آخرین خبرها از سریال حسن فتحی
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۷۰۷۷
تهیهکننده سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن فتحی که این روزها مراحل تولید خود را از سر گرفته است، اظهار کرد: در طول نگارش داستان به شدت بر مستندات تاریخی تاکید داشتیم؛ چراکه نمیخواهیم صرفاً یک داستان جذاب و مردمپسند تحویل مخاطب دهیم، بلکه تلاش میکنیم بینندگان با اعتماد کامل وقایع مستند تاریخی را در این سریال دنبال کنند و به هیچوجه مستندات تاریخی را قربانی جذابیت نخواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیل عفیفه، تهیهکننده مجموعه نمایشی «جیران» که در چند ماه اخیر به دلیل جلوگیری از شیوع ویورس کرونا تولید خود را متوقف کرده بود و حالا مدتی است که با رعایت پروتکلهای بهداشتی بار دیگر کار خود را آغاز کرده است، درباره چگونگی شکلگیری این سریال به ایسنا توضیح داد: تصمیم برای ساخت «جیران» به سال ۹۷ برمیگردد. داستان سریال را آقای احسان جوانمرد به من و آقای فتحی پیشنهاد کردند. خلاصه داستان چیزی در حدود پنجاه صفحه بود و با مطالعه آن متوجه شدیم که کار از پشتوانه تحقیقی خوبی برخوردار است. از آقای جوانمرد، سریال «بانوی عمارت» را که از تلویزیون پخش شده دیدهایم. جالب اینجاست که ایشان سریال «جیران» را پیش از «بانوی عمارت» و در سال ۹۱ نوشته بود که در آن موقع امکانات ساختش مهیا نشد.
او ادامه داد: به هر حال آقای جوانمرد هم در «بانوی عمارت» و هم در سریال «جیران» نشان داد که تسلط خوبی به تاریخ، آداب و روابط دوره قاجار دارد. داستان سریال «جیران» هم بر اساس مستندات زندگی «خدیجه تجریشی» ملقب به جیران نوشته شده است. بخش اعظم کاراکترهای سریال، شخصیتهای واقعی و تاریخی هستند از جمله مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه)، میرزا آقاخان نوری (صدراعظم که پس از امیرکبیر به صدارت رسید)، ملکزاده خانم (خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیرکبیر) و چهار تن از زنان عقدی شاه. در کنار اینها چند شخصیت تخیلی نیز در داستان حضور دارند و بهگونهای ماجراهای تخیلی در کار تنیده شدهاند که هیچکجا موجب کجفهمی و یا استنباط غلط از وقایع مسلم تاریخی نمیشوند.
عفیفه همچنین درباره پیشرفت سریال «جیران» از ابتدا تا امروز، خاطرنشان کرد: پس از اینکه با آقای فتحی برای انجام کار توافق کردیم، بر دو نکته متمرکز شدیم. نخست فیلمنامه و دوم امکانات خاص از نظر دکور و صحنه که برای این کار ضرورت دارد. در مرحله اول با مشارکت آقای فتحی برای نگارش، همکاری مطلوبی بین ایشان و آقای جوانمرد شکل گرفت که منتهی به نگارش حدود سی قسمت فیلمنامه بسیار جذاب تا امروز شده است. البته هنوز چیزی حدود ۱۰ قسمت دیگر باید نوشته شود تا داستان بسته شود.
او یادآور شد: باید این نکته را نیز در نظر داشت که داستان سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز میشود و تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را دربرمیگیرد؛ یعنی از حدود ۲۰ تا ۲۶ سالگی ناصرالدین شاه. بر همین اساس نیز در طول نگارش داستان به شدت بر مستندات تاریخی تاکید داشتیم؛ چراکه نمیخواهیم صرفاً یک داستان جذاب و مردمپسند تحویل مخاطب دهیم، بلکه تلاش میکنیم بینندگان با اعتماد کامل وقایع مستند تاریخی را در این سریال دنبال کنند و به هیچوجه مستندات تاریخی را قربانی جذابیت نخواهیم کرد.
این تهیهکننده با بیان اینکه «زمان زیادی برای نوشتن فیلمنامه صرف شد، اما نتیجه آن برای همه ما مطلوب است»، گفت: همزمان با نگارش فیلمنامه، تحقیق و تلاش برای پیدا کردن لوکیشنهای مناسب و طراحی و ساخت برخی فضاها و لوازم مربوط به آن دوره تاریخی خاص نیز شروع شد که تا امروز بخش مهمی از کارهای تحقیقی انجام شده و هماکنون در حال ساخت دکور و لوازم هستیم.
عفیفه همچنین در پاسخ به این پرسش که پیشتولید کار تا چه مراحلی پیشرفته است، اظهار کرد: تا بهمنماه سال پیش ما با همه بازیگرانی که قرار است نقشهای اصلی را بازی کنند، قرارداد بستیم و همچنین در حال ساخت دکور و دوخت لباسها و اطلاع رسانی منظم روند کار به مخاطبان بودیم که ویروس کرونا در کار ما هم مثل همه جای دیگر اخلال ایجاد کرد.
او که تهیهکنندگی سریالهای دیگری همچون «میوه ممنوعه» و «در مسیر زایندهرود» را برعهده داشته است، در ادامه خاطرنشان کرد: بر همین اساس پس از مشورت با همکاران تصمیم گرفتم از اواخر بهمن سال پیش تا زمانی که بتوان کار را در شرایط امن بهداشتی ادامه داد، پروژه را تعطیل کنم. قطعا سلامتی شهروندان از هر موضوع دیگری مهمتر است و همه ما وظیفه داریم در اینگونه موارد به رسالت اجتماعی خودمان متعهد باشیم.
عفیفه اضافه کرد: حدود دو هفته پیش پروتکل کار برای گروههای فیلمبرداری از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد و ما هم بر اساس پروتکل مجددا کار را شروع کردیم. امیدوارم تا شروع تصویربرداری از حدود نیمههای مرداد شرایط بیش از این تحت کنترل و ایمن باشد. همچنان نیز اخبار شیوع ویروس کرونا را بهدقت دنبال میکنیم و در بخشهایی که هماکنون فعال هستیم، لوازم و ابزارهای بهداشتی برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا را در اختیار گروهها گذاشتهایم.
عفیفه همچنین درباره شایعههایی که در این مدت درباره توقف و تعطیلی سریال «جیران» شنیده میشد، خاطرنشان کرد: برخی از اخباری که درباره تعطیلی پروژه پخش شدهاند بدون ذکر نام جیران بوده، اما از فحوای خبر میشد چنین چیزی را استنباط کرد. متاسفانه با وجود برخی کانالهای خبری غیررسمی در فضای مجازی بازار شایعات و حواشی برای همه کارها وجود دارد که انگار گریزی هم از آنها نیست؛ البته پس از این کلیه اخبار، سریال «جیران» از طریق روابط عمومی سریال که رابطه نزدیک و روشنی با کلیه خبرگزاریها، نشریات و کانالهای خبری معتبر دارد به اطلاع عموم میرسد.
تهیهکننده سریالهای «پس از باران» و «زمانه» در پایان سخنان خود، با بیان اینکه «میتوان و باید از تاریخ برای ارتقا زندگی امروزمان بیاموزیم»، یادآور شد: سریال «جیران» کار جذاب و فاخری است و من اطمینان دارم که مورد استقبال مخاطب قرار خواهد گرفت. در این کار هم مانند سایر کارهایی که در سالهای اخیر از آقای فتحی دیدهایم، در کنار داستان جذاب، روایتی حتیالمقدور بیطرفانه درباره تاریخ اوایل دوره ناصری را شاهد هستیم. به جرأت میتوانم ادعا کنم که در این مجموعه برای ما بیش از هر موضوع دیگری تکیه بر مستندات و شواهد مکتوب اهمیت داشته و دارد و تلاش میکنیم نگاه کلیشهای و پیشداوری نسبت به هیچکدام از شخصیتها نداشته باشیم.
****
به گزارش ایسنا، سریال «جیران» این روزها در مرحله پیش تولید قرار دارد.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریمخان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانمکارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خرابکارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه میخواهد. قلعهای میخواهد که جانپناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعهای محکمتر از عشق نیست. بدهید همهجا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد …»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سریال جیران حسن فتحي اسماعیل عفیفه سريال تاريخي مستندات تاریخی ناصرالدین شاه تهیه کننده آقای فتحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۷۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عبور «مست عشق» از هفت خان
به گزارش قدس آنلاین، پس از فراز و نشیبهای بسیار فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی از امروز اکران عمومی خود را آغاز میکند؛ فیلمی پرحاشیه که در طول دوران تولیدش تا زمان اکران دستخوش اتفاقات و حاشیههای بسیاری شد و بالاخره توانست راه خود را به پرده سینما باز کند. اما بد نیست پیش از مرور سرگذشت این فیلم در دوران تولید، نگاهی بیندازیم به آثاری که مولانا و حکایت پرشور زندگیاش، بهانه خلق آنها شده است.
ردپای مولانا در آثار هنری
مولانا و اشعار بیبدیل و عرفانی و البته ماجرای دیدارش با شمس دستمایه ساخت آثار ادبی و هنری متعددی شده است؛ از رابطه مولانا و شمس تبریزی که بهانه نگارش رمانهای پرفروش و آثار پژوهشی ارزشمندی شده تا انعکاس آن در دنیای موسیقی و تئاتر؛ آلبوم «صورتگر» با آواز سالار عقیلی و روایتگری امین تارخ نمونهای از این تولیدات است که حکایتی شورانگیز و موسیقایی از زندگی مولاناست. همچنین سمفونی «رومی» کاری از حافظ ناظری است که درباره مولانا ساخته شده و یا قطعاتی که محسن چاوشی از اشعار مولانا خوانده و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. در صحنه تئاتر نیز اپرای عروسکی مولوی کاری از بهروز غریب پور تولید شده که براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس به رشته تحریر درآمده است، اما در این میان سینما و تلویزیون در پرداختن به زندگی یکی از مهمترین شاعران این مرز و بوم کم کارتر بوده است؛ سریال «جلال الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان تنها تولید تلویزیون در این زمینه است که زمستان ۹۳ روی آنتن رفت و در فاز اول آن به کودکی مولانا در بلخ پرداخته شد که البته چندان هم مورد اقبال قرار نگرفت. در دنیای سینما مولانا برای غربیها هم شخصیت جذابی است؛ چند سال قبل دیوید فرانزونی فیلمنامهنویس «گلادیاتور» از نگارش فیلمنامهای درباره زندگی مولانا خبر داد و از تمایلش به بازی لئوناردو دیکاپریو در نقش مولانا صحبت به میان آمد که جنجالهای بسیاری به راه انداخت. اما در نهایت ساخت فیلمی درباره این شاعر و عارف بنام به دست یکی از فیلمسازان برجسته ایرانی رقم خورد.
سینمای شاعرانه به سبک فتحی
حسن فتحی یکی از برجستهترین کارگردانان سینما و تلویزیون است که سبک ویژهای در فیلمسازی دارد و نگاه شاعرانه او بیش از هرچیز یادآور سیاق زندهیاد علی حاتمی است. فتحی با شیوه مخصوص به خودش در کارگردانی، روایت و دیالوگنویسی و نثر شاعرانهاش آثار درخشانی خلق کرده که به او جایگاه منحصر به فردی داده است. سریالهای شاخصی همچون «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمیمیرند»، «شب دهم»، «شهرزاد» تنها نمونههایی ماندگار و موفق از آثار فتحی است که از جایگاه ویژهای برخوردارند.
با اینکه فتحی در تلویزیون پرکارتر از سینما بوده و با دو سریال مهم «شهرزاد» و «جیران» در شبکه نمایش خانگی حضور داشته اما ۵ فیلم را هم در مدیوم سینما ساخته که مهمترین آنها «پستچی سه بار در نمیزند» و «کیفر» است و حالا با جدیدترین ساخته خود «مست عشق» که احتمالاً مهمترین اثر سینمایی او هم باشد به سینما بازگشته است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به روند تولید یکی از مهمترین فیلمهای تاریخی سینمای ایران که با ادبیات گره خورده و زندگی شمس و مولانا از برجستهترین شخصیتها و مفاخر ادبی را روایت کرده است.
از داستان چه میدانیم؟
حسن فتحی علاقه و استعداد ویژهای در خلق درامهایی دارد که در دل تاریخ روایت میشوند و اغراق نیست اگر او را یکی از چیرهدستترین فیلمسازان این ژانر قلمداد کرد. او در «مست عشق» سراغ مولانا و شمس تبریزی رفته و برشی از زندگی این شاعر را در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری روایت میکند و عشق و ارادات مولانا به شمس و تأثیر فراوانی که بر زندگی و اشعار مولانا داشت را به تصویر میکشد. فیلمنامه «مست عشق» توسط فرهاد توحیدی و از دل مشورتهای فراوانی با مولویشناسان برجستهای همچون دکتر محمدعلی موحد به نگارش درآمده است. از دیگر ویژگیهای مهم و جذاب «مست عشق» تیم بازیگرانش است؛ جمعی از ستارگان سینمای ایران و ترکیه ترکیب بازیگران این فیلم را شکل میدهند. پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور و هانده ارچل، بوراک توزکوپاران، بنسو سورال، سلما ارگچ و ابراهیم چلیککول از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ترکیه در این فیلم حضور دارند.
مسیر پرپیچ و خمی که «مست عشق» طی کرد
اواخر تابستان ۹۸ بود که خبر ساخت «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی مهران برومند رسانهای شد. تولید فیلمی مشترک با ترکیه درباره مولانا یکی از مهمترین شاعران فارسی زبان که بسیاری از کشورهای همسایه همچون ترکیه همواره سعی در مصادره آن داشتهاند. طبیعتاً یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای این فیلم به انتخاب بازیگران و سیر داستان در فیلمنامه بازمیگشت. همان زمان شهاب حسینی در نقش شمس معرفی شد اما همچنان این سوال مطرح بود که بازیگر نقش مولانا از میان هنرپیشگان ایرانی انتخاب خواهد شد یا ترک. در همان ایام فرهاد توحیدی اعلام کرد که هسته اصلی این فیلم ایرانی است و در آن به صراحت به اصلیت ایرانی مولانا اشاره میشود، اما به دلیل اینکه فیلم تولید مشترک است باید به بازار جهانی هم توجه داشت و ترکیب بازیگران بینالمللی خواهد بود. او تلویحاً به ایفای نقش مولانا توسط یک بازیگر غیرایرانی اشاره کرد که با واکنشهایی روبرو شد و با وجود اظهارات توحیدی، اما فتحی به صراحت اعلام کرد که بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعاً ایرانی خواهد بود و در فاصله کمی پارسا پیروزفر برای این نقش معرفی شد که انتخاب او همچون شهاب حسینی بازخوردهای بسیاری خوبی داشت.
اما این همه ماجرا نبود؛ «مست عشق» در آستانه فیلمبرداری با حواشی متعددی روبرو شد، از اعلام مخالفت دو تن از مراجع عظام در پرداختن به زندگی مولانا و اشاعه فرقه صوفیه تا اختلافات کشداری که در دوران تولید با سرمایهگذار ترک به وجود آمد. اواسط مهرماه فیلمبرداری در قونیه کلید خورد و اواخر پاییز بود که خبر آغاز پیشتولید «جیران» در تهران منتشر شد. در حالی که با طی شدن روند تولید و مراحل فنی بسیاری انتظار داشتند نخستین اکران «مست عشق» را در جشنواره فجر شاهد باشند اما علیرغم اینکه سازندگان فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند، فتحی اعلام کرد که فیلمی در جشنواره نخواهد داشت و نام «مست عشق» به عنوان یکی از غایبان بزرگ فجر نام مطرح شد. با همهگیری کووید فرایند تولید «مست عشق» به دلیل مشکلات مالی چند ماهی مسکوت ماند و تهیهکننده اعلام کرد برای فیلمبرداری چند سکانس باقی مانده گروه در انتظار بازگشایی مرزها هستند. اما اواخر مهرماه ۹۹ سهراب پورناظری که قرار بود در ساخت موسیقی این فیلم کنار سازندگان باشد اعلام کرد «مست عشق» نیمه کاره رها شده و تولید آن به اتمام نرسیده، مدتی بعد ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی براینکه با تصمیم سرمایهگذار ترکیهای، قرار است «مست عشق» پخش جهانی خود را آذرماه همان سال همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک سریال هشت قسمتی هم از این اثر نیز آماده شده است. این اقدام با واکنش تیم تولید روبرو شد و فتحی این خبر را کذب خواند. این اختلافات و انتشار بیانههای متعدد از هر دو سو ادامه داشت تا اینکه اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ یکی از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال «مست عشق» در ترکیه خبر داد. پس از انتشار این خبر، حسن فتحی یادداشتی منتشر و از این اقدام گلایههای تندی کرد و آن را خبری تاسفآور و سندی آشکار بر رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی سرمایهگذار تُرک دانست، آن هم در شرایطی که تنها در ٣٠ درصد فیلم سرمایهگذاری کرده است. در نهایت و پس از کش و قوسهای فراوان شهریورماه همان سال خبر حل اختلاف سرمایهگذاران ایرانی و ترک با میانجیگری سرکنسولگری منتشر و سهام کامل پروژه به طرف ایرانی واگذار شد.
آیا «مست عشق» معادلات گیشه را بهم خواهد زد؟
حالا پس از مسیری طولانی و ناهموار و گذر از هفت خانی سخت، «مست عشق» به ایستگاه پایانی رسیده و اکران خود را آغاز کرده است و به زودی در ترکیه نیز به نمایش درخواهد آمد. با این حال باید منتظر ماند و دید در روزهایی که سینما رونق خود را مدیون فروش بالای کمدیهاست یک فیلم فاخر و شاعرانه آن هم از جنس ساختههای فیلمسازی چون حسن فتحی چقدر میتواند توجه گیشه را به خود معطوف کند.
صبا کریمی