Web Analytics Made Easy - Statcounter

«رامین مهمانپرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر ارسال نفتکش‌های حامل محموله‌های نفتی به ونزوئلا بر سیاست خارجی ایران، گفت: سیاست خارجی هر کشوری بر مبنای دسترسی به منافع ملی آن کشور طراحی می‌شود. منافع ملی کشورها اقتضا می‌کند که با کشورهای مختلف رابطه و منافع متقابل را در نظر بگیرند و از طریقه توسعه روابط و مبادلات منافع مردم هر دو کشور را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عرصه بین‌المللی این حق هر کشور مستقلی است که شرکای خودش را انتخاب کرده و در راستای قوانین تجاری بین‌الملل نسبت به صادرات و واردات کالاهای مختلف به آن کشورها اقدام کند.

سیاست غیرمنطقی و زورمدارانه آمریکا نمی‌تواند در بلندمدت ادامه یابد

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها این سیاست را در پیش گرفته‌اند که هر کشوری که سیاست‌هایشان را در جهت هماهنگی با اهداف آمریکا قرار ندهد، از ابزار تحریم برای فشار بر آنها استفاده می‌کنند، افزود: این سیاست بسیار غلط، غیر منطقی و بر مبنای زور است که شاید آمریکایی‌ها و عوامل آنها احساس می‌کنند از این طریق می‌توانند منافع خودشان را با زیر پا گذاشتن حقوق کشورهای مستقل تامین کنند، اما این رویه در بلندمدت  امکان ادامه نخواهد داشت و افکار عمومی و کشورهای مستقل جهان اجازه نمی‌دهند، این بی‌قانونی‌ها و این عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی توسط آمریکایی‌ها یا کشورهای همسو با آن احساس ادامه پیدا کند.

این کارشناس سیاست خارجه ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران از حق طبیعی خودش برای صادرات محموله‌های فرآورده‌های نفتی استفاده می‌کند. اینکه آمریکایی‌ها خودشان بی‌تعهدی کرده و از برجام خارج شدند و علیرغم مخالفت سایر کشورها مجدداً تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه کشور ما وضع کرد‌اند، هیچ مبنای قانونی ندارد و تهدیدهای آنها به گونه‌ای است که اگر بخواهند در این مسیر حرکت کنند، برایشان تبعات سنگینی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشور ما کشوری مستقل است که با کشورهای مختلف جهان رابطه تجاری و سیاسی دارد و بر مبنای منافع ملی خودش حرکت می‌کند، گفت: از جمله این کشورها ونزوئلا است که ایران به این نتیجه رسیده که در این مقطع باید در زمینه صادرات بنزین به این کشور اقدام کند که این کار را نیز به صورت آشکار و علنی با پرچم جمهوری اسلامی انجام داد.

ارسال محموله نفتی به ونزوئلا مانور قدرت در سیاست خارجی ایران بود

به گفته مهمانپرست ارسال محموله نفتی به ونزوئلا مانور قدرت در سیاست خارجی ما محسوب خواهد شد و اینکه آمریکایی‌ها بخواهند به شکل‌های مختلف تهدید کنند که جلوی این کار را خواهند گرفت، کارایی ندارد. آمریکا یا باید وارد یک بحران جدید شود و تبعات ناامن کردن تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی را بپذیرد که البته این تبعات می‌تواند دامن خود آن‌ها را نیز بگیرد و یا اینکه باید دست از تهدیدهای توخالی دست بردارد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستند و مقام‌هایی که در آمریکا بر سر کار هستند، با شعارهای توخالی و تهدید کردن کشورهای مختلف می‌خواهند ظاهری از خودشان بسازند که در انتخابات ریاست جمهوری از آن بهره ببرند، اظهار داشت: این اقدام صورت گرفته که نفتکش‌های ما بدون هیچ مشکلی مسیر خودشان را تا رسیدن به هدف طی کردند و همچنان هم  ارسال محموله ادامه دارد، نشان می‌دهد که کشوری اگر بخواهد از استقلال خودش دفاع کند و اقتدار خودش را در ابعاد مختلف داشته باشد، می‌تواند حقوق ملت خودش را تامین کند.

باید وابستگی بودجه و درآمد کشور به نفت را تا حد امکان کاهش دهیم

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: البته باید به این نکته هم توجه شود که در شرایطی که ما مخالفان و دشمن‌هایی مثل آمریکایی‌ها داریم که تلاش می‌کنند راه‌های دسترسی به درآمدهای نفتی و ارزی ایران را محدود و مسدود کنند، باید نیم‌نگاهی به وضعیت اقتصاد داخلی خودمان داشته باشیم و تلاش کنیم که از این تهدیدها را به فرصتی جدید تبدیل کرده و وابستگی بودجه و درآمد کشور به نفت را تا حد امکان کاهش دهیم و آن را قطع کنیم.

وی گفت: وقتی توانستیم آسیب‌پذیری‌های داخلی کشورمان را رفع کنیم، قطعاً با اقتدار بیشتری به سمت منافع ملی ایران در سیاست خارجی هم حرکت خواهیم کرد.

کشورهای مستقل با اتحاد، جریان جدیدی برای جهت‌دهی به نظام بین‌المللی تشکیل دهند

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این گزاره که «ایران با این اقدام تلاش دارد توجه دنیا را به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه خودش جلب کند»، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، افکار عمومی نقش بسیار جدی دارد به ویژه کشورهای غربی که خیلی ادعای رفتار بر مبنای دموکراسی را دارند، از روشن شدن حقایق در بین افکار عمومی مردم دنیا هراس دارند؛ چراکه عادت کرده‌اند به اینکه با توسل به ابزار رسانه‌ای قدرتمند، خودشان افکار عمومی را شکل دهند و چیزهایی را که می‌خواهند، در ذهن مردم دنیا به عنوان حقیقت جلوه دهند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم در کنار توسعه روابط سیاسی و روابط تجاری‌مان، مشکلات داخلی را جهت دسترسی به اقتدار سیاسی و اقتصادی رفع کنیم و همزمان نیز در بین افکار عمومی مردم دنیا روشنگری کرده و نشان دهیم که اگر کشورهای مستقل در کنار یکدیگر باشند، قدرت بزرگی را تشکیل می‌دهند و جلوی این بی‌قانونی‌ها و زورگویی‌ها بایستند، به تبع  می‌تواند یک موفقیت باشد.

این کارشناس مسائل خارجه تصریح کرد: همانطور که ما باید از همه حقوق خودمان در مجامع بین‌المللی در رابطه با سایر کشورها و اتحادیه‌های مختلف منطقه‌ای دفاع کنیم باید این مسائل نیز را طرح کنیم و با جلب همکاری کشورهای مستقل دیگر، یک جریان جدیدی را به وجود بیاوریم تا در نظام بین‌الملل جهت‌دهی درستی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا گفته که در حال بررسی گزینه‌های اقدامی در واکنش به این کار ایران، است، بیان کرد: ایران باید از طریق توسعه روابط با همه کشورهایی که امکان تامین منافع ملی ما را دارند، اهداف سیاست خارجی‌اش را دنبال و به نتیجه برساند. جسارت در عرصه بین‌الملل برای دفاع از حقوق هر کشور مستقل، کمک می‌کند فضای بهتری ایجاد شود؛ در عین حال اگر بخواهیم یک الگو باشیم و کشورمان بتواند مسیر پیشرفت و توسعه را بر اساس استقلال خودش دنبال کند، باید در جهت ایجاد اقتدار داخلی که یکی از شاخصه‌های آن اقتدار اقتصادی است، حرکت کنیم. باید ضعف‌های داخلی را برطرف کنیم، ساختارهای اقتصادی و اداری کشور را اصلاح کنیم تا کشور زورگویی مثل آمریکا نتواند با فشارهای خودش و تحریم‌ها مردم ما را تحت فشار قرار داد.

اقدامات آمریکا تبلیغی و جنگ روانی است

مهمان‌پرست درباره اقدامات احتمالی آمریکایی گفت: اقدامات آنها بیشتر در فضای جنگ روانی و تبلیغاتی است. با توجه به وضعیتی که در داخل آمریکا در رابطه با رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد و همچنین وضعیتی که ترامپ در آن گیر کرده است، دنبال جوسازی هستند.

وی افزود: احتمالاً اگر احساس کنند که در افکار عمومی مردم دنیا این کاری که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت و در جهت مبادلات تجاری خودش قدرتمندانه عمل کرده تاثیرگذار بوده است، شاید آنها را به فکر این بیندازد که این روش‌ها تاثیری ندارد و باید اصلاحاتی در سیاست‌های خودشان داشته باشند.

این کارشناس مسائل آمریکا هدف آمریکایی‌ها از فشار به ایران را اینگونه ارزیابی کرد: در حال حاضر برای آمریکایی‌ها و به ویژه خصوصیات شخصیتی ترامپ این مهم است که به مردم داخل آمریکا نشان دهد که همه شعار‌هایی را که در زمان ریاست‌جمهوری داده، عملی کرده است؛ با ایران برخورد کرده، برجام را کنار گذاشته، فشارها را افزایش داده و ما را وادار به سازش و مذاکره کرده است. این هدف کلان آمریکایی‌هاست که آن را دنبال می‌کنند.

آمریکا از تحت فشار گذاشتن ایران دنبال اهداف کوتاه‌مدت است

وی اضافه کرد: اما آمریکایی‌ها بیشتر دنبال اهداف کوتاه‌مدت هستند، اهدافی که مقام‌های آمریکا دنبال می‌کنند، در بلندمدت ممکن است به ضرر آنها تمام شود و اعتبار آنها را خدشه‌دار کند اما فعلاً ترامپ با کمک دوستان و مشاوران تندروی خودش که رفتار غیرمنطقی و خارج از تعهدات بین‌المللی دارند، فقط می‌خواهد در جهت هدایت افکار عمومی مردم آمریکا عمل کند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: یکی از اهداف آنها این است که نشان دهند جمهوری اسلامی ایران را آنقدر تحت فشار گذاشتند که مجبور به سازش و نشستن پای میز مذاکره برای دادن امتیازهای جدید به آنها شده است. این ترفند آنها جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد و ما باید از راه‌های درست با این ترفند مقابله کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آمریکا تحریمها تحریم های آمریکا علیه ایران ونزوئلا ایران ارسال محموله نفتی به ونزوئلا اقتدار در سیاست خارجی آمریکایی ها کارشناس مسائل افکار عمومی مردم نفتی به ونزوئلا آمریکایی ها کشورهای مستقل جمهوری اسلامی ارسال محموله سیاست خارجی بین المللی مردم دنیا منافع ملی بین الملل بر مبنای تحت فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

استاندار جدید مازندران با تاکید بر ایجاد اقتصاد دریاپایه باید در مازندران از اجرای برنامه‌های این استان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در مراسم معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران واقع در سالن همایش اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به بهره‌مندی این از استان از نعمات و مواهب الهی اظهار کرد: با وجود بهره‌مندی از مواهب طبیعی باید از آن‌ها به نحو شایسته استفاده و از ظرفیت‌های آن استفاده برد.

وی گفت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مردم دیار علویان که فرمودند «من این مردم را دوست دارم و به آنان ارادت دارم.» باید از این استان به خوبی یاد کرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه لشکر ۲۵ کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است، عنوان کرد: این استان سهم بالایی در دفاع از امنیت کشور دارد، علاوه بر نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس، در دفاع از حرم نیز مازندرانی‌ها حضور پررنگی داشتند.

نوری با اشاره به جایگاه بالای این استان در حوزه اقتصادی تصریح کرد: تولیدات کشاورزی مازندران نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید برنامه داشته باشیم، افزود: باید به طور یکپارچه از گلوگاه تا رامسر مورد توجه ما باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: اقتصاد دریاپایه باید در این استان به شکل جدی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد، با توجه به اینکه تلاش می‌کنم تا برنامه‌های توسعه‌ای استان را دنبال کنیم و در مسیر شکوفایی مازندران گام برداریم.

کد خبر 747289

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی
  • ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • رهبر انقلاب: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا به هدف اصابت کرده فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت ایران در عرصه بین‌المللی است
  • ببینید | اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • تعطیلی شنبه ۲۵ درصد به فرصت‌های اقتصادی خارجی می‌افزاید