Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@09:17:16 GMT

جدال پاکستان با ملخ ها

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۷۹۲۶

جدال پاکستان با ملخ ها

این روزها در کنار پدیده همه گیر ویروس کرونا در پاکستان، هجوم میلیون‌ها ملخ صحرایی به این کشور به بحث داغ تبدیل شده است، موضوعی که ضمن تشدید نگرانی‌ها نسبت به چالش امنیتی غذایی باعث شده تا مسئولان پاکستانی خود را برای مقابله با موج جدید آفت ملخ‌ها تا روزهای آینده آماده کنند.

گزارش روزهای اخیر رسانه‌های پاکستانی حاکی از هجوم بی‌سابقه ملخ‌ها به مزارع کشاورزی در مناطق مختلف ایالت بلوچستان در جنوب غرب و ایالت سِند در جنوب این کشور است و به تعبیر آنان ملخ‌ها، آسایش کشاورزان و مسئولان را سلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تازه‌ترین آماری که شبکه‌های خبری پاکستان در روز شنبه منعکس کردند، زمین‌های کشاورزی از جمله پنبه، مزارع صیفی جات و مرکبات شامل انبه، سیب و گیلاس متحمل خسارت جدی ناشی از حمله ملخ صحرایی شده و بیم آن می‌رود که ملخ‌ها به سایر مناطق از زمین‌های کشاورزی فراتر از مناطق جنوب و جنوب غربی پیشروی کنند.

کارشناسان پاکستانی با ابراز نگرانی جدی از پدیده هجوم ملخ‌ها به ویژه افزایش بی‌سابقه تعداد آنان و فضایی که برای تولید مثل ملخ در مناطق این کشور به وجود آمده، می‌گویند: در صورت عدم اقدامات موثر برای از بین بردن ملخ‌ها، چالش امنیت غذایی نیز به سایر مشکلات که این روزها پاکستان ناشی از شیوع خطرناک ویروس کرونا با آن مواجه است، اضافه خواهد شد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرد: هجوم ملخ صحرایی به زمین‌های کشاورزی پاکستان در فصل تابستان ۴۶۰ میلیارد روپیه و در فصل زمستان ۳۵۰ میلیارد روپیه خسارت وارد می‌کند.

به گفته «شبلی فراز» وزیر اطلاع رسانی پاکستان، ناوگان هواپیماهای برای پاشیدن مواد سمی و آفت کش تا هفته‌های آینده تقویت می‌شود و دولت این کشو تصمیم به خرید چند فروند هواپیمای دیگر گرفته است.

وی افزود: پاکستان با وضعیت بدی مواجه است و خود را برای مقابله با هجوم ملخ‌ها از سمت آفریقا و ایران تا روزهای آینده آماده می‌کند.

«سید فخر امام» وزیر امنیت غذایی پاکستان یکی از دلایل تشدید هجوم ملخ صحرایی و افزایش تعداد آنان را کاهش دما در ایالت بلوچستان طی ماه‌های اخیر دانست که زمینه تولید مثل را برای ملخ‌ها فراهم کرد و باعث شد تا خروج ملخ‌ها از این مناطق برعکس سال‌های گذشته، با تاخیر همراه شود.

ارتش وارد صحنه شد
این روزها تقریباً زمین‌های کشاورزی در ۶۱ شهرستان پاکستان به شدت با آفت ملخ صحرایی روبرو است و به گفته منابع خبری، خسارت جبران نشدنی به کشاورزان وارد شده است.

شدت چالش ملخ صحرایی در پاکستان باعث شده تا سازمان مدیریت بحران ملی (NDMA) این کشور از ارتش برای مقابله با این آفت درخواست کمک کند.
علاوه بر ۱۲۰۰ تیم کارشناسی و فنی نیز این روزها به مناطقی که با هجوم ملخ‌ها روبرو هستند، اعزام شده و فرآیند مقابله با این آفت و آموزش مزرعه داران را آغاز کرده‌اند.

«کامران خان» مجری نام آشنای برنامه سیاسی شبکه دنیا نیوز پاکستان گفت: پدیده هجوم ملخ‌ها آنقدر نگران کننده است که هند به رغم تنش‌های دوجانبه با پاکستان، پیشنهاد همکاری دو کشوربرای غلبه بر این بحران را مطرح کرده است زیرا بعد از سال ۱۹۹۳، این بزرگترین هجوم ملخ صحرایی در منطقه جنوب آسیا به شمار می‌رود.

۱۰ هواپیمای سمپاشی برای جنگ با ملخ‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران ملی پاکستان که از موج جدید حمله ملخ‌ها تا هفته آینده از مرزهای جنوب غرب این کشور خبر می‌دهد، گفت: پاکستان آماده مقابله با هجوم ملخ‌ها که انتطار می‌رود از ایران، عمان و حتی آفریقا به سمت پاکستان هجوم آورند، است.

سپهبد «محمد افضل» اعلام کرد: ۱۰ هواپیمای سمپاشی ملخ‌ها به مناطق ایالت بلوچستان و سِند اعزام شده و همزمان از ظرفیت‌های نیروی هوایی نیز برای آفت زدایی و سم پاشی استفاده خواهد شد.

در عین حال اتحادیه کشاورزان پاکستان هشدار داد که هرگونه تاخیر در اجرای طرح مقابله با ملخ صحرایی، پیامدهای ناگواری از جمله از بین رفتن محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت و حتی در صورت عدم کنترل این وضعیت محصول برنج و پنبه پاکستان تا هفته‌های آینده نیز از خطر حمله ملخ‌ها در امان نخواهد ماند.

گزارش فائو حاکی است: ۳۸ درصد از مناطق پاکستان شامل ایالت بلوچستان، سِند و پنجاب به محل تولید مثل ملخ صحرایی تبدیل شده و در صورت عدم کنترل، خطرهای بیشتری را به دنبال خواهد داشت و هجوم ملخ‌ها به سایر مناطق پاکستان گسترش پیدا می‌کند.

این نهاد بین المللی اواسط اردیبهشت ماه امسال هشدار داد: پاکستان در معرض موج دوم حمله ملخ‌های صحرایی قرار گرفته است و اگر این کشور اقدامات موثر برای کنترل آن انجام ندهد متحمل ضرر اقتصادی ۳. ۷ میلیارد دلاری خواهد شد. /ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زمین های کشاورزی ایالت بلوچستان هجوم ملخ ها ملخ صحرایی ملخ ها حمله ملخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۷۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت نیازمند و میرزازاد برای جدال برابر پرسپولیس

به گزارش ورزش سه، تیم فوتبال سپاهان روز گذشته یکشنبه دو اردیبهشت رو در روی تیم ملوان قرار گرفت و موفق شد این تیم را با نتیجه دو بر یک شکست دهد تا پس از ۱۰ سال موفق به شکست دادن ملوان شود.

با اینکه پیام نیازمند آماده حضور در درون دروازه برای این دیدار بود اما «ژوزه مورایس» سرمربی پرتغالی سپاهان باز به نیما میرزازاد اعتماد کرد و این دروازه‌بان ۲۷ ساله توانست پنجمین بازی متوالی خود را برای سپاهان انجام دهد اما با گلی که در نیمه اول دریافت کرد نتوانست کلین شیت کند.

میرزازاد در این فصل در مجموع در ۹ بازی برای سپاهان به میدان رفته که توانسته ۴ بار دروازه خود را بسته نگه دارد که اوج درخشش او به دیدار با تراکتور بر می‌گردد که توانست بسیاری از موقعیت‌های بازیکنان تراکتور را مهار کند. پیام نیازمند در ۱۷ بازی این فصل در درون دروازه سپاهان قرار گرفته و تنها ۵ بار کلین شیت داشته و آمار ضعیف‌تری نسبت به میرزازاد از خود به ثبت رسانده است.

تنها ۶ هفته تا پایان رقابت‌های لیگ برتر فرصت زمان باقی است و دیدار بعدی سپاهان برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی خواهد بود و باید دید مورایس از نیازمند در درون دروازه خود استفاده خواهد کرد یا بار دیگر هواداران سپاهان شاهد حضور نیما میرزازاد خواهند بود.

دیگر خبرها

  • احمد شهریاری مدیرعامل استقلال می‌شود؟! پتروشیمی خلیج فارس آماده جدال حقوقی با صدا و سیما بر سر حق پخش
  • رقابت نیازمند و میرزازاد برای جدال برابر پرسپولیس
  • ۸ سند همکاری بین ایران و‌پاکستان به امضا رسید
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • امضای اسناد همکاری ایران و پاکستان
  • امضای 8 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان
  • ترکیب احتمالی یوونتوس برای بازی با لاتزیو
  • فیلم| امضای اسناد همکاری بین هیئت‌های عالی‌رتبهٔ ایران و پاکستان