Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:18:07 GMT

تازیانه آتش بر حیات وحش خائیز/زاگرس داغدار بلوطها

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۴۳۲۰

تازیانه آتش بر حیات وحش خائیز/زاگرس داغدار بلوطها

‍‍‍‍‍‍

دریافت 15 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در کهگیلویه و بویراحمد از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه آغاز و تاکنون ادامه دارد.

با وجود همه تلاش‌ها به دلیل شرایط خاص منطقه و وزش باد، مهار آتش در خائیز هنوز هم موفق نبوده تا گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی که در این منطقه زیست می‌کنند، طعمه حریق شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا استاندار کهگیلویه و بویراحمد از عملیات اطفای حریق جنگل‌های خائیز با کمک بالگردهای آب پاش خبر داد و گفت: هلی برن نیرو و تجهیزات نیز از روز گذشته عملیاتی شد.

حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: از ظهر دیروز بالگردهای هوانیروز در منطقه مستقر شده و عملیات هلی برن نیرو به ارتفاعات را انجام دادند.

۱۰۰ سورتی پرواز به منطقه خائیز انجام شد

کلانتری با اشاره به اینکه بالگردهای شرکت نفت نیز در عملیات هلی برن نیروها و تجهیزات فعالیت مستمری داشتند، اظهار کرد: با اضافه شدن بالگرد آب پاش سپاه، عملیات در چندین جبهه برای مهار آتش سوزی ادامه دارد.

استاندار با بیان اینکه آتش در بخش‌های زیادی مهار شده است، ابراز داشت: بیش از ۱۰۰ سورتی پرواز از دیروز تا امروز توسط بالگردها انجام شده است.

کلانتری با تاکید بر اینکه عملیات با تمام توان و توسط نیروهای مختلف ادامه دارد، عنوان کرد: بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی، دستگاهی، فعالان زیست محیطی و تشکل‌های مردم نهاد در بالای ارتفاعات به نبرد با شعله‌های آتش می‌پردازند.

وی تصریح کرد: عملیات اطفای حریق تا خاموش سازی زبانه‌های آتش در تمام مناطق و سرد سازی محیط ادامه دارد.

دهها گونه جانوری و گیاهی در محاصره آتش

در حال حاضر چندین فروند بالگرد برای مهار آتش در منطقه قرار دارد و تیم‌های مختلف مردمی و دستگاهی نیز در ارتفاعات حضور دارند تا دهها گونه جانوری و گیاهی منطقه که در محاصره آتش قرار گرفته‌اند را نجات دهند.

مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محیط بانان همچنان در تلاش برای مهار آتش هستند، گفت: امروز در سومین روز از آتش سوزی، تعداد نیروها بیشتر شده و بالگردها نیز به امداد آمده‌اند.

اسدالله هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به وزش باد در شب گذشته آتش در برخی قسمتها دوباره شعله ور شد و امروز مهار آتش به سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده از اکوسیستم‌های حیاتی در کشور هستند، گفت: منطقه حفاظت شده خائیز در ۱۵ کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون می‌رسد.

خائیز از مهمترین زیستگاه‌های کل و بز است

هاشمی تصریح کرد: این منطقه دارای طبیعت گرمسیری و از مهمترین زیستگا های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد و یکی از مهمترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است.

وی افزود: در این منطقه، گونه‌های مختلف گیاهی وجانوری زیست می‌کنند که اکنون این گونه‌ها در خطر هستند.

منطقه حفاظت شده خائیز از ریزشهای جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال برخوردار بوده و گونه‌های نادری از حیات وحش همچون پلنگ، کاراکال، جغد شاخدار و جغد ماهیخوار در این منطقه زیست می‌کنند و این منطقه مامنی مهم برای کل و بز است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه امیدواریم با تلاش‌های انجام شده و حضور بالگردهای آبپاش اطفای این آتش سوزی تا پایان امروز انجام شود، گفت: همه نیروهای امدادی، مردم، ارتش، سپاه و همه و همه در تلاش هستند و با وجود گرمای بسیار شدید و وسعت آتش سوزی، همچنان همه نیروها در تلاش هستند.

بالگردهای آبپاش مهار آتش را در مناطق سخت گذر انجام می‌دهند

احد جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: اقدامات لازم انجام شده و برای مهار آتش در مناطق سخت گذر و گودال‌ها از بالگرد آب پاش استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای مهار آتش سوزی زمان دقیقی نمی‌توان اعلام کرد و میزان خسارات وارده نیز مشخص نبوده و باید پس از پایان آتش سوزی بررسی‌ها انجام شود.

جمالی افزود: طبیعت مایه حیات انسان‌ها ست و باید از آن محافظت کرد اما متأسفانه سهل انگاریها خسارات فراوانی به طبیعت وارد می‌کند.

۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در خائیز در آتش سوخته است

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه نیروهای امدادی همچنان در تلاش هستند و بخشی از آتش مهار شده است، گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه ۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در این منطقه طعمه حریق شده است.

غلامحسین حکمتیان در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: منطقه حفاظت شده خائیز مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار دارد.

وی با بیان اینکه مهار آتش سوزی جنگل‌ها در استان، با توجه به سخت گذر بودن مناطق به بالگرد نیاز دارد، تصریح کرد: در مناطق صعب العبور، امدادگران برای رسیدن به منطقه شرایط دشواری دارند و با هلی برن نیروها به نقاط سخت گذر، فرصت بهتری برای مهار وجود دارد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه فرودگاه شهید امید بخش گچساران مقر فرماندهی عملیات مهار آتش در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز و دیل است، گفت: انتقال نیرو توسط بالگردها از این فرودگاه انجام می‌شود.

عزیز فیلی افزود: شش فروند بالگرد هوانیروز ارتش، هوا فضای سپاه پاسداران، هلال احمر و شرکت نفت گچساران در این عملیات حضور دارند و بالگردها نیروها را در نزدیکترین محل به کانون آتش پیاده می‌کنند و تا پایان عملیات و مهار کامل در منطقه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آتش سوزی جنگل‌ها و بلوط‌ها، داستان دنباله دار تلخی است که هر ساله بلوط‌های بسیاری را می‌سوزاند و این داستان همچنان ادامه دارد تا ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی و جانوری با مشکل مواجه شود.

زاگرس در این میان سهم بیشتری از آتش سوزیها دارد و سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط‌هایش در آتش خاکستر می‌شوند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این سطح ۸۷۳۶۰۰ هکتار که شامل ۵۳ درصد مساحت کل استان می‌شود را جنگل و ۵۵۲۷۰۰ را که شامل ۳۴ درصد مساحت کل استان می‌شود را مرتع تشکیل می‌دهد که سالانه چندین هکتار از این مراتع و جنگل‌ها در آتش می سوزد.

کد خبر 4937637

منبع: مهر

کلیدواژه: یاسوج آتش سوزی جنگل ها کهگیلویه و بویراحمد ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد عید سعید فطر شیوع کرونا گرگان قزوین نماز عید سعید فطر روز جهانی قدس بیرجند فطریه ستاد مقابله با کرونا گفتگو با خبرنگار مهر منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش مهار آتش آتش سوزی گونه ها جنگل ها سخت گذر هلی برن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا مات و مبهوت حمله ایران اسلامی به اسرائیل مانده‌است

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: حمله ایران اسلامی در حضور کشورهای حامی اسرائیل باعث مبهوت ماندن دنیا شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، آیت‌الله سید نصیر حسینی، امروز_ پنجشنبه، سی‌ام فروردین _ در آئین گرامیداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به سرکنسول‌گری ایران در دمشق، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا و شهدای کنسولگری و شهید زاهدی و یارانش، اظهار کرد: بهترین عبارتی که می‌شود پیرامون شهید به کار برد، کلمه حیات است و خداوند در آیات قرآن فرموده‌اند که شهیدان زنده‌اند، همه موضوعات به حیات و زندگی برمی‌گردد اما زندگی مورد نظر پروردگار کدام زندگی است؟ جهنمیان، آدم‌های کافر و فاسق زندگی دارند و زنده‌اند، حیوانات و جانوران هم نفس می‌کشند اما خداوند هر حیاتی را حیات نمی‌گوید و هر زندگی را حیات نمی‌گوید و آن کسی که دچار فسق و گناه می‌شود، به زندگی او حیات طیبه نمی‌دهد و آن چیزی که خداوند برای انسان می‌خواهد حیات پاک، معنوی و اعتقادی و محمدی (ص)، علوی، حسنی و حسینی است.

وی افزود: خداوند به شهدا می‌فرمایند که شهدا زنده هستند و کسانی که مانند شهدا زندگی می‌کنند و در روایتی داریم اگر کسی بر سبیل و سنت پیامبر که عبادت، نماز و روزه است و اگر بر این باور مرد مرگ او شهادت است و حیات طیبه دارد و به زندگی بی‌پایان و ابدی وصل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهدای گرانقدر ما بهترین راه را نشان دادند و به یک الگوی مجسم و نورانی تبدیل شدند و امروز آثار شهدا را می‌بینیم، امروز در سایه شهدا سفره انقلاب اسلامی پهن شده است و معنویت، ارزش‌های الهی، استکبارستیزی، فریاد رهایی فلسطین و غزه زنده شد و این خون شهیدان است که حیات می‌دهد.

وی تصریح کرد: حکومت‌های پهلوی اول و دوم تلاش داشتند اسلام را به نابودی بکشانند و در کشوری که مردمان آن مسلمان و شیعه هستند و مسئولی در آن بهایی بودند و به دنبال از میان بردن قسم بر قرآن برآمدند و به دنبال ولنگاری و برهنگی و مسلط کردن کفار بر مسلمانان و شیعه بودند آن زمان امام فریاد می‌زد که به داد اسلام برسید، ما خون و شهید دادیم و قبل از انقلاب و بعد از آن خون دادیم تا سفره معنویت و عبادت حفظ شود.

حسینی با بیان اینکه برای یک مرد، زن و دختر و یا پسر غرق در فساد، ولنگاری شود، عیب و زشت است، خاطرنشان کرد: اگر شهدا نبودند اسلام و انقلاب اسلامی نبود و رشادت آنها سبب توسعه انسانیت و ارزش‌های انسانی در سراسر دنیا شد.

وی با اشاره به حماسه پهپادی ایران اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: حجم گسترده پهپادها در آسمان اسرائیل و حضور پنج ساعته در آن مناطق و اگر بیان شود که ضربت علوی است، مبالغه نیست، ضربه‌ای سنگین که تمام کفر به لرزه درآمدند و اگر مردم اسرائیل بدانند چه مشکلاتی رخ داد دچار ترس و التهاب خواهند شد، در همین مکان بر دست فرماندهان، پاسداران و رشادت‌هایی که سبب ساخت موشک و پهپاد و حمله به آنها شد، بوسه می‌زنیم.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این عملیات ابتدا اقدام به جنگ روانی داشتیم در مرحله بعدی مناطق هدف را شناسایی کردیم و با موشک و پهپاد بعد از ۷۵ سال جنگ و غارت و ترور مسلمان‌ها اولین کشور یعنی ایران با حضور آمریکا، انگلیس، اردن و آلمان، ایران اسلامی عملیات گسترده و پیچیده‌ای داشتند و دنیا از این عملیات مات و مبهوت شدند و ما باید قدردان انقلاب، نظام و سپاه و پاسداران باشیم.

وی تصریح کرد: باید تاکید کرد فرماندهی این عملیات‌ها با هدایت‌های رهبری معظم انقلاب است و همه متوجه نظام و انقلاب شدند که همه به برکت خون شهدا و جان‌فشانی‌های آنها است.

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه شهدا و رزمندگان در جبهه و مرزها جنگیدند تا اقتدار و عزت داشته باشیم و امروز به عملیات بر علیه رژیم صهیونیستی افتخار می‌کنند گفت: امروز همه از عملیات سپاه و پاسداران بر علیه رژیم صهیونیستی خرسند و خوشحال هستند.

کد خبر 745770

دیگر خبرها

  • دنیا مات و مبهوت حمله ایران اسلامی به اسرائیل مانده‌است
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا خبر دادیم تصمیم ما قطعی است | فقط در یک صورت پایگاه‌های آمریکا را می‌زدیم
  • وزیر جنگ اسرائیل فرمان حمله نظامی گسترده را صادر کرد
  • دوقلوزایی حیات وحش خاییز کهگیلویه
  • برنامه جهانی غذا: برای مهار قحطی در غزه به آتش‌بس نیاز داریم
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • حضور میدانی مدیران اجرایی برای مهار سیلاب
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم