Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@10:29:13 GMT

چرا تلفن همراه گران شد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۴۹۱۹

چرا تلفن همراه گران شد؟

کرونا آمد و همه به سمت استفاده از اپلیکیشن "شاد" و خرید گوشی رفتند در این بین  واردات گوشی نداشته و در برابر آن عرضه نیز کم شده و در نهایت  شاهد افزایش نجومی قیمت این کالا شدیم.

در روزها و هفته‌های اخیر همزمان با بحران کرونا و عدم فعالیت شرکت‌ها و همچنین افزایش فصلی تقاضا، قیمت انواع تلفن همراه مسیر افزایشی گرفته و مشکلات زیادی را برای افراد به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این بین صحبت هایی از داخلی سازی محصولات می شود، حال سوالی که پیش می آید چرا خودمان در داخل نمی توانیم تلفن همراه تولید کنیم؟ موضوعی که اگر به آن توجه بیشتری شود می تواند باعث بی نیازی در تلفن همراه خارجی شود.

به گفته کارشناسان صنعت مخابرات، تکنولوژی تلفن همراه یک تکنولوژی به روز است. در داخل کشور تکنولوژی ساخت تلفن همراه را نداریم  و خط تولیدی که در داخل کشور است، از سیستم به روز جهانی فاصله زیادی دارد. کشورهای تولید کننده تلفن همراه سال های زیادیست که روی این خط تولیدی فعالیت می کنند و تکنولوژی به روز دارند اما در ایران این خط موجود نیست.

تولید کنندگان معتقد هستند که خط تولید تلفن همراه در داخل کشور از رده خارج شده و اگر در این صنعت مشغول به فعالیت شویم از نمونه‌های به روز جهان حداقل ۴ سال عقب هستیم. موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته ایم علت افزایش قیمت موبایل و عدم ساخت این کالا در کشور است.

چرا قیمت موبایل به یکباره افزایش یافت؟

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در گفت و گویی ، در خصوص بازار موبایل، گفت: ثبت سفارش و قیمت ارز وابستگی شدید به قیمت موبایل دارد که در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: قیمت ارز را اگر از اسفند مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که به شدت دچار نوسان شده است. کالایی که وارداتی است بر مبنای دلار محاسبه می شود که موبایل جزو این دسته از کالاهای وارداتی قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول،حمل و نقل هوایی نیز دچار مشکلاتی شد و همین امر در افزایش قیمت موبایل تاثیر گذار بود. درستی ادامه داد: در۲ فصل سال تقاضا برای استفاده از گوشی تلفن همراه افزایش می یابد؛ یکی فروردین و دیگری تابستان. حالا تصور کنید فروردین ماه آمد و آن وضعیت کرونایی هم در اسفند اتفاق افتاد، تقاضا و قیمت ارز نیز افزایش یافت، کالا هم که وارداتی است و در نتیجه قیمت موبایل به یکباره افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی افزود: در بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش واقعا مشکل داریم و این حق را به مصرف کننده می دهیم که در این زمینه ناراضی باشد. باید به خدمات پس از فروش بیشتر دقت کنند و سازمان حمایت نیز باید بر آن نظارت کند، اینکه اگر می خواهید ثبت سفارش دهید عملکرد آن کشور را بررسی کنید.

او ادامه داد: زمانی در واردات محدودیت داشتیم، اما هم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت می‌توانند کالا را وارد کنند البته در صورتی که شرایط کمی متعادل شود. ۱.۵ میلیون در ماه مصرف موبایل داریم و واردات هم کم شده، کرونا آمد و پروازها و تولیدی کارخانجات را دچار اختلال کرد.

علت عدم تولید تلفن همراه در کشور

به گفته این مقام مسئول برای تولید تلفن همراه در کشور نیاز است تا تکنولوژی روز دنیا را داشته باشیم که در حال حاضر این تکنولوژی را نداریم.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در خصوص علت افزایش قیمت موبایل و چشم انداز این صنعت در آینده،  تشریح کرد: عوامل افزایش قیمت در سطح جهانی و داخلی پیگیری می شود. چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان تلفن همراه در جهان است که بعد از کرونا بسیاری از کارخانجات آن تعطیل و به دنبال آن عرضه کاهش یافت.

درستی گفت: خوشبختانه در بحث تلفن همراه قاچاق به دلیل طرح رجیستری وجود ندارد. برخی ادعا دارند که مغازه داران تلفن همراه را احتکار می کنند تا گران بفروشند اما اینگونه نیست، مغازه داران هرچقدر بیشتر بفروشند، بیشتر سود می کنند و در برابر آن هر چه کمتر بفروشند کمتر سود می کنند. 

واردات تلفن همراه با کشتی آیا باعث خرابی آن می شود؟

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوزام جانبی در گفت و گویی، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه واردات تلفن همراه با کشتی آیا باعث خرابی آن می شود؟، گفت: اگر کالایی از طریق کشتی وارد شود و مشکلی در کارکرد آن وجود داشته باشد مرجوع خواهد شد.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوزام جانبی ادامه داد: ۹۵ درصد واردات موبایل از طریق هوایی آن هم از فرودگاه های بزرگ مانند فرودگاه امام و شهرهای بزرگی که فرودگاه دارند، وارد می شود چرا که تمام گمرکات نمی توانند این کالا را وارد کنند و تنها درصد پایینی از طریق زمینی وارد می شود.

محبی در خصوص تولید تلفن همراه در کشور، ادامه داد: در کشور صنعت تولید تلفن همراه را نداریم. این صنعت در برخی از کشورها به روز است و به همین دلیل می توانند آن را تولید کنند. در حال حاضر در کشور نمی توانیم تکنولوژی به روز را داشته باشیم و تنها می توان ckd بیاوریم که این کالا را مونتاژ کنیم.

گفتنی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای در خصوص ثبت سفارش تلفن همراه به کاربران سامانه جامع تجارت اعلام کرد که واردات تلفن همراه صرفا از محل ارز حاصل از صادرات امکان پذیر است.

در این اطلاعیه خطاب به واردکنندگان آمده است: به اطلاع کاربران محترم می‌رساند پیرو سیاست‌های جدید بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از این پس به منظور واردات کالای تلفن همراه، تنها ارز حاصل از صادرات تخصیص داده خواهد شد.

مصرف متداول تلفن همراه حدود ۹۰۰ تا یک میلیون قطعه است که ۶۰۰ هزار مورد مربوط به تلفن‌های هوشمند است. در این بین برندهای معروف نصف بازار را در اختیار داشته و با تزریق روزهای اخیر قیمت مسیر نزولی در پیش گرفت. از سوی دیگر با افزایش صادرات و بازگشایی مرزها احتمال افت بیشتر قیمت این کالا در بازار وجود دارد.

2323 کد خبر 1394001

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تلفن تلفن همراه افزایش قیمت گوشی همراه و لوازم جانبی تولید تلفن همراه قیمت موبایل افزایش قیمت تولید کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۳.۲ میلیارد دلار تلفن همراه در سال گذشته/ ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شد

مطابق گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تلفن همراه به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده است. همچنین ۳۰ تن شمش طلا نیز از طریق گمرک به کشور وارد شد که ۳ درصد از ارزش کل واردات کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات تلفن همراه از طریق گمرکات کشور به دو شیوه تجاری و مسافری در سال گذشته به ۱۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۸۰ دستگاه رسید.

ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه که به ۲ شیوه تجاری و مسافری در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شد، ۳ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار برآورد شده است که ۴.۵ درصد از ارزش کل واردات کشور را شامل می‌شود.   

بر اساس این گزارش، گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۴ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۳۰۶ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار به شیوه تجاری وارد و از گمرکات کشور ترخیص شده است. همچنین، در مدت یادشده ۴۶۶ هزار و ۲۷۴ دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

واردات ۳۰ تن شمش طلا در سال گذشته از طریق گمرک

همچنین در ادامه این گزارش آمده است که در سال ۱۴۰۲، ۳۰ تن شمش طلا از طریق گمرکات به کشور وارد شده است. در این رابطه محمد رضوانی‌فر - معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران  - می‌گوید: ۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در سال ۱۴۰۲ به واردات شمش طلا اختصاص داشت.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات شمش طلا به لحاظ وزنی از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است، گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۷۴.۵۸ درصد از وزن واردات شمش طلا از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، ۱۶ درصد از گمرک باشماق و ۷ درصد از گمرک تبریز وارد شده است.

به گفته وی سه گمرک فوق (امام خمینی (ره)، باشماق و تبریز) بیش از ۹۷ درصد از وزن واردات شمش طلا را به خود اختصاص دادند و مابقی واردات این محصول به ترتیب از گمرکات مشهد، فرودگاه اصفهان، فرودگاه شیراز و گمرک اصفهان انجام گرفته است.

شایان ذکر است، هیئت دولت در آذرماه سال ۱۴۰۱ مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گران‌فروشی کالاهای اساسی تخلف است؛ برخورد می‌کنیم
  • قیمت سکه امامی امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳/ سکه‌ گران شد +جدول
  • بعد از سرقت گوشی چه کار کنیم؟
  • دستگیری سارقان تلفن همراه در شهرضا
  • پرفروش‌ ترین گوشی شیائومی + دانلود لیست قیمت جدیدترین و ارزان‌ترین موبایل امروز(۷ فروردین)
  • شدت بارش طوفانی که برق و تلفن ایذه را قطع کرد!
  • طوفان وحشتناک ایذه، شبکه‌های برق و تلفن همراه چند ساعت قطع شد + ویدئو
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
  • واردات ۳.۲ میلیارد دلار تلفن همراه در سال گذشته/ ۳۰ تن شمش طلا وارد کشور شد
  • کشف بیش از ۳۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در گیلان