Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@17:33:44 GMT

فراستی دشمن مردم است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۱۹۶۵۳

فراستی دشمن مردم است؟

فراستی دشمن ابتذال است و دوست حقیقی مردم پس هر چقدر می‌خواهید مغالطه کنید، پاداش دوستی با مردم محبوبیت روزافزون اوست.

به گزارش مشرق، هنریک ایبسن نویسنده شهیر نروژی، نمایشنامه‌ای به نام «دشمن مردم» دارد، دشمن مردم را بسیاری از پژوهشگران ادبی یکی از شاهکارهای ایبسن دانسته‌اند؛ در این نمایشنامه، ایبسن وضعیت پزشکی به نام دکتر توماس استوکمان را بازگو می‌کند که مسئول سلامت حمام‌های آب معدنی شهر خود است وقتی دکتر استوکمان متوجه آلودگی این حمام‌ها می‌شود می‌خواهد این مسئله را به مسئولین و مردم شهر تذکر بدهد تمام راه‌ها به سمت او بسته می‌شود زیرا این حمام‌ها محل درآمدهای نجومی  بسیاری از جمله  برادر دکتر استوکمان یعنی شهردار شهر است و کسی در شهر به‌خاطر انباشت سرمایه و پول‌های کثیفی که از این طریق حاصل می‌شود حاضر به همکاری با دکتر استوکمان نیست پس او تنها می‌ماند اما این تنهایی باعث نمی‌شود تا او دست از بیان آلودگی آب‌های حمام‌ها بردارد در نهایت سرمایه‌سالاران شهر اراده می‌کنند تا او را که دوست حقیقی همه مردم است، دشمن مردم خطاب کنند؛ وضعیت دشمن مردم در طول تاریخ قبل و بعد از ایبسن بارها و بارها تکرار شده است و اغلب منتقدین آینده‌نگر و برهم‌زنندگان و افشاگران روابط قدرت و روابط آلوده سرمایه‌سالاری را در وضعیت تنهاماندگی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

فضای موجود سینمای ایران، فضای مسمومی است/با پول کثیف نمی‌شود در سینما کار خوب کرد/سلبریتی‌ها با پول کثیف رشد کردند

دکترمحمدحسین ضمیریان

مسعود فراستی تنها یک منتقد سینما نیست؛ اغلب می‌دانند او دانش‌آموخته اقتصاد سیاسی است، اقتصاد سیاسی علمی است که وجه همت خود را بهره‌گیری از نقد ساختار سرمایه و رهگیری تاثیر سرمایه بر فرهنگ، سیاست، اجتماع و بسیاری دیگر از ارکان زندگی انسان‌ها اختصاص داده، اقتصاد سیاسی نقد است و نقدِ حقیقی دشوار کردن سهل‌انگاری‌های گذشته؛ دست بر قضا در سینمای بحران‌زده و سرمایه زده ما، فراستی منتقدی است که خط و ربط سرمایه برای او اهمیت دارد پس خیلی شفاف‌تر از کسانی که احتمالاً آلوده به پول‌های کثیف یا دست‌کم بی‌خبر از وضعیت درونی سینما هستند نگران تاثیر سرمایه‌های کثیف بر سینمای نحیف و در نهایت آینده فرهنگ و ذائقه فرهنگی مردم ایران است.

 بعد از حرف‌های اخیر فراستی در برنامه دورهمی، دیده شده که برخی از منتقدان سینما با پاسکاری زیاد بین خودشان انتقاد کرده‌اند که سال‌هاست فراستی در حال نقد سینما در تلویزیون است پس مسئول وضعیت امروز سینما هم خود اوست من با تعجب می‌گویم شاید جای این بیان عجیب برخی از منتقدین به عنوان یک مغالطه آشکار در کتابی با عنوان «راهنمای تفکر صحیح برای منتقدین» یا کتابی دیگر با عنوان «منتقدین چگونه مغالطه می کنند است» باشد؛ زیرا ناگفته پیداست که فراستی هرگز سُکاندار سیاست‌گذاری فرهنگی و مسئول ساختارهای سیاست‌گذاری فرهنگی در ایران نبوده است همچنین مانند بسیاری از روشنفکر/مدیران، دائما در حال سوئیچ بین جایگاه‌های باکلاس بالای‌شهری روشنفکری و پشت میزهای لوکس مدیرت نبوده است، ناگفته هم پیدا است فراستی عضو باشگاه سرمایه‌داران که سینما را در کنترل و انقیاد خود درآورده‌اند نیز نبوده، پس این مغالطه‌ای بیش نیست که برای خالی نبودن عریضه علیه فراستی به کار رفته است؛ فراستی در تمام این سال‌ها مشغول سخت‌کردن چیزهایی بود که پیش از او آسان در نظر گرفته می‌شد.

 اما منتقدانی که به وضعیت گذشته و کنونی انتقاد جدی نکرده‌اند و اساساً نگران ابتذال در سینمای ما نیستند یا همواره خود را در کنار تهیه‌کنندگانی که پول بیشتری بدهند احساس و نقش وکیل مدافع را برای مبتذل‌ها بازی می‌کنند، باید روزی پاسخگوی چشم فروبستن‌ها و مدایح پرصله خویش بر سینمای مروج ابتذال و اضمحلال فرهنگی ناشی از آن در بین مردم باشند.

 در داستان مشهور «دشمن مردم» آلودگی آب‌ها محصول پژوهش‌های دکتر استوکمان نیست، توماس استوکمان، مردی راست‌کردار ، پیرو حق و حقیقت و هشداردهنده‌ای صادق در کنار مردم است ولی چه سود که هشداردهنده را در جماعت زرسالار و سرمایه‌زده جای مجرم می‌نشانند و برای او مثل مسعود فراستی حکم محکومیت هم صادر می‌کنند.

آری فراستی دشمن ابتذال است و دوست حقیقی مردم پس هر چقدر می‌خواهید مغالطه کنید، پاداش دوستی با مردم محبوبیت روزافزون اوست.

منبع: کانال تلگرامی دکترمحمدحسین ضمیریان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم مسعود فراستی هنریک ایبسن دکتر استوکمان دشمن مردم حمام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۹۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشیار باشند

امام جمعه آران و بیدگل ضمن تاکید بر برگزاری یادواره شهدا، گفت: مردم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشیار باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل سلیمانی شامگاه دوشنبه در دیدار با عوامل برگزاری یادواره شهدای کارگر و معلم، اظهار داشت: حضور در یادواره شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی و فرصتی برای زنده نگه داشتن آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که شهدا برای آن‌‌ها جان خود را فدا کردند.

وی در بیان اهمیت برگزاری یادواره شهدا و لزوم زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا، گفت: یادواره شهدا نمادی از وحدت و همبستگی مردم در برابر دشمنان و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.

امام جمعه آران و بیدگل با تاکید بر محتوای صحیح برنامه‌های یادواره شهدا و انتقال پیام‌های صحیح به مخاطبان خاطر نشان کرد: استفاده از روش‌های نوین و جذاب برای انتقال مفاهیم، مشارکت فعال خانواده‌‌های شهدا و ایثارگران، ایجاد فضایی معنوی و عرفانی، توجه به نکات اخلاقی و احترام به مقام شهدا باید از محورهای مهم این یادواره باشد.

سلیمانی، افزود: از دست‌اندرکاران یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل تقاضا کرد روایتگری در مورد پیام مهم شهدا و خاطرات آنان، تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، پخش فیلم و عکس از شهدا، برگزاری نمایشگاه آثار شهدا و نوحه‌خوانی در مورد مقام و جایگاه شهدا باید در اولویت مسئولان برگزاری یادواره‌ها باشد.

وی در بیان و تشریح معنا و مفهوم یادواره تاکید کرد: یادواره یعنی به یاد بیاوریم که چگونه شهدا با ایمان راسخ و اراده پولادین بر آرمان‌ها و ارزش‌‌های خود ایستادگی و مقاومت کردند و این چنین جاودانه شدند.

وی با دعوت از اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده معظم شهدا برای شرکت در این مراسم تاکید کرد: امروزه دشمن سعی دارد تا با جنگ نرم به اسلام ضربه وارد کند، بنابر این مردم باید در تمامی عرصه‌ها هوشیار بوده و با همان روحیه هشت سال دفاع مقدس، با مهارت و توانی که دارند با ابزار یزیدیان زمانه مقابله کنند.

انتهای پیام/803/

دیگر خبرها

  • شوخی همسفران «نون خ» با مسعود فراستی +فیلم
  • جنجال بزرگ نماوا در سینما؛ واقعا چقدر خرج می‌کنید؟
  • مردم در مقابل جنگ نرم دشمن هوشیار باشند
  • هر جا کار به دست مردم سپرده شد موفقیت به دست آمد
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / آخرین وضعیت درمان
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • خروج هفته‌ای ۵ تا ۱۵ هزار دلار سرمایه از کشور برای تبلیغات ماهواره‌ای/ به تبلیغات ماهواره‌ای وابسته شدیم
  • ارتش باعث عزت دین و امنیت مردم است
  • ارتش در جمهوری اسلامی باعث عزت دین و امنیت مردم است
  • سینما دست یک عده خاصی است/ جزو هیچ باندی نیستم