنامه سازان را دارد. باتوجه به محدودیت‌های پخش تلویزیونی بخصوص در موسیقی می‌توان این بازوی ضعیف در برنامه شب خوش را مشاهده کرد. موسیقی خود عاملی برای بالابردن هیجان و جذابیت و گا‌ها ساخت لحظات کمدی است. اکنون با مشاهده تغییرات اساسی در روند ساخت برنامه‌های تلویزیونی باید دید این بخش هم دچار بازنگری و تغییر می‌شود یا خیر.

«شب خوش» علاوه بر گفتگو با آیتم‌هایی همراه است. نوآوری و خلاقیت از ویژگی های مهم در ساخت برنامه‌های تلویزیونی است. در شب خوش شاهد چالش‌های همچون شکستن رکود گینس، ادامه دادن فضای داستان باتوجه به انتخاب ژانر توسط مجری، تکمیل اشعار و... هستیم. چالش‌ها قوت و کشش لازم برای جذب و سرگرمی مخاطب را ندارد. شاید خنده‌ای گذرا و سطحی از مخاطبان بگیرد. گروه نویسندگان و اتاق فکر برنامه‌های تلویزیونی باید نگاهی خلاق باتوجه به شناخت ذائقه مخاطب داشته باشند.‌

می‌توان گفت «شب خوش» به عنوان برنامه‌ای شیک، قدم‌هایی برای تغییر و تحول در برنامه‌های تلویزیونی برداشته است و به هدف اصلی خود که سرگرمی مخاطبان است نزدیک شده است، اما تا کنون با گذشت چند قسمت از پخش این برنامه هنوز مخاطب جدی پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • دوهفته کارگردانان جشنواره کن جایزه جدید می‌دهد/تجلیل شانتال آکرمن
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • مستند «متخصصان فرار بزرگ» از شبکه فراتر 
  • اعلام جزییات یک برنامه تلویزیونی ویژه شب‌های قدر
  • «آخرین شیهه ...» از ایتالیا جایزه گرفت
  • مستند «زمین» از شبکه چهار
  • «آخرین شیهه...» یک جایزه ویژه زنان گرفت
  • ادای دین یک برنامه تلویزیونی به شهدای حادثه تروریستی کرمان
  • تاک‌شو به سبک «شب خوش»