Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@22:20:27 GMT

منشا ویروس کرونا بازار خیس ووهان نبود

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۱۹۶۴

منشا ویروس کرونا بازار خیس ووهان نبود

در گزارش‌های اولیه از شیوع کووید ۱۹، یک بازار فروش حیوانات زنده در ووهان چین به‌عنوان منشا شیوع ویروس معرفی شد، اما اکنون شواهد نشان می‌دهد که این گزارش‌ها اشتباه بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به‌گفته‌ی کارشناسان موسسه‌ی ویروس‌شناسی ووهان (WIV)، اولین مورد SARS-CoV-2 در بازار خیس ووهان ظاهر نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌گفته‌ی متخصصی از آمریکا، بازار حیوانات زنده ممکن است محل یک رویداد ابرگسترنده بوده باشد یعنی جایی که در آن یک فرد ویروس را به افراد بسیاری منتقل کرده است.

از روزهای اول دنیاگیری ویروس کرونا، گزارش‌ها حاکی‌از آن بود که ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 در بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان به انسان‌ها منتقل شده است. براساس گزارشی از وال‌استریت ژورنال، اکنون کارشناسان WIV به‌طور علنی اعلام کرده‌اند که ویروس باید از جای دیگری سرچشمه گرفته باشد. کالین کارلسون، استاد دانشگاه جرج تاون که شیوع ویروس‌های مشترک انسان و حیوان را مورد مطالعه قرار می‌دهد و برای WIV کار نمی‌کند، می‌گوید: «من به‌عنوان پژوهشگری که بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را مورد مطالعه قرار می‌دهم، هیچ چیزی ندیده‌ام که احساس کنم این بازار یک گزینه‌ی احتمالی است.»

به‌گفته‌ی کارلسون، این تئوری محتمل بود. برای اینکه ویروسی بتواند از حیوانات به انسان‌ها پرش کند، لازم است که در مکانی حیوان میزبان با انسان‌ها در تماس قرار گیرد. ویروس اغلب قبل از نفوذ به جمعیت انسانی، از حیوانی به حیوان دیگر پرش پیدا می‌کند. درحقیقت، ژنوم SARS-CoV-2 بیشترین شباهات را با ویروس‌های کرونا جداشده از خفاش‌های نعل‌اسبی در چین دارد. از آن‌جا، دانشمندان گمان می‌کنند که ویروس ممکن است ابتدا به حیوان دیگری و سپس به انسان رسیده باشد.

در تصویری که در ۲۴ ژانویه گرفته شده است، یک افسر پلیس بیرون از بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان جایی که برخی گزارش‌ها می‌گویند دنیاگیری از آن آغاز شده است، نگهبانی می‌دهد

بازارهای خیس، جایی که تعداد زیادی از گونه‌های مختلف حیوانات زنده در آن جمع شده‌اند و انسان‌های زیادی با آن‌ها در تماس قرار می‌گیرند، فرصت‌هایی را برای این نوع انتقال مهیا می‌کند. شیوع ویروس کرونای سارس نیز در سال ۲۰۰۲ در بازار مشابهی و پس از اینکه ویروس از خفاش‌ها به زُبادها منتقل شد، آغاز شد.

تعدادی از موارد اولیه شیوع ویروس کرونا در ووهان با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان مرتبط بود. بعدا پژوهشگران نمونه‌های محیطی را جمع‌آوری کردند که نشان می‌داد ویروس روی سطوحی در بازار قرار گرفته است. اما در دوره‌ی پس از آن، نمونه‌های بافتی حیوانات بازار هیچ ردی از ویروس را نشان نداده‌اند. برای پرش ویروس از حیوانات به انسان‌ها، حیوانات باید واقعا آن را حمل کنند. کارلسون گفت: «نتیجه‌ی آزمایش هیچ‌کدام از حیوانات مثبت نشد. بتابراین از ماه ژانویه، این مساله قطعی نبوده است اما به یک داستان تبدیل شده است.»

کارلسون گفت که همکارانش در چین در کار خود محتاط و دقیق بوده‌اند و داده‌ها را براساس مقررات بین‌المللی که هر دانشمندی در هر جای جهان می‌تواند بررسی کند، منتشر کرده‌اند و داده‌های آن‌ها به‌شدت از این نتیجه‌گیری حمایت می‌کند که بازار غذاهای دریایی هوانان منشا ویروس نبوده است.

یکی از دلایلی که موجب شده است این ایده چنین جذابیتی حاصل کند، سازگاری آن با تلاش‌های حفاظتی است. در بسیاری از بازارهای خیس، حیوانات نادر و در معرض خطر انقراض و قاچاقی مانند پانگولین به فروش می‌رسد.

بنا به گفته‌ی کارلسون، اگر چنین بازارهایی پس از سرزنش به‌خاطر شیوع بیماری تعطیل می‌شدند، از نظر حفاظت از حیوانات یک پیروزی محسوب می‌شد. اما این بدان معنا نیست که شواهدی در آن‌جا موجود است. این ویروس، ویروسی با منشا حیوانی است که ممکن است از خفاش‌ها و ازطریق حیوان دیگری و شاید حتی ازطریق دام‌ها به انسان رسیده باشد. به‌گفته‌ی کارلسون، ما هنوز در این زمینه داده‌هایی نداریم تا بدانیم که کجا و چگونه این اتفاق رخ داده است. این کار به زمان نیاز دارد. مطالعه‌ای که به‌طور قطعی خفاش‌های منشا سارس را نشان می‌داد، در سال ۲۰۱۷ یعنی تقریبا ۱۵ سال پس از شیوع اولیه‌ی بیماری منتشر شد. کارلسون گفت:

    این قدر طول کشید تا غارها و نمونه‌ها با دقت مورد بررسی قرار گیرند و مدرکی ارائه شود که بتواند با یقین بگوید: این نوع خفاش در این غار در این زمان، منشا بیماری بوده است. بنابراین چه زمانی ما با اطمینان خواهیم دانست که SARS-CoV-2 از کجا آمده است؟ رد کردن یک مکان به‌عنوان منشا ویروس چندین ماه طول می‌کشد. یافتن محل منشا قطعی ویروس بسیار بیشتر طول خواهد کشید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: منشا کرونا ویروس کرونا کرونا در ایران ویروس کرونا شیوع ویروس گفته ی انسان ها گزارش ها خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟

روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است.

از آنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهر‌ها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتار‌های نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهر‌ها و دفع نامناسب پسماند‌ها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماند‌های شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند.»

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • حیوانات وحشی در تهران؛ روباه و شغال و گرگ در پایتخت چه می‌کنند؟
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم