Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته در روز چهارشنبه مراسم تحلیف نمایندگان و افتتاحیه مجلس یازدهم برگزار شد، پس از انجام مراسم تحلیف نمایندگان و افتتاحیه مجلس یازدهم، منتخبان ملت به حکم قرعه و به طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم شدند که هر یک از این شعب دارای یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و‌ دو‌ دبیر است و به طور تقریبی ۱۸ عضو دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه شعب پانزده گانه چیست؟

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی، رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها شامل رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین کمیسیون آیین‌نامه داخلی و بررسی و تحقیق صلاحیت‌های نامزد‌های عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

به گفته فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی چنانچه اعتبارنامه منتخبان در صحن علنی اعلام شود آن فرد رسما نماینده خواهد بود.

با گزارش شعب و نبود اعتراض قبل و در حین قرائت اعتبارنامه، نمایندگان نهایی می‌شوند و آن دسته از منتخبانی که اعتبارنامه‌شان در صحن علنی تأیید می‌شود، رسماً نماینده مجلس می‌شوند و می‌توانند در صحن و کمیسیون‌ها اظهار نظر کرده و تصمیم بگیرند.

اعتراض‌ها چه تأثیری در تأیید اعتبارنامه نمایندگان خواهد داشت؟

ملاک تأیید اعتبارنامه‌های نمایندگان همان چیزی است که در پارلمان مطرح می‌شود نه آن مطالبی که در فضای مجازی بیان می‌شود، بنابراین اگر موارد جدیدی هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها با دلایل و مستندات کافی واصل شود، باید در شعبه کمیسیون تحقیق مورد رسیدگی قرار گیرد.

بررسی موارد واصله هم ترتیبات زمانی خاصی دارد؛ ابتدا گزارش کمیسیون تحقیق به شعبه ذی‌ربط ارسال می‌شود و بعد از اظهارنظر شعبه که ترتیباتش در قانون مشخص شده است، در صحن مطرح می‌شود.

صبح امروز سه نفر از نمایندگان با استناد به ماده ۲۸ آیین‌نامه داخلی مراتب اعتراض خود را نسبت به تأیید اعتبارنامه یکی از منتخبان که چندین دوره است در مجلس حضور دارد به دلیل رانت خواری و‌ نفوذ شبکه‌ای اعلام کردند.

به دنبال این درخواست، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که نظرات شورای نگهبان درباره اعتبارنامه منتخبان به پایان رسیده است و اگر مطلب جدیدی درباره وضعیت منتخبان مجلس وجود دارد، باید در بررسی اعتبارنامه آنان مورد توجه قرار گیرد.

درصورت ادامه اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون، پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به اعتراض سه نفر از نمایندگان درمورد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: اعتراض این نمایندگان به شعبه مربوط خواهد رفت و اعتراض کنندگان مدارک خود را ارائه خواهند داد.

او افزود: اگر اعتراض نمایندگان ادامه داشته و این افراد مجاب نشدند، این پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

حجت‌الاسلام سلیمی بیان کرد: کمیسیون تحقیق مدارک واصله و اعتراض نمایندگان را مورد بررسی قرار خواهد داد و نهایتاً برای تأیید اعتبارنامه این فرد در صحن علنی رأی‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس شورای نگهبان مجلس یازدهم تأیید اعتبارنامه کمیسیون تحقیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

به گزارش خبرگزاری مهر، درپی حمله عملیات غرورآفرین «وعده صادق» توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، حجت الاسلام قاسم روانبخش، محمدمنان رئیسی منتخبان مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی بیانیه مشترک صادر کردند که متن آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام قهرمانانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حمله موشکی و پهپادی به مواضع رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل، پاسخی محکم به جنایت اخیر علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران بود. این اقدام مدبرانه و حکیمانه نشان داد نظام مقتدر اسلامی حقوق ملت خود را با هیچ‌کس و هیچ چیز معامله نخواهد کرد. برکات این اقدام شجاعانه محدود به ساحت امنیتی و نظامی نبود و به‌حق باعث افزایش قدرت نرم نظام اسلامی شد و توانست با ارتقای عزت دینی و اعتماد به نفس اسلامی، موجی از شادی و سرور را در جهان اسلام ایجاد کند و دل خانواده‌های شهدا را شاد کند.

اقدام اخیر جمهوری اسلامی کاملاً هوشمندانه و با در نظر گرفتن همه ابعاد درگیر اتخاذ و اعمال شد. در جریان اجرای این سیلی سخت، دیپلماسی و میدان کاملاً هماهنگ عمل کردند و متجاوز به خاک و حریم جمهوری اسلامی را به خاک سیاه نشاندند. این اقدام بی‌نظیر یا کم‌نظیر پیام‌های مهمی برای دولت‌های بزرگ و کشورهای منطقه که بعضاً دل‌بسته به مقامات بیگانه هستند داشت و به آنها نشان داد که اسرائیل علی‌رغم حمایت تام آمریکا و با داشتن پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی نتوانست در برابر سیلی سخت جمهوری اسلامی مقاومت کند و قطعاً چنین رژیم سست‌عنصر و بی‌خاصیتی نه‌تن‌ها قابل اتکا نیست بلکه اتکا به آن در شرایطی که در حال سقوط به دره زوال است چیزی جز اقدامی نابخردانه نیست و از این رو قطع رابطه با این رژیم نامشروع بیش از گذشته ضروری است.

کشورهای بزرگ و به‌اصطلاح ابرقدرت نیز به علم الیقین می‌دانستند و بعد از دریافت این سیلی سخت به عین‌الیقین فهمیدند که در برابر اراده قوی یک ملت نمی‌توانند بایستند و «دوران بزن در رو تمام شده است».
یوم‌الله ۲۶ فروردین نه‌تن‌ها معادلات منطقه بلکه بر معادلات جهانی نیز اثرگذاشت و امروز ایران اسلامی به عنوان یک ابرقدرت در منطقه‌ای حساس از قاره کهن شناخته شده است و طبیعتاً در لایه سیاسی و روابط خارجی باید به طرف‌های مقابل فهماند که مناسبات خود را نسبت به این ملت عزیز و شریف بر اساس معادلات جدید تغییر دهند و دست از توطئه‌ها بردارند و یقیناً فهمیده‌اند که اگر گرفتار اشتباه محاسباتی جدیدی شوند با انتقام سخت‌تری مواجه خواهند شد.

امیدواریم این رژیم منحوس درس لازم از این ماجرا را گرفته باشد و از ادامه جنگ و گسترش ناامنی در منطقه دست بردارد و گرنه با خشم انقلابی ملت ایران و ملت‌های منطقه مواجه خواهد شد. در پایان ذکر این نکته ضروری است که جنگ فکری و روانی در ساحت رسانه‌ای در شدیدترین وجه ممکن در جریان است و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تشکیل کانون‌های فراگیر و اصرار ایشان بر «جهاد تبیین» که متأسفانه آن گونه که شایسته است مورد توجه اولیای امور قرار نگرفته، لازم‌الاجرا و حیاتی است. امید است مراکز مسئول به‌ویژه حوزه‌های علمیه بیش از گذشته در این مسیر به مجاهدت مؤثر بپردازند و گامی در جهت تحقق جامع فرمایش ولی‌فقیه بردارند.

کد خبر 6079713

دیگر خبرها

  • ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه
  • حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»
  • لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان در دستور کار مجلس