Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@07:59:46 GMT

امکان ابتلا به کووید ۱۹ از راه چشم وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۰۳۰۸

افراد به طور معمول کروناویروس جدید را از طریق دهان و بینی به یکدیگر منتقل می‌کنند. اما آیا امکان انتقال این ویروس از راه چشم‌ها نیز وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده از ماسک و پوشش‌های حفاظتی را به عنوان اولین اقدام برای حفظ ایمنی و سلامت معرفی کرد چرا که رایج‌ترین راه انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق تماس فیزیکی و ترشحاتی است که ممکن است به دهان و بینی راه پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این پرسش مطرح است که آیا امکان انتقال ویروس از طریق چشم‌ها نیز وجود دارد؟

این پرسش زمانی مطرح شد که «جوزف فیر» یک ویروس شناس پس از یک سفر هوایی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد. به گفته وی کادر پرواز به ماسک مجهز نبودند این درحالیست که او ماسک و دستکش داشته اما به هیچ وسیله محافظتی از چشم مجهز نبوده است.

وی گفت: احتمال می‌رود که انتقال بیماری از طریق چشم‌ها بوده باشد و به همین دلیل استفاده از پوشش‌های محافظتی برای ایمن نگه‌داشتن چشم‌ها توصیه می‌شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، درحالیکه این ویروس شناس معتقد است افراد باید از چشم‌های خود محافظت کنند بیشتر کارشناسان در این رابطه اطمینان ندارند چرا که اطلاعات بسیار ناشناخته‌ای در مورد این بیماری وجود دارد و محققان هنوز در تلاش برای فهم چگونگی انتقال بیماری از طریق چشم‌ها هستند.

با این حال شماری از متخصصان از جمله پروفسور "الیا دوه" از دانشکده پزشکی جانز هاپکینز می گویند چنانچه قطرات تنفسی فرد آلوده از طریق عطسه سرفه و حتی حرف زدن در محیطی پراکنده شود، چشم ها نیز در معرض آلوده شدن هستند به ویژه وقتی فرد چشم های خود را با دستانش لمس کند. متخصصان معتقدند که به لحاظ بیولوژیکی احتمال انتقال آلودگی از این طریق وجود دارد. با این حال انجام مطالعات دقیق‌تر در این زمینه ضرورت دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی امکان ابتلا کووید۱۹ ویروس کرونا چشم محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی کووید ۱۹ چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مختلف با توجه شدت و نوع بیماری و همچنین سطح سلامتی شان ممکن است علائم مختلفی را در اثر ابتلا به ورم معده تجریه کنند. به طور کلی رایج‌ترین علائم بروز بیماری گاستریت عبارتند از:

دل درد، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه، بروز علائم بد گوارشی بعد از خوردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، احساس پر بودن ناحیه بالایی شکم بعد از مصرف غذا، نفخ، سکسکه، کم شدن اشتها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ خون یا موادی شبیه قهوه و ….

در صورت مشاهده این علائم و داشتن تجربه بیماری‌های عفونی معده مانند زخم معده، بهتر است در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان بیماری گاستریت بسیار موثر است.

چه عواملی خطر بروز گاستریت معده را افزایش می‌دهند؟

استفاده مکرر از برخی دارو‌ها و مسکن‌های رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد پیش زمینه بیماری گاستریت شوند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس شدید و افزایش سن نیز عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری گاستریت را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • تمدید مهلت رای گیری «قهرمان ایران»