Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان به صورت آنلاین برگزار شد و مدیران تیم سازنده این اپلیکیشن درباره سابقه و قایلیت‌های جدید این مسیریاب حرف زدند. موارد اعلام شده در نشست خبری آنلاین نشان به این شرح است:

جواد عامل، مدیر عامل نقشه و مسیریاب نشان، درباره سابقه نشان و شیوه به وجود آمدن این مسیریاب حرف زد و اعلام کرد که نشان توسط شرکت راژمان ساخته شد و این شرکت از سال ۹۰ در حوزه اپلیکیشن‌های نقشه و مسیر یاب فعالیت می‌کند، اولین کار این شرکت ساخت نقشه ترافیک مشهد بود که با همکاری شهرداری مشهد ساخته شد و اولین اپلیکیشن ایرانی بود که به کاربران خدمات رسانی می‌کرد و مسیریابی شهری اتوبوس و مترو را به کاربران ارائه می‌داد و همین موضوع باعث افزایش مشارکت شرکت مذکور با شهرداری‌ها شد و به تدریج نقشه ۱۷ شهر مختلف در دسترس کاربران قرار گرفت و نام این مسیر یاب به نقشه تهران و مشهد تغییر پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال ۹۵ فعالیت‌های شرکت گسترده شد و شرکت به این نتیجه رسید اپلیکیشن‌های خود را یکپارچه کند، اما این بدترین تصمیم شرکت بود چرا که باید شهرداری‌های تمامی شهر را راضی با سایر شهر‌ها می‌کرد؛ اما در سال ۹۶ شرکت راژمان اپلیکیشن خود را روی پوسته و فناوری‌هایی که در سال‌هالی قبل تولید کرده بود، بارگزاری کرد و دی دی ماه اینم سال، نشان در دسترس قرار گرفت.

وی درباره هزینه‌های اپلیکیشن گفت: در حال حاضر این شرکت با گروه مالی پاسارگاد همکاری دارد و این منبع هزینه اپلیکشن را تامین می‌کند. در بخش هزینه نیز صرفا ده درصد از هزینه بودجه اپلیکیشن صرف تبلیغات شده و ۹۰ درصد مابقی بودجه صرف ارتقا و توسعه این مسیریاب شده است.

آماری از عملکرد نشان از زمان عرضه تاکنون

عامل در ادامه صحبت‌های خود درباره میزان نصب اپلیکیشن نشان حرف زد و در این باره گفت: نشان در حال حاضر در آستانه ۵ میلیون نصب فعال و در سه سال اخیر میزان نصب این مسیریاب دائما صعودی بوده است؛ در بخش آمار نصب باید اعلام کرد که این اپلیکیشن ۳ و نیم میلیون نصب فعال از کافه بازار و حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نصب از سایر منابع دارد که مجموع آن‌ها حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نصب فعال است.

مدیر عامل نشان همچنین درباره میزان استفاده از مسیریاب نشان در روز‌های پر ترافیک حرف زد و گفت: در بهمن ماه سال ۹۸ که شاهد ترافیک بالایی بودیم، به صورت روزانه حدود ۵ میلیون مسیریابی داشتیم و کاربران روزانه ۷۰۰ هزار جست‌وجو در این مسیریاب انجام می‌دادند. اما بخش بسیار مهم دیگری که بر اساس داده‌های نشان بدست آمده است، مسیریاب نشان به صورت روزانه حدود ۱۳ میلیون دقیقه پیش روی کاربران باز بوده است و رانندگان تاکسی به صورت میانگین حدود ۱ و نیم ساعت از این مسیریاب برای پیدا کردن مسیر خود استفاده می‌کردند.

علاوه بر این جواد عامل اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد در نشان وجود دارد که از OpenstreetMap، شهرداری‌ها و مشارکت برخی از کاربران بدست آمده و مهم‌ترین آن‌‍‌ها نیز مشارکت کاربران است و کاربران می‌توانند به طور رایگان به معرفی کسب و کار‌های خود بپردازند. همچنین مدیر عامل این مسیریاب اعلام کرد که در سال گذشته کاربران نشان نزدیک به ۱۰ میلیون گزارش ترافیکی روزانه از سوی کاربران دریافت کرده است و در روز‌های بهمن به صورت روزانه ۳۰ هزار گزارش دریافت می‌شد.

عامل در صحبت‌های خود به قابلیت سرعت گیر اشاره کرد که در هیچ کدام از مسیریاب‌های موجود در دسترس کاربران وجود ندارد و در این باره گفت که در حال حاضر حدود ۲۳ هزار سرعت گیر در نقشه نشان مشخص شده‌اند که همگی توسط کاربران نشان داده شده‌اند و پس از طی مراحل راستی آزمایی وارد به نقشه این مسیریاب اضافه شده‌اند.

میزان استفاده تاکسی‌های اینترنتی از نشان

جواد عامل در ادامه صحبت‌های خود درباره میزان استفاده رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از نشان حرف زد و گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد کل تاکسی‌های اینترنتی از مسیریاب نشان استفاده می‌کنند؛ در شهر تهران حدود ۴۰ درصد رانندگان از نشان و مابقی از سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های جدید موجود در نسخه‌های ۸.۰ و  ۸.۵

در ادامه نشست خبری مسیریاب نشان مصطفی جلمبادانی، مدیر محصول نشان، درباره قابلیت‌های نسخه جدید این مسیریاب حرف زد و گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و با وجود دور کار شدن تیم نشان، مراحل توسعه مسیریاب نشان متوقف نشد و توسعه این نرم افزار ادامه یافت. در قبل از شکل گیری نشان یعنی زمانی که شرکت راژمان در حال کار روی نرم افزار نقشه همراه خود بود، کاربران امکان انتخاب بهترین مسیر با استفاده از اتوبوس و مترو را داشتند، پس از شکل گیری نشان نیز شرکت راژمان به فکر اضافه کردن این قابلیت به نشان بود و در پاییز سال گذشته مسیریابی اتوبوس به مسیریاب نشان اضافه شد و نشان می‌تواند به کاربران خود مسیریابی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی را ارائه دهد. در حال حاضر سرویس حمل و نقل همگانی در ۵۰ شهر ایران در دسترس کاربران قرار دارد و در شهر‌های بزرگ کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس حتی برای سفر به شهر‌های حومه نیز مسیریابی داشته باشند.

توجه به حمل و نقل پاک

مدیر محصول نشان در ادامه درباره یکی از قابلیت‌های جدید این مسیریاب که به سرویس‌های عمومی مربوط می‌شود توضیح داد و گفت: کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی هر ایستگاه اتوبوس، از زمان ورود اتوبوس به آن ایستگاه مطلع شوند؛ علاوه بر این کاربر می‌تواند بفهمد که از هر ایستگاه کدام خطوط اتوبوسی عبور خواهند کرد.

مصطفی جلمبادانی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات نشان برای مسیریابی پاک می‌توان به مسیریابی با دوچرخه و پیاده اشاره کرد که در کل ایران در دسترس کاربران قرار دارد و ویژگی مهم موجود در این قابلیت، مسیریابی بر اساس شیب خیابان‌ها است و کاربران می‌توانند با در نظر گرفتن شیب خیابان‌ها اقدام به مسیریابی کنند.

موتورسیکلت

جلمبادانی در ادامه تصریح کرد: جدا از حمل و نقل‌های پاک، مسیریاب نشان در ایام شیوع کرونا روی مسیریابی با موتور سیکلت نیز کار کرده و علت آن هم افزایش میزان خرید‌های اینترنتی کاربران در این ایام بوده است؛ در حال حاضر مسیریاب نشان می‌تواند بر اساس دیتا‌های ترافیکی خود یک مسیر ویژه موتور سیکلت ارائه دهد.

مسیریابی و جستجوی آفلاین

مدیر محصول تیم نشان به مسیریابی آفلاین نیز اشاره کرد و گفت: قابلیت جدیدی که به نشان افزوده شده است، قابلیت مسیریابی آفلاین است که پیش از این قابلیت نقشه و جست‌و‌جو آفلاین در نشان فراهم بود و اکنون مسیریابی نیز به آن افزوده شده و اکنون نشان تنها اپلیکیشنی است که هر سه قابلیت نقشه، مسیریابی و جستجو را به صورت کاملا آفلاین ارائه می‌دهد.

تصاویر ماهواره‌ای جدید

قابلیت دیگری که به نشان اضافه شده ، تصاویر ماهواره‌ای جدید است که در برخی از شهر‌ها از نقشه گوگل نیز داده‌های جدیدتری دارد. جلمبادانی با اشاره به نیاز مستمر نقشه به بروزرسانی اطلاعات گفت: «ما برای ارائه سرویس کامل به کاربران و گرفتن جای گوگل مپ، برای رفع نیاز روزانه کاربران باید علاوه بر مسیریابی روی داده‌های مختلف نقشه هم کار کنیم و در همین راستا نقشه ماهواره‌ای که یکی از درخواست‌های زیاد کاربران ما بود به نشان اضافه شد و اکنون بروزترین تصاویر ماهواره‌ای بیشتر شهر‌های ایران در نشان قابل مشاهده است و در بسیاری از نقاط نقشه نشان از نقشه گوگل مپ نیز بروزتر است.» وی در این خصوص حرم خالی حضرت‌رضا (ع) و میدان خالی نقش جهان اصفهان را که خالی از زائران و مسافران نوروزی بود ارائه کرد. ضمن آن‌که زیرگذر گیشا در تهران در نقشه به صورت فعال قابل مشاهده بود.

نقشه ۳ بعدی تهران

او همچنین به اضافه شدن نقشه ۳ بعدی تهران به اپلیکیشن نشان خبر داد و گفت: «نقشه ۳ بعدی شهر تهران اکنون به نشان افزوده شده و کاربران می‌توانند تمام نقاط تهران را به صورت ۳ بعدی در نشان ببینند. وی با بیان این‌که این نقشه سه‌بعدی با پردازش تصاویر هوایی به روش‌های فتوگرامتری تولید شده است، اضافه کرد که این ویژگی در آینده به تدریج در سایر شهر‌های ایران نیز ارائه خواهد شد.»

اضافه شدن پلاک‌ها در مشهد و کرج

جلمبادانی اعلام کرد که یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به این نسخه نشان اضافه شده است، پلاک‌های ساختمان‌هاست. به گفته او این قابلیت، یکی از تفاوت‌های کلیدی نشان با گوگل مپ است که اکنون در شهر‌های تهران، مشهد و کرج قابل مشاهده است و به زودی در سایر شهر‌ها نیز فعال خواهد شد.

علاوه بر این قرار است در نسخه بعدی مسیریاب نشان که به زودی عرضه خواهد شد، مصرف باتری این مسیریاب حدود ۱۲ درصد کاهش و عملکرد آن به میزان بسیار زیادی افزایش یابد.

استراتژی نشان در آینده

در ادامه این نشست خبری، «حسین بخشایی»، مدیر استراتژی نشان، نصب ارگانیک این اپلیکیشن را مایه افتخار آن دانست. او اعلام کرد که هدف راژمان، که از سال ۹۰ وارد توسعه محصول در حوزه نقشه شد، خلق ارزش برای کاربران ایرانی بوده است، به گونه‌ای که اگر تحریم‌های گوگل بیشتر شد، دسترسی کاربرانی ایرانی به این سرویس‌های نقشه و مسیریاب محدود نشود: «نشان می‌خواهد تبدیل به پلتفرمی شود که کسب‌و‌کار‌ها بتوانند برای تبلیغات خود روی آن حساب باز کنند و حتی شهرداری‌ها نیز بتوانند از اطلاعات آن استفاده کنند.» وی با ارائه‌ی آماری از پنل گوگل پلی از رشد مستمر نصب ماهانه نشان خبر داد. بر اساس این نمودار نشان در ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نصب جدید داشته است.

بخشایی، استراتژی نشان در ۲.۵ سال اخیرا به سه قسمت تقسیم کرد. هدف بخش اول و در شروع فعالیت، رانندگان خودرو و تاکسی‌های اینترنتی بودند: «با چشم‌انداز موجود نشان در قدم اول به خاطر نیاز بازار رانندگان خودرو سواری اعم از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و شهروندان را مورد هدف خود قرار داد و اکنون در کنار رقیب خوبی مثل Waze، نشان سهم بزرگی از بازار را در دست دارد.»

در گام دوم ارائه‌ی مسیر به کاربران با هر وسیله‌ی نقلیه و در هر شرایطی در دستور کار نشان قرار گرفت. مسیریابی حمل و نقل همگانی، دوچرخه، پیاده و موتوری با هدف پوشش نیاز‌های مختلف کاربران در مسیریابی ارائه شده است.

وی گفت: «در قدم بعدی ما برای تحقق هدف ساده‌تر به مقصد رسیدن، قابلیت مسیریابی به صورت آنلاین و آفلاین با وسایل حمل و نقل عمومی، موتور، دوچرخه و پیاده را به نشان اضافه کردیم. این قابلیت‌ها با هدف در اختیار قرار دادن امکان مسیریابی برای همه افرادی بود که با هر وسیله‌ای قصد تردد شهری یا بین شهری دارند.»

مدیر استراتژی نشان در ادامه با اشاره به گام بعدی و سوم این پلتفرم که از حالا شروع می‌شود، گفت که نشان می‌خواهد تبدیل به یک نقشه کامل برای کاربران ایرانی شود که افراد و کسب و کار‌ها را به هم متصل می‌کند. او در این باره گفت: «به این شکل حتی افرادی که قصد تردد بین شهری و یا شهری را ندارند، اما قصد پیداکردن مکان (POI) خاصی را دارند از نشان استفاده کنند و به همین منظور قابلیت‌هایی همچون سرویس ساعات شلوغ مراکز تجاری یا نقشه ماهواره‌ای به نشان افزوده شده است.»

بخشایی در پایان با اشاره به نقش پر رنگ کاربران در توسعه نشان، گفت: «ما با کمک کاربران نشان توانسته‌ایم بخش زیادی از مشاغل، کسب و کار‌ها و … را در نقشه ثبت کنیم و در حال حاضر روزانه نزدیک به ۷۰۰ هزار مکان در روز بر روی نشان جست‌وجو می‌شود و با برنامه ریزی‌های انجام شده در تلاش هستیم این تعداد تا انتهای سال جاری به ۲.۵ میلیون جست‌وجوی روزانه برسد.»

در انتهای نشست خبری مسیریاب نشان، مدیر عامل این مجموعه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که این پرسش و پاسخ به این شرح است:

آیا نشان قصد همکاری با تاکسی‌های اینترنتی را دارد؟

جواد عامل در این باره گفت: به طور کلی رابط نقشه‌ها با تاکسی‌های اینترنتی بسیار پیچیده بوده و فعلا همکاری ما با تاکسی‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است، اما در صورت همکاری با تاکسی‌های اینترنتی امکان مسیریابی به طور خودکار از محیط تاکسی اینترنتی و تخمین زمان وجود خواهد داشت.

علت انتشار اطلاعات اشتباه از سوی نشان در اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور چه بود؟

در اوایل شیوع ویروس کرونا اطلاعات زیادی از مراکز درمانی در دسترس نبود و ما مجبور شدیم از برخی مراکز دولتی اطلاعات جمع آوری کنیم که متاسفانه این مراکز نیز اطلاعاتی جامع در اختیار نداشتند و نتیجه آن انتشار اطلاعات غلط درباره مراکز درمانی ویروس کرونا شد؛ اما پس از مدتی و با انتشار اطلاعات درست از سوی کاربران، به طور کلی اطلاعات مسیریاب ویرایش شدند.

نشان برای نسخه iOS و محدودیت‌های موجود در این سیستم عامل چه برنامه‌ای دارد؟

تیم نشان در حال کار است تا در کنار نسخه‌های موجود در استور‌های داخلی که همه‌ی آن‌ها با خرید حق اشتراک به کاربران خدمات رسانی می‌کنند، نسخه‌ای به صورت مجزا و رایگان را تا پایان تابستان امسال در دسترس کاربران قرار دهد تا بدون پرداخت هزینه بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

همچنین وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر بهبود نسخه وب مسیریاب نشان اعلام کرد:

برای نسخه وب مسیریاب نشان برنامه‌ای دارید؟

چند ماهی است که نسخه وب مسیریاب نسخه بروزرسانی نشده است، اما نشان قصد دارد تا پایان سال جاری کلیه قابلیت‌های موجود در نسخه تلفن‌همراه این مسیریاب به نسخه وب آن اضافه شود.

گزارش از علی زحمت کش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسیر یاب مسیریاب نشان تاکسی های اینترنتی دسترس کاربران قرار کاربران می توانند باره گفت استراتژی نشان نشان اضافه شد مسیریاب نشان کسب و کار ها نقشه و مسیر تاکسی ها حال حاضر افزوده شده ماهواره ای شهرداری ها قابلیت ها جواد عامل مدیر عامل نشست خبری حمل و نقل ۷۰۰ هزار حرف زد بر اساس نسخه وب ی مسیر ۳ بعدی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است

واتس‌اپ در هفته‌های اخیر روی افزودن امکانات و قابلیت‌های متعددی تمرکز کرده است که از جمله آنها می‌توان به فیلترهای ساماندهی چت‌ها و پشتیبانی از سایر پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام اشاره کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد که ویژگی جدیدی برای ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره کردن شماره مقصد به‌عنوان مخاطب در حالت آزمایشی قرار دارد و قابلیت ورود بدون نیاز به رمز عبور هم به‌تدریج در اختیار دارندگان آیفون قرار می‌گیرد.   به گزارش زومیت، بررسی از پلفترم‌ها و سرویس‌های آنلاین مشغول حذف نیاز به رمزعبور برای ورود کاربران به حساب‌های خود هستند. این ویژگی به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از حسگرهای بیومتریک مثل فیس‌آی‌دی و تاچ‌آی‌دی به داخل اکانت خود بروند و دیگر نیازی به تایپ رمز عبور نداشته‌باشند. واتس‌اپ نیز در همین راستا اقدام به شروع پشتیبانی از Passkey در دستگاه‌های مبتنی بر iOS کرده است و به‌روزرسانی جدید آن، امکان گفته شده را به آیفون اضافه می‌کند. در این حالت، رمزی اختصاصی برای هر اپل آی‌دی ایجاد می‌شود که روی آی‌کلاد Keychain ذخیره می‌گردد. اپل ادعا دارد که شیوه نوین ورود به حساب‌های کاربری، از امنیت بیشتری نسبت به رمز عبور برخوردار است و می‌تواند نرخ وقوع حملات فیشینگ و سرقت هویت را کاهش دهد.   شایان‌ ذکر است که قابلیت ورود بدون نیاز به رمز عبور، چندین ماه قبل به نسخه اندروید واتس‌اپ اضافه شد و متا در ارائه آن برای دارندگان آیفون، تأخیر نسبتاً زیادی داشته است. البته ویژگی ورود به اپلیکیشن با استفاده از حسگرهای بیومتریک، در گذشته روی محصولات اپل فعال شده بود؛ اما خبری از ورود اولیه به اکانت از این طریق نبود.   سخنگوی واتس‌اپ اعلام کرده است که آپدیت جدید به‌مرور در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اگر گزینه‌ای برای به‌روزرسانی مشاهده نمی‌کنید، فعلاًُ باید منتظر ارائه آن برای دستگاه یا منطقه خود بمانید. شایان‌ذکر است که رایانه‌های مک و ویندوزی همچنان امکان استفاده به‌عنوان دستگاه اصلی متصل به‌حساب کاربری را ندارند؛ در نتیجه قابلیت ورود به اکانت از طریق کد QR هنوز در واتس‌اپ باقی خواهد ماند.   در سال گذشته، تصاویری از قابلیت جدید در واتس‌اپ به بیرون درز کرد که امکان ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده را به کاربران می‌داد. با این حال، ویژگی مذکور هیچ‌وقت به‌شکل رسمی ارائه نشد و هنوز هم باید برای ارسال پیام به فرد جدید، شماره آن را در قالب یک مخاطب ذخیره نمود. اکنون به نظر می‌رسد که متا، یک بخش جداگانه برای وارد کردن شماره جهت ارسال پیام به غیر مخاطبین را درنظر گرفته است و احتمال دارد در به‌روزرسانی‌های آتی، شاهد اضافه شدن آن به لیست امکانات تازه باشیم. ویژگی ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره شماره فعلاً در نسخه آزمایشی 2.24.9.28 اندروید واتس‌اپ مشاهده شده است و مشخص نیست که آیا به‌صورت همزمان برای iOS هم ارائه خواهد شد یا کاربران آیفون باید زمان بیشتری را منتظر بمانند. البته در گذشته هم شاهد منصرف شدن تیم توسعه واتس‌اپ از اضافه کردن قابلیت‌های آزمایشی به نسخه اصلی بوده‌ایم و احتمال چنین رخدادی هم وجود دارد. ویژگی دیگری هم تحت عنوان Hidden group در نسخه آزمایشی اندروید دیده شده است که به‌کمک آن می‌توان اقدام به مخفی کردن گروه‌ها در کامیونیتی‌ها کرد؛ به‌طوری که تنها کاربران دعوت شده به گروه می‌توانند آن را پیدا کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • با واتساپ بدون اینترنت ، فایل منتقل کنید
  • یک صفحه جدید به واتساپ اضافه می‌شود + عکس