Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@14:09:01 GMT

مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۵۲۹۱

مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شهرام موحدی با اشاره به روز جهانی «شیر» که در اول ژوئن جشن گرفته می‌شود، اظهار کرد: امروزه به اهمیت شیر به عنوان یک غذای کامل در سطح جهان تاکید می‌شود و لازم است آگاهی مردم در مورد شیر به عنوان بخش مهمی از جیره غذایی روزانه افزایش یابد.

وی افزود: شیر، به عنوان فرآورده کشاورزی تاریخچه‌ای به درازی عمر بشر دارد و با ارزش غذایی بالا حاوی پروتئین، لیپید سالم، کربوهیدرات، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: مصرف شیر با ترکیب ضد سم برای شهرنشینان که در تماس زیاد با آلاینده‌های جوی قرار دارند، مفید است و هر لیوان شیر گاو ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز کلسیم فرد را تأمین می‌کند و در استحکام استخوان‌ها هم مفید است.

مصرف کمرنگ شیر در رژیم روزانه اصفهانی‌ها

وی با اشاره به مصرف سرانه شیر به عنوان یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت فرهنگی جوامع بشری گفت: مصرف شیر در رژیم روزانه مردم ایران و به ویژه اصفهان کم است که حتی در مقام مقایسه با کشور همسایه، پاکستان، با کاهش ۵۰ درصدی مصرف نسبت به آنها مواجه هستیم.

موحدی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در افزایش مصرف شیر در سبد خانوار بیان کرد: گران بودن شیر دلیل موجه برای مصرف کم شیر در جامعه نیست؛ بلکه ریشه در فرهنگ است و باید از همان اوان کودکی مصرف سه لیوان شیر در روز برای کودکان نهادینه شود.

رتبه نخست شیرخام اصفهان از لحاظ کیفی و کمی

وی اظهار کرد: استان اصفهان با تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال جایگاه نخست تولید شیرخام در کشور را دارد که این میزان تولید به اندازه تولید شیر در ۱۴ استان دیگر کشور است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اشاره‌ای هم به یک هزار و ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی در استان اصفهان داشت و افزود: وضعیت شیر و فراورده‌های لبنی در استان اصفهان هم از نظر کیفیت و هم کمیت در کشور برتر است به گونه‌ای که شرکت‌های تولید کننده شیرخشک کودکان از شیرخام استان اصفهان بهره می‌گیرند.

پایش مستمر و سختگیرانه شیرخام اصفهان

وی اظهارکرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۹۹ با اجرای برنامه ملی پایش در سطح دامداری‌های استان اصفهان بار میکروبی شیر، سوماتیک سل و تقلبی بودن شیر بررسی می‌شود و همچنین میزان سموم و فلزات سنگین اندازه گیری شده و تعداد ۱۰۰ نمونه هم به صورت تصادفی به آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال گردید که در نهایت بر کیفیت مطلوب شیر در استان اصفهان صحه گذاشته شد.

وی اضافه کرد: کیفیت شیرخام و فراورده‌های لبنی در استان اصفهان، صادرات به کشور روسیه را هم در برداشت و سال ۹۸، ۱۳ هزار تن خامه به این کشور سختگیر از نظر پروتکل‌های سلامت صادر شد.

تأثیر شیر بر درمان افسردگی

موحدی افزود: شیر به علت داشتن اسیدآمینه تریپتوفان برای افسردگی هم مؤثر است و با شیوع کرونا می‌توان با مصرف شیر میزان سروتونین را افزایش داد.

از خرید شیر فله‌ای اجتناب شود

وی شایعات در مورد کیفیت پایین شیر را رد کرد و گفت: شبکه‌های اجتماعی بستری برای تولید شایعه و موارد کذب را فراهم کرده و لازم است شهروندان به طور علمی و از مراجع ذیصلاح اخبار را دنبال کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: شیر خام اعم از پاستوریزه و استرلیزه در فرایند حرارتی تولید می‌شود و هیچ گونه ماده افزودنی ندارد. شیرهای تولید شده شناسنامه‌دار هستند و با نظارت دقیق و سختگیرانه تولید می‌شوند و توصیه می‌شود شهروندان نسبت به خرید شیر فله‌ای محتاط باشند.

کد خبر 516488 برچسب‌ها كرونا در ايران استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان اصفهان استان اصفهان مصرف شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳

تین نیوز

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: از جمله اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد اینکه طرح های نیمه تمام بخصوص در حوزه گاز به بهره برداری برسند، در غیر این صورت زمستان سال آینده با مشکل کمبود گاز مواجه می شویم.

به گزارش تین نیوز به نقل از علی بختیار در گفت وگو با ایلنا، درباره مهمترین برنامه هایی که صنعت نفت کشور در سال آینده باید در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: صنعت نفت و گاز یک صنعت بین المللی است و ابتدا باید رویکرد این صنعت به سمت جهانی شدن باشد. وضعیت جهانی تولید و میزان سرمایه گذاری که باید در صنعت نفت و گاز انجام شود را باید تحت نظر قرار دهیم و متناسب با آن در بازارهای جهانی حضوری فعال داشته باشیم.

بختیار افزود: موضوع مهم اینکه چه در بعد صادرات و چه در بعد تبدیل نفت و گاز به ارزش افزوده و تولید فراورده باید اقدامات جدی انجام شود. همچنین باید برای سرمایه گذاری در حوزه بالادست و پایین دست برنامه ریزی صورت گیرد.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما اکنون مشکلی در کشور داریم و آن عدم توازن تولید و مصرف در حوزه گاز است و باید برای این موضوع اقداماتی انجام شود، باید در پارس جنوبی سیستم فشارافزایی را سریع تر به اجرا برسانیم تا افت تولید اصلاح شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه میادین گازی غیر از پارس جنوبی بیان داشت: در این حوزه باید اقدامات و برنامه های جدی تری در دستور کار قرار گیرد تا ناترازی حل شده و همچنین مشکلی برای عمل به تعهدات صادراتی نداشته باشیم. 

بختیار افزود: از جمله اقدامات مهمی که باید در دستور کار قرار گیرد اینکه طرح های نیمه تمام بخصوص در حوزه گاز به بهره برداری برسند در غیر این صورت زمستان سال آینده با مشکل کمبود گاز مواجه می شویم و از طرف دیگر صنعت کشور وابسته به گاز است و ما در اقصی نقاط کشور شهرک های صنعتی را داریم که با تداوم ناترازی دچار اختلال می شوند، همچنین اکثر نیروگاه های کشور وابسته به گاز هستند و باید سوخت مطمئن برای این بخش در دسترس قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برق به عنوان زیرساختی است که بخش های صنعتی و تجاری برای تداوم فعالیت ابتدا وابسته به گاز هستند، بنابراین باید برای رونق بخش تولید؛ تولید گاز را جدی بگیریم، ضمن اینکه استفاده بهینه از مصرف را در دستور کار قرار دهیم و برای بهینه سازی مصرف هم باید اقدامات جدی انجام شود و این یک اولویت برای انرژی کشور است.

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طی سال های گذشته با فراز و نشیب های زیادی در حوزه مصرف مواجه بوده ایم، هرچند اقداماتی در حال انجام است اما همچنان مصرف انرژی در کشور ما نسبت به متوسط دنیا بالاست، به عبارت دیگر مصرف انرژی در کشور ما علاوه بر بخش خانگی در حوزه صنایع نیز بهینه نیست و باید برای حل موضوع مصرف برق و گاز که در سال های اخیر که در حوزه حمل و نقل، صنعت، خانگی، تجاری و کشاورزی چالش برانگیز شده؛ اقداماتی انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چرا سنت دیوار مهربانی کمرنگ شد؟
  • توزیع ۳۳ هزار افطاری در اصفهان توسط خیران
  • اصفهانی‌ها نمی‌پذیرند که زاینده‌رود به رودخانه فصلی تبدیل شود/ شهرداری خانه بزرگ مردم است
  • رکورد تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته شد
  • انجام روزانه ۳۰ هزار تردد در آزادراه شیراز – اصفهان
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • تولید آب در بوشهر برای گردشگران نوروزی افزایش یافت
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم