Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

11 خرداد 1266، كاشت نخستین بذر توتون سيگار در ایران در رشت توسط دکتر استپان هاراتونیان معروف به «حکیم فانوس» صورت گرفت.

11  خرداد 1330، يك هيأت مديره 3 نفره براي اداره شركت نفت به جاي هيأت انگليسي كه بر «شركت نفت انگليس و ايران» حاكم بود شكل گرفت.

11 خرداد 1332، یک مقام مطلع به خبرنگاران گفت: دیروز که بانک توسعه صادرات افتتاح شد، ما نیز یک بانک جدید دیگر در تهران به نام «بانک تهران» افتتاح کردیم که متاسفانه جراید سرگرم انتشار اخبار بانک توسعه صادرات بودند و خبر افتتاح بانک ما را منتشر نکردند.

همچنین در این روز نمایندگان 10 کشور در تهران درباره چگونگی مبارزه و دفع ملخ‌ ها از مزارع کشاورزی به توافق رسیدند و آن را امضا کردند.

11 خرداد 1355، انجمن شهر تهران طی جلسه ای در این روز راه ‌های صرف مالیات اتومبیل را مورد بحث و بررسی قرار داد و به تصویب رساند. جراید کشور نیز نوشتند که براساس مصوبه این جلسه قرار است 450 میلیون از مالیات دریافتی انواع اتومبیل در تهران صرف احداث بزرگراه، پل هوایی، ‌مترو، پارکینگ، خرید اتوبوس و آسفالت کردن خیابان ‌ها شود.

11 خرداد 1357، جریمه ‌های تاخیر پرداخت عوارض اتومبیل (که روز 8 خرداد اعلام شده بود) اجرا شد. چند روز پیش ‌تر اعلام شده بود که جریمه‌ های تاخیر در پرداخت گمرک اتومبیل افزایش می ‌یابد و چنانچه صاحبان اتومبیل‌ های مسافری، ‌ظرف مدتی کمتر از 20 روز از پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی و ترخیص اتومبیل خودداری کنند، مکلف به پرداخت جریمه بیشتری خواهند بود که در حال حاضر این جریمه روزی دویست ریال است. همچنین در این روز، هواپيمايي ملي ايران قرارداد خريد 5 فروند هواپيماي 747 بوئينگ سوپرجت را با كارخانه آمريكايي بوئينگ امضا كرد.

11 خرداد 1359، بر اساس لايحه قانوني تغيير تعطيلات رسمي كشور كه به تصويب شوراي انقلاب رسيده است سالروز 15 خرداد براي هميشه تعطيل عمومي اعلام شد.

11 خرداد 1389،  محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح سیاست‌های بنزینی دولت در فصل تابستان پرداخت و گفت سهمیه بنزین سه ماهه خودروهای شخصی ۱۸۰ لیتر تعیین شده است.

11 خرداد 1390، شورای پول و اعتبار با طرح بانک مرکزی برای اصلاح بسته پولی۹۰ و افزایش نرخ سود سپرده‌ها مخالفت و به بانک‌ها تکلیف کرد که به همین بسته فعلی (بسته پولی 89) عمل کنند.

11 خرداد 1391، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در آخرین ارزیابی اعلام شده از سوی سازمان جهانی نظارت بر هواپیمایی کشورها (ایکائو) صنعت هواپیمایی ایران در تمام ابعاد بین ۱۴۷ کشور جهان در رتبه دهم یعنی بالاتر از آمریکا که در ردیف یازدهم است، قرار دارد.

11 خرداد 1394، به‌دنبال ابلاغ تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مبلغ تسهیلات خرد (خرید خودرو، خرید کالاهای مصرفی بادوام، جعاله و کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه)، بانک مرکزی شیوه نامه اعطای تسهیلات خریدخودرو و کالاهای بادوام تولید داخل‌ را به شبکه بانکی و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

11 خرداد 1395، بعد از آمریکا و روسیه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از اعلام نیاز کشورهای اروپایی برای خرید ۲۰ تن آب سنگین ایران خبر داد. او تاکید کرد: ما سالانه توان تولید ۲۰ تن آب سنگین را داریم و برای این کالای استراتژیک مشتری هم داریم و نباید فراموش کرد که تعداد کشورهای تولیدکننده آب سنگین بسیار اندک هستند.

11 خرداد 1397، آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان داد  که بیش از ۲۵ هزار تن انواع اسباب بازی از ۲۱ کشور جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم اسباب بازی به کشور، ۹۳ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۴۸۹ دلار ارز از کشور خارج شد.

11 خرداد 1398، قیمت نفت با نگرانی‌های جدیدی که پس از تهدید تعرفه‌ای مکزیک توسط ترامپ به وجود آمد، بیش از ۳ درصد سقوط کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۳۸ دلار با ۳.۶ درصد سقوط کرد و در ۶۴.۴۹ دلار بسته شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد نفت بنزین محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی ایران و جهان اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!

به گزارش خبرنگار مهر، گرایش افراد نوجوان و جوان به ویژه خانم‌ها به سمت مصرف مواد دخانی، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور تلقی می‌شود. زیرا، عوارض دود مواد دخانی، به قدری خطرناک و پُر عارضه است که در نهایت منجر به افزایش مرگ‌های زودرس می‌شود. همچنین، خساراتی که به اقتصاد درمان کشور تحمیل می‌کند؛ به قدری سنگین و غیر قابل جبران است که ستون‌های نظام سلامت را شکننده می‌سازد. از همین رو، لازم است نسبت به روش‌های کنترلی در کاهش مصرف مواد دخانی، اقدامات عاجلی در پیش گرفته شود.

آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که سن مصرف مواد دخانی در کشور رو به کاهش است و این در حالی است که گرایش خانم‌ها به مصرف مواد دخانی، در مقایسه با آقایان، شتاب بیشتری گرفته است.

سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، مبتلا به سرطان می‌شوند که ۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلاء به این بیماری‌ها فوت می‌کنند.

شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات باعث آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

کد خبر 6079892 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آخرین فرصت خرید نهال گردوی اصلاح شده فقط با 40 هزار تومان
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ | تداوم سقوط قیمت طلا
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • خرید نهال گردو با تخفیف ۸۰ درصدی و قیمت ۴۰ هزار تومان
  • پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
  • سقوط در رکود؛ روایتی از بازار ارز