Web Analytics Made Easy - Statcounter

کردستان با تولید بیش از 50 هزار تن توت‌فرنگی در سال، رتبه نخست کشوری تولید این محصول دارد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی، نبض این طلای سرخ در دست دلالان می‌تپد.

خبرگزاری فارس استان کردستان/ شیرین مرادی؛ هر ساله با آغاز فصل بهار، کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی و آب و هوای معتدل به مینیاتوری از زیبایی‌ها‌ی آفریدگار و خالق اکوسیستم گیاهی و جانوری تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توت‌فرنگی را ملکه میوها عنوان می‌کنند، نشاء این میوه بیش از ۶۰ سال پیش توسط شیخ عثمان برای نخستین بار وارد کشور و در کردستان کاشت شد.

تقویم بهار به اواسط فروردین که می‌رسد، شیپور آماده باش برای کشاورزان نواخته می‌شود، ساکنان برخی مناطق کردستان سال‌هاست که باغداری خود را با تقویم توت‌فرنگی هماهنگ ساخته‌اند.

به اواسط اردیبشهت ماه که می‌رسیم رنگین کمانی از مناظر باغ و بوستان به ویژه برگ‌های سبز بوته توت‌‌فرنگی، دامنه کوهستان‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و مزارع کشاورزی حاشیه جاده‌ها در محورهای کامیاران، سنندج، سروآباد و مریوان را در بر می‌گیرد، وسعت چتر این زیبایی چشم‌نواز به رنگینی پرهای طاووس، ‌اوج پرواز سیمرغ افسانه‌ای، به پهنای آسمان نیلوفری و وسعت دریای نیلی دل ساکنان این سرزمین گسترده است و فراخی از مهربانی و مهمان‌نوازی در جای جای این سرزمین موج می‌زند.

طلای سرخ در بین مزارع سبز به چشمان نظارگر لبخند می‌زند و نوید آغاز روز‌های برداشت را به ۱۳ هزار بهره‌بردار کردستانی می‌دهد.

فصل برداشت از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و تا اوایل تیرماه ادامه دارد..

همه اعضای خانواده بهره‌برداران، از بزرگ و کوچک پای کار آمده‌اند، هر کس گوشه‌ای از کار را گرفته  و در حد توان خود تلاش می‌کند تا دسترنج یکساله خویش را به درست‌ترین شیوه برداشت شود.

نخستین رقم توت‌فرنگی ایران، به رقم کردستان مشهور شد، رقمی که از خوشمزه‌گی خاصی برخوردار است ولی متاسفانه ماندگاری حداکثر ۲ روزه آن، چالش جدی در تولید این محصول را به دنبال داشت.

محققان طی سال‌های مختلف این چالش را بررسی کردند و تعداد ارقام کشت شده در این استان را به ۱۴ مورد رسانده‌اند که برخی طعم خوبی نداشت و برخی نیز از عملکرد کمی برخوردار بوده و تعدادی از این ارقام هم با شرایط جغرافیایی استان سازگاری نداشت.

در نهایت، ۶ رقم نهادینه شده بین کشاورزان برای کاشت، داشت و برداشت توت‌فرنگی توصیه شد که امروزه چهار رقم شامل کوئین الیزا، پاروس، سروا و کاماروسا بیشترین سطح کشت در استان کردستان را دارند.

تولید سالانه 50 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان

استان کردستان در حال حاضر با تولید 50 هزار تن توت‌فرنگی در سطح 3 هزار و 400 هکتار رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است و ۸۰ درصد از توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود.

کردستان در حال حاضر با تولید 50 هزار تن توت فرنگی در سطح 3 هزار و 400 هکتار رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است

 

به گفته محمدصالح احمدی، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی استان کردستان، توت‌فرنگی کردستان محصولی ۱۰۰ درصد ارگانیگ است و هیچ سمی در فرایند تولید آن استفاده نمی‌شود.

وی اذعان داشت: عمده توت‌فرنگی کردستان مربوط به شهرستان سنندج با 63 درصد سطح زیرکشت و 55 درصد از کل تولید استان است و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

احمدی تصریح کرد: در حال حاضر 13 هزار خانوار با 17 هزار نفر بهره‌بردار در زمینه تولید طلای سرخ در این استان فعالیت می‌کنند و به صورت خانوادگی با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

صادرات 70 درصد توت‌فرنگی کردستان 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی استان کردستان ادامه داد: بیش از  70 درصد از توت فرنگی تولید شده استان کردستان به سایر استان‌های کشور و عمدتا به بازار عمده تهران صادر می‌شود.

وی اذعان داشت: توت‌فرنگی استان کردستان به واسطه توپوگرافی و وضعیت آب و هوایی از طعم، بو و مزه بسیار خوبی برخوردار است، پیش‌بینی‌ها بیانگر تولید 50 هزار تن توت‌فرنگی در سال زراعی جاری در استان است که درآمدی بالغ بر 250 میلیارد تومان را نصیب کشاورزان خواهد کرد.

دست دلالان در جیب کشاورزان

جاده سنندج به کامیاران را برای نشستن پای صحبت‌های توت‌فرنگی‌کاران کردستانی در پیش می‌گیریم، یک سایت چندهکتاری مربوط به آقای انور کریمی و برادرانش کار را خانواد‌گی جلو می‌برند، سه خانواده در کنار هم کار می‌کنند همین مسئله موجب شده که در طول 12 سال فعالیت در تولید محصولات کشاورزی، بهترین بهره‌وری داشته باشند.

توت‌فرنگی تنها محصول تولیدی آقای کریمی نیست، اما عمده درآمدشان بر پایه تولید طلای سرخ کردستان تعریف شده و خداوند را به خاطر برکتی که بر آنها ارزانی داشته، شاکر هستند.

هم کارگر و هم کارفرما راضی هستند و می‌گویند، ظرفیت تولید این محصول در منطقه چندین برابر وضعیت فعلی است، اما نبود صنایع تبدیلی از یک سو و سودجویانی که حاصل زحمت کشاورزان را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند انگیزه توسعه را از بهره‌برداران گرفته است.

کا انور از تلخی و شیرینی‌هایی فرآیند کار می‌گوید، اینکه الان با گذشت 10 سال تقریبا در زمینه تولید توت‌فرنگی در استان حرف برای گفتن دارد و در فصل برداشت تقریبا روزانه برای 20 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است و در 8 هکتار سطح زیرکشت 15 تا 16 هزار تن توت‌فرنگی برداشت می‌کند.

وی معتقد است، سود اصلی محصولشان به جیب افراد واسطه و دلال می‌رود، بهره‌برداران محصولات کشاورزی در استان بیشترین ضربه را از همین ناحیه می‌خورند، نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی موجب شده که دلالان به راحتی دسترنج کشاورزان را به تاراج ببرند.

می‌گوید: حذف واسطه‌ها یکی از نیازهای لازم و ضروری است چراکه حذف واسطه‌ها موجب ارتقای سطح رضایتمندی تولیدکننده و مصرف کننده خواهد شد موضوعی که در حال حاضر مغفول مانده است.

کریمی اذعان داشت: دلال محصول را با قیمت پایین از بهره‌بردار خریداری می‌کند و با قیمتی چندین برابر به دست مصرف‌کننده می‌رساند این روند عدم رضایتمندی تولیدکننده و مصرف‌کننده را به دنبال دارد که اگر دست این واسطه‌ها قطع شود قطعا شاهد ارتقای رضایتمندی تولیدکننده و هم مصرف کننده خواهیم بود.

دلال محصول را با قیمت پایین از بهره‌بردار خریداری و با قیمتی چندین برابری به دست مصرف کننده می‌رساند

 

توت فرنگی تولیدشده هرچه درشت‌تر باشد بازارپسندتر است، محصول ریز باید فراوری شود، اما متاسفانه امکانات و زیرساخت‌های لازم این کار در استان ما وجود ندارد، چندین روز است به دنبال پیداکردن کارخانه برای تحویل محصول هستم ولی متاسفانه خروجی مطلوبی بدست نیاوردم، امیدواریم مسوولان و متولیان امر برای رفع این مشکل در زمینه ایجاد کارخانه و صادارت این محصول تدبیری جدی بیندیشند.

کاک انور ضمن قدردانی از حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان، می‌گوید: هر زمان که نیاز به کود، تسهیلات و یا مشاوره داشته‌ایم متولیان جهاد کشاورزی کمک حالمان بوده‌اند.

این بهره‌بردار و کشاورز موفق کردستانی از برخی بی‌مهری‌ها هم سخت گله‌مند است و می‌گوید: بخشی از اراضی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم سال‌ها پیش از اهالی همین روستا خریداری کرده‌ام اما اکنون منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی گیر داده و پرونده قضایی برایمان تشکیل داده‌اند.

کریمی می‌گوید: مساله اختلاف مردم با منابع طبیعی بر سر زمین‌های زراعی و منابع طبیعی به یک مشکل جدی تبدیل شده و تنها مربوط به خانواده ما نیست بلکه برای تعداد زیادی از کشاورزان پرونده تشکیل شده است.

اختلافات بهره‌برداران و منابع طبیعی از آنجا شروع شد که در محدوده اختلافی، مالکیت مد نظر قرار گرفت در حالی که اگر به دنبال افزایش تولید و اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید باشیم نباید اختلافی وجود داشته باشد امروز ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهمترین مسائل کشور باید مورد توجه همه مردم و مسئولان باشد نه لطمه زدن به اشتغال ایجاد شده.

تلاش خانوادگی که به بار می‌نشیند

هانیه‌خانم یکی دیگر از بهره‌برداران توت‌فرنگی روستای علی‌آباد که در بین بانوان کارگر روزمزد کار می‌کند، از کارش رضایت دارد و می‌گوید کار وقتی خانوادگی پیش می‌رود نقاط مثبت زیادی دارد چون همه در کنار هم هدف واحدی را دنبال می‌کنیم نتایج بهتری بدست آورده‌ایم.

وی افزود: کار برداشت توت‌فرنگی هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خردادماه و گاها کمی بیشتر در منطقه ما ادامه دارد، هر روز قبل از طلوع آفتاب کار برداشت شروع می‌شود و تا ساعت 15 بعد از ظهر کار ادامه پیدا می‌کند.

افرادی که در زمینه برداشت توت‌فرنگی فعالیت می‌کنند معمولا خانواده هستند و همین کار به صورت خانوادگی سختی‌ها را هموار می‌سازد.

برنامه‌ریزی و تقسیم کار به گونه‌ای است که هیچ کاری زمین نمی‌ماند، اول برداشت انجام می‌شود بعد همزمان با ادامه کار، بسته‌بندی محصول برداشت شده براساس کیفیت و درجه انجام گیرد.

مسئولان برای قطع دست دلالان چاره اندیشی کنند

ایران خانم هم از دیگر بهره‌برداران توت‌فرنگی است، می‌گوید: سطح زیرکشت ما نسبت به دیگران کم است به همین خاطر نیازی به کارگر در هنگام برداشت نداریم.

امسال وضعیت تولید توت‌فرنگی به دلیل شرایط خوب آب و هوا و بارندگی بسیار مطلوب بود و در کنار برداشت محصول خودمان، به عنوان کارگر روزمزد برای دیگر بهره‌برداران هم کار می‌کنیم.

کار برداشت توت فرنگی واقعا سخت است زحمت زیاد و سود کم برای کشاورزان دارد، سود واقعی را دلالان می‌برند، اگر واحد تولیدی داشتیم ورق به نفع کشاورز و مصرف کننده برمی‌گشت.

متاسفانه تولید محصولات کشاورزی درآمد آنچنانی برای کشاورزان ندارد، مسئولان برای قطع دست دلالان چاره‌ای بیاندیشند چرا که این کار جدای از رونق اقتصادی، مانع مهاجرت روستائیان به سمت شهرها خواهد شد.

چینش براساس کیفیت

سری هم به قسمت بسته‌بندی می‌زنیم شهین خانم همسر کا انور سخت مشغول کار است اگرچه داغ مرگ فرزند او را مقدار زیادی گوشه‌گیر کرده اما در این روزها که زمان کار و تلاش است پشت همسرش را خالی نکرده است.

با دقت خاص توت‌فرنگی را براساس رنگ و درشتی در جعبه‌ها می‌گذارد، هر جعبه با توجه به کیفیت و نوع بسته‌بندی با قیمتی خاص در بازار عرضه می‌شود، البته برای بهره‌بردار این تفاوت قیمت زیاد نیست چرا که ارزان‌تر از قیمتی که در بازار عرضه می‌شود از دست بهره‌بردار خریداری می‌شود.

صنایع تبدیلی آینده کشاورزی کردستان را تضمین می‌کند

دانشجوی رشته حسابداری است، علاقه‌ای به کار کشاورزی ندارد، اما هر وقت فرصتی دست بدهد برای اینکه کمک حال خانواده باشد روی زمین کار می‌کند، می‌گوید: کار کشاورزی در استان ما به دلیل نبود واحدهای صنایع تبدیلی آینده‌ای ندارد.

بهره‌برداران محصولات کشاورزی وقتی بازار مشخص برای فروش محصولاتشان ندارند به اجبار توت‌فرنگی‌هایشان را به دلالان می‌دهند، دلال‌ها هم از این شرایط بیشترین سوء استفاده را برده و محصول را که کشاورز برای تولیدش خون دل می‌خورد با پایین‌ترین قیمتی که حتی اغلب هزینه‌های تولید را هم به کشاورز بر نمی‌گرداند می‌خرند و در بازار با قیمتی بالا به فروش می‌رسانند.

درآمد حاصل از فروش توت‌فرنگی یک‌سوم از زحمات بهره‌برداران را هم جبران نمی‌کند و همین مسئله رغبت به ادامه این کار را کاملا از بین می‌برد.

بهره‌برداران محصولات کشاورزی وقتی بازار مشخص برای فروش محصولاتشان ندارند به اجبار توت‌فرنگی‌هایشان را به دلالان می‌دهند

 

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیش از 80 درصد از محصول توت‌فرنگی تولیدی این استان به‌صورت تازه‌خوری وارد بازار مصرف می‌شود، و براساس آنچه کشاورزان می‌گویند: این بازار مصرف  به‌صورت کامل از سوی دلالان هدایت و مدیریت می‌شود و همین امر موجب شده که زحمتکشان واقعی تولید این محصول کمترین بهره را ببرند.

نبود صنایع تبدیلی در کردستان برای ایجاد رقابت در بازار و کسب سود بیشتر توت‌فرنگی برای کشاورزان از یک‌سو و فقدان سردخانه برای انبار این محصول و عرضه آن به بازار از دغدغه‌های جدی بهره‌برداران در سطح استان است مسئولان عدم رغبت سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به نبود توجیه اقتصادی را یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌دانند.

 8 هزار تن از توت فرنگی تولید شده کردستان فرآوری می‌شود

سالانه 50 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید می‌‌شود که 8 هزار تن آن در واحد تولید کنسانتره مریوان فرآوری می‌شود و مابقی به صورت تازه‌خوری در استان و خارج از استان مصرف می‌شود.

حال که سرمایه‌گذار علاقه‌ای به ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد اگر دولت هم گامی برندارد میدان برای تاخت و تاز سودجویان و دلالان باز و بازتر و در نتیجه انگیزه ادامه در بین کشاورزان کم خواهد شد موضوعی که از سلیمی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی کردستان پیگیر شدیم.

امید سلیمی می‌گوید: تنها رقم بومی کشت شده در این استان که از قدرت انبارداری پایین برخوردار بود موجب سوءاستفاده دلالان از این وضعیت شده چرا که کشاورز مجبور است برای جلوگیری از کاهش ضرر خود محصول خود را سریع بفروشد و به دلالان بدهد.

تقریبا سال ۹۱ و ۹۲ اعتباراتی از طرف ریاست جمهوری برای یک سری از محصولات خاص در استان‌های مختلف کشور در نظر گرفته شد که در کردستان این منابع برای تقویت تولید توت‌فرنگی تخصیص یافت.

این اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی استان هزینه شده به طوری که در اولین گام خرید دستگاه‌های پری کولینگ بود و ۹ میلیارد ریال برای خرید ۲۲ دستگاه در کل کشور در نظر گرفته شد و ۱۹ دستگاه از این تعداد در کردستان توزیع شد.

دو طرح فرآوری تهیه کنستانتره، پوره و مارمالت انواع میوه جات از جمله توت فرنگی در استان در حال احداث است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال به بهره‌بردار خواهد رسید.

جواز تاسیس برای 5 طرح فرآوری جدید در کردستان صادر شد

جواز تاسیس برای 5 طرح دیگر هم صادر شده و در حال طی مراحل بانکی برای دریافت تسهیلات هستند با بهره‌برداری از این واحدها به جرات می‌توان گفت، که محصولات درجه 3 و 4 که به درد تازه‌خوری نمی‌خورد از بین نخواهد رفت و در قالب فراوری به بازار عرضه می‌شود.

طرح خشک‌کن میوه هم از دیگر طرح‌هایی است که در استان اجرا شده و میوه‌های خشک شده در قالب و بسته‌های شکیل به بازار عرضه می‌شود.

در گذشته بهره‌برداران پس از برداشت، توت‌فرنگی را در جعبه‌های بزرگ ۱۱ کیلویی حمل می‌کردند که این مسئله موجب له‌شدن و کاهش قیمت محصول در بازار می‌شد که برای حل این مشکل اتحادیه مربوطه استان پت‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ گرمی طراحی و تولید کرد که در هر کارتن ۶ عدد از این پت‌ها قرار می‌گیرد و اکنون محصول با کمترین تلفات به بازار مصرف عرضه می‌شود.

احداث 19 سردخانه در محورهای اصلی تولید توت فرنگی

19 سردخانه و پیش‌سردکن از محل اعتبارات دولتی در محورهای مختلف تولید توت‌فرنگی احداث کرده‌ایم که کشاورزان پیشرو بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و با سردکردن محصول برداشت شده مانع از خراب شدن محصول در زمان حمل و نقل و غیره شوند.

با توجه به اینکه استان کردستان در زمینه صنایع تبدیلی، استانی نوپا است هر میزان به لحاظ تسهیلات بانکی در این زمینه به استان توجه شود کشاورزی ما بیشتر رونق می‌گیرد.

کردستان در زمینه صنایع تبدیلی استانی نوپا است هر میزان به لحاظ تسهیلات بانکی در این زمینه به استان توجه شود شاهد رونق بیشتر بخش کشاورزی خواهیم بود

 

با توجه به ظرفیت بالایی که در زمینه تولید محصولات کشاورزی داریم کارهای خوبی به لحاظ صدور جواز برای اجرای طرح‌های فراوری انجام گرفته که امیدواریم با تخصیص به موقع تسهیلات زمینه اجرای این طرح‌ها در استان در کوتاه‌ترین زمان فراهم شود.

وقتی کشاورزی مطمئن باشد که محصول آن کاملا به فروش می‌رسد تمایل بیشتری به رونق و توسعه کار پیدا می‌کند و در نتیجه افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی خواهیم داشت.

مجوز زنجیره تولید توت‌فرنگی کردستان صادر شد

امسال مجوز ایجاد زنجیره توت‌فرنگی کردستان صادر شده است، این زنجیره شامل پنج بخش سردخانه، پوره و کنستانتره، صادرات به خارج از کشور، عقد قرارداد با کشاورز از شاخه‌های این زنجیره است که می‌تواند اطمینان خاطر بالایی برای بهره‌برداران در این زمینه را به همراه داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان ما در استان ضربه‌ای است که از دلالان می‌خورند، زنجیره تولید باعث می‌شود دست دلالان از چرخه تولید محصولات کشاورزی کاملا قطع شود و سود واقعی به بهره‌برداران و زحمت‌کشان واقعی این حوزه برسد.

توسعه صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری بهترین و مهمترین پشتیبان برای تولید است در هر مقطع و بنا به هر دلیلی مشکلی برای تازه خوری به وجود بیاید فرآوری مانع از زیان تولیدکننده خواهد شد.

 کج‌سلیقه‌گی بانک‌ها مانع اصلی سرمایه‌گذاری

بهرام حمه‌گلانی مجری طرح فراوری محصولات کشاورزی روستای نشور سنندج می‌گوید: بهمن ماه سال 95 طرح فراوری محصولات کشاورزی با اولویت توت‌فرنگی برای بنده تصویب شد چرا که توت‌فرنگی دارای ظرفیت بالایی در استان است.

وی افزود: الان حدود 4 تا 5 سال از تصویب این طرح می‌گذرد، اما متاسفانه با وجود هزینه‌هایی که از محل سرمایه شخصی انجام داده‌ام و کار را تا این مرحله جلو آورده‌ام اما به دلیل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک متولی هیچ توفیقی در اجرای این طرح نداشته‌ام.

حمه‌گلانی تصریح کرد: کارهای اداری، جواز تاسیس همه و همه طی این چند سال با صرف هزینه شخصی انجام شده است، پارسال قرار بود برای اجرای طرح از سوی بانک کشاورزی 12 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود که به محض شروع کار، مانع‌تراشی‌های بانک عملا مانع ادامه روند کار شد.

وی افزود: در 6 ماهه آخر سال گذشته، زمان اوج تورم بانک به من فشار آورد که قرارداد 12 میلیارد تومان منعقد کنیم اما قبول نکردم، در نهایت به سال 99 موکول شد، طرحی که 2 سال پیش با 10 تا 12 میلیارد تومان برای من سرمایه‌گذار و مجری اجرا می‌شد در شرایط تورم امروز با 25 میلیارد تومان هم اتمام نمی‌شود.

حمه‌گلانی عنوان کرد: اگرچه جهاد کشاورزی استان کردستان و شهرستان کامیاران و مدیریت صنایع تبدیلی استان همکاری لازم برای اجرا و به نتیجه رساندن این طرح داشته‌اند، اما متاسفانه در بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات ، کار در لایه‌های کارشناسی به دلیل کج سلیقه برخی افراد به مانع می‌خورد.

لزوم شناسایی تهدیدات تولید توت‌فرنگی

عضو هیئت علمی و مدیر گروه کشاورزی دانشگاه کردستان هم به خبرنگار فارس در سنندج گفت: محصول توت‌فرنگی به عنوان یکی از منابع تامین درآمد و اشتغال بخش قابل توجهی از کشاورزان شهرستان‌های سنندج، کامیاران و مریوان و هم چنین برخی دیگر از مناطق استان که به طور محدود فعالیت دارند، شده است.

حامد قادرزاده افزود: زمانی تولید این محصول در استان کردستان که از برتری خاصی برخوردار بود، و بر اساس قانون مشابهت و مجاورت، در ذهن مصرف‌کنندگان هر جایی از کشور که این محصول را کشت می‌کردند، هنگام فروش از نام کردستان استفاده می‌کردند این در حالی است که طی یک دهه اخیر هم سهم تولید و هم سهم بازار این محصول از کل تقاضای بازار کشور برای کردستان روندی کاهشی را تجربه می‌کند به ویژه که برخی استان‌ها مانند گلستان و البرز به تولید گلخانه‌ای این محصول روی آوردند.

وی گفت: توت‌فرنگی علیرغم داشتن ظرفیت بالای فروش به شیوه‌های مختلف در صنایع مختلف به صورت عرضه کالاهای مختلف از قبیل مربا، مارمالاد، پودر، شربت، چیپس و غیره دارد و امکان افزایش ارزش‌افزوده آن را در استان دارد، در صورت طراحی استراتژی مناسب امکان از بین بردن تهدید کاهش شدید سطح زیرکشت و تولید را میسر خواهد ساخت.

قادرزاده اذعان داشت: اگر چه زمان برداشت توت‌فرنگی حداکثر ۴۵ تا ۵۰ روز است، اما در همین حالت هم با برنامه‌ریزی مناسب امکان ایجاد واحدهای  تبدیل محصولات باغی با طول عمر و خاصیت نگهداری بیشتر و در کنار آن محصول توت فرنگی ممکن است.

وی اضافه کرد: بخش دولتی با تعریف طرحی مطالعاتی و تکیه بر دانش اقتصاد کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزی تهدیدهای مقابل این محصول را شناسایی و با یافتن راه‌حل‌های مناسب موجبات حفظ این محصول و تبدیل آن به یک برند دائمی را فراهم کند.

بخش دولتی باید با تعریف طرحی مطالعاتی و تکیه بر دانش اقتصاد کشاورزی و بازاریابی محصولات کشاورزی تهدیدهای مقابل توت فرنگی را شناسایی کند

 

این کارشناس کشاورزی اذعان داشت: روند فعلی عرضه بازار به شدت آسیب‌رسان و امکان وارد نمودن زیان شدیدی به واحدهای کوچک خواهد شد و این نه فقط پیامدی اقتصادی، بلکه مشکلات جدی جابجایی جمعیتی و رهاکردن مناطق تولید را به همراه دارد.

قادرزاده افزود: توسعه تولید گلخانه‌ای با برنامه و شناسایی بازارهای مختلف داخل و خارج و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت استاندارد و صدور پروانه بهداشتی تولید کمک شایانی به جلوگیری از سوءاستفاده سایرین از نام توت‌فرنگی کردستان می‌کند.

توت فرنگی کردستان برند شناخته شده در کشور است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در این باره می‌گوید: بیشترین میزان تولید و سطح زیرکشت توت‌فرنگی کشور مربوط به کردستان است که به یک برند خوب تبدیل شده است.

زاهد حاجی‌میرزایی افزود: توت‌فرنگی یکی از محصولات شاخص و برند استان کردستان است که از دیرباز با اقلیم کردستان سازگاری پیدا کرده و به همین دلیل توت‌فرنگی را در کشور با نام کردستان می‌شناسند به همین دلیل بسیاری از استان‌هایی که طی سال‌های اخیر به کشت توت‌فرنگی ورود کرده‌اند محصول خود را با برند این استان عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیم کردستان طعم و مزه توت‌فرنگی این استان را متمایز کرده و در نتیجه استقبال از توت‌فرنگی کردستان در کل کشور قابل توجه است.

این مقام مسوول در مورد رقم غالب و برداشت پاییزه توت‌فرنگی هم گفت: رقم غالب توت‌فرنگی کردستان در حال حاضر رقم کوئین الیزا است که به دلیل شیرین بودن تشابه زیادی با رقم بومی کردستان دارد، هر سال علاوه بر فصل بهار، در فصل پاییز هم برداشت محدودی از توت‌فرنگی را در استان داریم که البته رقم قابل توجه نیست.

حاجی‌میرزایی اذعان داشت: در حال حاضر قریب به چهار هکتار توت‌فرنگی گلخانه‌ای نیز در سطح استان وجود دارد که در خارج از فصل برداشت هم قابلیت تولید و عرضه توت‌فرنگی را دارند.

طرح تونل‌های پلاستیکی به صورت پایلوت در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت‌فرنگی روستای گزنه سنندج انجام شده که اجرای آن در کاهش آسیب‌های بارندگی، تگرک، سرمای هوا و آفت و پوسیدگی بسیار موثر است.

و اما....

توت‌فرنگی کردستان بهترین شرایط برای صادرات به دیگر نقاط کشور و حتی دنیا را دارد از آنجا که توت‌فرنگی تولیدی در این استان دارای کیفیت بسیار بالایی است، به فرآوری آن کمتر فکر شده و بیشتر مصرف تازه‌خوری دارد.

اگرچه حمایت‌های مسوولان استان و مدیران مرتبط در شهرت یافتن کردستان به عنوان پایتخت توت‌فرنگی ایران بی‌تاثیر نبوده است، اما بار اصلی رسیدن به این جایگاه به خاطر تلاش‌های شبانه‌روزی بهره‌برداران این حوزه بوده است دستان پینه‌بسته و عرق جبین کشاورزان این اعتبار را برای استان کسب کرده است.

 ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی برای اکثر میوه‌هایی که نیازمند فراوری و تبدیل‌شدن هستند نیاز اصلی استان برای توسعه و رونق این بخش است موضوعی که سازمان جهاد کشاورزی استان با جدیت به دنبال تحقق آن است و طرح‌های مختلفی را در این راستا تعریف کرده و روند اجرای آن را دنبال می‌کند که نقش مهمی در کاهش بیکاری و رونق اقتصادی مردم خواهد داشت.

اجرای زنجیره تولید توت‌فرنگی گام بلندی برای رونق طلای سرخ کردستان و قطع دست دلالان و سودجویان خواهد بود حال باید نشست و دید این وعده مسوولان چه زمانی تحقق پیدا می‌کند...

انتهای پیام/2330/71/ی

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کردستان تورم توت فرنگی تولید محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هزار تن توت فرنگی جهاد کشاورزی استان توت فرنگی کردستان بازار عرضه می شود برداشت توت فرنگی توت فرنگی تولید تولید این محصول تولید توت فرنگی میلیارد تومان برای کشاورزان استان کردستان بهره بردار صنایع تبدیلی بهره برداران توت فرنگی توت فرنگی منابع طبیعی حال حاضر دست دلالان مصرف کننده سطح زیرکشت تازه خوری استان ها خواهد شد طلای سرخ صادر شد سال ها طرح ها هم کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ