Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور با بیان اینکه ما در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم طرح ترافیک اجرا شود، گفت: به شهردار تهران گفتیم از امروز می‌توانید طرح ترافیک را اجرا کنید.

قدس آنلاین: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه زنده نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به انتخابات اسفند ۹۸ اظهار کرد: دقیقاً روز ۳۰ بهمن در هیئت دولت آقای دکتر نمکی گزارش دادند که دو مورد مبتلا به کرونا در قم مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما دو روز بعد انتخابات را داشتیم. ما بلافاصله جلسه‌ای با وزارت بهداشت برگزار کردیم و گفتیم هر نوع صلاحدیدی دارند بگویند، دوستان نیز گفتند استامپ را در فرایند رأی گیری حذف کنید.

مرحله دوم انتخابات در شهریور برگزار می‌شود

وی افزود: ما انتخابات مجلس را در شرایط ویژه ای برگزار کردیم، یک شهادت حاج قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما، کرونا، حوادث آبان و بحث تحریم را داشتیم. ما توانستیم در حدود ۵۴ هزار ۶۱۱ شعبه انتخاباتی انتخابات را برگزار کردیم. در امنیت انتخابات بهترین شرایط را تجربه کردیم و مشکل امنیتی نداشتیم. ۵۰۰ هزار نفر را بعنوان مجری، ۴۶ هزار نفر بعنوان بازرس و یک میلیون نیروی امنیتی را آموزش دادیم و بکار گرفتیم و تکلیف ۱۹۷ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه تعیین تکلیف شد و ۱۱ حوزه انتخابیه باقی ماند و قرار است در شهریور ماه انتخابات مرحله دوم را داشته باشیم.

وزیر کشور گفت: اگر کرونا نبود انتخابات را در خرداد برگزار می‌کردیم. جایگزین دو منتخبی که مرحوم شدند، در انتخابات ۱۴۰۰ تعیین می‌شوند و در انتخابات میاندوره ای مشخص نخواهند شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: در هر دوره به انتخابات یک اصلاحیه خورده است. نگاه وزارت کشور این بوده است که ما باید یک لایحه جامع انتخاباتی داشته باشیم. ما امروز ۴ انتخابات با چهار قانون مختلف داریم. در انتخابات ۹۸، هزار و ۱۲۳ هیئت اجرایی داشتیم و همین میزان هم هیئت نظارت. ۱۷ هزار و ۹۵۲ نفر درهیئت های اجرایی عضو بودند.

وی ادامه داد: وقتی انتخابات خبرگان رهبری و ریاست جمهوری هم پیش می‌آید، عین همین هیئت‌ها را باید داشته باشیم. به عنوان مثال ما برای انتخاب یک نماینده باقی مانده تهران باید کل فرآیند انتخابات مجلس را اجرا کنیم و هیئت‌های اجرایی تشکیل دهیم. اگر بخواهیم در این میان انتخابات میاندوره ای خبرگان هم برگزار کنیم باید مجدداً یک انتخابات دیگر با یک قانون مجزا را به اجرا در بیاوریم.

ما روی لایحه جامع انتخابات اصرار داریم

وزیر کشور تاکید کرد: با توجه به مطالعاتی که از قبل در وزارت کشور انجام شده بود، ما لایحه جامع انتخابات را در دولت آماده کردیم و به مجلس فرستادیم اما پشت طرح‌ها و لوایح دیگر ماند. همزمان مجلس نیز طرحی را آماده کرد و آن طرح اولویت پیدا کرد و سپس به کمیسیون رفت و بعد به صحن آمد و سپس در رفت و برگشت بین صحن و شورای نگهبان نهایتاً چند بند شد که آنها هم تصویب نشد.

وی با بیان اینکه ما روی همان لایحه‌ای که به مجلس فرستادیم اصرار داریم، ادامه داد: بنابراین دولت وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است و منتظر است مجلس این لایحه را بررسی کند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما ضعف‌های زیادی را به دلیل نقص در قانون در اجرای انتخابات داریم. این مسائل باید به صراحت در قانون تعیین تکلیف شوند. مساله هیئت‌های اجرایی، روابط ما با شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت، نقش احزاب در انتخابات و الکترونیکی شدن از جمله مواردی است که باید در قانون انتخابات تعیین تکلیف شوند. به نظر من احزاب باید هویت بیشتری در انتخابات داشته باشند تا متعاقب آن نیز پاسخگو باشند اما امروز این‌طور نیست.

انتخابات ۹۸ به دلیل الکترونیکی بودن، از سلامت بهتری برخوردار بود

وزیر کشور با اشاره به الکترونیکی شدن انتخابات گفت: ما ۲۵ مرحله از ابتدا تا انتهای فرآیند انتخابات داریم که ۲۳ مورد آن الکترونیکی است. فقط اخذ و شمارش آرا الکترونیکی نیست. مهمترین مساله احراز هویت بود که ما در این دوره این موضوع را با شورای نگهبان حل کردیم.

وی ادامه داد: ما ۵۸ هزار دستگاه تشخیص هویت سفارش دادیم که با نظارت شورای نگهبان ساخته شد. ما در این دوره شناسنامه تکراری، مرده، تقلبی و تکرار در رأی گیری نداشتیم و انتخابات در این دوره از سلامت بهتری برخوردار بود.

اصرار به ساخت دستگاه‌های انتخابات الکترونیکی نداریم؛ شورای نگهبان بسازد

رحمانی فضلی گفت: شورای نگهبان همیشه نگرانی‌هایی در حوزه نرم افزاری و امنیتی دارد که ما یکی دو بار در انتخابات قبلی ریاست جمهوری و مجلس اخذ و شمارش را انجام دادیم. امیدواریم با این تجارب بتوانیم در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اعتماد شورای نگهبان را جلب کنیم. ما اصلاً دنبال این نیستیم که دستگاه‌ها را حتماً ما بسازیم، اصلاً شورای نگهبان نرم افزار و دستگاه‌ها را بسازد و ما نظارت کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما آماده‌ایم که اگر پاسخ مثبت شورای نگهبان را دریافت کنیم، انتخابات را به صورت کامل الکترونیکی برگزار کنیم. البته ملاحظات فنی وجود دارد که باید رفع شود.

وی با اشاره به مساله کرونا گفت: به صورت کلی باید از مردم تشکر کنیم که جانانه همکاری کردند. وزارت بهداشت یک نظرسنجی انجام داد و نشان داد بیش از ۹۸ درصد مردم در مدیریت این بیماری همکاری داشتند. در کنار این ستاد ملی کرونا تشکیل شد که با ریاست رئیس جمهور است. هیچکدام از کسانی که در حوزه مقابله با کرونا بودند به مرخصی نرفتند و آقای رئیس جمهور مدام جلسات را تشکیل می‌دادند و شخصاً جلسات کمیته‌ها را برگزار می‌کردند.

وزیر کشور گفت: ما توانستیم در سطح بین المللی نیز مدیریت خوبی داشته باشیم. هر تصمیمی که می‌خواهد اجرا شود وزارت کشور به عنوان نماینده عالی دولت باید هماهنگی و پیگیری‌های آن را انجام دهد. کمیته امنیتی-اجتماعی زیر مجموعه ستاد ملی کرونا بود که تصمیمات در آنجا گرفته می‌شود و به ستاد ملی می‌آمد. وزارت کشور توانسته یک شبکه اجرایی را در کنار سایر دستگاه‌ها تشکیل دهد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: امروز پزشکان ما تجربه خوبی دارند و تجهیزات خوبی در اختیار داریم. شرایط متفاوت‌تر از روزهای اول اسفند است. نیروهای مسلح بیش از ۵ هزار تخت را مجهز کردند و نقاهتگاه‌هایی ایجاد شد. امروز روند کاهشی با ثبات را در زمینه بیماری داریم.

وی افزود: رهبر انقلاب مدام پیگیر تصمیمات بودند. همه مصوبات ستاد، به دستور رهبر انقلاب حکم قانون را دارد. تصمیمات ستاد برای ایشان ارسال می‌شود و ایشان تائید می‌کنند.

بسیج اقدامات جامعی در تولید ماسک و دستکش انجام داد

وزیر کشور ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما بحث فروشگاه‌ها بود، همانطور که در نقاط مختلف دنیا مردم به فروشگاه‌ها حمله می‌کردند. خب ما انقدر الکل و دستکش نداشتیم. آن مقداری هم که بود فقط در حد مصرف بود. ما نمی‌توانستیم واردات انجام بدهیم چون هم تحریم بودیم و همچنین کشورها خودشان به ماسک و دستکش نیاز داشتند و به ما نمی‌دادند. اما مردم در تولید ماسک به ما کمک کردند و خط تولید برخی کارخانجات تغییر پیدا کرد و بسیج در این زمینه اقدامات جامعی انجام داد.

وزیر کشور تاکید کرد: الگوی مدیریت کرونا برای ما بسیار موفق بود که می‌تواند در دیگر زمینه‌ها تعمیم یابد. اوایل سال بعد هم ما چنین مدیریتی را در زمینه مدیریت سیل داشتیم. یعنی ما امروز دو الگوی مناسبی مدیریتی برای مدیریت شرایط خاص داریم.

رحمانی فضلی گفت: در کشورهای مختلف مثل انگلستان می‌گفتند ما نباید کاری داشته باشیم و همه باید مبتلا بشوند، یک مدل مدل چین بود که با تانک قرنطینه را اجرا کرد. مدل بینابینی برای ما بود.

بازگشت ۸۵ درصد فعالیت‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست

وی با اشاره به آسیب‌های اقتصادی کرونا گفت: امروز ۸۰۰ هزار نفر کارگران بیمه‌ای ثبت نام کردند که قبلاً مشغول کار بودند و امروز بیکار شده‌اند. زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرد می‌توانیم بازگشایی‌ها را داشته باشیم، در کمیته امنیتی و اجتماعی بررسی کردیم و بیش از ۸۵ درصد فعالیت به شرایط عادی بازگشته است. البته برگشت فعالیت‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست زیرا این بیماری هست و امکان بازگشت بیماری هم وجود دارد. بازگشت به فعالیت‌ها یعنی شرایط جدیدی برای یک زندگی مسالمت آمیز با کرونا ایجاد شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: وقتی می‌خواستیم مترو و اتوبوسرانی را فعال کنیم دغدغه ماسک را داشتیم. امروز طبق آمار شهرداری تهران، در اتوبوسرانی و مترو تا حدود ۸۰ درصد مردم رعایت می‌کنند. نظارت کلی با وزارت بهداشت است اما نظارت اجرایی با شهرداری‌ها است.

اجرای طرح ترافیک در ستاد ملی کرونا تصویب شد

وی ادامه داد: ما در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم طرح ترافیک اجرا شود. با این تصمیم اتوبوس‌ها شلوغ تر خواهد شد، البته با دستور رئیس جمهور به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود. امروز حدود ۴۵ درصد ظرفیت تاکسیرانی استفاده نمی‌شود. وقتی طرح ترافیک اجرا شود این طرفیت آزاد خواهد شد. بین ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت مترو و اتوبوسرانی افزایش پیدا می‌کند.

رحمانی فضلی آلودگی هوا، ترافیک در نقاط مرکزی شهر، کند شدن مسیر رفت و آمد اتوبوس‌ها را از جمله دلایل اجرای طرح ترافیک عنوان کرد و گفت: به شهردار تهران گفتیم از امروز می‌توانید طرح ترافیک را اجرا کنید منوط به اینکه به وزارت بهداشت اطمینان داده شود که دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود.

وزیر کشور گفت: شرایط اقتصادی ما در حال حاضر مناسب نیست، تجارت جهانی کم شده و قیمت نفت پایین آمده است. به سه دلیل تاثیرها روی اقتصاد ما بیشتر شده است. اولاً رکود جهانی که بر اقتصاد همه دنیا تأثیر گذاشته است، دومین عامل تشدید تحریم‌ها و سومی هم ویروس کروناست که در داخل بر اقتصاد ما تأثیر گذاشته است.

صنایع بزرگ را به دلیل کرونا تعطیل می‌کردیم، فاجعه اقتصادی صورت می‌گرفت

وی افزود: از ابتدا سیاست آقای رئیس‌جمهور این بوده است که فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی در کنار درمان و کنترل و مدیریت و مراقبت از بیماری باشد. بنابراین شما می‌بینید که واحدهای تولیدی ما از ابتدای بیماری کرونا تا امروز به هیچ عنوان تعطیل نشده است. اگر غیر از این بود فشار بر ستاد مبارزه با کرونا، دولت و رئیس جمهور بیش از این بود. اگر ما سایپا، ایران خودرو، پتروشیمی‌ها و… را می‌بستیم اقتصاد بدی در کشور می‌افتاد. ما به جای اینکه صنایع را ببندیم با دستور رئیس جمهور آنها و وزارت خانه‌های مرتبط با آنها موظف شدند که سختگیرانه ترین روش را در اجرای پروتکل‌های بهداشتی به کار ببندند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد واقعاً یک فاجعه اقتصادی صورت می‌گرفت.

رحمانی فضلی همچنین گفت: وزارت نفت اعلام کرد که هیچ فوت و مرگ و میری در رابطه با این بیماری نداشته است. ایران خودرو، سایپا، صنایع فولاد و پتروشیمی و همه کارخانجات هم آماری شبیه به این دارند. این کار بسیار مهمی بود و ما باید ارزش آن را بدانیم. فشار زیادی روی ما بود اما آقای رئیس جمهور ریسک کردند و ما در بخش تولید این اقدام را انجام دادیم.

وزیر کشور در ادامه گفت: اما در بخش خدمات، خدماتی که با مراجعه مستقیم مردم سر و کار داشتند مثل استخرها، دانشگاه‌ها و رستوران‌ها را مجبور به تعطیلی آنها شدیم. در کنار این موارد مقداری کمک‌های معیشتی به مردم منتقل شد که واقعاً به اندازه‌ای نبود که مشکلات آنها را حل کند اما دولت به قدر توان خود و با مجوزهایی که مقام معظم رهبری صادر کردند توانست برای این کمک‌ها اقدام کند. الان که داریم بازگشایی‌ها را انجام می‌دهیم هم بانک‌ها پای کار آمده‌اند و هم دولت دارد از منافع خود کمک می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: آن چیزی که در داخل کشور مربوط به کرونا است را باید به سرعت جبران کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اولویت ما در کشور مسائل اقتصادی و فرهنگی است و سالهاست که ایشان به این موارد اشاره می‌کنند و امسال و سال پیش هم این مطلب را مکرر مطرح کرده‌اند. ما باید یک عملیات جهادگرایانه در اقتصاد و معیشت مردم داشته باشیم. مدیریت اقتصاد کرونایی در سطح ملی با عنوان ستاد اقتصادی سران تشکیل شده اما یک حلقه پایین‌تر هم لازم است تا این موضوع در سطح اجرایی هماهنگی و همگرایی صورت بپذیرد تا بتوانیم آثار رکود بازار جهانی، کم شدن قیمت نفت و تحریم‌ها را جبران کنیم.

رحمانی فضلی افزود: واقعاً برای دنیا حیرت انگیز است که ایران تحت فشار و شرایط سخت تحریمی و مزاحمت‌های به ناحق آمریکا توانسته امور خود را اداره کند و به یقین ما این دوره را نیز طی خواهیم کرد.

وزیر کشور افزود: در حال حاضر هر روز سه آمار از کرونا منتشر می‌شود. برخی به من می‌گویند که تعداد مبتلایان زیاد شده و من در پاسخ به آنها می‌گویم که بالا رفتن تعداد مبتلاها خوب است. این نشان می‌دهد که تشخیص هوشمندانه ما در بیماری خیلی بالا رفته است. وقتی ما مبتلایان را زود تشخیص بدهیم درمان آن خیلی راحت تر است، اما اگر دیر متوجه بشویم وارد مرحله دو می‌شود که بیمار باید بستری شود و به آی سی یو برود.

وی تاکید کرد: حالت سومی است که فرد مورد نظر از دنیا می‌رود. پس دو مورد از آمارها بسیار اهمیت دارد، یکی تعداد فوتی‌ها و دیگری آمار بستری‌ها است. وزارت بهداشت از روز اول بسیج و افراد داوطلب در کل کشور را بلوک بندی کرد، به این صورت که افرادی مبتلا هستند یا در معرض کرونا قرار دارند، مثلاً اگر کسی بیمار است حلقه اول، دوم و سوم مرتبطین با او را شناسایی می‌کردند و بعضاً به ۳۰ نفر می‌رسیدند که آن ۳۰ نفر تست می‌دادند.

وزیر کشور تصریح کرد: ۷۸ میلیون نفر را وزارت بهداشت به این صورت شناسایی کرد. هم تجهیزات، هم امکانات و هم تجربه پزشکان و پرستاران ما و هم آگاهی مردم ما دلیلی است که امروز وضع بهتری داریم.

اگر دل به دشمن بدهیم، در پی سراب رفته‌ایم

رحمانی فضلی در رابطه با قرار گرفتن او در لیست تحریم‌های آمریکا و دلیل این اقدام آنها گفت: اولاً آمریکا دشمن ماست و مردم ما در این موضوع شکی ندارند. دخالت آمریکا در امور ما هم یکی، دوتا، صدتا و هزارتا نیست. از روز اول انقلاب و در ماجرای تسخیر سفارتخانه آنها دخالت‌های آنها شروع شد و در ادامه در غائله طبس و جنگ ادامه پیدا کرد تا اینکه برجام را که مورد توافق خودشان بود و در سازمان ملل و جلوی دوربین‌ها پای آن را امضا کردند در نهایت جلوی همین دوربین‌ها آن را پاره کردند.

وی افزود: بنابراین ما نباید از دشمن توقع حمایت داشته باشیم. اگر ما دل به دشمن بدهیم حتماً در پی سراب خواهیم رفت. در حوادث اخیر آنها قصد سوریه‌سازی ایران را داشتند. طرح آنها این بود که امنیت داخلی ما را بهم بریزند. در همین حوادث آبان تمام رسانه‌های آمریکایی و همه رسانه‌های مخالف، معاندین، منافقین سلطنت طلبان و تکفیری‌ها به دنبال برهم زدن امنیت در ایران بودند. اینها به نیروهایشان آموزش می‌دادند که کجا بروند و در چه جلسه‌ای شرکت کنند و چه بگویند.

برای حفظ امنیت مردم، معلوم است اینترنت را قطع می‌کنیم

وزیر کشور گفت: بسیاری گفتند که رحمانی فضلی به عنوان رئیس شورای امنیت کشور اینترنت را به روی مردم قطع کرده است. معلوم است که قطع می‌کنم. وقتی این‌ها از طریق اینترنت آموزش می‌دهند و میدان را فرماندهی می‌کنند هر مسئولی که وظیفه اش حفظ امنیت مردم است این کار را انجام می‌دهد، زیرا امنیت عمومی برای مردم مهمتر است. اینها از این اقدام ناراحتند؟ چون می‌خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. اینها از ماه‌ها قبل آموزش‌هایشان را در فضای مجازی آغاز کرده بودند. افرادی را برای این کار بسیج کردند و حتی قاچاق سلاح در مرزها افزایش یافته بود.

رحمانی فضلی گفت: خود اینها در تحلیل‌هایشان گفته‌اند که بنزین فرصتی بود برای اینکه این آتش شعله ور شود. ما طرح بنزینی را در شب جمعه انجام دادیم اما در شب شنبه بود که تعداد معدودی وارد خیابان‌ها شدند. در حادثه آبان ماه بیش از ۱۰۰ شهرستان کشور در گیر بودند. نه در شورای امنیت و نه در شورای تأمین استان‌ها درهیچ سندی وجود ندارد که مأمورین انتظامی با مردم در خیابان مقابله مسلحانه کنند.

وی افزود: همیشه به خویشتنداری، به مراعات و به کنترل و به روش‌های مسالمت آمیز دعوت شدند. اما وقتی به یک پادگان یا پاسگاه و یا مقر حیاتی حمله مسلحانه می‌کنند طبیعتاً اتفاقاتی هم می‌افتد.

وزیر کشور تأکید کرد: تعداد فوتی‌های این حوادث را رسانه‌های دشمن تا ۱۰ هزار نفر هم تخمین زده‌اند، اما در آماری که ان شالله همین روزها آماده خواهد شد عددها اصلاً اینها نیست. بیش از ۴۰ تا ۴۵ نفر از فوتی‌های این حوادث شهید منظور شدند؛ یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود. یعنی بی گناه به خیابان‌ها رفته و با سلاح‌های این افراد کشته شدند.

می‌خواستند جنگ داخلی در کشور راه بیاندازند

رحمانی فضلی تصریح کرد: اینها با سلاح‌ها و روش‌هایی کشته شدند که آن سلاح‌ها را نیروی انتظامی به هیچ عنوان در اختیار ندارد. پزشکی قانونی اینها را بررسی کرده و یکی از دلایل تأخیر در اعلام نتایج همین بررسی‌های پزشکی قانونی است.

وی افزود: اینها می‌خواستند که کشور به هم بریزد، سوری سازی کنند نا امنی بشود و اختلافات درونی به جنگ داخلی تبدیل شود اما این اتفاق نیفتاد و کشور توانست امنیت خود را حفظ کند و امروز هم در شرایط مطلوبی هستیم.

من را به بهانه قطع اینترنت تحریم کردند

وزیر کشور با اشاره به اینکه اینها همه مردم ایران را تحریم کردند گفت: در شرایط کرونا در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هیچ محدودیتی برای انتقال اقلام بهداشتی و دارویی وجود ندارد آنها ما را تحریم کردند. وقتی اینها همه مردم ایران را تحریم کردند بنده رحمانی که وظیفه قانونی من حفظ ایمنی مردم است که جایگاهی ندارم. تحریم کردند به این بهانه که اینترنت را بستم و اجازه تجمع ندادم. هر نوع تجمعی که از وزارت کشور درخواست شود به آنها داده می‌شود. فقط در ۱۶ آذر سال قبل ۱۶۰۰ مجوز تجمع صادر شد، اما به هر حال کنترل تنش‌ها قانونا در اختیار نیروی انتظامی است. وقتی مسلحانه جلوی نیروی انتظامی می‌ایستند و تیراندازی می‌کنند نیروی انتظامی وظیفه دارد که دفاع کند و اگر دفاع نکند مردم قربانی می‌شوند.

رحمانی فضلی درباره ماهیت مسببین اتفاقات آبان ماه گفت: برای ما کاملاً مشخص است که اینها چه کسانی هستند. یک بار دوستان وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه و یا آگاهی را دعوت کنید تا همه اینها را بگویند. اینها واقعاً آمادگی دارند. آنها بیایند و با اسناد و مدارک بگویند چه اتفاقی افتاده و اعترافات اینها را مطرح کنند.

وی ادامه داد: آمریکا دشمن ماست و به دشمن نباید اعتماد کرد و امنیت کشور و جان و ناموس و مال مردم برای ما ارزش دارد و ما باید از اینها صیانت کنیم. حرکت این‌ها آنقدر عظیم بود که امکان دارد چند جا تخلف هم اتفاق افتاده باشد. همه بعد از این حادثه گزارش‌های مفصلی تهیه کردند، شخص بنده به عنوان مسئول شورای امنیت هم به کمیسیون شوراهای مجلس رفته‌ام و در چندین جلسه مطالب را توضیح داده‌ام. در کمیسیون مشترک هم توضیح داده‌ام و در کمیسیون امنیت ملی و اصل ۹۰ توضیح داده‌ام.

وزیر کشور افزود: مقام معظم رهبری در این حادثه دستور بسیار محکمی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دادند که واقعه را از ابتدا و صفر و صد بررسی کنید و آنها هم بررسی کرده و گزارش دادند.

رحمانی فضلی گفت: حفظ اقتدار و امنیت برای ما بسیار مهم است. امنیت مبنا و بستر همه فعالیت‌ها است و مردم صاحبان این امنیت و نیروهای نظامی و انتظامی حافظان این امنیت هستند. ما باید اینها را هدایت و تقویت کنیم چون کشور ما قدار است. اگر دشمن مطمئن باشد که می‌تواند در داخل کشور تنش و اختلاف ایجاد کند به رفتارهای خود استمرار می بخشد. به هر حال ما سرباز این مردم هستیم و ان شالله هر چه که به صلاح است اتفاق بیفتد.

حادثه مرز افغانستان از نظر ما اثبات شده نیست

وی با اشاره به حادثه در مرز ایران با افغانستان افزود: گزارش ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و استانداران ما تائید نکردند که این اتفاق اولاً بوده است و ثانیاً عامدانه بوده است. تقاضای مدارک و مستندات هم که کردیم، چیزی به ما ندادند. ما با افغانستان موافقتنامه و تفاهمنامه داریم.

وزیر کشور گفت: ما با مصوبه ستاد ملی کرونا، افغانستانی هایی که در ایران زندگی می‌کنند و دچار بیماری کرونا هستند را رایگان درمان می‌کنیم. همین الان افغانستانی هایی که به صورت غیر مجاز در کشور هستند، فرزندانشان با دستور مقام معظم رهبری در ایران تحصیل می‌کنند. حالا اگر اتفاقی افتاده است باید ما را دعوت کنند و مدارک خود را ارائه دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: چنین اتفاقی از نظر ما اثبات شده نیست و نبوده است و همیشه نیز آمادگی داریم هر اتفاقی در مرزهای ما افتاد، با همسایگان بنشینیم و گفتگو کنیم.

وزیر کشور با اشاره حقوق کودکان و بانوان و واقعه اخیر در گیلان، گفت: این موضوع به مناسبات و روابط خانواده‌ها و جامعه برمی‌گردد. متأسفانه ما رفتارها، تعصبات و عصبیت‌های جاهلانه ای در جامعه داریم که در برخی افراد ظهور و بروز می‌کند و هیجانات لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و همه را متأثر می‌کند. موضوع باید مورد حمایت قانونی قرار بگیرد. قانون اساسی، امام راحل و رهبری تاکید ویژه ای در این زمینه دارند. رهبر انقلاب در جلسات شورای اجتماعی تأکیدات ویژه ای در موضوع زنان مطالبی را مطرح و تکالیفی را مشخص کردند. دولت هم منشور شهروندی و قانون حمایت از خانواده را داشته و به مجلس فرستاده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما در وزارت کشور و استانداری‌ها و نیروی انتظامی همیشه تاکید داشتیم که فضاهای قانونی برای فعالیت و صیانت از بانوان ایجاد شود و امیدواریم مجلس جدید بتواند گام‌هایی در این زمینه بردارد. البته این حوادث در همه جوامع بوده است و قوه قضائیه باید برخوردارهایی را داشته باشد.

خوزستان دچار مشکل عدم توازن در خدمات و امکانات است

وی با اشاره به مسائل خوزستان و مشکلات آب، هوا و فاضلاب این استان، گفت: خوزستان دِین بزرگی به گردن همه ملت ایران در جنگ تحمیلی دارد. من از زمانی که به وزارت کشور آمدم، برای سه استان «کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان» طرح توسعه نوشتیم. این طرح‌ها در کردستان و سیستان و بلوچستان خوب پیش رفت اما خوزستان با ریزگردها هم مواجه شد.

وزیر کشور تاکید کرد: دولت برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراده کرد و بخش اعظمی از این طرح فعال شده است. کشاورزان خوزستان امروز می‌گویند قیمت زمین‌های ما به دلیل اجرای این طرح، ۴ برابر و محصولات ما ۳ برابر شده است.

رحمانی فضلی اظهار کرد: علیرغم اتفاقات موردی که در خوزستان می‌افتد و در مورد اخیر نیز رئیس جمهور به وزارت نیرو دستور داد تا مشکل آب بخش‌های از خوزستان را حل کند، اما آبرسانی در بسیاری از نقاط این استان انجام شده است. از دست این مناطق که مشکل آب دارند در نقاط مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان هم داریم. ما امروز عدم توازن و تعادل در حوزه جمعیت، خدمات و امکانات در کشور خیلی زیاد داریم.

وی گفت: باید نظامات خود را که موجب چنین تبعیض‌ها و عدم توازن‌ها می‌شود را تغییر دهیم. نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی، اداری و مالیاتی ما باید تغییر کند.

وزیر کشور افزود: ما برای مقابله با ریزگردها در خوزستان، دشت‌های وسیعی را درختکاری کردیم. برای آب خرمشهر، آبادان و اهواز اقدامات زیادی انجام شد. اما وضعیت مردم این استان نسبت به متوسط کشور از نظر امکانات دچار اشکال است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حوادث آبان 98 اغتشاشات آبان98 رحمانی فضلی انتخابات مجلس یازدهم وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی رحمانی فضلی تاکید رحمانی فضلی گفت مقام معظم رهبری نیروی انتظامی وزیر کشور گفت شورای نگهبان وزارت بهداشت وزیر کشور تحریم کردند داشته باشیم وزارت کشور رئیس جمهور طرح ترافیک فعالیت ها دستگاه ها ما امروز ستاد ملی اجرا شود هزار نفر هیئت ها برای ما سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص برگزاری انتخابات و مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت کشور بیانیه‌ای منتشر کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص برگزاری انتخابات و مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت کشور بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این پیام آمده است؛ برگزاری انتخابات و مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت خود از الزامات مردم‌سالاری در نظام‌های مردم‌پایه است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین مبنا، انتخاب قانون‌گذاران، کارگزاران و فقهای خبرگان رهبری را به طور مستقیم به مردم واگذار کرده تا با تشخیص و خواست خود، افراد دارای صلاحیت را در مناصب مختلف قرار دهند.

این پیام ادامه می‌دهد: ملت عزیز ایران نیز در مقاطع مختلف تاریخی با تشخیص اهمیت و لزوم نقش‌آفرینی در آتیه کشور خود، در این عرصه حاضر می‌شوند و به‌ عنوان یک ایرانی به اشکال مختلف رأی و نظر خود را بیان می‌کنند. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هم یکی از میدان‌های نقش آفرینی مردم است که در هر دوره، میزان مشارکت‌های متفاوتی را تجربه کرده و شرکت‌کنندگان در انتخابات، منتخبانی را به هر دو مجلس فرستادند تا نماینده آنان باشند.

در پیام منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان شده: پرواضح است که منتخبان، نماینده همه کسانی‌اند که چه در انتخابات شرکت کرده و یا به هر علت و انگیزه‌ای در فرآیند انتخابات حضور نیافتند. هم‌چنان که روشن است که مجلس منتخب قوانین را برای اجرایی شدن توسط دولت و همه آحاد ملت وضع می‌کند. از این رو اینکه برخی جریان‌ها کوشیدند مشارکت مردم در انتخابات را کمرنگ جلوه داده و مشروعیت منتخبان ملت را زیر سؤال ببرند امری ناصحیح و این ادعا که تصمیمات مجلس بر خلاف خواست و نظر افراد جامعه است، موضوعی انحرافی و بر خلاف همدلی مردم و کارگزاران کشور است.

در ادامه این پیام آمده است: آنچه در حاشیه جلسه تفسیر آیات قرآن در ماه مبارک رمضان مورد اشاره آیت‌الله علم‌الهدی قرار گرفت، در حقیقت در مقام پاسخ به ادعا و شبهه پیش‌گفته بود که ایشان با ارائه بحثی تحلیلی، به تبیین جایگاه مشارکت کنندگان و تأثیر این مشارکت در آینده کشور پرداخت. ولی متأسفانه حتی از سوی برخی دوستان و رسانه‌های انقلابی نادیده گرفته شد و مثل همیشه بدون توجه به تحلیل های موجود در کلام ایشان، با برخی غرض‌ورزی‌ها مورد انتشار قرار گرفت تا جایی که حتی در انتخاب تیتر مطلب توسط برخی رسانه‌ها کم لطفی صورت گرفت.

این پیام ادامه می‌دهد: آیت‌الله علم‌الهدی با ارائه یک بحث تحلیلی در خصوص تکلیف بودن مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی اسلام، راهیابی نامزدهای منتخب به مجلس با رأی مشارکت کنندگان در انتخابات را به واسطه اینکه با حضور و انتخاب خود، نظر و دیدگاهشان را به اثبات رسانند موجب مقبولیت جایگاه مجلس منتخب معرفی کردند، بنابراین آنچه در مجلس مورد قانونگذاری و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد برای همگان حجت و معتبر است.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • افزایش شمار کشته شدگان تصادف جاده جندق معلمان به ۹ نفر
  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • محاسبات میزان حضور مردم در انتخابات مطابق روال سال‌های قبل انجام شده است + فیلم
  • فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد
  • نجات ۵۷ نفر از گرفتار شدگان در سیل و آبگرفتگی/ دو نفر جان باختند