Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از عملکردهای ارتش، مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه است که نیروی هوایی تا هوانیروز ارتش این وظیفه را برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها و به دفعات در حوادث طبیعی، رشادت خود را در امر حفاظت از زندگی و جان مردم به اثبات رسانده و نشان داده که وظیفه ارتش تنها در صیانت از مرزهای این سرزمین تعریف نشده، بلکه تعاریف دیگری را هم در شرح وظایفش گنجانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور هماهنگ و دوشادوش هم در حوزه امدادرسانی و مردم‌یاری به‌خوبی ایفای نقش کرده‌اند و در سختی‌ها در کنار ملت باقی ماندند.

یکی از مظاهر خدمت‌رسانی ارتش، طبیعتاً مقابله با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه است و در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب درباره ورود ارتش به حوزه مهار آتش‌سوزی بسیار شنیده‌ایم که نمونه‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد؛ لذا هدف نگارنده این گزارش، تشریح مهمترین اقدامات ارتش در حوزه مهار آتش‌سوزی است.

مهم‌ترین یگان امدادرسان ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان هوانیروز است که با در اختیار داشتن تجهیزات امدادی و نقل و انتقال نفرات و ملزومات کمک‌رسانی به ستون ارتش در حوزه امدادرسانی تبدیل شده است.

گردان زمینی امداد، تجسس و نجات، امداد و نجات، آواربرداری و ترابری امکانات حمل سوخت و آب و تریلر‌های حمل اقلام آمادی و امدادی زیر نظر هوانیروز فعالیت می‌کنند، البته بدین معنا نیست که دیگر نیروهای ارتش اعم از نیروی هوایی، دریایی و پدافند به حوزه مهار آتش ورود پیدا نمی‌کنند، بلکه این نیروها در صورت نیاز به کمک هوانیروز می‌شتابند و یا در مکانی که هوانیروز مقری ندارد این وظیفه به آنها واگذار می‌شود.

این یگان در چندین عملیات امدادرسانی حضور فعال و درخشانی داشته است که در این گزارش لازم است به گوشه‌ای از خدمات امدادرسانی هوانیروز ارتش در مواقع سیل، زلزله و آتش‌سوزی اشاره شود.

یکی از ورودهای موفق نزاجا به امر اطفای حریق مربوط به مهار آتش در جنگل‌های رامیان و کلاله در شرق استان گلستان و منطقه دشت در خراسان شمالی در ۱۶ تیر ۱۳۹۷ است. در این عملیات کارکنان تیپ ۱۳۰ شهید دلجویان ارتش برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام و موفق به مهار آتش شدند.

حدود ۱۰ روز بعد از مهار آتش جنگل‌های رامیان و کلاله، در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۷ هوانیروز نزاجا به مقابله با آتش‌سوزی در ارتفاعات خرقه شهرستان فیروزآباد استان فارس ورود پیدا کرد. این آتش‌سوزی با همکاری نیروهای امدادی تیپ ۳۷ زرهی نیروی زمینی ارتش، بسیج، جهادکشاورزی، محیط زیست، یگان حفاظت منابع طبیعی، آتش‌نشانی و افراد و گروه‌های محلی و مردمی، حریق گسترده‌ ارتفاعات خرقه‌‌ شهرستان فیروزآباد مهار شد.

همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیش از یکسال گذشته در کنار مهار آتش‌سوزی جنگل‌های رامیان و کلاله و ارتفاعات خرقه، در مهار آتش‌سوزی ۱۵ هکتار از جنگل‌های مریوان خوش درخشید؛ در این مأموریت تیپ ۳۲۸ واکنش سریع نیروی زمینی ارتش و سپاه به‌طور مشترک ورود پیدا کردند.

شاید بتوان مهمترین و برجسته‌ترین ورود بموقع ارتش را در امر اطفای حریق، مربوط به مهار آتش‌سوزی بزرگترین و زیباترین بازار سرپوشیده تاریخی جهان دانست. در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، قرارگاه عملیاتی لشکر و تیپ ۱۲۱، هوانیروز، قرارگاه پدافند هوایی و نیروی هوایی با نیروی انسانی و تجهیزات وارد عمل شدند و بلافاصله در کنار سایر نیروهای امدادی نقش بسزایی را در مهار آتش بازار تاریخی تبریز ایفا کردند.

همچنین یکی دیگر از اقدامات موفق ارتش در مهار آتش‌سوزی به 13 خرداد سال گذشته باز می‌گردد. در این زمان ارتفاعات شهرستان فراشبند از توابع استان فارس توسط حریق احاطه شده بود، اما با توجه به حجم گسترده حریق در نقاط بالادست و صعب‌العبور این شهرستان، با درخواست مدیرکل بحران استان فارس از پایگاه شهید دوران شیراز مبنی بر کمک‌رسانی برای مقابله با این آتش‌سوزی، بالگرد این پایگاه متشکل از کارشناسان، جهت برآورد میزان حریق و شناسایی منطقه به محل اعزام شدند که در جدال سه‌ روزه با آتش، نیروی هوایی و پایگاه شهید دوران با جابجایی نیروهای امدادگر بسیجی، سپاهی و ارتشی به مناطق درگیر، نقش مهمی را در جلوگیری از تسری آتش به سایر مناطق هم‌جوار ایفا کردند که در مجموع پایگاه شهید دوران نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان آتش‌سوزی در استان فارس، ۹۶ سورتی پروازی و جابجایی ۲۹۸ نفر و انتقال سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بار و اقلام حیاتی را به‌نام خود ثبت کرد.

در ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ در جریان آتش‌سوزی مراتع منطقه قراویز و همچنین مزارع پسماندهای کشاورزی قصر شیرین، نیروی زمینی ارتش به درخواست فرماندار قصر شیرین برای امدادرسانی ورود پیدا کرد و در نهایت با کمک سایر دستگاه‌ها این آتش با موفقیت مهار شد.

در یکم مرداد سال جاری در منطقه «خونه‌زار»، بالگردهای پایگاه هوایی شهید دوران نیروی هوایی ارتش عملیات امدادرسانی و اطفای حریق آتش سوزی در جنگل‌های بلوط منطقه «خونه‌زار» از توابع نورآباد ممسنی در استان فارس را طی ۱۰ سورتی پرواز انجام دادند.

 اما آخرین ورود ارتش به عملیات اطفای حریق، مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران است. این عملیات که تا امروز ادامه دارد، گستره وسیعی از جنگل‌های گچساران را تحت پوشش قرار می‌دهد. امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی درباره اعزام نیرو به جنگل‌های گچساران اظهار کرد: در پی تشدید آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران و به درخواست مسئولین شهری عصر دیروز سه فروند بالگرد هوانیروز مجهز به سیستم آب و پاشش به مناطق آتش‌سوزی اعزام شدند.

وی با اشاره به تعداد 10 سورتی پرواز بالگرد‌ها برای مهار آتش در عصر امروز گفت: از ظهر دیروز به محض در خواست بالگرد جهت خاموش کردن و مهار آتش‌سوزی برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی بالگرد‌های آماده‌باش هوانیروز مسجدسلیمان با تعداد 10 سورتی پرواز به مناطق آتش‌سوزی به پرواز درآمدند و شدت آتش‌سوزی را کنترل کردند.

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: روند مهار آتش‌سوزی تا امروز هم ادامه خواهد داشت اگر نیاز به بالگرد‌های بیشتری باشد حتماً هوانیروز ارتش تعداد بالگرد‌ها را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران هوانیروز آتش سوزی جنگل ارتش جمهوری اسلامی ایران هوانیروز ارتش مهار آتش سوزی سورتی پرواز نیروی هوایی شهید دوران استان فارس اطفای حریق ورود پیدا بالگرد ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ آتش سوزی مرگبار خانه‌ای در مجیدیه

سخنگوی آتش نشانی تهران: ساعتی پیش براثر حریق منزلی در مجیدیه یک مرد ۶۰ ساله با تایید عوامل اورژانش جان خود را از دست داد. حریق هم اکنون اطفا و محدوده ایمن سازی شده است.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • اطفای حریق انبار ضایعات در دورود
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • فیلم/ آتش سوزی مرگبار خانه‌ای در مجیدیه
  • مرگ دردناک مرد میانسال در میان شعله‌های آتش
  • برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حریق‌های احتمالی در فصل تابستان
  • آتش سوزی منزل مسکونی در محله ده مجنون کرمانشاه مهار شد
  • آتش سوزی سوله ۲ هزار متری در شیراز مهار شد
  • مهار حریق گسترده یک مجتمع قرآنی در تالش
  • مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • اطفای حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان