Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: ادامه ناآرامی‌ها در ایالت مینه‌سوتا بویژه در شهر مینیاپولیس(Minneapolis) آمریکا که بر سر اقدام نژادپرستانه پلیس سفیدپوست علیه یک شهروند سیاهپوست آمریکایی با مرگ وی همراه شد، اکنون با اعزام نیروهای پرشمار ارتش برای کنترل اوضاع، این ایالت با حکومت نظامی بی‌سابقه‌ای مواجه است.

به گزارش روز شنبه شبکه سی‌ان‌ان، مقام‌های عالی ایالت مینه‌سوتا نسبت به آنچه در شهر مییناپلیس روی داده ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار ایالت مینه‌سوتا در یک نشست خبری اعلام کرد: با ادامه ناآرامی‌ها، وضعیت شهر مینیاپولیس «به شدت خطرناک» است.
«تیم والز» افزود: اکنون دیگر ایالت‌های همسایه نگران آنچه در اینجا می‌گذرد، هستند؛ از همه می‌خواهم تا در خانه‌های خود بمانند.

لشگرکشی به مینه‌سوتا

با تداوم اعتراضات، سربازان آمریکایی در کارولینای شمالی و نیویورک باید ظرف چهار ساعت آماده اعزام به مینیاپولیس شوند. این اقدام به دستور ترامپ برای استقرار نیرو در خیابان‌ها انجام می‌شود که از زمان شورش‌های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس بی‌سابقه است.

 به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ با ادامه اعتراضات در مینیاپولیس مینه‌سوتا برای چهارمین شب پیاپی و تشدید اعتراضات خشونت‌آمیز به کشته شدن جورج فلوید، رئیس‌جمهوری آمریکا به ارتش کشورش برای استقرار در خیابان‌های آمریکا آماده‌باش داده است.

یک معترض ۱۹ ساله در دیترویت به ضربه گلوله یک فرد ناشناس که گفته می‌شود ارتباطی با نیروهای امنیتی نداشته است، کشته شده است. در همین حال به سربازان آمریکایی در کارولینای شمالی و نیویورک دستور داده شد تا برای اعزام ظرف چهار ساعت و نیروها در کلورادو و کانزاس ظرف ۲۴ ساعت آماده شوند.

معترضان در مینیاپولیس مقررات منع آمد و شد را نقض کرده، گارد ملی قادر به کنترل معترضان نیست و غارت‌هایی گزارش شده است. دفتر شبکه خبری سی‌ان‌ان در آتلانتا تحت محاصره درآمده است و معترضان به سمت پلیس که از آنجا محافظت می‌کند، بمب دودزا پرتاب می‌کنند.

به گفته منابع مطلع، دستور آماده‌باش ارتش آمریکا پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا خواست تا گزینه‌های نظامی برای مقابله با تشدید ناآرامی مدنی در سراسر ایالات متحده را ارائه کند.

ترامپ همچنین در واکنش به توییت دموکرات‌های سابق درباره چگونگی اداره مینیاپولیس به دست دموکرات‌ها نوشت: «زمان تغییر است! #۲۰۲۰» این توییت بیش از ۲۵ هزار مرتبه باز انتشار شد.

در همین حال ژنرال « جان جنسن - John Jensen »  فرمانده گارد ملی ایالت مینه‌سوتا نیز در این نشست خبری گفت: با اختیاراتی که از فرماندار ایالت مینه‌سوتا گرفته شد، در شروع کار، اعزام یک‌هزار سرباز به این ایالت برای کنترل اوضاع درخواست شد.  

جنسن افزود: با اعزام این تعداد از سربازان، شمار نیروهای حاضر در این ایالت به یک‌هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسد که در تاریخ این ایالت بی‌سابقه است. 

براساس گزارش سی‌ان‌ان،با وجود اعمال حکومت نظامی و منع آمدوشد، اما بسیاری از ساکنان شهر مینیاپولیس آن را نادیده گرفته و برای ادامه اعتراض‌ها به خیابان آمدند.  

این شبکه در ادامه گزارش داد، اکنون در یک بخش از شهر مینیاپولیس نزدیک به ۳۵۰ نیروی نظامی و پلیس برای مقابله با معترضان حضور دارند.  

«سارا سیندر - Sara Sidner » خبرنگار سی‌ان‌ان از مینیاپولیس گزارش داد: نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی استفاده کردند.  

اعتراض فرماندار نیویورک به نابرابری ها در آمریکا

«اندرو کومو» فرماندار دموکرات ایالت نیویورک گفت که کرونا و اعتراضات علیه قتل یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس عمق نابرابری در آمریکا را آشکار کرد.

کومو در کنفرانس خبری روزانه گفت: وقتی به مسائل نظام بهداشت عمومی مثل کووید-۱۹ نگاه می‌کنید، می‌بینید که نابرابری در حوزه خدمات بهداشتی عمیق‌تر شده است. وقتی به موضوع قتل «جورج فلوید» نگاه می‌کنید می‌بینید که نابرابری و تبعیض در نظام عدالت عمیق‌تر شده است. این مسائل به هم مرتبط هستند.

وی تاکید کرد که از این پس نباید به مسائل و بی‌عدالتی‌های نژادی به عنوان «موضوعات جداگانه» نگاه کرد.

کومو افزود: وقتی چنین اتفاقاتی یک یا دو بار رخ می‌دهد شاید بتوان آنها را مسائلی جداگانه در نظر گرفت اما وقتی ۱۰ یا ۱۵ بار تکرار می‌شود اگر آنها را موضوعاتی جداگانه تلقی کنید این بدان معنی است که یا نمی‌بینید یا اوضاع را انکار می‌کنید.

واکنش سفارت‌های آمریکا در آفریقا

در شرایطی که مینیاپولیس از قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی همچنان ملتهب است، شوک و نارضایتی در آفریقا افزایش یافته و برخی از سفارتخانه‌های آمریکا در این قاره در اقدامی بی‌سابقه بیانیه‌های انتقادی صادر کرده و تاکید کرده‌اند هیچکس فراتر از قانون نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، این بیانیه‌های در شرایطی منتشر می‌شود که جمعه موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا “قتل” جورج فلوید را محکوم کرده و گفت این نهاد “رویکردهای تبعیض‌آمیز ادامه‌دار علیه شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا را محکوم می‌کند.”

بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی که نگران وجهه کشورشان در قاره آفریقا هستند، برای کنترل اوضاع پیش‌قدم شدند.

مایک همر، سفیر آمریکا در کنگو در پیامی توییتری نوشت:‌ عمیقا از مرگ تاسف‌بار جورج فلوید در مینیاپولیس ناراحت شدم. وزارت دادگستری تحقیقات جنایی جامع را به عنوان اولویت اصلی انجام می‌دهد. نیروهای امنیتی سراسر جهان باید پاسخگوی رفتارشان باشند. هیچکس فراتر از قانون نیست.

سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و اوگاندا هم بیانیه‌های مشابهی داشتند. در همین حال سفارت‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا یک بیانیه مشترک از دفتر وزارت دادگستری آمریکا درباره این تحقیقات را منتشر کردند.

تهدید ترامپ علیه معترضان

«دونالد ترامپ» روز جمعه تهدید کرده بود چنانچه تظاهرات معترضان به خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان ادامه یابد، نیروهای امنیتی به سمت آنها شلیک خواهند کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری ضمن توهین کردن به معترضان آمریکایی و نمک‌پاشیدن به روی زخم کسانی که علیه خشونت پلیس با رنگین‌پوستان این کشور تظاهرات کردند، نوشت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند و من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».

دوشنبه گذشته بود که یک این افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که افسر پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ این سیاه‌پوست منجر شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی آمریکا مینیاپولیس ترامپ پلیس مینه سوتا محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا  (+عکس)

دانشگاه های آمریکا دیروز (چهارشنبه) صحنه تظاهرات گسترده دانشجویان و اساتید در حمایت از غزه و اعتراض به ارتکاب جنایات جنگی اسراییل علیه فلسطینی ها بود و همزمان پلیس و مقامات ایالتی در اقداماتی هماهنگ تلاش کردند با دستگیری های گسترده و تهدید به اخراج دانشجویان، کمپ های تحصن دانشجویان را در دانشگاه هایی چون تگزاس، کلمبیا و کالیفرنیا برچینند.

به گزارش عصرایران به نقل از نیویورک تایمز، موجی از اعتراضات طرفداران فلسطین در روز چهارشنبه با تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا که در برخی موارد با سرکوب پلیس مواجه شدند، گسترش یافته و تشدید شد.

مدیران دانشگاه از تگزاس تا کالیفرنیا برای پاکسازی معترضان و برچیدن اردوگاه‌های تحصن اعتراضی در دانشگاه‌های خود مانند دانشگاه کلمبیا به نیروهای پلیس متوسل شدند و پلیس هم تنها در دانشگاه تگزاس در شهر آستن بیش از 100 نفر از دانشجویان و از جمله یک عکاس خبری را با خشونت دستگیر کرد.

در همان زمان، اعتراضات جدید در مکان هایی مانند پیتسبورگ و سن آنتونیو ادامه یافت. دانشجویان در همبستگی با اعتراضات دانشجویی دانشگاه کلمبیا موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی ضداسراییلی را در دانشگاه های آمریکا کلید زده اند.

معترضان در چندین دانشگاه گفتند که خواسته های آنها شامل واگذاری دانشگاه هایشان از شرکت های مرتبط با کمپین نظامی اسرائیل در غزه، افشای این سرمایه گذاری ها و به رسمیت شناختن ادامه حق اعتراض بدون مجازات است.

تظاهرات حتی به دانشگاه های خارج از ایالات متحده نیز تسری یافت و دانشجویان در پردیس‌های دانشگاهی در قاهره، پاریس و سیدنی استرالیا گرد هم آمدند تا از فلسطینی‌ها حمایت کنند.

همزمان با ظهور اعتراضات جدید، "مایک جانسون" رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه (دیروز) از دانشگاه کلمبیا در نیویورک بازدید کرد، جایی که مقامات دانشگاه به دنبال مذاکره با رهبران معترض برای پایان دادن به اردوگاه حدود 80 چادری بودند که هنوز در چمن مرکزی دانشگاه برپاست.

جانسون در سخنانی در دانشگاه کلمبیا گفت، "نعمت شفیق" رئیس دانشگاه اگر نتواند فورا اوضاع را تحت کنترل درآورد، باید استعفا کند و او را "مدیری ناتوان" خواند که نتوانسته امنیت دانشجویان یهودی را تضمین کند.

او همچنین تهدید کرد که ممکن است زمان مناسبی برای فراخوانی گارد ملی وجود داشته باشد و اگر دانشگاه ها نتوانند تظاهرات را تحت کنترل داشته باشند، کنگره باید لغو بودجه فدرال آنها را بررسی کند.

قانونگذاران جمهوری خواه، ماه هاست که مدیران دانشگاه های آمریکا را متهم کرده اند که برای محافظت از دانشجویان یهودی در محوطه دانشگاه ها به اندازه کافی تلاش نمی کنند.

 جالب اینکه بسیاری از معترضان دانشجویی خود یهودی تبارند و مساله اعتراضات به هیچ وجه ارتباطی با دین یهودیت ندارد و معترضان مخالف جنایات جنگی اسرائیل و حق بقای فلسطینی ها در نوار غزه هستند.

یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌های دانشجویی روز چهارشنبه در دانشگاه تگزاس بود، جایی که ده‌ها افسر پلیس، با تجهیزات ضد شورش و برخی از آنها سوار بر اسب، راه معترضان را در دانشگاه دولتی برتر این ایالت، مسدود کردند. در جریان درگیری های دیروز در دانشگاه تگزاس بیش از 100 دانشجو و یک عکاس خبری با خشونت بیش از حد پلیس بازداشت شده اند.

"گرگ ابوت" فرماندار تگزاس دیروز در توییتی در شبکه اجتماعی "ایکس" تهدید کرد که دستگیری ها تا زمانی که معترضان متفرق نشوند ادامه خواهد داشت. او نوشت: " این معترضان جایشان در زندان است. دانشجویانی که در هر کالج یا دانشگاه دولتی در تگزاس به اعتراضات پر از نفرت و یهودستیزی می‌پیوندند، باید اخراج شوند."

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فشار کنگره برای عزل روسای 3 دانشگاه آمریکا به خاطر اعتراضات ضداسراییلی دانشجویان گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم) غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا

دیگر خبرها

  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا  (+عکس)
  • لشگرکشی روز گذشته گارد مسلح ایالتی تگزاس برای برخورد با دانشجویان حامی فلسطین+ فیلم
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم
  • ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا
  • اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ