Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با پیشروی‌ نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) و شکست‌های پی در پی شبه‌نظامیان تحت فرماندهی «خلیفه حفتر»، برخی منابع دیپلماتیک از تلاش قاهره برای برقراری آتش‌بس در لیبی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع دیپلماتیک مصری از تحرکات قاهره در سطح بین‌الملل برای دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع شبه‌نظامیان حفتر و نیز فراهم کردن زمینه راه‌حل سیاسی برای مقابله با ایفای نقش ترکیه در لیبی خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از این منابع گزارش کرد که مصر از فرانسه برای ایفای نقش در سطح بین‌الملل جهت بازگرداندن طرف‌های درگیر لیبی به میز مذاکرات درخواست کرده است به خصوص اینکه قاهره به این نتیجه رسیده است که راه‌حل نظامی در لیبی شکست خورده است و فرانسه نیز با هدف حفظ منافع خود در لیبی، از پیشنهاد قاهره استقبال کرده است.

به گفته این منابع، دیدگاه‌های متفاوتی در اردوگاه حامی حفتر وجود دارد و دلیل آن هم اهداف متفاوت آن‌هاست و در حالی که هدف اصلی مصر تأمین امنیت مرزهای غربی و جلوگیری از احداث پایگاه‌های نظامی برخی کشورهای متخاصم در مرز مصر است، امارات سعی دارد وضعیت کنونی ادامه داشته تا ترکیه را بیش از پیش در لیبی سرگرم کرده و از پرونده‌های دیگر در منطقه منحرف کند.

این منابع همچنین از تماس‌های اخیر بین مصر و فرانسه پس از دستیابی قاهره به اطلاعاتی درباره رایزنی بین دولت وفاق ملی و الجزائر در خصوص امضای توافقنامه‌های امنیتی و سیاسی تحت نظارت ترکیه خبر دادند و گفتند که این توافقنامه‌ها به پیچیده‌ شدن اوضاع برای مصر منجر می‌شود و در عین حال می‌تواند پیام اطمینان‌بخش به پاریس نیز باشد و به همین دلیل مصر به تماس با فرانسه روی آورد.

از سوی دیگر «عقلیه صالح» رئیس مجلس نمایندگان طبرق (شرق لیبی)  به عنوان فرمانده عالی ارتش شرق لیبی با شماری از فرماندهان مهم نظامی نیروهای حفتر  از جمله «عبدالرزاق الناطوری» رئیس ستاد مشترک ارتش در شهر القبه دیدار کرد و در جریان اوضاع میدانی قرار گرفت.

برخی منابع نیز از تحرکات برای تعیین جایگزین برای حفتر در صورت دستیابی به توافق سیاسی خبر دادند و گفتند که مصر نیز با این طرح موافق است و عبدالرزاق الناطوری گزینه مناسبی خواهد بود.

لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: لیبی حفتر مصر پاریس ترکیه شبه نظامیان خبر دادند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش‌ها برای تکمیل بیمارستان‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، اسدالله عباسی به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اقتصاد و دارایی استان و جمعی از مدیران کل و رؤسای سازمان‌های استان از بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی در دست ساخت پورسینای رشت بازدید کرد و در جریان چگونگی روند اجرای عملیات ساخت آن قرار گرفت.
وی بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر پیمانکاران و کارفرمایان در رابطه با طرح‌های عمرانی سلامت محور گیلان تأکید کرد و گفت: پیمانکاران و کارفرمایان ساخت بیمارستان‌ها باید همکاری و تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا سرعت ساخت طرح‌ها با شتاب بیشتری انجام شود.
استاندار گیلان با بیان اینکه بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در تلاشیم تا در ۶ ماه ابتدای امسال پیشرفت فیزیکی این طرح به حد قابل قبولی برسد.
عباسی با اشاره به ساخت بیمارستان جایگزین پورسینا در رشت، افزود: این بیمارستان با بهره‌گیری از ظرفیت مولدسازی املاک مازاد دولت در دست ساخت قرار گرفت، اما فرایند آن کمی طولانی شد درحالی‌که ساخت این بیمارستان جز مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور است و باید تلاش‌ها برای ساخت و تکمیل آن بیشتر شود.
وی با اشاره به منابع موردنیاز برای ساخت و بهره‌برداری از بیمارستان جایگزین پورسینا، گفت: حدود ۷۰ درصد منابع لازم برای ساخت بیمارستان از محل تهاتر و مابقی آن از منابع دولتی تأمین خواهد شد که سهم منابع دولتی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تخصیص داده شده است.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به اینکه این استان یکی از مقصد‌های مهم گردشگری کشور است و باید میانگین تخت‌های بیمارستانی استان بیش از میانگین کشوری باشد افزود: این درحالی است که کمتر از میانگین کشوری است که توزیع منابع در همه مناطق استان مد نظر قرار گرفته است.
عباسی گفت: امکان ایجاد بیمارستان فوق تخصصی در همه مناطق وجود ندارد به همین منظور در مرکز استان ساخت بیمارستان جنرال و مگا هاسپیتال در دستور کار قرار گرفت و تلاش می‌کنیم همه نیاز‌های استان را در بخش سلامت و درمان در این بیمارستان تامین کنیم؛ سیاست گذاری و هدف گذاری ما نیز دستیابی به این مهم در کوتاه مدت است.
وی افزود: پس از بهره برداری از بیمارستان‌های لاکان و پورسینا درخصوص بیمارستان رازی و شفا هم تصمیماتی اتخاذ شده که در مراحل بعدی انجام خواهد شد.
استاندار گیلان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست پیش از دور دوم سفر رئیس محترم جمهور به گیلان، در سفر به این استان از حوزه بهداشت و درمان این استان بازدید داشته باشد.
عباسی با تاکید بر اینکه گیلان، در بخش گردشگری سلامت از ظرفیت لازم برخوردار است؛ افزود: از سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقمند به این حوزه، برای سرمایه گذاری در استان استقبال می‌کنیم.
بیمارستان جایگزین پورسینا با همکاری مشترک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از سال هزار و ۴۰۰ آغاز شده است.

دیگر خبرها

  • سخنگوی کرملین: پیشنهادی برای آتش بس در زمان المپیک دریافت نکرده ایم
  • نجات محکوم به قصاص از چوبه دار
  • قاضی آمریکایی شکایت‌ها علیه «حفتر» را رد کرد
  • برقراری بیمه اجتماعی رایگان برای مادران خانه دار روستایی و عشایری دارای ۳ فرزند و بیشتر
  • قاهره به تلاش‌های خود برای توقف جنگ علیه غزه فعالانه ادامه خواهد داد
  • تلاش‌ها برای تکمیل بیمارستان‌های گیلان
  • برقراری ارتباط ایمن در ۷۰ روستا با تلاش راهداران خراسان جنوبی
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن 70 روستا
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۷۰ روستا
  • ادعای دفتر نتانیاهو درباره پاسخ منفی حماس به میانجی‌ها