Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،سید محمد تقی سجادی،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران با تبیین سیاست‌های منابع طبیعی استان که در قالب طرح ۹ در ۹۹ از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جهش تولید ابلاغ شده است، اظهارکرد: کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و سواحل یکی از این طرح‌های ۹ گانه به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه تاکنون قانون کاداستر یا تهیه اسناد تک برگی برای ۴۰۰ هزار هکتار ازعرصه‌ ۹۷۵ هزار هکتاری منابع طبیعی قم   اجرا شده است، افزود: در سال ۹۸ قرار بود، این قانون در مورد ۱۲۰ هزار هکتار عرصه‌های استان در قالب سه قرار داد اجرا شود که تا کنون ۷۰ هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه نیز تا پایان نیمه نخست امسال و اتمام سال مالی ۹۸ اجرا خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی قم تصریح کرد: برای سال ۹۹ نیز با توجه به منابع مالی تعیین شده، اجرای قانون فوق برای ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های قم در قالب چهار قرار داد پیشنهاد شده است.

سجادی در ادامه گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ قانون کاداستر برای همه مساحت عرصه‌های طبیعی قم اجرا و این عرصه‌ها دارای سند‌های تک برگی شوند.

او اضافه کرد: برای به سرانجام رساندن همه این تعهد‌ها به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

مدیر کل منابع طبیعی قم با تبیین برخی از مزایای اجرای قانون کاداستر عنوان کرد: در صورت اجرای این قانون از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه منابع طبیعی فعال هستند، بهتر می‌توانیم استفاده کنیم.

رویکرد طرح مرتع داری ایجاد ارزش افزوده است

سجادی همچنین مدیریت و بهره برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع داری با تکیه بر گیاهان دارویی را نیز از دیگر محور‌های سیاست‌های امسال سازمان جنگل‌ها ذکر کرد و افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار از کل عرصه‌های موجود در قم، ۷۲۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد، که ۳۰۵ هزار و ۴۸۹ هکتار آن دارای طرح مرتع داری می‌باشد.

او در خصوص طرح مرتع داری بیان کرد: این طرح یک مرحله از پروانه چَرای دام بالاتر رفته و برنامه مدون و مشخصی دارد، و برنامه‌هایی که در رابطه با محدوده‌ای از مرتع اجرا شود نیز در قالب کتابچه طرح پیش بینی شده است.

سجادی رویکرد طرح مرتع داری را ایجاد ارزش افزوده، بهبود معیشت و همچنین حفظ مرتع عنوان کرد و گفت: این موضوع در قالب ۹۲ طرح مرتع داری در قم مدیریت و سامان دهی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز قرار است، ۲ هزار هکتار طرح جدید مرتع داری در قم اجرا شود، که ۲۵۰ هکتار آن برای کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

او گفت: طرح امسال بیشتر به صورت توسعه خاص است، چون به طور طبیعی در استان گیاهان دارویی داریم، و با یک مدیریت درست از سوی صاحبان مرتع، استفاده از این گیاهان به گونه‌ای که برای آن‌ها هم بهره اقتصادی داشته باشد و هم مراتع را محافظت کنند، امکان پذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به طرح ذخیره گاه‌های جنگلی، تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن را از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های یاد شده برشمرد، و گفت: تا پایان سال ۹۸ در قم برای هفت مورد به مساحت چهار هزار و ۴۵۸ هکتار که مقدمات ذخیرگاه شدن را داشتند، کار‌های مربوط به تشخیص، تعیین حدود و آگاهی انجام شده است.

او افزود: برای سال ۹۹ نیز سه مورد به مساحت ۲۵۰۰ هکتار در برنامه است که کار‌های تشخیص، تعیین حدود و آگهی آن پیگیری خواهد شد.

سجادی تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در قالب طرح‌های مصوب را نیز از جمله محور‌های طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها دانست و گفت: تاکنون اقدام‌های لازم در خصوص مدیریت ۶ پارک جنگلی استان به مساحت یکهزار و ۲۵۶ هکتار صورت گرفته که مدیریت سه پارک جنگلی به شهرداری واگذار و بقیه نیز در دست انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی قم در بخش دیگری از سخنان خود ارتقا پوشش حفاظتی تاکید بر بلوک بندی مناطق بحرانی و بهره گیری از همیاران طبیعت، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری محصول‌های فرعی جنگلی و مرتعی، توسعه دولت الکترونیک با استفاده از فناوری‌های روز و سامانه‌های هوشمند، اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی را نیز از محور‌های دیگر طرح فوق خواند و بیان داشت: چهار طرح آبخیزداری و آبخوان داری مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی و همچنین مقابله با بیابان زایی، صیانت از جنگل‌های کشور و توقف بهره برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی و اجرای طرح جایگزین نیز از طرح‌های محوری سازمان جنگل‌های کشور به شمار می‌آید که به استان‌های مختلف از جمله قم ابلاغ شده است.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری محیط زیست سازمان جنگل ها مرتع داری سازمان جنگل ها قانون کاداستر طرح مرتع داری هزار هکتار عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق

فرشید سنجری جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزشی آشنایی با نحوه اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی در روستا‌های استان، گفت : کارگاه‌های آموزشی اطفای حریق با اولویت روستا‌های دارای پوشش جنگلی بیشتر برگزار خواهد شد و در این کارگاه‌ها روستاییان آموزش اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را می‌بینند.

سنجری ادامه داد: تجربه نشان داده روستائیانی که در دوره‌های آموزشی اطفای حریق شرکت داشته اند، در مواقع بروز حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان سریعتر ورود کرده و نمی‌گذارند دامنه آتش گسترده شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به شروع برگزاری کارگاه‌های آموزش پیشگیری از بروز و اطفای حریق در سطح روستا‌های استان، گفت: پیش بینی می‌شود این آموزش‌ها حدود ۱۰ هزار روستایی استان ارائه شود.

سنجری افزود: سال گذشته در مجموع ۸۲۰۰ نفر از روستائیان استان در کارگاه‌های آموزشی اطفای حریق شرکت کردند.

وی با بیان اینکه همه ساله از اوایل خرداد تا اوایل آبان شاهد وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان هستیم، گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های خوب بهاره و ادامه دار بودن این بارندگی‌ها احتمالا پوشش مرتعی خوبی در استان داشته باشیم که این موضوع احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان را بالا خواهد برد، لذا باید از همین الان برای مقابله با حریق در منابع طبیعی استان آماده شویم.

سنجری اشاره‌ای هم به حریق‌های رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان در سال گذشته داشت و گفت: سال گذشته ۵۳ فقره حریق در منابع طبیعی استان رخ داد که در جریان این آتش سوزی‌ها ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان دچار حریق شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق