Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حوزه علمیه خواهران استان ایلام با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰۰ طلبه خواهر در استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: توسعه فعالیت های حوزه های علمیه خواهران مبتنی بر گام دوم انقلاب اسلامی است.

خبرگزاری شبستان - ایلام:  بی شک یکی از پایه های اصلی توسعه و ترقی هر جامعه ای را بانوان تشکیل می دهند در این میان نقش بانوان در جامعه اسلامی در زمینه حفظ و انسجام خانواده ایرانی اسلامی، سبک زندگی بر اساس آموزه های دینی و اسلامی، فرزند پروری و فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از دین مبین اسلامی بسیار حائز اهمیت و مهم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در جامعه امروز و به برکت نظام اسلامی بانوان و زنان جامعه حضوری گسترده در  مراکز علمی و دانشگاهی کشور دارند اما در این میان حوزه های علمیه خواهران با فراهم کردن شرایط مناسب در راستای نیل به اهداف جامعه و خانواده طراز اسلامی، زمینه ای مناسب را برای آشنایی و تحصیل بانوان علاقه مند به تحصیل در رشته های علوم دینی فراهم کرده است که در استان ایلام نیز این علاقه مندی در مراجعه بانوان برای حضور در مدارس علمیه قابل مشاهده است.

 

امروز مورخ 10 خرداد 99 حجت الاسلام « محمد احمدی» مدیر حوزه علمیه خواهران استان ایلام به منظور تعامل بیشتر کانون های مساجد در راستای اطلاع رسانی در خصوص ثبت نام از بانوان علاقه مند به تحصیل در مدارس علمیه حضور در محل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام یافتند و فرصتی دست داد تا دقایقی را با ایشان هم کلام شویم که توجه خوانندگان عزیز به این گفت و گو جلب می شود.

 

ضمن خوش آمد گویی به حضرتعالی، بفرمایید که تعامل حوزه علمیه خواهران با سیار نهادهای فرهنگی استان چگونه است؟

الحمدالله فضای تعاملی بسیاری خوبی در استان ایلام در بین نهادهای  دینی و فرهنگی وجود دارد، توسعه فعالیت های حوزه های علمیه خواهران مبتنی بر گام دوم انقلاب است که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته است و در این زمینه توسعه و تعمیق مباحث علمی، پژوهشی و فرهنگی جامعه مد نظر است.

 

حوزه علمیه خواهران با توجه به جایگاهی که دارند، نقش تاثیرگذاری در سطح جامعه ایفا می کنند، به فرموده امام راحل بانوان نیمی از جامعه و مربی نیمی دیگر از جامعه هستند، اگر این قشر وارد عرصه تخصصی دینی و اعتقادی شوند و این مباحث را به صورت تخصصی و ویژه در حوزه های علمیه فرا گیرند، هم برای خود و هم برای جامعه تاثیرگذار و سازنده خواهد بود.

 

با تعاملاتی که در بین نهادهای  فرهنگی همسو از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد، امیدوار هستیم که با فعالیت حوزه های علمیه خواهران، بیش از پیش در این حوزه فعال و اثر گذار باشیم، بر این اساس در بحث پذیرش حوزه علمیه خواهران و ترغیب بانوان برای حضور در مدارس علمیه خواهران با توجه به شبکه گسترده ای کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تمام مناطق استان، تعامل مناسبی ایجاد شده است.

 

در حال حاضر چند مدرسه علمیه در استان فعالیت دارند؟ نحوه ثبت نام از خواهران علاقه مند به علوم دینی در حوزه های علمیه چگونه است؟

در حال حاضر در سطح استان ایلام 6 مدرسه علمیه خواهران در مقطع سطح  2 (کارشناسی) در شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران، ایوان، سرابله و  دهلران در  زمینه تربیت بانوان علاقه مند به مباحث دینی فعالیت دارند،  ثبت نام از خواهران علاقه مند به تحصیل در حوزه های علمیه خواهران تا پایان خرداد ماه امسال تمدید شده است.

ثبت نام از خواهران علاقه مند هر ساله از طریق فضای مجازی و بستر اینترنت انجام می شود و همزمان هم  امکان ثبت نام از طریق خود مدارس علمیه با مراجعه حضوری هم وجود دارد، امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا، تاکید بر ثبت نام بانوان علاقه مند به تحصیل در حوزه علمیه خواهران از طریق سایت www.paziresh.whc.ir است.

 

بعد از ثبت نام بر اساس زمانبندی اعلام شده، کار مصاحبه، گزینش و پذیرش بانوان علاقه مند در سطح حوزه علمیه خواهران آغاز می شود، شرط ورود به حوزه علمیه خواهران داشتن مدرک دیپلم با حداقل معدل 12 است، رتبه بندی داوطلبان بر اساس معدل و رشته اعمال می شود و رتبه  داوطلبان برای دعوت به مصاحبه بر این  اساس تعیین می شود.

 

در حال حاضر چند نفر از خواهران در مدارس علمیه استان ایلام مشغول به تحصیل هستند؟

هم اکنون در استان ایلام قریب 500 نفر طلبه خواهر در سطح مدارس علمیه استان مشغول به تحصیل بوده و حدود 700 نفر نیز دانش آموخته شده اند، در استان ایلام  به ازای هر یک هزار نفر 24 نفر خواهر در حوزه علمیه خواهران مشغول به تحصیل  هستندکه این عدد در کشور 18 است، این آمار نشان دهنده  این موضوع است که فضا و رویکرد و جامعه بانوان استان، فضایی دینی و علاقه مند به تحصیل در رشته های  علوم دینی است و ضریب کشوری داوطلبان خواهر در سطح مدارس علمیه استان از میانگین کشوری بالاتر باشد.

 

رویکردی برای تحصیل خواهران در نظر گرفته شده است که کمترین جابجایی برای تحصیل خواهران در مدارس حوزه علمیه  ایجاد شود و بتوانند در مناطق خود تحصیل کنند، با همین نگاه مقرر شده است که در همه شهرستان ها حوزه علمیه خواهران ایجاد شود.

 

 بر اساس تقسیمات کشوری قبلی، ما در تمام شهرستان های استان حوزه علمیه داریم، در شهرستان های تازه تاسیس ملکشاهی، بدره و هلیلان مدرسه علمیه خواهران وجود ندارد و اما تقاضای تاسیس حوزه در این شهرستان ها وجود دارد،  تمام مدارس دارای خوابگاه هستند و خواهران علاقه مند به تحصیل در حوزه علمیه می توانند از ظرفیت این خوابگاه ها استفاده کنند.

 

آیا زمینه اشتغال بانوان طلبه و فارغ التحصیل از مدارس علمیه وجود دارد؟

تحصیل در حوزه های علمیه خواهران رایگان است، یکی از دغدغه های بانوان در زمینه اشتغال است، اگر قرار است بانوان در جامعه نقش آفرین باشند، باید نقش هایی را در جامعه برای آنان تعریف کرد و بر این اساس نیز حوزه علمیه خواهران در تلاش برای استفاده از ظرفیت های مختلف در راستای اشتغال طلاب خواهر بوده است، اولویت اول حضور بانوان در حوزه های فرهنگی و تبلیغی است که الحمدالله بانوان در این حوزه خوش درخشیدند و یکی دیگر از بسترهای اشتغال بانوان طلبه، تعامل با نهادهای فرهنگی و آموزشی از جمله آموزش و پرورش و امروز بخشی از بانوان به عنوان کارشناسی مذهبی و مشاور امین در حوزه آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند.

 

تحصیل در مدارس حوزه علمیه از لحاظ مدرک تفاوتی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی ندارد و بانوان بعد از فارغ التحصیلی در سطح 2 حوزه، می توانند در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه های و موسسات آموزش عالی  شرکت کنند و این شرایط برای ادامه تحصیل بانوان تا مقطع دکتری فراهم است.

آیا امکان ادامه تحصیل در مقاطع عالی تر در استان برای بانوان علاقه مند فراهم شده است؟

با پیگیری های انجام  شده سال گذشته مجوز مقطع دوم حوزه برای ایلام اخذ شده است، حجت الاسلام « بهجت پور»، مدیریت حوزه های علمیه  تاکید جدی بر گسترش آموزش عالی در استان ها داشته و نگاه ویژه ای به استان ایلام دارند و هم حمایت کرده اند و سطح 3 کارشناسی ارشد در استان ایلام داریم و تلاش می شود که سطح 4 حوزه یا همان مقطع دکتری را هم در استان داشته باشیم.

 

به عنوان سئوال پایانی، تعامل حوزه علمیه خواهران با کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راستای ثبت نام علاقه مندان چگونه خواهد بود؟

ما امیدوار هستیم با هماهنگی و همکاری که در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد، تعامل اطلاع رسانی لازم  به بانوان علاقه مند در همه مناطق استان به نحو شایسته ای انجام شود که شرایط لازم تبلیغی و اطلاع رسانی برای علاقه مندان به تحصیل در حوزه علمیه خواهران فراهم شود.

 

شروع ثبت نام در حوزه های علمیه خواهران از اول اردیبهشت بوده است که به دلیل شرایط خاصی که  در اثر شیوع کرونا  و محدودیت های کرونا ایجاد کرده وجود دارد، بیشتر تمرکز ما برای اطلاع رسانی بر فضای مجازی و پیام رسان های شبکه های اجتماعی است که انتظار می رود از طریق کانال ها و شبکه های اجتماعی مرتبط با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام شود.

 

 

 

 

پایان پیام/92

منبع: شبستان

کلیدواژه: خواهران حوزه علمیه ایلام کانون های فرهنگی و هنری مساجد حوزه های علمیه خواهران حوزه علمیه خواهران علاقه مند به تحصیل بانوان علاقه مند حوزه های علمیه علمیه خواهران تحصیل در حوزه استان ایلام مدارس علمیه مشغول به تحصیل مدرسه علمیه اطلاع رسانی شهرستان ها ثبت نام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۷۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت نام در آزمون‌های ورودی سمپاد و نمونه دولتی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، ویرایش اطلاعات و پرداخت وجه برای دانش آموزانی که ثبت نام خود را تکمیل نکرده اند، نیز در این بازه زمانی امکان پذیر خواهد بود.   پس از پایان مهلت مقرر، دانش آموزانی که ثبت نام خود را تکمیل نکرده اند از سامانه ثبت نام حذف خواهند شد.

دیگر خبرها

  • نام نویسی دانش آموزان برای تحصیل در حوزه‌های علمیه هرمزگان
  • پل کیلومتر ۵۶ مسیر ایلام - مهران تا خرداد ماه تکمیل می شود
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
  • مهلت ثبت نام در آزمون فلوشیپ پزشکی ۱۴۰۳ تمدید شد
  • تمدید مهلت ثبت نام در آزمون تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۳
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • تمدید مهلت ثبت نام در آزمون‌های ورودی سمپاد و نمونه دولتی
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • بیانیه حوزه علمیه خواهران هرمزگان در حمایت از عملیات وعده صادق
  • پذیرش طلبه در مدرسه علمیه آیت الله دامغانی