Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@09:17:44 GMT

قانون، قاتل رومینا!؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۴۹۲۳

قانون، قاتل رومینا!؟

این روزها همه مفصلا درباره ماجرای قتل دلخراش رومینا اشرفی نوشته اند و هرکسی از ظن خود به ماجرا نگریسته و به اندازه کافی به آن پرداخته شده و نگارنده نیز قصد تحلیل و بررسی این موضوع را ندارد .

اما یک نکته در میان برخی استدلالات وجود دارد که نیازمند بررسی است. برخی تحلیلگران یکی از علل وقوع این جنایت را معافیت قانونی پدر از قصاص در قبال قتل فرزند میدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر اینان معتقدند که چون اگر پدری فرزند خود را به قتل برساند قصاص نمیشود، همین مساله باعث شده که پدر با خیال راحت دست به چنین جنایتی بزند.

در این خصوص توجه به چند نکته میتواند مفید باشد:

اکثر قتلها و به طور خاص قتلهای ناموسی، جرمهای هیجانی هستند و قاتل از قبل تبعات قانونی آن را بررسی نمیکند.

احتمال اینکه پدر رومینا (با توجه به سن و میزان تحصیلات) از این مساله جزئی قانونی با خبر بوده باشد چقدر است؟ 

چندی پیش محسن استادعلی فیلم مستندی در خصوص قتلهای ناموسی ساخته بود و با برخی متهمان این پرونده ها مصاحبه کرده بود. آنچه در این مصاحبه ها آشکار بود، عدم توجه قاتلان به مسائل قانونی بود و در بسیاری از موارد همسر، برادر، فرزند، عمو یا پسرعمو و با رضایت پدر این قتلها را انجام داده بودند. در صورتی که اگر اینان از چنین معافیتی مطلع بودند قتل را به پدر واگذار میکردند یا اساسا مرتکب قتل ناموسی نمیشدند. 

بررسی میزان وقوع قتلهای ناموسی نشان میدهد که وقوع چنین قتلهایی در برخی مناطق خاص (مانند عشیره های خوزستان) نرخ ارتکاب بسیار بیشتری دارد. درصورتی که قانون حاکم بر تهران و شیراز و کیش و خوزستان یکی است و اگر قانون عامل چنین قتلهایی باشد، باید در همه جا به یک میزان باشد و حتی در شهرهای بزرگ که میزان انحرافات جنسی بیشتر است نرخ این جرم نیز بیشتر باشد. لذا باید گفت این مساله بیش از آنکه متاثر از قانون باشد، متاثر از فرهنگ است و ریشه آن را باید در فرهنگ جست و نه قانون.

در پایان به عنوان پیشنهاد برای کاهش تکرار چنین جرایمی به نظر میرسد که باید سراغ ریشه اصلی چنین اتفاقاتی یعنی فرهنگ برویم و البته برخلاف تصور برخی ها راه حل آن ترویج بی غیرتی و لاابالی گری نیست. بلکه باید بر قبح قتل و زشتی این کار و مجازات اخروی شدید این کار و امثال اینها تمرکز شود. 

*  کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تهاجم فرهنگی همه جانبه دشمنان خاطر نشان کرد: به منظور اثربخش‌تر و هدفمندتر شدن فعالیت‌های فرهنگی در استان و پرهیز از پراکنده کاری، موازی کاری و دوباره کاری در حوزه فرهنگی نیاز به پیشبرد کار‌ها از طریق قرارگاه فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها در خصوص قانون عفاف و حجاب باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف به صورت ترکیبی انجام شود، اظهار داشت: دستگاه‌های ذیربط ضمن اینکه مقوله عفاف حجاب را باید در جامعه به گفتمان تبدیل کنند، می‌بابست در اداره متبوع شان نیز قانون عفاف و‌حجاب را رعایت و اجرا کنند که از آن جمله احترام به تقاضا‌های بسیاری از کارکنان خانم اداره‌ها برای مستقل بودن اتاق خانم‌ها از آقایان است.

در ادامه نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه تسهیل ازدواج جوانان، برپایی نمایشگاه دائمی مد و لباس اسلامی در کرمانشاه و اشباع و اقناع جامعه در خصوص زیست عفیفانه را از جمله برنامه‌ها و مصوبات این شورا اعلام شد.

دیگر خبرها

  • تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • کشف حجاب وارداتی است!
  • اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد
  • آموزش‌های ورزشی و پیامدهای قانونی ناشی از تعلل
  • با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می‌شود؟
  • دستگیری قاتل در کمتر یک ساعت در خوی
  • دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت
  • مرکز مبادله ایران فاقد وجاهت قانونی است؟
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟