Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@02:02:21 GMT

تراکم اندک ملخ صحرایی در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۴۱۸۱

تراکم اندک ملخ صحرایی در خراسان رضوی

فاطمه حلاج‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان خلیل آباد این استان و به وسعت پنج هکتار انجام شده که تراکم بسیار اندک بوده است.

وی ادامه داد: تراکم شیوع این آفت بسیار کم است و با توجه به نگرانی از تخم‌گذاری و ازدیاد آفت، مبارزه در سطح بیشتر در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به این وضعیت و با هدف جلوگیری از ایجاد نگرانی کشاورزان از این وضعیت، آموزش‌های لازم به آنان ارائه می‌شود.

وی افزود: تاکنون آفت ملخ صحرایی در تراکم اندک در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، گناباد و بردسکن مشاهده شده است.

حلاج‌نیا با بیان اینکه مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان جنوبی در حال انجام است ادامه داد: تاکنون سه دستگاه سمپاش و ۲ گروه سمپاشی برای مبارزه با این آفت از خراسان رضوی به استان خراسان جنوبی ارسال شده است.

آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.
در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدید جدی برای زمین های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.
۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد ملخ صحرایی وزارت جهاد کشاورزی مشهد ملخ صحرایی ملخ صحرایی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: بیش از ۸۰۰ هکتار از زمین‌های این شهرستان پایش شده است که اگر کشاورزان به موقع پایش نکنند با خسارت ۳۰ تا ۴۰ درصدی آفت سِن گندم روبرو می‌شوند.

سِن گندم حشره‌ای گیاهخوار  است که به صورت گروهی به مزارع گندم و جو حمله می‌کند و با تغذیه از این محصولات در مراحل رویشی، موجب کاهش عملکرد می‌شود.
 جهرمی افزود: بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های شهرستان جهرم به کشت گندم اختصاص یافته که از ارقام کشت شده آن می‌توان به سیروان، خلیل و ترابی اشاره کرد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اعلام کرد: مهمترین زمان مقابله با این آفت، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • آفت سن غلات مزارع رشتخوار خراسان رضوی نابود شد
  • نقش مهم اشتغالزایی در ماندگاری ساکنان مناطق مرزی خراسان رضوی
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است
  • آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در گیلان
  • آغاز عملیات مبارزه با افت سن غلات در نهاوند