Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@01:59:24 GMT

پازل شورش در آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۸۱۳۶

پازل شورش در آمریکا

اعتراضات به قتل یک رنگین پوست در آمریکا تا حدی بالا گرفته است که بعضی از شهرهای این کشور چهره جنگی به خود گرفته است و معترضین پرچم کشور آمریکا را در این اعتراضات به آتش کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، قتل یک رنگین پوست دیگر در آمریکا توسط پلیس شهر مینیاپولیس بسیاری از شهرهای آمریکا را صحنه اعتراض به این اقدام نژادپرستانه کرده است؛ این رویداد در روزنامه‌های صبح امروز بازتاب‌های مختلفی داشته است که در ادامه مهمترین بخش‌های آن از نظرتان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه کیهان در این باره نوشت: سیاهان در جامعه آمریکا که دولتش خود را پرچمدار دموکراسی و حقوق بشر در جهان می‌داند، شهروند درجه دو محسوب می‌شوند. سالانه پلیس آمریکا 1000 نفر را می‌کشد که بیشترین آنها سیاه پوست هستند. آمارها نشان می‌دهدکه آمریکا بیش از 2میلیون و 200هزار زندانی دارد و 4میلیون و 800 هزار نفر نیز به قید وثیقه آزاد هستند بیشتر آنها نیز سیاه پوست هستند. نابرابرای‌های نژاددی باعث شده نوک پیکان کرونا نیز به سمت جامعه سیاهپوستان آمریکا نشانه رود و بیشتر قربانیان این ویروس نیز سیاهان و رنگین پوستان این کشور هستند.

کشتار سیاهان توسط ماموران سفید پوست پلیس آمریکا چند سالی است که اعتراضات گسترده‌ای را در جامعه سیاهان آمریکا برانگیخته است و هر از چندگاهی با انتشار تصاویر یا فیلم‌های ویدئویی مربوط به این کشتارها مردم در شهرهای مختلف آمریکا از فرگوسن گرفته تا نیویورک به خیابان‌ها می‌ریزند و خواستار پایان نژادپرستی در این کشور مدعی آزادی و حقوق بشر می‌شوند اما ظاهراً گوش شنوایی وجود ندارد.

این بار داستان تکراری کشتار هدفمند سیاهان توسط پلیس نژادپرست آمریکا در شهر «مینیاپولیس» در ایالت «مینه سوتای» این کشور به صحنه رفته است. «جرج فلوید» 40 ساله شهروند بی‌دفاع سیاه پوست دوشنبه هفته گذشته توسط یک پلیس نژادپرست مقابل چشمان مردم به طرز بی‌رحمانه‌ای به قتل رسید. در فیلم منتشر شده از این جنایت « فلوید» بارها از مامور پلیس می‌خواهد که زانوی خود را از گلوی وی بردارد و فریاد می‌زند که «نمی‌توانم نفس بکشم» و التماس می‌کند او را نکشد. اما گوش شنوایی نیست و فلوید تنها به این دلیل که یک سیاه پوست است و جان سیاهان در آمریکا ارزشی ندارد کشته می‌شود.

فوران خشم

آتش خشم معترضان به این جنایت از سه شنبه گذشته در شهر مینیاپولیس فوران کرده و مردم با حضور در خیابان‌های این شهر خواستار اجرای عدالت و محاکمه پلیس قاتل شدند. رسانه‌های خبری دیروز تصاویری از حمله معترضان خشمگین در شهر مینیاپولیس به مراکز پلیس را منتشر کردند. در تصاویر منتشر شده، معترضان با یورش به مراکز پلیس آنها را به آتش کشیده‌اند. شدت آشوب‌ها و تخریب‌ها در این شهر به حدی بود که رسانه‌ها اعلام کردند مینیاپولیس به یک شهر جنگ زده تبدیل شده و اوضاع از کنترل پلیس خارج شده است.

دستور شلیک مستقیم
با گسترش شورش در مینیاپولیس‌، تصرف پاسگاه پلیس و خروج شهر از کنترل نیروهای امنیتی ترامپ رسماً دستور اعزام نیروهای گارد ملی و شلیک مستقیم به معترضان را صادر کرد.

ترامپ در همین رابطه دیروز با لحنی تند در حساب توئیتری خود نوشت: من نمی‌توانم عقب بایستم و آنچه در شهرآمریکایی بزرگمان «مینیاپولیس» در حال رخ دادن است را تماشا کنم. این حوادث نمایانگر نبود کامل مدیریت است. یا «جیکوب فری» شهردار رادیکال چپگرای بسیار ضعیف، تلاش می‌کند تا این شهر را تحت کنترل خود درآورد و یا من گارد ملی را به آنجا خواهم فرستاد تا کار را به شکلی درست به انجام برساند».

دونالد ترامپ در توئیت دیگری ضمن توهین به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».

وی سپس به تهدید معترضان روی آورده و گفت: «با تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا صحبت کرده و به او گفتم ارتش در تمام مسیر با اوست. هر مشکلی باشد ما کنترل را به دست می‌گیریم، اما زمانی که غارتگری شروع شود، شلیک هم شروع می‌شود».

دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه نیز در پیامی توئیتری نوشت: به درخواست من، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری تحقیقات درباره مرگ بسیار تاسف‌آور و غم‌انگیز جورج فلوید در مینه‌سوتا را آغاز کرده‌اند. من خواسته‌ام تا انجام این تحقیقات تسریع شود و عمیقا از تمام کارهای انجام شده توسط ماموران محلی اجرای قانون قدردانی کنم. با خانواده و دوستان جورج همدردی می‌کنم. عدالت اجرا خواهد شد»!

بر اساس گزارش‌ها دقایقی پس از تهدید دونالد ترامپ به شلیک به معترضان، کاربران شبکه‌های اجتماعی آمریکا تصاویر و فیلم‌هایی از شلیک مستقیم پلیس و نیروهای امنیتی به سمت معترضان در شهر «لوییویلِ» ایالت کنتاکی منتشر کردند.بنا بر گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم ۷ نفر از معترضان هدف شلیک گلوله قرار گرفته‌اند.
گسترش اعتراضات
غیر از مینیاپولیس، نیویورک، کنتاکی و لس آنجلس مرکز ایالت کالیفرنیا نیز شاهد اعتراضات گسترده مردمی به کشتار هدفمند سیاهان بود و مردم به مراکز پلیس و خودروهای پلیس حمله کرده و پرچم آمریکا را نیز در لس آنجلس به آتش کشیدند.


حالا چند روزی است که تظاهرات در سراسر آمریکا (به تعبیر سی‌ان‌ان) در اعتراض به تبعیض علیه سیاه‌پوستان آغاز شده و به طور ویژه این اعتراضات در 3 ایالت کلرادو، کالیفرنیا و نیویورک (علاوه بر مینه‌سوتا) در حال انجام است. تدابیر دولت آمریکا برای خاموش کردن اعتراضات نه‌تنها فایده‌ای نداشته، بلکه خط و نشان‌های ترامپ برای مردم معترض و تهدید به صدور دستور تیراندازی یا بازداشت و در نهایت اراذل و اوباش خواندن مردمی که فقط خواهان حقوقی برابر برای همه شهروندان هستند، بر وخامت اوضاع افزوده است. کلمات قادر به بیان آنچه در این روزهای آمریکا می‌گذرد نیست و شاید با دیدن فیلم‌ها و تصاویری که توسط شهروندان آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود بتوان به گوشه‌ای از اتفاقات پی برد.وطن امروز هم در گزارشی نوشت: آمریکای این روزها را چه بنامیم؟ آمریکای بی‌نقاب؟ بی‌روتوش؟ روی دیگر لیبرال - دموکراسی یا...؟ نامش هرچه باشد اعتراضات اخیر ایالت مینه‌سوتا و به طور خاص شهر مینیاپولیس ریشه در احساس ظلمی دارد که سال‌های طولانی است گریبان سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان آمریکایی را گرفته است. فریادهای شهروند سیاه‌پوست آمریکایی زیر فشار زانوان افسر سفیدپوست آمریکایی که با نفرت به لحظه جان دادن او می‌نگرد، آنقدر دردناک است که تا سال‌ها می‌تواند سند گویای تبعیض سیستماتیک علیه رنگین‌پوستان آمریکایی باشد.

اعزام گارد ملی به مناطقی که مردم به تبعیض علیه سیاه‌پوستان معترضند معنایی جز افزایش خشونت ندارد اما این موضوع از همان ابتدای داستان مینه‌سوتا جزو گزینه‌های روی میز ترامپ بود. در همین اوضاع بود که خبرنگار سی‌ان‌ان در بلبشوی برخوردها توسط پلیس آمریکا بازداشت شد.

رفتار خصمانه پلیس با سیاه‌پوستان

رفتار خصمانه و تبعیض‌آمیز علیه سیاه‌پوستان بویژه از سوی پلیس آمریکا موضوع تازه‌ای نیست و سابقه طولانی به قدمت تشکیل دولت ایالات‌متحده آمریکا دارد. گزارش‌ها و تحقیقات منتشر شده از سوی گروه‌های حقوق بشری و همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی برخی نهادهای دولتی آمریکا، عدم تناسب و آمار خیره‌کننده‌ای را درباره کشتار سیاه‌پوستان از سوی پلیس نشان می‌دهد. کشتار سیاهان آمریکا از سوی پلیس در همه مناطق آمریکا یکسان نیست اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی ایالت‌ها قتل سیاه‌پوستان از سوی پلیس ۸ برابر سفیدپوستان است.

این اقدامات پلیس همواره موجب به راه افتادن تظاهرات‌های گسترده‌ای در آمریکا شده است اما دادگاه آمریکا به بهانه‌های گوناگون بسیاری از این قتل‌ها را نادیده می‌گیرد. به گفته محققان، مردان سیاه‌پوست 5/2 برابر بیشتر از مردان سفید‌پوست قربانی خشونت‌های پلیس آمریکا می‌شوند. خشونت‌های پلیس و کشتار افراد سیاه‌پوست در آمریکا موجب اعتراضات گسترده در این کشور و به راه افتادن کمپین‌های گوناگون مانند «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» شده است. در یکی از جدیدترین این حوادث، چند روز قبل در ایالت کنتاکی پلیس آمریکا یک دختر سیاه‌پوست را اشتباها به قتل رساند. ماه گذشته نیز انتشار ویدئویی دلخراش از حمله مسلحانه پدر و پسری سفیدپوست آمریکایی به یک نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح در یک پارک که وی را کشتند باعث خشم سیاه‌پوستان آمریکا شد. 

آمار بالای کشته‌شده‌ها توسط پلیس

طبق آمار و اطلاعات بررسی شده، سالانه ۱۰۰۰ نفر در آمریکا به دست نیروی پلیس این کشور به قتل می‌رسند. پایگاه خبری «ایندیپندنت» در این باره نوشت، در سال‌های 2015 تا 2019 سالانه 1000 نفر جان خود را بر اثر شلیک گلوله و ضرب و جرح توسط پلیس آمریکا از دست دادند. بر اساس آمار موجود، در سال 2015، 995 آمریکایی به دست پلیس به قتل رسیده‌اند؛ این آمار در سال 2016، 963 نفر و در سال 2017 با افزایش 24 نفری به 987 نفر رسیده است.

در گزارشی که سال 2018 توسط FBI منتشر شد، 998 شهروند در آن سال به دست پلیس آمریکا کشته شدند؛ در سال 2019 نیز 965 نفر توسط نیروهای نظامی این کشور به قتل رسیدند. پایگاه خبری «واشنگتن‌پست» در سال 2014 پس از کشته شدن «مایکل براون»، شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح، توسط پلیس در «فرگوسن»، شروع به ردیابی کشته شدن شهروندان توسط پلیس آمریکا می‌کند. گزارش‌های واشنگتن‌پست نشان می‌دهد که آمار قتل و تیراندازی توسط پلیس آمریکا در سال‌های 2015 تا 2019 روندی ثابت داشته و سالانه هزار نفر به گونه‌های مختلف قربانی خشونت‌های پلیس آمریکا می‌شوند.

تبعیض کرونایی علیه سیاه‌پوستان

اتفاقات کرونا سبب شد تبعیض علیه سیاه‌پوستان بیشتر از همیشه به چشم بیاید. درصد بالایی از جمعیت 40 میلیون نفری سیاه‌پوستان در آمریکا از نظر امکانات بهداشتی و بیمه در ضعیف‌ترین شرایط قرار دارند. چندی پیش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سهم ۷۰ درصدی سیاه‌پوستان از تلفات کرونا در شیکاگو نوشت: تعداد سیاه‌پوستان مبتلا به این ویروس 7 برابر بیشتر از هر گروه دیگر در جمعیت این شهر است. یکی از دلایل تعداد بالای ابتلا در میان سیاه‌پوستان، نوع حرفه آنهاست. اکثریت سیاه‌پوستان در شرق و مرکز آمریکا کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند و ناچارند برای گذران زندگی و کسب درآمد از خانه‌های خود خارج شوند. سیاه‌پوستان آمریکایی با وجود شعارهای برابری دولت‌های آمریکا همچنان شهروند درجه3 این کشور محسوب می‌شوند و به عنوان مثال بیمه درمانی ضعیف‌تری دارند. بسیاری از جمعیت سیاهان اصولا از هیچ خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند.

روزنامه فرهیختگان نیز در این خصوص نوشت: برای سیاه‌پوستان آمریکا، تاریخ و تکرارهایش، یک‌بار تراژدی و بار دوم کمدی نیستند. برای آنها تاریخ با هر بار که یک سیاه‌پوست به دست پلیس کشته می‌شود، تکرار می‌شود، اما غمبارتر. آنها با این تکرارهای ملامت‌آور خو گرفته‌اند و جز چند شب اعتراض، فریادشان به جایی نمی‌رسد. آخرین‌بار تاریخ برای آنها دوشنبه هفته قبل، درست همان جایی که گردن جورج فلوید ۴۶ ساله زیر زانوی مامور پلیس فشرده می‌شد، تکرار شد. ویدئوی چنددقیقه‌ای که از این صحنه منتشر شده، نشان می‌دهد جرج با دست‌های بسته، هرچه تلاش می‌کرد به ماموری که تمام وزنش را روی زانویش انداخته بود، بفهماند «نمی‌توانم نفس بکشم» فایده نداشت.

تقدیر او، تکرار تاریخ سیاه جامعه سیاه‌پوستان آمریکا بود و باز هم تکرار اعتراضات خیابانی به جنایات پلیس علیه سیاه‌پوستان. از همان روزی که اعتراضات مردمی در مینیاپولیس یعنی همان شهری که حادثه در آن رخ داد، آغاز شده، در سایر شهرها همچون لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا و نیویورک نیز مردم در اعتراض به وحشی‌گری و نژادپرستی پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان، تظاهرات‌هایی برگزار کرده‌اند.

اعتراضات در آمریکا پس از آن آغاز شد که روز دوشنبه ماموران اداره پلیس مینیا‌پولیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‎سوتا گزارشی دریافت می‌کنند و به محل اعلان وقوع جرم می‌روند. در صحنه جرم، یکی از ماموران با گمان اینکه جورج فلوید که به‌عنوان گارد امنیتی در رستورانی کار می‌کرده، با یک فرد مظنون به جعل همخوانی داشته است، او را دستگیر و با بستن شریان تنفسی‌اش با زانو، او را به قتل می‌رساند. پلیس دلیل مرگ او را «یک حادثه پزشکی» «هنگام برخورد با پلیس» عنوان کرده است. انتشار ویدئوی این جنایت اعتراضات سیاه‌پوستان برای اعلام جرم علیه مامور خاطی را به‎دنبال داشت اما در روز نخست، پلیس این مامور و سه همکار دیگرش را به مرخصی اجباری فرستاد تا عدم‎تعقیب قضایی عاملان مرگ جورج، منجر به آشوب در مینیاپولیس شود.

سیاه‌پوستان، شکار ارزان ماموران پلیس

یکی از افسران این جنایت، درک چائووین، ماموری است که بارها سیاه‌پوستان شهر از او شکایت کرده‎اند. او سال ۲۰۰۸ مردی را کشت که مدعی است قصد داشته به‎سمتش شلیک کند. او همچنین در بسیاری از صحنه‌های تیراندازی دیگر حضور داشته است.

خشم 400 ساله

ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی دونالد ترامپ به بی‌کفایتی متهم شده، گفته اعتراضات سیاه‌پوستان به‌خاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقه‌ای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته‌شده علیه جامعه سیاه‌پوست است. احتمالا بتوان جمله لبران جیمز، ستاره بزرگ سیاه‌پوست NBA  پس از آنکه کسی روی در خانه‌اش در لس‌آنجلس کلمه «نگرو» را که برای سیاه‌پوستان تحقیرآمیز است، نقش کرد، بهترین توصیف برای این طبقه آمریکایی دانست. او گفته بود: «مهم نیست چقدر پول دارید، مهم نیست چقدر معروف هستید... سیاه‎پوست بودن در آمریکا سخت است.»

نژادپرستی در آمریکا ریشه‌ای به درازای تاریخ این قاره دارد. همزمان با کشف این قاره، سفیدپوستان اروپایی‌تبار، سیاه‌پوستانی را به‌عنوان برده به آمریکا بردند. تاریخ سیاهان در آمریکا با برده‌‎داری گره خورده است. آنها به‌مدت صدها سال بدون برخورداری از حقوق شهروندی مجبور بودند در مزارع و خانه‎های اربابان سفیدپوست خود به انجام کارهای سخت مبادرت ورزند. شکاف ساختارهای اقتصادی میان شمال و جنوب آمریکا که به درگیری میان آنها کشید، توانست اندکی قوانین ضدسیاه‌پوست آمریکا را کاهش دهد، اما رنج آنها همچنان باقی بود.

درحالی‌که سیاهان در مزارع بسیار بزرگ و یکپارچه به بیگاری کشیده شده بودند، در شمال وضعیت متفاوت جغرافیایی مانع از تکرار تجربه مزرعه‌داری به سبک جنوب شده بود. در عوض شمالی‎ها به تجارت و صنعت‌گری مشغول بودند. بروز جنگ میان این دو گروه در سال 1861 باعث شد آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای ایجاد شکاف در جبهه جنوبی‎ها فرمان لغو برده‎داری را صادر کند. لغو برده‎داری باعث اعطای آزادی و حق رای به سیاه‎پوستان شد اما این اتفاق برای عملی شدن حداقل به یک قرن زمان نیاز داشت.

اغلب ایالات آمریکا که بیشتر جنوبی بودند، با اعمال قوانین و سیاست‌های داخلی عملا مانع از دسترسی سیاهان به حقوق خود می‌شدند. سفیدپوستان از استخدام سیاه‌پوستان در مشاغل خودداری می‌کردند و همین مساله زمینه‌ای برای بیکاری و فقر در میان آنها شده بود. در سوی دیگر مسیر ابراز نظرات‎شان در عرصه سیاسی نیز توسط قوانین محدودکننده مسدود شده بود.

حوزه‌های ثبت‌نام رای‌دهندگان از ثبت‌نام سیاه‌پوستان خودداری کرده و تعداد حوزه‌های رای‌گیری برای ممانعت از رای‎دهی سیاه‎پوستان به‏شدت کم بودند. به همین دلیل تا سال‌ها تمامی کرسی‌های مجالس فدرال و محلی ایالات جنوبی را سفیدپوستان تشکیل می‌دادند. این درحالی بود که اکثر جمعیت برخی مناطق جنوبی را آفریقایی‎تباران تشکیل می‌دادند. در همین ایام، نژادپرستان متعصب سفیدپوست، در ایالت‌های جنوبی، اقدام به ضرب و جرح گاه و بیگاه سیاهان، تخریب خانه و کاشانه‌شان، سرقت اموال و حتی ترور آنان کردند.

آنها برای نابودی و ارعاب سیاه‎پوستان، در دسامبر سال 1865 سازمان کوکْلوکْسْ‎کِلان(Ku Klux Klan)  را تشکیل دادند. نخستین شعبه این سازمان توسط تعدادی از کهنه‌سربازان اتحادیه ایالت جنوبی آمریکا، در شهر پولاسکی (ایالات تنسی) تاسیس شد. کوکلوکس‌کلان‌ها برای ترساندن سیاه‌پوستان، هسته‌های ترور تشکیل دادند. اعضای کوکلوکس‎کلان، شب‌هنگام، ماسک سفید مخصوصی بر چهره زده و لباس بلندی مانند کفن سفید بر تن می‌کردند و نوعی کلاه سفید نوک‌تیز به سر می‌گذاشتند.

آنان هر شب که دستور ترور و قتل داشتند، مراسم مخصوصی را به جا می‌آوردند. در آن مراسم آنان به‌دور یک صلیب چوبی بیش از 30 متری حلقه می‌زدند و شاهد سوختن آن می‌شدند و با هم سرود مذهبی می‌خواندند. کوکلوکس‎کلان‌ها، با همان ظاهر مرگبار و هولناک در دل شب، به محل اقامت سیاه‌پوستان شبیخون می‌زدند و به‎خصوص آنهایی را که موثر و خطرناک تصور می‌شدند، می‌دزدیدند و با نهایت قساوت، طی مراسمی خاص می‌کشتند و با آن عکس یادگاری دسته‌جمعی می‌گرفتند. سال ۱۸۷۰، شعب کوکلوکس‎کلان در اکثر ایالات جنوبی آمریکا برپا شده بود.

کوکلوکس‎کلان‌ها در آمریکا تنها یک گروه نبودند، آنها در راس قدرت بودند، برهمین‌اساس تا جایی که می‎توانستند، سیاهان را از جامعه جدا می‌کردند. در آن دوران سیاهان حق حضور در ارتش را داشتند اما در آنجا باید جدا از هموطنان سفیدپوست خود می‌جنگیدند. تنها پس از جنگ جهانی دوم بود که شرایط برای نظامیان سیاه‌پوست بهتر شد. جنگ طولانی و شدید با سه قدرت شدیدا نژادپرست نازی‌های آلمان، فاشیست‌های ایتالیا و امپراتوری ژاپن باعث شد جوی منفی درباره نژادپرستی در سراسر جهان و به‎‌خصوص آمریکا شکل بگیرد.

فداکاری سیاه‌پوستان در ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم همچنین باعث توجه بیشتر دولتمردان آمریکایی به این قشر شد. اولین گام برای ارتقای موقعیت اجتماعی آنان، با ادغام واحدهای نظامی سیاه‌پوستان در دیگر واحدهای ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۵ صورت گرفت. بااین‌حال پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 سه سال طول کشید تا در سال ۱۹۴۸ و در زمان رئیس‌جمهور؛ هری ترومن آنها موفق به لغو تفکیک نژادی در ارتش شدند.

ترومن در آن سال دستور یکپارچه‌سازی رنگین‎پوست‌ها و سفیدپوست‌ها در ارتش آمریکا را طی یک فرمان اجرایی صادر کرد. گشایش صورت‎گرفته در ارتش اما به جامعه سرایت نکرد. وضعیت زندگی رنگین‎پوستان در آمریکا همچنان بغرنج بود.

 در دهه 1960 و پس از یک دوره افول، همزمان با شروع جنبش حقوق مدنی سیاه‎پوستان، کوکلوکس‎کلان‌ها بار دیگر به میدان آمدند و کارنامه خون‌باری را رقم زدند. این گروه از طریق بمب‌گذاری مدارس و کلیساها و حمله به مراکز سیاه‎پوستان و فعالان جنبش مدنی، به مخالفت صریح با این جنبش پرداختند.

کوکلوکس‎کلان‎ها نشان داده‏اند که شاید اوج و فرود داشته باشند اما هیچ‎وقت پایانی ندارند. نام آنها پس از نزدیک به دو دهه، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‎جمهوری 2016، بر سر زبان‌ها افتاد و دیوید دوک، رهبر این گروه نژادپرستی، از دونالد ترامپ، حمایت کرد. درحالی‎که همه منتظر محکومیت این گروه نژادپرستی بودند، ترامپ حاضر به محکوم کردن این گروه نشد و در مصاحبه با CNN گفته بود:‌ «من چیزی درمورد دیوید دوک نمی‌دانم.» این واکنش معنادار ترامپ، باعث شد رسانه‎ها به بررسی چرایی این موضوع بپردازند.

خیلی طول نکشید که واشنگتن علت این موضوع را دریافت. این روزنامه آمریکایی به اطلاعات قدیمی دست یافت که مربوط به حدود 90 سال پیش بود. این روزنامه آمریکایی نوشت: «در سال 1927 میلادی هزاران نفر از اعضای سازمان کوکلوکس‌کلان در لباس‎های سنتی سفید در «کوئنس» راهپیمایی کردند که به ناآرامی انجامید. پلیس هفت نفر از تظاهرکنندگان را دستگیر کرد که فرد ترامپ، پدر دونالد ترامپ یکی از آنها بود. پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، این گروه بار دیگر اقدام به سازماندهی نیروهای خود کرد.

در سال ۲۰۱۶ کوکلوکس‌کلان‌ها گفتند که با «افزایش عضوگیری در ایالت‌های جنوبی» این گروه درحال احیای خود است. سال 2016 در انهایم کالیفرنیا، درگیری خشونت‌آمیز میان کوکلوکس‌کلان‌ها و مخالفان‌شان به چاقو خوردن چند نفر و دستگیری ۱۳ نفر منجر شد.

گرچه سازمان کوکلوکس‎کلان، در سال ۱۸۶۹ رسما ممنوع و منحل شد؛ ولی کنگره آمریکا بعدا قوانین خاصی درمورد آن تصویب کرد و هم‌اکنون فعالیت آنها قانونی به‌شمار می‌رود. این اگرچه آشکارا یک سازمان نژادپرست است، با این‎حال از طرف قانون اساسی ایالات متحده آمریکا حمایت شده و آزادی کلام تضمین‌شده دارد.

نفوذ آنها در سیستم حاکمه آمریکا تا جایی است که پس از مرگ سناتور رابرت بایرد، رهبر سابق فرقه نژادپرستانه کوکلوکس‌کلان‎ها، باراک اوباما، رئیس‎جمهور سیاه‎پوست آمریکا در بیانیه‌ای، او را صدای خرد و اصول در آمریکا خوانده بود! درحال‌حاضر بیش از صد گروه از این فرقه در آمریکا فعالیت می‌کنند. کلان‌ها هنوز هم اطلاعیه‌هایی منتشر می‌کنند که در آن این جمله درج شده: «منطقه شما تحت‌کنترل سازمان سفیدپوستان آمریکاست» و مهم‌ترین عامل وحشت سیاه‌پوستان ساکن در شهرهای کوچک آمریکا آنها هستند.

کشتار سال‌های اخیر سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا و رشد حمایت‌های دولتی از سفیدپوستان نژادپرست، شرایط را برای سیاه‎پوستان، سخت‌تر از قبل کرده است. آنها باید علاوه‌بر نژادپرستان کوکلوکس‎کلان، نگران حمایت‌های دولت و پلیس از اقدامات نژادپرستان علیه سیاه‌پوستان نیز باشند. این وضعیت باعث شده در پس هر جنایتی، آنها هیچ راهی جز اعتراضات خیابانی نداشته باشند.

روزنامه جوان هم به این موضوع پرداخته است: هزاران نفر از مردم خشمگین مینیاپولیس و دیگر شهر‌های امریکا، در اعتراض به کشته شدن یک سیاهپوست به دست پلیس این کشور، انزجار خود را از خشونت‌های نژادپرستانه ابراز کردند. معترضان مرکز پلیس مینیاپولیس را به آتش کشیدند و با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهر، گارد ملی وارد عمل شد و برای متفرق کردن جمعیت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده صحنه‌های جنگی و هالیوودی از مینیاپولیس را روایت می‌کند. ترامپ هم به جای فرونشاندن اعتراضات، معترضان را اوباش خوانده و با لحنی تهدیدآمیز از آمادگی ارتش برای تیراندازی به آن‌ها سخن گفت.

موج اعتراضات در مینیاپولیس به حدی گسترده شده که جیکوب فری، شهردار این شهر، حالت فوق‌العاده ۷۲ ساعته اعلام کرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، «فرمان اعلام حالت فوق‌العاده به رئیس اداره اوضاع اضطراری شهر مینیاپولیس دستور می‌دهد از نزدیک‌ترین شهر‌ها و شهرستان‌ها و مقامات ایالتی و فدرال کمک و منابع لازم را درخواست کند.»

روزنامه رسالت هم در گزارشی نوشت: شهر مینیاپولیس واقع در ایالت مینه سوتا به یک میدان جنگ تمام عیار تبدیل شده است. تصاویری که برخی شبکه های آمریکایی  از وضعیت شهر مینیاپولیس گرفته اند،  نشان می‌دهد که  محله‌های این شهر  بیشتر شبیه مناطق جنگ‌زده شده‌اند تا یک شهر. اموال عمومی تخریب شده، شیشه‌های ساختمان‌ها شکسته، فروشگاه‌ها غارت شده و نظامیان آمریکایی به میزان گسترده در سطح شهر پراکنده هستند.

ماجرا از اواسط هفته گذشته آغاز شد.روز دوشنبه بود که یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» سیاه‌پوست ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود.این رفتار خشونت‌آمیز که نهایتامنجر به مرگ فلوید شد، تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی را در شهر مینیاپولیس و چند شهر دیگر بزرگ این کشور در پی داشت...

پلیس  آمریکا به گزارشگرCNN هم رحم نکرد
گزارشگر شبکه «CNN » که مشغول تهیه خبر از اعتراضات عمومی ضد خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان در شهر «مینیاپولیس» بود، بازداشت شد. نیروهای ضد شورش آمریکا  «عمر خیمنز» گزارشگر سیاه‌پوست CNNو تیم همراه وی را به دلیل تهیه گزارش از تظاهرات مردم مینیاپولیس بازداشت کرد و حتی به کارت‌های شناسایی آن‌ها نیز اهمیتی نداد. در این تصاویر که به صورت زنده در حال پخش از این شبکه آمریکایی بود، نیروهای امنیتی بدون ارائه دلیل موجه خیمنز و دیگر اعضای تیم تصویربرداری را دستبند زده و به سمت خودرو هدایت می‌کنند.
این تصاویر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و ضمن به همراه داشتن انتقادات فراوان از تداوم رفتار خشن و نژادپرستانه پلیس آمریکا، آتش خشم معترضان را شعله‌ورتر کرد.وبگاه شبکه CNNنیز نوشت که گویا نیروهای پلیس متوجه نبودند دوربین روشن و در حال فیلمبرداری زنده است.
میراث شوم نژادپرستی در آمریکا 
زمانی که  در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما توانست بر جان مکین پیروز شود، امیدهای زیادی در دل مخالفان نژادپرستی زنده شد. گروه‌های رنگین‌پوست؛ آفریقایی‌تبارها و اسپانیولی‌تبارها نقش مثبت و مؤثری در پیروزی اوباما  ایفا کردند. آن‌ها تصور کردند که رویای «ماراتین لوترکینگ» مبنی بر آزادی سیاه‌پوستان آمریکایی از چنگال نژادپرستان، به صورت کامل تحقق یافته است.
به عبارت بهتر، حامیان رنگین پوست اوباما معتقد بودند که  قرار گرفتن یک فرد رنگین‌پوست در رأس معادلات سیاسی کشورشان، موجب مهار نژادپرستی در ایالات متحده  خواهد شد. با این حال آنچه در جریان کشته شدن سیاه‌پوستانی مانند  «مایکل براون» در فرگوسن و «اریک گارنر» در نیویورک رخ داد، تمامی این رویاهای شیرین را به کابوس تبدیل کرد. به باور بسیاری از پژوهشگران مسائل آمریکا، نژادپرستی به گونه‌ای در این کشور نهادینه شده و به آن شالوده و خمیرمایه رفتار سیاسی سیاستمداران تبدیل شده که به طور عملی جایی را برای اصلاح این روند باقی نمی‌گذارد. اعتراضات مخالفان نژادپرستی در مینیاپولیس،اعتراف تاریخی «باراک اوباما» در سال 2015 میلادی و در جریان کشتار دسته جمعی  سیاه‌پوستان در کلیسای «چارلستون»توسط فردی نژادپرست را به ذهن متبادر می سازد:
« ما نژادپرستی را درمان نکرده‌ایم و موضوع فقط این نیست که دیگر در اماکن عمومی گفتن کاکا سیاه مؤدبانه تلقی نمی‌شود. این سنجشی برای این‌که بگوییم نژادپرستی وجود دارد یا نه، نیست. فقط موضوع تبعیض آشکار نیست. جوامع یک شبه کاملا از آنچه 200 یا 300 سال قبل حادث شد، خلاص نمی‌شوند. میراث برده‌داری سایه طولانی افکنده و هنوز این میراث بخشی از DNA ماست.»
محدود کردن شبکه های اجتماعی توسط ترامپ
رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا، محدود سازی شبکه های اجتماعی را به بهانه های دیگر در دستور کار قرار داده است. «جک دورسی»، مدیر عامل شبکه اجتماعی توییتر، روز پنج شنبه در رشته توییت‌هایی نوشت که از تصمیم شرکت خود برای بررسی حقیقت توییت‌های ترامپ کوتاه نخواهد آمد. به نوشته وبگاه شبکه خبری «CNBC»، گفته‌های مدیر عامل توییتر در حالی مطرح شد که ترامپ یک دستور اجرایی برای «شبکه‌های اجتماعی» در آمریکا امضا کرده است.
دلیل کاخ سفید برای امضای این دستور اجرایی این بوده که این شبکه‌های اجتماعی طبق ادعای مقامات آمریکایی ، در سیاست‌های خود در قبال ترامپ مغرضانه عمل کرده اند. دورسی در رشته‌ توییت‌های ضمن اشاره به برچسب زدن توییت‌های ترامپ درباره رأی‌گیری پستی نوشت: «این توییت‌های ترامپ ممکن است مردم را گمراه کند .»
اواسط هفته گذشته، توییتر در اقدامی، ذیل توییت‌های ترامپ دو لینک را با عنوان «حقیقت را درباره رأی‌گیری پستی بدانید» پیوست کرد. زمانی که بر این لینک‌ها کلیک می‌شود، برای کاربر صفحه‌ای باز می‌شود که نوشته «ترامپ به غلط ادعا کرده رأی‌گیری پستی منجر به تقلب در انتخابات خواهد شد. اما طبق بررسی‌هایی که در مورد حقیقت این ماجرا انجام شده، گفته می‌شود که هیچ شواهدی وجود ندارد که اینگونه رأی‌گیری، به تقلب انتخاباتی منجر می‌شود.»
دورسی همچنین در ادامه توییت‌های خود نوشت که شبکه اجتماعی توییتر این لینک‌ها را آپدیت خواهد کرد تا این مسئله روشن‌تر شود. وی در این توییت‌ها نوشت: «این (لینک‌ها) ما را میانجیگر حقیقت نمی‌کند. قصد ما این است که این اظهارات متناقض را به یکدیگر وصل کنیم و اطلاعاتی که در مورد آن‌ها بحث و مشاجره است را نشان دهیم تا مردم خودشان قضاوت کنند.شفافیت بیشتری از طرف ما نیاز است تا مردم دلیل اقدامات ما را به خوبی ببینند.»

روزنامه عصر ایرانیان، دیگر روزنامه‌ای بود که در این مورد گزارش داد: اعتراضات به مرگ یک شهروند آمریکایی سیاهپوست توسط پلیس در شهر مینیاپولیس همچنان ادامه دارد و شهردار این شهر اعلام «وضعیت اضطراری» کرد. عدم تعقیب قضائی عاملان مرگ او خشم ساکنان مینیاپولیس به ویژه سیاهپوستان را برانگیخته است.

برادر مقتول سیاه پوست در گفتگو با سی ان ان گفت: مقامات نیرو‌های پلیس که از داخل اداره پلیس تیراندازی کرده و آزاد هستند باید بازداشت و به دلیل ارتکاب قتل محاکمه شوند، زیرا آن‌ها باید پاسخگوی همه چیز باشند چرا که معترضان هم اکنون خواستار اجرای عدالت هستند.

وی افزود: معترضان از اینکه می‌بینند سیاه پوستان همچنان جان خود را از دست می‌دهند به شدت خشمگین، عصبانی و نگران هستند.

سیاه‌پوست‌کشی صدای سازمان ملل را هم درآورد
مقامات حقوق بشری سازمان ملل متحد خواستار اقدام آمریکا در واکنش به حادثه قتل یک سیاه پوست در این کشور شدند. میچل باچلت، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ضمن هشدار درباره مرگ جرج فلوید که در بازداشت نیروهای پلیس آمریکا بود، از مقامات این کشور اتخاذ «اقدام جدی» برای توقف کشتار شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار غیر مسلح را در این کشور خواستار شد.

وی با اشاره به تازه ترین حادثه کشتار شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار غیر مسلح از سوی نیروهای پلیس و اعضای عادی جامعه تاکید کرد، مقامات آمریکا جهت جلوگیری از این گونه کشتارها و همچنین اجرای عدالت در زمان وقوع این گونه وقایع، باید تدابیر جدی اتخاذ کنند.

رفتار پلیس آمریکا فاشیستی است
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه قتل شهروند آمریکایی به دست پلیس این کشور را محکوم کرد. در این ارتباط رجب طیب اردوغان در حساب کاربری خود در توئیتر با انتقاد از رفتار پلیس آمریکا نوشت: رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی که منجر به مرگ جورج فلوید در شهر مینیاپولیس در نتیجه شکنجه شد، نه تنها همه ما را ناراحت کرده بلکه این موضوع تبدیل به یکی از دردناک‌ترین مظاهر نظام ناعادلانه‌ای شده است که ما در سراسر جهان علیه آن ایستاده‌ایم. اردوغان همچنین گفت: به عنوان عضوی از تمدن اسلامی که به خاطر خالقمان به ما عشق به هم نوع را می‌آموزد، این ذهنیت غیر انسانی را محکوم می‌کنم. ترکیه همیشه در برابر همه حملات به بشریت صرف نظر از اینکه این حملات کجا، تحت چه مستمسک یا با چه شکلی باشد، ایستاده است.
وحشیگری سازمان‌یافته علیه رنگین‌پوستان
مرضیه هاشمی، خبرنگار ارشد پرس ‌تی‌وی درباره جنایت جدید پلیس آمریکا گفت: ۴۰۰ سال از زمانی که مردم آفریقا ربوده و به آمریکا کوچانده شدند می‌گذرد و در این سال‌ها سیاه‌پوستان شاهد اعدام‌ها و جنایت‌های مختلف علیه خود بودند. رفتار نژادپرستانه آمریکایی‌ها در گذر سال‌ها تفاوتی نکرده است، هرچند با تفاوت دولت‌ها ظاهر موضوع تفاوت‌هایی می‌کرد.

وی افزود: آفریقایی‌ها در ابتدای ورود به آمریکا به برده‌داری گماشته می‌شدند، غل و زنجیر بر پاها و گردنشان بسته می‌شد و در مزارع و بر سر زمین‌ها به کار واداشته می‌شدند، ولی در سال‌های اخیر ظاهر موضوع تفاوت کرده است و در زندان‌های آمریکا شاهدیم زندانیان سیاه‌پوست را به غل و زنجیر می‌بندند و تعداد سیاه‌پوستان زندانی در آنجا بسیار زیاد است؛ افرادی که به بهانه‌های واهی راهی زندان می‌شوند و به حبس محکومشان می‌کنند.

مجری ارشد شبکه پرس تی‌وی تأکید کرد: سیاه‌پوستان آمریکا در زندگی عادی خود با مشکلات زیادی مواجه‌اند، به‌ویژه مردان جوان که حتی در عبور و مرور، زمان رانندگی، ترددهای روزانه و شبانه و در مواجهه با پلیس خطر هرگونه تهدید خشونت‌آمیز را بیخ گوش خود حس می‌کنند. پلیس آمریکا ممکن است سیاه‌پوستان را به بهانه‌های واهی ازجمله شرب خمر یا در دست داشتن سلاح بازداشت و شدیدترین خشونت‌ها را علیه آن‌ها اعمال کنند.

هاشمی افزود: دوره‌های آموزشی بسیاری از افسران پلیس آمریکا در اسرائیل برگزار می‌شود و این نکته قابل تأمل است که چرا ابرقدرتی همچون آمریکا افسران تحت تعلیم خود را به اسرائیل اعزام می‌کند و حتی نیروهای اسرائیلی برای آموزش به آمریکا می‌روند. این موضوع باعث می‌شود تا خشونت با گوشت و خون پلیس‌ها ممزوج شود و بی‌محابا و حتی با خونسردی دست به کشتار و قتل بی‌گناهان از جمله سیا‌ه‌پوستان بزنند. رفتار آن‌ها به حدی عادی شده است که گفته می‌شود می‌توانند افراد بی‌گناه را به راحتی به زندان بیندازند و بکشند و حتی هیچ نشانه‌ای از قتل روی بدنشان نباشد. آن‌ها تکنیک‌های مختلف قتل سیاه‌پوستان را فرا گرفته‌اند تا ردی از خودشان بر جای نماند.

صبح نو، یکی دیگر از روزنامه‌هایی بود که این مسئله را پوشش داد: امروز در خیابان‌های آمریکا صدای فریاد به گوش می‌رسد فریادی که نتیجه سال‌ها تبعیض و رفتارهای مغایر با حقوق بشر علیه سیاه‌پوستان این کشور است. رنگین‌پوستانی که سال‌هاست نمی‌توانند نفس بکشند از «اریک گارنر» گرفته تا «جورج فلوید». حال ترامپ با اراذل و اوباش خطاب کردن معترضانی که به خشونت بی‌جا و غیرقابل دفاع پلیس آمریکا علیه این اقلیت نژادی انتقاد دارند صحنه‌های درگیری در این کشور را پیچیده و وارد فاز جدیدی کرده است.

گاردنر که در اوایل سال‌2015 در نیویورک  پلیس برای بازداشت کردنش به وی حمله کرد، درحالیکه می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» بر اثر خفگی از ناحیه گلو جان داد. مرگ «گاردنر» اعتراضات گسترده و سراسری سیاه‌پوستان در سراسر آمریکا را به همراه داشت و آخرین کلمات او قبل از مرگ (نمی‌توانم نفس بکشم) به شعاری نمادین در تظاهرات‌های فعالان سیاه‌پوست تبدیل شد.

اما همچنان با وجود اعتراضات و ادعای حقوق بشر در آمریکا، سیاه‌پوستان آمریکایی نمی‌توانند نفس بکشند و نژاد‌پرستی نفس آنان را بند آورده است. آخرین داستان کمدی نژادی حقوق بشر آمریکا مربوط به «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست ساکن «مینیاپولیس» است که زیر زانوی پلس نژادپرست آمریکایی و درحالیکه فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» به جرم استفاده از یک 20 دلاری قلابی جان باخت! آن هم در شرایط سخت و وخیم اقتصادی آمریکا در بحران کرونا که 30‌ میلیون بیکار به جمع بیکاران این کشور اضافه کرده است. 

آتش زدن پرچم آمریکا در لس‌آنجلس
تبعیض‌هایی که امروز آمریکا را ناآرام کرده است به‌طوری‌که معترضان پرچم کشورشان را به آتش کشیدند. درحالی‌که چند روزی از  قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست 46‌ساله آمریکایی به‌دست مأمور سفیدپوست پلیس می‌گذرد اما همچنان اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله در مینیاپولیس، مرکز ایالت مینه سوتا، لس‌آنجلس و مرکز ایالت کالیفرنیا ادامه دارد. معترضان به خشونت‌های پلیس آمریکا علیه سیاهان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «زندگی سیاهان هم اهمیت دارد»‌ و « کشتار سیاهان را متوقف کنید»‌. در ایالت مینه‌سوتا به چند مقر پلیس حمله شد. برخی خودروهای پلیس هم مورد حمله معترضان قرارگرفتند. لس‌آنجلس نیز شاهد برگزاری صحنه‌های خشم و اعتراض شهروندان این شهر علیه کشته‌شدن سیاه‌پوست توسط پلیس بود. یورش معترضان به دو خودروی پلیس در بزگرراه‌110 که از مرکز لس‌آنجلس می‌گذشت نیز حواشی زیادی برانگیخت . معترضان در این شهر تظاهرات کرده و دو طرف یک بزرگراه مهم را مسدود کردند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
 
مسأله تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود. این معضل در نتیجه ساختار نژادپرستانه آمریکاست که ریشه‌ای تاریخی دارد و برده‌داری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخ‌پوستان و اقلیت‌های نژادی و اردوگاه‌های بزرگ برای لاتین‌تبارها از نمادهای آن محسوب می‌شود.

حتی در میان نخبگان ابزاری و فکری در آمریکا نیز رفتارهای نژادپرستانه دیده می‌شود. سیاستی که با آمدن دونالد ترامپ شدت هم گرفته است و به‌دلیل برتری جویی برای سفیدپوستان و القای افکار نژادپرستانه توسط ترامپ؛ تیراندازی‌های مرگبار و خشونت‌ها علیه سیاه‌پوستان افزایش یافته است. او یک نژادپرست است و آشکارا تبعیض نژادی را تشویق می‌کند. به‌طوری‌که برنی سندز نیز در جریان یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی خود ترامپ را نژادپرستی دانست که به‌دنبال احیای برتری سفیدان است.

همچنانکه ترامپ در مدت ریاست جمهوری‌اش هیاهوی بسیاری با توییت‌های نژادپرستانه و مواضع سیاسی نسبت به سیاه‌پوستان در آمریکا برانگیخته است. نمونه آن حمله توییتری ترامپ به چهارنماینده دموکرات که از اقلیت‌های آمریکا هستند، بود. ترامپ در توییتر خود «الایجا کامینگز » نماینده دموکرات از بالتیمور را «قلدر وحشی» نامید و از حوزه انتخابیه منطقه کامینگز در بالتیمور انتقاد کرد و در توییتر نوشت: منطقه کامینگز (بالتیمور) منزجر‌کننده و آلوده به موش و انواع جانوران جونده است. این توییت ترامپ خشم دموکرات‌ها که حمله نژادپرستانه وی را محکوم کردند، برانگیخت.

ترامپ علاوه بر این در مناسبت‌های مختلف به «لبرون جیمز» ستاره سیاه‌پوست بسکتبال و «دون لیمون» گوینده و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» حمله کرده و با حمله به مانیگو  در توصیف او گفت که مانیگو بیشتر از یک «سگ» نیست. ترامپ حتی  به «باراک اوباما» رییس‌جمهوری سابق آمریکا حمله کرده  و مدعی می‌شد که او غیر آمریکایی است و در خارج از آمریکا به دنیا آمده و اوباما را به چالش طلبید تا مدارک تولد خود را ارائه کند.

ترامپ در جشن ژانویه‌2018 گفته بود که او ترجیح می‌دهد که از مهاجران سفید‌پوست کشورهای اروپای غربی استقبال کند و در توییتی نوشت که «چرا اتباع این کشورهای اراذل و چاه کثافت به سمت ما می‌آیند» که به کشورهای آفریقایی هاییتی، سالوادور با جمعیت غالب سیاه پوست اشاره داشت. او با توهین به آن‌ها گفت: «ما چه احتیاجی به اتباع هاییتی داریم. ما باید از اتباع کشورهایی همانند نروژ استقبال کنیم.»

روزنامه جام جم هم در این باره نوشت: در حالی که حدود دو هفته از ماجرای قتل احمد آبری، نوجوان سیاهپوست در ایالت جورجیا، آن هم توسط پدر و پسری نژادپرست گذشته است، شاهد وقوع جنایت نژادپرستانه دیگری در آمریکا هستیم. اکنون شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا به منطقه‌ای جنگی تبدیل شده و معترضان خشمگین به خیابان‌ها آمده‌اند. این اعتراضات در پی کشته‌شدن شهروندی به نام جورج فلوید توسط پلیس آمریکا ست. جورج فلوید پس از آن درگذشت که یکی از ماموران پلیس زانویش را هفت دقیقه روی گردن او گذاشت و این در حالی بود که او می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

معترضان به قتل جورج فلوید، سیاهپوست 46 ساله غیرمسلح توسط یک افسر پلیس سفیدپوست، لحظه‌ای خیابان‌های این شهر را ترک نمی‌کنند. آنها بی‌تفاوتی ترامپ و دیگر مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا در قبال کشتار سیاهپوستان را برنتافته و با نیروهای پلیس در ایالت مینه‌سوتا درگیر شده‌اند.

در این میان همکاری دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در سرکوب تظاهرات معترضان به نژادپرستی کاملا قابل تامل است! شبکه یورونیوز در این خصوص می‌گوید: «تیم والز، فرماندار دموکرات مینه‌سوتا نیز دستوری اجرایی را امضاء کرده که به گارد ملی ایالات متحده اجازه می‌دهد برای برقراری آرامش در مینیاپولیس وارد عمل شود. قرار است ۲۰۰ مامور پلیس ایالت مینه‌سوتا و تعدادی بالگرد نیز به مینیاپولیس اعزام شود.»

پازل شورش در آمریکا
مدت‌هاست مقامات آمریکایی درباره بحرانی‌بودن شرایط داخلی در این کشور هشدار می‌دهند. بخشی از این هشدارها، مربوط به ایجاد حس تنفر میان شهروندان آمریکایی نسبت به یکدیگر بوده و بخشی دیگر، مربوط به تقویت فاکتورهای نژادپرستی و تسویه نژادی در این کشور است.این مولفه‌ها سال‌هاست در معادلات اجتماعی و سیاسی آمریکا شکل گرفته و  حضور ترامپ در کاخ سفید صرفا منجر به تقویت آنها شده است.
آبان سال گذشته( نوامبر 2019) ، رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا در سخنانی هشداردهنده از احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور گفت. اظهارات تیلرسون به خوبی نشان می‌دهد موجودیت ایالات متحده چگونه در معرض خطر قرار گرفته است : «من از مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا می‌خواهم در این برهه زمانی، رفتاری متمدنانه و عقلانی داشته باشند. من نسبت به طغیان سیاسی موجود در ایالات متحده احساس نگرانی می‌کنم. این طغیان در حد یک جنگ داخلی در آمریکاست. هر دو حزب باید با یکدیگر (برای جلوگیری از وقوع این پدیده) همکاری کنند.»

 ترامپ، تامین کننده منافع نژادپرستان
پروفسور چارلز تالیافرو، استاد دانشگاه سنت اولاف در ایالت مینه‌سوتا معتقد است ترامپ کاری جز تحقیر مخالفان خود ندارد. این عضو انجمن فلاسفه آمریکا در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌گوید: ترامپ توان حزب جمهوریخواه (و نهادهای اجرایی و حاکمیتی آمریکا) را به سویی پیش می‌برد که تامین‌کننده منافع گروه‌های نژادپرست و اسلام ستیز باشند. بسیاری از مردم آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ نادیده گرفته شده‌اند. فراموش نشود او با رای مردمی پیروز نشد، بلکه با رای الکترال توانست رئیس‌جمهور شود

ترامپ ذره‌ای  به فکر انسان‌ها نیست

یورام وایلر، نظریه‌پرداز و محقق آمریکایی نیز اقدامات ترامپ در قبال انسان‌های فقیر و آسیب پذیر و به‌خصوص سیاهپوستان را محصول نگاه معامله‌گرایانه وی در قبال انسان‌ها می‌داند. وی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرده است: از ترامپ متنفر هستیم. او منفورترین رئیس‌جمهور کشورماست.
من کتاب هنر معامله، اثر ترامپ را مطالعه کرده‌ام. او خود در این کتاب اقرار کرده تمام زندگی‌اش حول محور معامله و کسب سود (سود شخصی) تعریف می‌شود. در قالب همین نگاه، ترامپ افراد فقیر و آسیب‌پذیر را از آپارتمان‌های خود بیرون می‌راند و دارایی‌های آنها را به کاخ‌های بزرگ و با شکوه برای افراد ثروتمند تبدیل می‌کند. او برای انسان‌ها، فقرا و رنگین‌پوستان ذره‌ای ارزش قائل نیست و فقط به فکر منافع خود است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب این موضوع را بایکوت کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا پلیس قتل ترامپ نژادپرستی در آمریکا سیاه پوستان آمریکا توانم نفس بکشم ایالت مینه سوتا شهروندان آمریکایی شهر مینیاپولیس شبکه های اجتماعی توسط پلیس آمریکا پلیس آمریکا علیه علیه سیاه پوستان اعتراضات گسترده پوستان آمریکایی توییت های ترامپ پلیس آمریکا سیاه پوستان خشونت های پلیس آتش کشیدند ریاست جمهوری نیروهای پلیس باراک اوباما ایالات متحده رنگین پوستان دونالد ترامپ پوست آمریکا دست پلیس سوی پلیس نشان می دهد رئیس جمهور کشتار سیاه جامعه سیاه رنگین پوست جورج فلوید منتشر شده خیابان ها برده داری تبدیل شده گارد ملی منتشر شد رسانه ها حقوق بشر گزارش ها کشته شدن ایالت ها لس آنجلس توییت ها رأی گیری خشونت ها تبدیل شد انسان ها سی ان ان فیلم ها باعث شد آغاز شد یک سیاه سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۸۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)




ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بار دیگر ترامپ با انتشار ویدیویی بایدن مسخره کرد (فیلم) نمایش ترسناک ترامپ برای اخراج مهاجران از آمریکا (فیلم) اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • یک نفر در مقابل دادگاه ترامپ خودش را به آتش کشید + جزئیات
  • فردی در محوطه بیرون دادگاه ترامپ خودش را به آتش کشید
  • خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ
  • نابرابری‌های نژادی درون اتاق‌های اعدام در آمریکا
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!