Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:26:54 GMT

اجرای طرح ملی سنجش ساختارقامت زنان روستایی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۵۰۳۱

اجرای طرح ملی سنجش ساختارقامت زنان روستایی

این طرح که در زمره یکی از دستاوردهای حوزه ورزش زنان به شمار می‌رود از سال ۹۶ و تا به امروز طی سه مرحله در استان‌های کشور اجرا شده است.

طرح ملی سنجش ساختار قامتی در واقع اندازه‌گیری وضعیت درست اندام فوقانی و ساختار قامتی (اسکلتی) در راستای رفع ناهنجاری‌ها با استفاده از تمرینات اصلاحی است که زنان شاغل روستایی در اثر فعالیت‌های متعدد و تکرار حرکات نادرست در استفاده از عضلات دچار ناهنجاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح کوشید تا با آگاه‌سازی زنان روستایی جهت تطبیق فعالیت‌های حرکتی متناسب با مشاغل روستایی به حفظ وضعیت استاندارد قامت،  اسکلت و عضلات زنان کمک کند و دانش‌افزایی ورزشی و تندرستی را افزایش دهد.

شناسایی ناهنجاری‌های قامتی زنان روستایی، پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از آن و درمان برخی از ناهنجاری‌های قامتی از طریق ورزش، سه هدف مهم این طرح ملی است که همزمان از سال ۹۶ به اجرا درآمد.

از بین ۶۲ هزار و ۹۱۹ روستا و جمعیت بیش از ۱۰میلیون نفر زن روستاهای کشور، وزارت ورزش و جوانان توانست طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در مجموع ۲۷۳ هزارو ۲۳۴ نفر از زنان روستایی را زیر پوشش این طرح قرار دهد.

نتایج این طرح که یکی از هشت طرح ملی در حوزه ورزش کشور به شمار می‌رود، در سال ۹۶ توانست ۶۱۵ روستا و ۷۲ هزار و ۷۶۹ زن روستایی را زیرپوشش قرار دهد که در سال ۹۷ شمار روستاهای زیر پوشش این طرح به یک هزار و ۵۲۵ روستا و تعداد زنان روستایی نیز به ۱۴۹ هزار و ۳۴۳ نفر افزایش یافت.

همچنین در ۹ ماه نخست سال ۹۸  هم یک هزار و ۴۲۷ روستا و ۵۱ هزار و ۱۲۲ زن روستایی در این طرح قرار گرفتند که این طرح در سه مرحله و در سه دوره سه ماهه تمرینات اصلاحی جهت رفع ناهنجاری قامتی ناشی از ضعف عضلات توسط سنجش‌گران طرح ملی در حال اجراست.

مجریان این طرح افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی در بخش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی از حوزه وزارت ورزش و جوانان در استان‌ها و برخی از استادان دانشگاه و همکاران در وزارت آموزش و پرورش هستند که دوره‌های آموزشی خود را از طریق برگزاری کارگاه‌های عملی حرکات اصلاحی، تهیه فیلم‌های تمرینات اصلاحی و هشت کارگاه منطقه‌ای ویژه گذراندند. همچنین ۲ هزار و ۶۵۰ عوامل اجرایی در این سه سال فعالیت داشتند.

نحوه چگونگی شناسایی ناهنجاری‌های قامتی در زنان روستایی توسط سنجش‌گران طرح در نوبت‌های مختلف و به ترتیب اولویت در خانه‌های ورزش روستایی، مدارس، مساجد و خانه‌های بهداشت و با هماهنگی دهیاران صورت می‌گیرد که میانگین سنی از ۱۵ تا ۴۵ سال است. پس از شناسایی تمرینات حرکات اصلاحی جهت رفع مشکلات عضلانی توسط مجریان طرح از طریق آموزش دنبال می‌شود.

زنان روستایی در این طرح می‌توانند تمرینات خود در محل سکونتشان یا با استفاده از امکانات خانه‌های روستایی انجام دهند و حتی در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند.

به همین منظور اعتباراتی توسط وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته شده که از محل ۲۷صدم درصد از ۹ درصد ارزش افزوده به استان‌ها تخصیص یافته است. البته در سال های ۹۶ و ۹۷ اعتبارات خوبی به استان‌ها برای اجرای طرح تخصیص داده شد،  اما در سال گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا افزایش اعتبار در این زمینه نداشتیم.

بیشترین ناهنجاری در ۲۳ استان مربوط به «کمر گود»، در ۱۷ استان «شانه نامتقارن» و در ۱۲ استان «سر به جلو» اعلام شده که با گزارش سنجش‌گران طرح بسیاری از ناهنجاری قامتی در زنان روستایی بهبود یافته است. همچنین انتخاب روستاها بر اساس تعداد جمعیت جهت اجرایی شدن طرح گزینش می شوند.

این طرح ملی با همکاری هیات‌های استانی و دهیاران روستایی، فدراسیون ورزش روستایی و عشایری در حال اجراست.

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید وزارت ورزش و جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید وزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید وزارت ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان زنان روستایی ناهنجاری ها استان ها طرح ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نرجس نیازمند بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم گفت: کمیسیون زنان و خانواده در اردیبهشت ماه سال گذشته و به دنبال مطالبات بانوان قمی در شورای اسلامی شهر قم تشکیل شد.

رییس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم افزود: در ابتدای دوره فعالیت شورای شهر قم در دوره ششم کارگروهی مباحث مربوط به زنان و بانوان را دنبال می کرد و موضوعات متناسب با این حوزه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: موضوع جوانی جمعیت، حمایت از مشاغل خانگی در راستای تقویت اقتصاد خانوارها و همچنین حمایت از محافل قرآنی بانوان در راستای تقویت تربیت دینی از اولویت های کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم بوده است.

نیازمند ادامه داد: ۱۳ بوستان در سطح شهر قم به منظور برپایی بازارچه هایی برای حمایت از تولیدات خانگی مورد پیگیری قرار گرفت.

وی عنوان کرد: تقویت امر ورزش بانوان از مطالبات خانم ها بوده که در این راستا در برخی از بوستان ها ورزش صبحگاهی راه اندازی شد و به دنبال گسترش ورزش همگانی در سطح شهر قم هستیم.

رییس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه امسال در شهر قم برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088185

دیگر خبرها

  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد
  • تیم شهید نادری قهرمان جام ۳ جانبه روستایی نهاوند شد